تاریخ انتشار
جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۴۴۳۴۹۰
تشریح و تحلیل کبنانیوز بر انتشار کلیپ نزاع‌های دسته جمعی استان کهگیلویه و بویراحمد؛

وجود «جرم» در کهگیلویه و بویراحمد یا «تصویرسازی مجرمانه» از استان؟

۶
۰
وجود «جرم» در کهگیلویه و بویراحمد یا «تصویرسازی مجرمانه» از استان؟
کبنا ؛شاید یرای شما هم پیش آمده باشد که به دوست یا غریبه‌ای از نقاط مختلف کشور برخورد کرده باشید که «تصور ناامنی از محل زندگی‌تان داشته باشند» و از شما در مورد این موضوع پرس و جو کنند. به گزارش کبنا، چندین بار از نویسنده این متن پرسیده شده «در استان شما هر روز در خیابان‌ها نزاع و دعوا اتفاق می افتد؟»، اگر واقعاً اینطور باشد باید بگوییم بله، اگر اینطور نباشد این سؤال پیش می‌آید که «چرا یک دوست یا یک غریبه چنین تصوری از استان زیبای کهگیلویه و بویراحمد دارد؟» «چه چیزی باعث شده که چنین تصوری ایجاد شود؟» چرا که ایجاد تصاویر غیرمنصفانه تأثیرات زیادی بر افکار عمومی و میزان استقبال از این استان زیبا می‌گذارد.
آیا واقعاً در کهگیلویه و بویراحمد جرم و نزاع‌های زیادی اتفاق می افتد؟ آمارها چیز دیگری می‌گویند.
در پاسخ به این سؤال که آیا در استان هر روز دعوا و نزاع رخ می‌دهد؟ با دلیل و مستندات باید گفت: خیر. استان کهگیلویه و بویراحمد علارغم تصور عموم، یکی از استان‌های کم جرم در کل کشور است، به گونه‌ای که در جرم‌ها و نزاع‌های دسته جمعی و جرم‌های پرخطر، این استان وضعیت بسیار خوبی دارد و بر اساس آمارهای کشوری قوه قضاییه، کهگیلویه و بویراحمد «کم جرم» محسوب می‌شود. همه اینها در شرایطی است که زمینه جرم‌ها به وسیله اسلحه در این استان وجود دارد؛ چرا که مردم ما به دلیل سابقه عشایری و نیاز به اسلحه، از اینگونه ادوات تصویر خوبی دارند، در گذشته همه مراسمات در استان همراه با تیر انداختن اسلحه انجام می‌گرفت، هر ازدواجی که صورت می‌گرفت، هر فرزندی که متولد می‌شد، هر عزاداری و مراسم ختمی که صورت می‌گرفت، تیر انداختن‌ها متداول و معمول بود، اما خطر اینجاست که فرهنگ اسلحه دوستی ادامه پیدا کرده، داشتن اسلحه نشان «جوانمردی» است، خیلی از مردهای این استان عکس گرفتن با اسلحه را جذاب و نشانه مرد بودن می‌دانند. متأسفانه این رسم و رسوماتی که احتمال ضررهای جانی به مردم را زیاد می‌کند و هیچ نفعی برای مردم ندارد هنوز وجود دارد، خیلی از مردم ما در خانه‌هایشان اسلحه دارند. از طرفی آمارها در خصوص جرائم شخصی نشان می‌دهد دلیل عمده‌ی این جرائم پایین بودن آستانه صبر و تحمل مردم است. نتیجتاً این امر نشان می‌دهد که زمینه‌های جرم وجود دارد، که باید از طریق نهادهای فرهنگی و تربیتی حل شوند. نقش نهادهای فرهنگی چه چیزی است و چطور در این زمینه هنوز ورود نکرده‌اند؟
حل مسئله نیاز به ورود اصحاب فرهنگ است
با ذکر این مقدمه، مشخص شد که در استان ما میزان جرم‌ها و نزاع‌های دسته جمعی کم است، و دستگاه قضا نیز عملکرد خوبی در برخورد این جرم‌ها داشته است، پس چرا هر روز به کلیپ‌هایی در فضای مجازی برمی خوریم که دعوا و نزاع‌های دسته جمعی استان را نشان می‌دهند و تصویر نادرستی از استان را در اذهان دیگران شکل می‌دهند؟ در علم ارتباطات و رسانه، گفته می‌شود «مسئله‌ای که ارتباطاتی است از طریق ارتباطات حل می‌شود، در غیر این صورت باید به دنبال راه دیگری گشت»، در خصوص این مسئله هم باید گفت «انتشار تصویر مجرمانه و ناامن از استان کهگیلویه و بویراحمد ارتباطی با دستگاه قضایی ندارد، این مشکل رسانه‌ای، ارتباطاتی، فرهنگی است، لذا دستگاه‌های فرهنگی باید به این مسئله ورود کنند.» حتی اگر چنین جرم‌هایی در استان زیاد بوده باشد، ریشه‌ی حل این مسائل را باید در نهادهای فرهنگی جُست.
از طرفی بدون مشارکت مردمی در این مسئله، کاری از پیش نمی‌رود. تا زمانی که مردم خود همکاری نکنند و انتشار دهنده این کلیپ‌ها باشند مسئله پابرجا می‌ماند. دادستان مرکز استان، بارها اعلام کرده است مردم از انتشار این کلیپ‌ها خودداری کنند، روز گذشته نیز معاون دادستان نسبت به انتشار کلیپ‌ها نزاع هشدار داده و گفت: «منتشر کننده چنین کلیپ‌هایی تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.» از این رو، خواهشمند است که مردم به جای انتشار چنین کلیپ‌هایی در فضای مجازی، آن را به نیروی انتظامی بدهند، به جای گرفتن این کلیپ‌ها، در سریعترین زمان با نیروی انتظامی که وظیفه ایجاد امنیت را دارد تماس حاصل کنند. بنا بر توضیحات دادستان استان، «بازنشر سلسله وار و گسترده این کلیپ‌ها و ادغام کلیپ‌های غیرمرتبط بعضاً توسط افرادی صورت گرفته که قاطعیت و برخورد دستگاه قضایی را لمس کرده‌اند و الان جهت انتقام جویی دست به تخریب گسترده دستگاه قضا زده‌اند.»

