کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سازمان هواشناسی اعلام کرد

ماندگاری هوای سرد تا آخر هفته آینده در سراسر کشور/ کولاک برف در برخی استان‌ها

1 بهمن 1400 ساعت 16:40

سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم ماندرگاری هوای سرد تا آخر هفته آینده در سراسر کشور از بارش برف و کولاک در برخی استان‌ها خبر داد.


سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم ماندرگاری هوای سرد تا آخر هفته آینده در سراسر کشور از بارش برف و کولاک در برخی استان‌ها خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی کبنا، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در مازندران، گلستان بارش برف و باران، در خراسان شمالی، ارتفاعات البرز شرقی، سمنان، شرق تهران برف، وزش باد شدید و کولاک برف‌ و در خراسان رضوی بارش برف و باران پیش‌بینی شده است. شدت بارش‌های امروز برای استان‌های مازندران و گلستان است.
تا آخر وقت امروز در نیمه شرقی کشور وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. همچنین در برخی مناطق شرق و جنوب شرق کشور احتمال خیزش گردوخاک وجود دارد.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی امروز در استان‌های تهران، قزوین، قم، مرکزی، سمنان و اصفهان وزش باد شدید پیش‌بینی شده و در برخی مناطق قم، نیمه جنوبی سمنان و اصفهان باعث خیزش گردوخاک خواهد شد.
امروز و فردا در نیمه شرقی کشور کاهش 5 تا 12 درجه‌ای دما روی می‌دهد. از یکشنبه آینده تا آخر هفته ماندگاری هوای سرد و روند کُند افزایش دما (حدود 5 درجه) برای کشور پیش‌بینی شده است.
از روز شنبه تا اواخر هفته در بیشتر مناطق کشور جو پایدار همراه با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت پیش‌بینی می‌شود.
بیشینه دمای تهران امروز جمعه 1 بهمن 4 درجه بالای صفر و کمینه منفی 6 درجه است. سرعت وزش باد نیز در پایتخت 17 تا 35 کیلومتر بر ساعت در جهت غرب خواهد شود.

۳ هفته اول بهمن‌ماه کم‌بارشی داریم
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با تاکید بر این‌که سازمان هواشناسی تنها مرجع رسمی صدور پیش‌بینی‌های جوی است، گفت: ۳ هفته اول بهمن‌ماه کم‌بارشی داریم.
احد وظیفه با بیان این ‌که در زمستان سامانه‌های جوی فعال با تواتر حدود 10 روزه  از روی کشور عبور می‌کنند، اظهار کرد: این مسئله برای هواشناسان شناخته شده است. اما گاهی این سامانه ها فاقد رطوبت کافی هستند و علی‌رغم عبورآنها و با وجود شرایط مناسب، به سبب  نبود جریانات جنوبی از روی اقیانوس هند و دریای سرخ،  رطوبت کافی فراهم نمی­شود و در نتیجه بارش  قابل ملاحظه روی فلات ایران ریزش نمی­کند.

