کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در بازدید مدیرکل دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

سد شاه قاسم یاسوج بعد از 27 سال هنوز بلاتکلیف است / مدیرکل دیوان محاسبات: مشکلات فنی و زیست محیطی سد شاه قاسم یاسوج سریعتر برطرف شود

30 دی 1400 ساعت 22:08

مدیرکل دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از سد شاه قاسم یاسوج گفت: مشکلات فنی و زیست محیطی این سد باید مرتفع شود.


مدیرکل دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از سد شاه قاسم یاسوج گفت: مشکلات فنی و زیست محیطی این سد باید مرتفع شود.
به گزارش کبنانیوز از یاسوج، روز چهارشنبه (29 دی ماه 1400) کیهان مدیرکل دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد با همراهی علی فرهادی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان و جمعی از مسئولانی از سد شاه قاسم یاسوج بازدید کرد.
کیهان مدیرکل دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد در این بازدید که معاون فنی و امور حسابرسی، مدیر هیئت حسابرسی و جمعی از مسئولان آب منطقه‌ای حضور داشت، خواستار رفع مشکلات فنی و زیست محیطی سد شاه قاسم یاسوج توسط شرکت آب منطقه‌ای با همکاری سایر دستگاههای اجرایی ذی‌ربط شد.
وی در ادامه با بیان اینکه احداث سد شاه قاسم یاسوج از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 1373 بوده که در فاصله 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر یاسوج واقع شده است، افزود:  این سد به دلیل کم بارشی و خشکسالی‌های سنوات اخیر در بعضی سال‌ها دچار کم آبی و  خشک گردیده است.
وی گفت: به منظور تأمین آب پایدار و رفع مشکل کم آبی سد شاه قاسم یاسوج، از سال 88 پروژه جمع آوری و انتقال آب‌های سطحی منطقه دشتروم در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفته است که پس از گذشت ۱۲ سال به دلیل معارضات و کمبود اعتبار تاکنون کمتراز 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و  اهداف پیش بینی شده محقق نشده است.

کیهان در ادامه گفت: علاوه بر معضل مذکور، بررسی‌ها، بازدید میدانی و اظهارت مسئولین دستگاه اجرایی حاکی از فرار آب در تکیه گاه راست سد در سطح تراز یک میلیون و 700 هزار متر مکعب به میزان نیم تا یک متر مکعب در ثانیه می‌باشد که این موضوع متأتر از انحلال بافت‌های زیرین خاک ناشی از فشار آب در سال‌های پس از بهره برداری به دلیل نوع خاک بوده که در مطالعات زمین شناسی اولیه به آن توجه چندانی نگردیده است.
مدیرکل دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: به رغم این که در سال اخیر جهت جلوگیری از فرار آب در حفره‌های ایجاد شده، توسط شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد بتن تزریق گردیده اما اظهارات کارشناسی مسئولین دستگاه اجرایی مبین رفع کامل فرار آب نمی‌باشد و ترمیم کامل نشتی آب را با اجرای پوشش پلیمر الیاف با خاک رسی امکان پذیر می‌دانند که نیازمند هزینه‌های گزافی می‌باشد.
وی توضیح داد: علاوه بر ایرادات پیش‌گفته، عدم اجازه استفاده حداکثر میزان 150 متر از محیط اطراف مخزن سد بر مبنای حداکثر ارتفاع آب روی سرریز موضوع مواد (7) و (8)
آئین نامه اجرایی ماده (1) قانون تعیین حریم دریاچه احداثی در پشت سدها مصوب 1346,07,22 توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، دپو نمودن زباله‌های شهر یاسوج در بالا دست سد و فقدان حفاظت فیزیکی از مهمترین مشکلات اجتماعی و مبتلابه دستیابی به اهداف سد و بهره برداری از آن می‌باشد.
به گزارش کبنا، در این بازدید پس از طرح مسائل و مباحث فنی و کارشناسی توسط مسئولان شرکت آب منطقه‌ای، کیهان مدیرکل دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد بر رفع مشکلات فنی و زیست محیطی سد و هم چنین تسریع در اجرای طرح انتقال آب تاکید کرد و مقرر شد شرکت آب منطقه‌ای با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط در این خصوص برنامه ریزی و اقدامات لازم را به عمل آورند.






کد مطلب: 443751

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/443751/سد-شاه-قاسم-یاسوج-بعد-27-سال-هنوز-بلاتکلیف-مدیرکل-دیوان-محاسبات-مشکلات-فنی-زیست-محیطی-سریعتر-برطرف-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1