                                      
*مشخص است که تصویر بالا تحریف شده، و متأسفانه عده‌ای چنین تصاویری را یا از روی عمد یا نادانسته به جهت تمسخر انتشار می‌دهند، در حالی که این تصویر دست به دست می‌شود و چهره‌ای غیرمنصفانه و غیرواقعی را در میان عموم مردم ایجاد می‌کند، از طرفی نشر اکاذیب جرم است و قطعاً انتشار آن از چشم دستگاه‌های قضایی دور نمی‌ماند.

کم کاری نهادهای تربیتی و آموزشی / نقش خانواده‌ها، دستگاه‌های تربیتی و آموزشی چیست؟
موضوع مهم دیگری که توسط دادستان ذکر شده این است که «متاسفانه بسیاری از افرادی که دست به نزاع‌های دسته جمعی می‌زنند نوجوان و جوانان فاقد سابقه کیفری هستند. همه آنها هم فقیر و بی بضاعت نیستند، شرور و سابقه دار نیستند، بعضاً از خانواده‌های مرفه هستند و این زنگ هشداری است برای جا معه و خانواده‌ها!» «تمام این درگیری‌ها یا خانوادگی یا دو طرفه و بر اساس اختلاف قبلی و با برنامه ریزی قبلی بوده است. متاسفانه در بازجویی‌ها مشخص شده که بسیاری از این اقدامات و جرائم ریشه در مسائل پوچ و بی ارزش مانند اختلاف در قیمت یک کالا، برخورد آینه دوماشین، فحش و ناسزا گفتن یک طرف به طرف مقابل، دعوا در بازی فوتبال و... که همگی نیازمند افزایش آستانه تحمل و ارتباط منطقی و صبورانه و محترمانه افراد با یکدیگر دارد، بوده است.» لذا به نظر می‌آید دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی و تربیتی و خانواده‌ها نیز در این زمینه کم کاری‌های زیادی کرده‌اند.
سید علی ملک‌حسینی دادستان کهگیلویه و بویراحمد با انتشار متنی از مردم خواست قدری تأمل کنند و در جهت «ایجاد تصویر منصفانه از استان»، و همچنین «مطالبه از دستگاه‌های فرهنگی»، تلاش کنند. خلاصه‌ی این متن به شرح زیر است:
*باز نشر گسترده و سلسله وار این حوادث در فضای مجازی متأسفانه موجب القاء حس ناامنی شدید بین خانواده‌ها و بد نام شدن استان گردیده است.
*بنا به گواه آمار، «استان ما» به لحاظ فروانی جرائم خشن جزء استان‌های خوب کشور است ولی به لحاظ جمعیت کیفری زندان‌ها استان ششم کشور هستیم این به این معناست که استفاده از مجازات زندان در استان ما بسیار زیاد بوده است. فقط در چند مدت اخیر بیش از ۳۰ نفر با قرار بازداشت موقت روانه زندان شدند به عنوان مثال افرادی که در بنسنجان تیراندازی کردند همگی بازداشت هستند و بازسازی صحنه با حضور مردم و رسانه‌ها انجام شد.
*بر خلاف تصور عموم مبنی بر اینکه این افراد اشرار سابقه دار هستند باید عرض کنم متاسفانه بسیاری از این افراد نوجوان و جوانان فاقد سابقه کیفری هستند. همه آنها هم فقیر و بی بضاعت نیستند و بعضاً از خانواده‌های مرفه هستند و این زنگ هشداری است برای جا معه و خانواده‌ها!
*تمام این درگیری‌ها یا خانوادگی یا دو طرفه و بر اساس اختلاف قبلی و با برنامه ریزی قبلی بوده است. متاسفانه در بازجویی‌ها مشخص شده که بسیاری از این اقدامات و جرائم ریشه در مسائل پوچ و بی ارزش مانند اختلاف در قیمت یک کالا، برخورد آینه دوماشین، فحش و ناسزا گفتن یک طرف به طرف مقابل، دعوا در بازی فوتبال و... که همگی نیازمند افزایش آستانه تحمل و ارتباط منطقی و صبورانه و محترمانه افراد با یکدیگر دارد، بوده است.
*بسیاری از این کلیپ‌ها یا مربوط به استان ما نیست و یا مربوط به قبل است مانند کلیپی که تحت عنوان درگیری بلوار ارم پخش شد اگر دقت بفرمایید درختان در این فیلم سبز هستند و پوشش افراد (لباس آستین کوتاه) نشانگر این حادثه در فصل دیگری است و توضیح اینکه این دعوا نیز مربوط به دو خانواده روستایی بوده تشکیل پرونده شده است.
