تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۳۷
کد مطلب : ۴۴۲۵۸۵
سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد

هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی / بارش برف و باران ۴ روزه در ۲۳ استان / از کوهنوردی خودداری کنید / هشدار وقوع کولاک و احتمال لغو پروازها

۱
هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی / بارش برف و باران ۴ روزه در ۲۳ استان / از کوهنوردی خودداری کنید /  هشدار وقوع کولاک و احتمال لغو پروازها
کبنا ؛سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور تا روز چهارشنبه، نسبت به بارش برف و باران در ۲۳ استان هشدار صادر کرد.
به گزارش کبنا، اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است:
 توصیف سامانه: وزش باد شدید
 زمان شروع: اواخر وقت دوشنبه 1400/09/29
 زمان پایان: پیش از ظهر چهارشنبه 1400/10/01
 نوع مخاطره: وزش باد شدید
 منطقه اثر:
 دوشنبه 1400/09/29: خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، اردبیل.
 سه‌شنبه 1400/09/30: گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، مرکزی، قم، اصفهان، یزد، کرمان، شمال فارس، شمال سیستان و بلوچستان.
 چهارشنبه 1400/10/01: جنوب سیستان و بلوچستان و هرمزگان.
 اثر مخاطره: خسارت به گلخانه‌ها و احتمال شکستن شاخه درختان
 توصیه: استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیّم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها، استفاده از بادشکن جهت جلوگیری از شکستگی شاخه و تنه درختان و حتی ریشه‌کن شدن درخت با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، دامداری‌ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درب‌های سالن‌ها اقدام نمایند، عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم آهک‌پاشی در استخرهای خاکی که آب آن تخلیه شده به دلیل شدت بالای وزش باد
 توصیف سامانه: تداوم فعالیت سامانه بارشی
 زمان شروع: شنبه 1400/09/27
 زمان پایان: چهارشنبه 1400/10/01
 نوع مخاطره: بارش باران در مناطق گرمسیر گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف.
 منطقه اثر:
 شنبه 1400/09/27: جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، جنوب اردبیل، زنجان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، خوزستان، خراسان شمالی، قزوین، البرز، قم، تهران، شمال بوشهر و ارتفاعات سمنان.
 یکشنبه 1400/09/28: خوزستان، شمال بوشهر، اصفهان، یزد، لرستان، خراسان شمالی، شمال خراسان جنوبی و خراسان رضوی.
 دوشنبه 1400/09/29: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، شمال بوشهر، اصفهان، شمال فارس، همدان، مرکزی، قم، زنجان، قزوین، البرز، تهران و خراسان رضوی.
 سه‌شنبه 1400/09/30: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، قم، لرستان، خوزستان، بوشهر، نیمه شمالی فارس، اصفهان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی و یزد.
 چهارشنبه 1400/10/01: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه.
 اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال تأخیر در پروازها.
 توصیه: پرهیز از رفت و آمد غیر ضروری بین شهری، احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و عدم صعود عشایر کوچ‌رو به ارتفاعات، آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی در مناطق سردسیر، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی.
بارش باران در ۱۴ استان/ از کوهنوردی خودداری کنید



سازمان هواشناسی ضمن هشدار نسبت به بارش باران در ۱۴ استان کشور توصیه کرد که تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و جلوگیری از هر گونه فعالیت‌های کوهنوردی مد نظر قرار گیرد.
  سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از فعالیت سامانه بارشی از یکشنبه (۲۸ آذرماه) تا چهارشنبه (اول دی ماه) خبر داد.
 مخاطرات این سامانه شامل بارش باران در مناطق گرمسیر و برف در مناطق سردسیر و ارتفاعات و وزش باد شدید، در مناطق گرمسیر همراه با رعد و برق خواهد بود.
 منطقه اثر این پدیده یک‌شنبه (۲۸ آذرماه) استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان خواهد بود.
 دوشنبه (۲۹ آذرماه) استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان، ایلام، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، غرب کرمانشاه و غرب و جنوب اصفهان این شرایط را تجربه خواهند کرد.