سازمان هواشناسی تنها مرجع رسمی صدور پیش‌بینی‌های جوی
وی افزود:‌ اواخر ا­­ین هفته  طی روزهای پنجشنبه و جمعه یک سامانه بارشی از غرب و شمال غرب تا سواحل شمالی را تحت تاثیر قرار می­‌دهد و موجب بارش برف و باران در این مناطق خواهد شد که با توجه به سرمایش هوا، نوع بارش این سامانه عمدتا برف خواهد بود و از نظر ذخیره برف در نواحی کوهستانی غرب و شمال کشورو بخصوص دامنه های شمالی البرز بسیار مناسب است.
وی ادامه داد: اما در ادامه طی دو هفته آینده یا نیمه اول بهمن  با دوره بسیار کم بارش مواجه خواهیم بود و هفته اول بهمن تقریبا بدون بارندگی خواهد بود. در ادامه نیمه دوم بهمن نیز با احتمال قوی بارندگی‌ها کمتر از نرمال پیش‌بینی می­‌شود، بنابراین با بهمن ماه به نسبت خشک و کم بارش مواجه خواهیم شد.
وی بیان کرد: در زمان حاضر میانگین بارش کشور در حد نرمال است، اما توزیع بارش به‌گونه‌ای است که در استان‌های جنوبی شامل فارس، بوشهر، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان با بارش‌های بیش از نرمال و در غرب کشور شامل ایلام، کردستان، خوزستان و لرستان و همچنین استانهای واقع در دامنه‌های جنوبی البرزاز خراسان رضوی تا تهران با کم بارشی و خشکسالی هواشناسی نسبتا شدید تا بسیار شدید مواجه هستیم و کم­‌بارشی‌های جدی داریم.
 رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان "بنابراین کم بارشی دو هفته آتی نیز بر این مسئله اتر تشدید کننده و منفی خواهد داشت" تاکید کرد:  این روزها، روزهای گذر سامانه‌های جوی و بارندگی در اقلیم ایران است،  تقریبا هر روز حدود یک درصد بارش کشور در این دوره از سال روی می‌دهد، بنابراین در پایان دو هفته حدود 15 درصد به آنومالی یا بی‌هنجاری منفی بارش کشور اصافه خواهد شد.
وظیفه با یادآوری این‌که در سال آبی جاری سازمان هواشناسی به طور رسمی پیش‌بینی خشکسالی شدید برای سال آبی جاری را صادر نکرده است، گفت:  از تابستان امسال و سپس هر ماه  از طریق مصاحبه با رسانه های مختلف و بولتن‌های پیش‌بینی ماهانه و فصلی رسمی از مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، شرایط پاییزی کم‌بارش و تداوم خشکسالی سال گذشته برای پاییز و نرمال شدن بارندگی برای زمستان پیش بینی شده بود.
وی تاکید کرد: برای پاییز پیش­‌بینی­‌ها از صحت و دقت بسار بالایی برخوردار بود و متاسفانه مجموع بارش کشور در پایان پاییز 48 درصد کمتر از نرمال بلند مدت بود. در ادامه مجموع سه ماهه بارش در زمستان در حد نرمال و برای جنوب بیش از نرمال پیش بینی شده است.
وی با بیان این‌که امیدواریم طی دو ماه باقی مانده از زمستان مجموع بارش کشور در محدوده نرمال محقق شود، اظهار کرد: نکته مهم دیگر شرایط دماست که علاوه بر بارش سرمایش نسبی هوا در حفظ ذخیره برف در مناطق بالادست کوهستانی بسیار موثر است و جریان رودخانه‌ها در بهار و تابستان و تامین آب پشت سدها به طور مستقیم به میزان ذخیره برف وابسته است. 

وظیفه یادآور شد: زمستان سال قبل با دمای بیش از نرمال موجه بودیم و امسال از ابتدای سال آبی تاکنون دمای میانگین هوا یک درجه گرمتر از نرمال بوده و پیش بینی می­‌شود میانگین دمای هوا طی زمستان جاری در محدوده  نرمال قرار باشد.   
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: حتی اگر بارندگی‌ها در حد نرمال شود، نرمال شدن بارش تجمعی در کشوربه معنی از بین رفتن خشکسالی و فراوانی مطلق آب نیست، چرا که از سالهای گذشته کمبودهای بسیار زیادی وجود دارد و علاوه بر این مصرف فعلی کشور به آبهای زیرزمینی بیش از حد وابسته است و میزان برداشت از آبهای زیرزمینی بسیار فراتر از توان تجدیدپذیری طبیعی است.
ثبت فراگیرترین یخبندان سال ۱۴۰۰ در کشور

 صبح امروز کمینه دمای 340 شهر و ایستگاه هواشناسی در 28 استان کشور به زیر صفر درجه رسید. به این ترتیب یکی از فراگیرترین یخبندان های امسال را رقم زده شد.
سرما و یخبندان امروز به خوزستان هم رسید و دمای شهر ایذه در این استان را به منفی یک درجه رساند.
در این بین شهرهای، بابارشانی در کردستان با دمای منفی 27.6 درجه سردترین شهر کشور شد.
تنها در سه استان سیستان و بلوچستان هرمزگان و بوشهر استان های بدون یخبندان در شبانه روز گذشته بودند که وضعیت دما در برخی شهرهای آنها نیز کاملا بهاری بود.
دمای هوا در زرآباد سیستان و بلوچستان به 26.7 درجه رسید و گرم ترین شهر کشور شد.
 با توجه به پیش‌بینی‌های ادامه سرمای هوا و یخبندان در کشور توصیه شده دمای موتورخانه ها طوری تنظیم شود که مردم مناطق سردسیر با مشکل افت فشار مواجه نشود.


کد مطلب: 443771

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/443771/ماندگاری-هوای-سرد-آخر-هفته-آینده-سراسر-کشور-کولاک-برف-برخی-استان-ها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1