*متاسفانه آنچه بیشتر از این جرائم به امنیت استان ضربه می‌زند انتشار گسترده کلیپ‌ها و تصاویر در گروه‌های خانوادگی و ایلی و طایفه‌ای است که با توجه به شرایط خاص استان ما از یک سو باعث القاء حس ناامنی و از سوی دیگر قبح شکنی بین جوانان و نوجوانان می‌شود. اتفاقات مجرمانه غیر قابل ذکری در بسیاری از استان‌ها اتفاق می افتد و هیچ باز نشری در فضای مجازی ندارد چون اینکار خود مصداق ترویج خشونت است. لیکن در استان ما از هر دعوای خیابانی و حتی اختلاف خانوادگی فیلم و کلیپ تهیه و چون حضور مردم در فضای مجازی هم طایفه‌ای است ظرف چند دقیقه تمام استان را در بر می‌گیرد. اندکی تأمل!
*طبق بررسی‌های صورت گرفته بازنشر سلسله وار و گسترده این کلیپ‌ها و ادغام کلیپ‌های غیرمرتبط بعضاً توسط افرادی بوده که قاطعیت و برخورد دستگاه قضایی را لمس کرده‌اند و الان جهت انتقام دست به تخریب گسترده زده‌اند.
*تا کنون چند همایش و بحث آسیب شناسی در خصوص بیکاری، مهاجرت بی رویه و حاشیه نشینی شدید در شهر یاسوج، کاهش اعتقادات مذهبی، طراحی نامناسب شهری و ساخت و سازهای غیرمجاز، سنت‌ها و رفتارهای غلط مانند استفاده از سلاح در مناسبت‌ها و مراسمات، عدم آموزش و نظارت خانواده‌ها بر فرزندان، کاهش نظارت‌ها و فعالیت‌های پرورشی در مدارس، قهرمان سازی از شرارت‌ها و رفتارهای غلط جوان‌ها در میان طوایف و ترویج فرهنگ غلط (کُر قوچی و دست درار)، در این استان برگزار شده است؟ دستگاه‌ها و نهادهای متولی و نخبگان به مردم گزارش دهند و نتیجه اقداماتشان را نشان دهند.
*باز هم تاکید می‌کنم خط قرمز دستگاه قضایی استفاده از سلاح سرد و گرم می‌باشد و شدیدترین برخوردها و احکام صورت گرفته و خواهد گرفت که گزارش مختصری از آن به عرض مردم عزیز خواهد رسید. اما به نظر شما با شرایط فعلی جامعه و فضای مجازی آیا اعلام هر روزه مجازات‌های اعدام، زندان، شلاق و تبعید در فضای مجازی و عمومی اگر چه ممکن است تا حدودی بازدارنده باشد و از این حیث مفید است اما آیا تکرار هر روزه آن باعث ایجاد احساس ناامنی و توجه افکار عمومی به سمت استان عزیزمان نخواهد بود؟
*وظیفه اصلی دستگاه قضایی برخورد بوده که با افتخار دو انتخابات در دوسال اخیر با حضور مقتدرانه دادسراهای استان با امنیت کامل برگزار شد. تمام قضات برای اولین بار در کنار عزیزان نیروی انتظامی بر روی صندوق‌ها حضور داشتند. در همان لحظه و به صورت میدانی برخورد می‌شد. تا کنون هشت مرحله طرح ارتقاء امنیت برگزار شد و بیش‌از هزار دستگاه خودروی متخلف با دستور قضایی روانه پارکینگ شد. تکرار می‌کنم که آمار بالای زندانیان در استان ما و تذکرات هفتگی مقامات کشوری نشان از عزم و شدت برخورد قضایی دارد. اگر شاهد برخوردهای خانوادگی و استفاده نوجوانان و جوانان که همگی فرزندان ما و شما هستند از سلاح هستیم، آیا تنها راه اصلاح امور زندانی کردن این افراد هست؟
نکته نهم: مگر در همین ایام احکام قصاص، اعدام، حبس طولانی مدت، شلاق و تبعید اجرا و اعلام نشد؟ اگر چه مقررات فعلی جزایی امکان مجازات علنی را محدود نموده ولی مگر هر روزی که مجازات‌ها اعمال شد از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی اطلاع رسانی نشد؟ ولی متاسفانه بدون آسیب شناسی دقیق همه صحبت‌ها و پیشنهادات و انتقادات منتهی به «عدم برخورد شدید قضایی» بوده است. در حالی که در این دوسال برخوردها چند برابر شده. فقط بازداشت‌ها امسال ۲۵ درصد افزایش داشته است.
--------------------------------------
سیده زهرا حسینی‌فر
نام شما