 سه‌شنبه (۳۰ آذرماه) نیز مواجهه با این پدیده در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب کردستان، جنوب آذربایجان غربی، شرق لرستان، نیمه شرقی و شمال خوزستان، غرب و جنوب اصفهان و ارتفاعات استانهای البرز، قزوین، تهران و سمنان دور از انتظار نیست. 
فعالیت این سامانه چهارشنبه (اول دی ماه) در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و غرب کردستان این سامانه بارشی پیش‌بینی می‌شود.
 فعالیت این سامانه می‌تواند سبب جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید و کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و برف گیر، تأخیر یا لغو پرواز، تخریب سازه‌های موقت و سست و احتمال شکستن درختان شود.
 سازمان هواشناسی توصیه می‌کند پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جلوگیری از هر گونه فعالیت‌های کوهنوردی، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو، جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آمادگی فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی ناشی از بارش برف و وقوع سیلاب و تقویت سازه‌های موقت در دستور کار قرار گیرد.
 در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.
 
تازه‌ترین وضعیت راه‌ها در پی بارش برف و باران در استان‌ها
بارش برف و باران که جمعه شب در تعدادی از استان‌ها آغاز شد و دیروز (شنبه) هم ادامه داشت، موجب مسدود شدن برخی جاده‌ها و لغزندگی، مه‌گرفتگی، کاهش دید رانندگان و کندی تردد خودروها در برخی از دیگر محورها شده است.
 مرکز مدیریت راه‌های کشور دیروز (شنبه) از بارش برف و باران در جاده‌های ۱۴ استان کشور از جمله در در برخی از محورهای استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران، زنجان، اصفهان و چهارمحال و بختیاری خبر داد.
 باران و برف از همان ابتدای بارش موجب ترافیک سنگین در برخی راه‌ها از جمله آزادراه قزوین- کرج محدوده پل فردیس و برخی از مقاطع محور شهریار- تهران شد و البته در برخی دیگر از محورها، تأثیر چندانی بر ترافیک جاده‌ای نداشت.
 سازمان هواشناسی اعلام کرده است که علاوه بر ورود سامانه بارشی جدید از فردا (دوشنبه) به کشور، روز چهارشنبه نیز یک سامانه بارشی جدید از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود که باعث بارش برف و باران در مناطقی از شمال غرب و غرب کشور خواهد شد.
بارش‌ها طراوت خاصی به برخی مناطق کشور از جمله شهر تاریخی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه بخشیده اما در جاده‌های برفگیر، تیم‌های امدادی مستقر شده‌اند و براساس توصیه راهداران، رانندگان برای تردد در مناطق برفی باید از سلامت تجهیزات گرمایشی خودرو اطمینان یابند و زنجیر چرخ همراه داشته باشند.
  در تازه‌ترین وضعیت راه‌ها در پی بارش برف و باران در استان‌ها خراسان رضوی، بارش برف و باران صبح امروز (یکشنبه) موجب لغزندگی سطح جاده درگز - قوچان شده است.
 این خبر را ابراهیم نصری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی اعلام کرد و افزود: بارش برف در جاده قوچان به درگز و همچنین در محدوده گردنه تیوان رفت و آمد در این جاده ترانزیتی و کوهستانی را کند کرده است، اما در حال حاضر تردد در سایر جاده‌های استان به صورت عادی و روان جریان دارد.
 بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی خراسان رضوی از دوشنبه شب و صبح سه‌شنبه سامانه بارشی قوی این استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد که تا چهارشنبه فعال است و با افزایش ابرناکی موجب بارش باران و برف در استان خواهد شد، به طوری که بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق و احتمال آبگرفتگی پیش‌بینی می‌شود؛ امروز بارش‌های پراکنده باران در شمال غرب خراسان رضوی و فردا در مناطق جنوبی استان رخ خواهد داد. 



تازه‌ترین وضعیت راه‌ها در پی بارش برف و باران در استان‌ها در استان زنجان هم اکنون آزادراه‌های استان پوشیده از مه غلیظ است و تردد در سایر جاده‌ها نیز با همراه داشتن زنجیر چرخ امکانپذیر است. آزادراه‌های زنجان - تبریز، زنجان - قزوین، جاده ترانزیت زنجان - میانه، زنجان - خرم دره - ابهر پوشیده از مه غلیظ بوده و دید رانندگان به شدت کاهش یافته است، به طوری که لازم است رانندگان در این مسیرها از چراغ‌های مه شکن استفاده و از سرعت و سبقت غیرمجاز پرهیز کنند و عجله‌ای در ادامه مسیر نداشته باشند.
 گردنه‌های زنجان - طارم و زنجان - تهم چورزق پوشیده از مه غلیظ است و تردد در دیگر جاده‌های زنجان ضمن همراه داشتن زنجیر چرخ امکانپذیر است.
 در حالی که هواشناسی زنجان وضعیت امروز هوا در این استان را بارانی و برفی پیش بینی کرده است، شرایط جوی ایجاب می‌کند که رانندگان برای تردد در راه‌های استان خودروهای خود را به تجهیزات زمستانی، اعم از تجهیزات گرمایشی، پتو، مواد غذایی خشک و فاسد نشدنی مجهز کنند.
 در حال حاضر اکیپ راهداری در ۳۱ گردنه کوهستانی و صعب العبور به طور شبانه روزی برای مسافران و رانندگان عبوری از مسیرهای ارتباطی استان خدمات ارائه می‌دهند.
بنا بر اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان، رانندگانی که قصد تردد در جاده‌های استان را دارند برای اطلاع از وضعیت جاده‌ها با سامانه ۱۴۱، سایت www.۱۴۱.ir و نرم افزار موبایلی ۱۴۱ ارتباط برقرار کنند.
 تازه‌ترین وضعیت راه‌ها در پی بارش برف و باران در استان‌ها در استان مرکزی که روزانه حدود ۴۹۰ هزار وسیله نقلیه از مسیرهای جاده‌ای آن تردد می‌کنند.، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان امروز از مسافران درخواست کرد تا حد امکان از مسافرت هنگام بارش برف خودداری کرده و در صورت نیاز، خودروهای خود را به زنجیر چرخ و تجهیزات گرمایشی تجهیز کنند.
 مهرداد جهانی همچنین گفت: در پی بارش برف و باران، ۲۶ گروه راهداری متشکل از ۴۰ نفر از راهداران اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ۵۵۰ کیلومتر باند از جاده‌های این استان را برفروبی و پاکسازی کردند؛ ۱۷۰ کیلومتر باند از جاده غرق آباد، محور ساوه - همدان و ۲۳۰ کیلومتر از جاده‌های شهرستان تفرش، شهرستان شازند و کمیجان در این مدت برفروبی و پاکسازی شد و ۲۵۵ تن مخلوط ماسه و نمک نیز در این مدت برای جلوگیری از لغزندگی و بروز حوادث رانندگی در جاده‌های استان مرکزی پخش شده است.
 تازه‌ترین وضعیت راه‌ها در پی بارش برف و باران در استان‌ها در استان البرز هم که ۱۸ درصد ترافیک جاده‌ای کشور مربوط به راه‌های این استان است، مه شدید و غلیظ در آزادراه کرج - قزوین در حوزه این استان، سبب کاهش دید رانندگان به کمتر از ۱۰۰ متر شده است و براساس اعلام کارشناس کنترل ترافیک پلیس راه استان، اکنون از محدوده کرج تا سیمان آبیک شاهد مه گرفتگی شدیدهستیم که می‌طلبد رانندگان سرعت مطمئنه رعایت کنند.
 سروان مسعود خانجانی تاکید کرد: رانندگان باید رعایت فاصله طولی وسیله نقلیه، عدم تغییر مسیر ناگهانی در محدوده آزادراهی و روشن کردن چراغ مه شکن در موقع مه آلود بودن هوا را مد نظر قرار دهند و با توجه به لغزندگی سطح جاده‌ها ضمن رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از سبقت غیر مجاز و تغییر ناگهانی مسیر جدا خودداری کنند.