آدرس ايميل شما

حاتم
Romania
دلیل اصلی جرم و جنایت در استان آشنا بازی و عدم‌ برخورد فوری با مجرمین و طول دادن پرونده ها برا سازش . البته ضعف نیروهای نظامی از لحاظ حضور با تاخیر




همشهری
United States
یکی از عوامل می تواند دیر صادر کردن رای در دعاوی مطرح شده در دادگستری ها باشد که طولانی شدن زمان رسیدگی و صدور رای می تواند خود بخود ایجاد حاشیه و کینه و در نتیجه ایجاد درگیری نماید البته نظر بنده است و شاید علت باشد ضمن اینکه قضات هم نیاز به بررسی دقیق حق و ناحق دارند
United States
وقتی مردم نفهمند قضات چه اگر آدم بخواد دعوا کند تو یاسوج باید فقط چماقت روی دوشت باشد و دعوا کنی تو هر ماشینی نگاه کنی متاسفانه یه چماق گذاشته اند مگه چه خبره
United States
بخدا کاری از دست هیچ کسی بر نمیاد پشت چاغ قرمز موندی چراغ هم قرمزه چهارتا ماشین هم جلوته پنج ماشین هم پشت سرته نفر آخری دست گذاشته رو بوق و فحش میده که برو آخه برادر اگر راه باز باشه همه میرن کسی که دلبخواهی و از سر تفریح پشت چراغ نمونده حالا به نظر ملت وقتی یه درگیری اینچنینی پیش میاد قضات باید چکار کنند
Iran, Islamic Republic of
درود بر دادستان محترم همه مردم حساسیت شما و مچموعه تان را میدانیم اما افکار عمومی طولانی شدن دستگیری مجرمان با توجه به پیشرفت فناوری در تعین جای مجرمان جا دارد شما دستوری بفرمایید در دستگیری مجرمان در مدت کوتاهی صورت بگیرد مثلا در کنار دکه راهور قتل صورت گرفته تا یک ساغت مجروع انتقل داده نشده تا بدلیل خونریزی فوت نموده
Iran, Islamic Republic of
درود بر دادستان محترم همه مردم حساسیت شما و مچموعه تان را میدانیم اما افکار عمومی طولانی شدن دستگیری مجرمان با توجه به پیشرفت فناوری در تعین جای مجرمان جا دارد شما دستوری بفرمایید در دستگیری مجرمان در مدت کوتاهی صورت بگیرد مثلا در کنار دکه راهور قتل صورت گرفته تا یک ساغت مجروع انتقل داده نشده تا بدلیل خونریزی فوت نموده
ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

«من همیشه از اکبر می‌ترسیدم. وحشت داشتم که با او مخالفت کنم. برای همین مجبور بودم که ...
مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

اجرای نادرست نظام رتبه‌بندی معلمان ضمن سوزاندن فرصت‌های اعتلای کیفیت نظام آموزشی و اعتلای ...
ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج در نسل اول سیاسی‌ها یا سنتی در قالب معرفی دوست و خانواده بوده یا در خلال مبارزه ...
1