 وی یادآورشد که با توجه به شرایط دید ناکافی در عمق محور ازادراه کرج -قزوین رانندگان زمان سفر خود رابا ساعاتی تأخیر آغاز کنند تا از شدت مه گرفتگی کاسته شود. 



شب گذشته نیز بارش برف شدید در جاده کوهستانی کرج - چالوس سبب بسته شدن مقطعی و کوتاه مدت این محور و آزادراه تهران - شمال شد و در مدت انسداد یک ساعته این محور ماموران راهداری به همکاری پلیس راه و سایر دستگاههای امدادی برای بهتر شدن شرایط تردد مسافران تلاش کرده و محور بازگشایی شد.
 مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان هم از رانندگان و مسافران خواسته که با توجه به بارش برف و لغزندگی جاده‌ها، از سفرهای غیر ضروری در راههای این استان خودداری کنند.
 به گفته محمدباقر خلفی، با توجه به هشدار هواشناسی در خصوص ورود سامانه بارشی به این استان، نیروهای امدادی اعم از امداد و نجات، کوهستان و سیلاب برای خدمات رسانی در جاده‌های البرز به حالت آماده باش درآمدند و برای هرگونه حوادث احتمالی و کمک به آسیب دیدگان در پایگاه‌های امدادی آماده خدمات رسانی هستند.
 وی بیان داشت: اکنون ۱۶ پایگاه امداد و نجات ثابت و سیار بین شهری و مراکز شعب استان البرز به صورت شبانه روزی فعالیت دارند.
 تازه‌ترین وضعیت راه‌ها در پی بارش برف و باران در استان‌ها در چهارمحال و بختیاری، هم اکنون تردد در پنج محور سخت‌گذر در شهرستان‌های کوهرنگ (به ویژه گردنه‌های چری و شاه منصوری)، اردل، کیار، بروجن و لردگان به علت بارش برف تنها با زنجیرچرخ امکان‌پذیر است. 
بارش برف در گردنه چری کوهرنگ، خمیر مایه ناغان، بره مرده بخش میانکوه، گردنه گوشنگلی بروجن و گردنه گله‌وار سردشت لردگان که از روز شنبه آغاز شد، همچنان ادامه دارد و رانندگانی که قصد عبور از این مسیرها را دارند لازم است از زنجیرچرخ استفاده کنند؛ دیگر محورهای ارتباطی استان نیز به دلیل بارش باران لغزنده است.
 به جز گردنه عسل‌کشان که به علت احتمال بروز کولاک و سقوط بهمن از روز شنبه ۲۷ آذر به صورت موقت مسدود شده است، دیگر جاده‌های این استان باز و تردد در آن‌ها روان است.
 فرماندار کوهرنگ نیز امروز از مسدود شدن راه ارتباطی ۲۹ روستا در این شهرستان در پی بارش برف و باران خبر داد و گفت: ۱۵ روستا در دهستان موگویی و هفت روستا در منطقه لبد و شوله و ۸ روستا در منطقه سه جو گاوسیر بارفت با مرکز بخش و شهرستان مسدود شده است. 
همچنین به دلیل بارش برف و برودت هوا، کلاس‌های درس شهرستان کوهرنگ امروز یکشنبه ۲۸ آذرماه به صورت مجازی و غیرحضوری برگزار شد.
 در همین حال، فرماندار اردل از بسته شدن راه ارتباطی هفت روستای دیناران شهرستان اردل به علت حجم بالای برف خبر داد و تاکید کرد: مسیر ارتباطی روستاهای دهدلی، سرقلعه، بادره، دماب، لیمه، زردلیمه و سرتنگ دیمه در دیناران مسدود شده و قرار است عملیات بازگشایی راه‌ها بلافاصله بعد از بارندگی آغاز شود.
 تازه‌ترین وضعیت راه‌ها در پی بارش برف و باران در استان‌ها در استان تهران که تداوم بارش‌ها پیش بینی شده است، دیروز پدیده مه گرفتگی و کاهش دید در ارتفاعات و لغزندگی مسیرها بر اثر بارش برف و باران گزارش شد.
  به دلیل بارش شدیدبرف و کولاک و عدم ایمنی کافی، محور کرج-چالوس و بالعکس و همچنین آزادراه تهران شمال شنبه ۲۷ آذر از ساعت ۱۹ و ۳۰ بسته شد، اما پس از برف روبی و ایمن‌سازی بازگشایی شد؛ هر چند همراه داشتن زنجیر چرخ برای تردد در این جاده ضروری است.

  رییس پلیس راه لواسانات و رودبار قصران نیز شامگاه شنبه با اشاره به بارش شدید برف در محور شمشک - دیزین، رسیدن ارتفاع برف در این منطقه به بیش از ۴۰ سانتی‌متر و احتمال یخبندان در این محور، از شهروندان خواست که از سفرهای غیرضروری به شمشک خودداری کنند.
 سرگرد ارسلان کاظمی یاداور شد که سازمان هواشناسی تداوم بارش‌ها را پیش بینی کرده است و لذا شهروندان و مسافران در صورت ضرورت به تردد در محور مذکور زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.
 اما یاسر بوداغی، رئیس راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شمیرانات بر آماده‌باش کامل نیروها و فعالیت مستمر راهداران از شامگاه جمعه تاکنون تاکید کرد و گفت: در هیچ‌یک از محورها انسداد مسیر و یا مشکل خاصی رخ نداده است.
 تازه‌ترین وضعیت راه‌ها در پی بارش برف و باران در استان‌ها از خوزستان هم خبر رسیده است که تردد از جاده اندیکا - شهرکرد تنها با زنجیر چرخ امکانپذیر است؛ جاده اندیکا - شهرکرد از جاده‌های میانبر استان خوزستان به چهارمحال و بختیاری است که به دلیل عبور از ارتفاعات در فصل زمستان برفگیر است.
 استقرار تیم‌های راهداری در راهدارخانه تاراز در اندیکا، برف روبی مستمر و نمک پاشی جاده در فواصل زمانی مختلف از تدابیر راهداری اندیکا برای روان سازی تردد خودروهاست اما تردد همچنان فقط با زنجیر چرخ امکانپذیر است. 
رییس راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اندیکا به رانندگانی که قصد عبور از این مسیر را دارند، توصیه کرده است که ضمن اطمینان از سالم بودن سیستم گرمایشی خودروی خود، حتماً تجهیزات زمستانی همراه داشته باشند.
 در خبری دیگر از خوزستان که بسیاری از نقاط آن از جمعه شب شاهد بارندگی است، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: وضعیت اهواز و شهرهای استان از نظر آب گرفتگی معابربه صورت لحظه‌ای پایش می‌شود و تا کنون موردی از آب گرفتگی ناشی از بارندگی اخیر در شهرهای خوزستان گزارش نشده است.
 محمدرضا کرمی نژاد امروز با اشاره به استمرار بارندگی در این استان افزود: از تمام شهرهای استان گزارش‌های لحظه‌ای دریافت می‌شود که بر اساس این گزارش‌ها در هیچ شهری آب گرفتگی جدی رخ نداده است؛ البته مواردی از آب گرفتگی در برخی مناطق استان گزارش شد که جزیی بود و با اقدام سریع تیم‌های عملیاتی مشکل رفع و شرایط به حالت عادی برگشته است.
 در صورت ادامه بارندگی با شدت بیشتر احتمال اینکه برخی نقاط استان خوزستان با مشکل مواجه شوند، وجود دارد اما به گفته کرمی نژاد، برای جلوگیری از هر گونه آبگرفتگی اکیپ‌های این شرکت در حالت آماده باش می‌باشند.
 رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز هم امروز گفت: ۶۰ دستگاه تانکر مکنده برای تخلیه آبگرفتگی و پس زدگی فاضلاب در برخی نقاط اهواز بر اثر بارش باران از سوی این سازمان به کار گرفته شده است.
 همچنین امروز اعلام شد که آموزش حضوری در مدارس شادگان، بندرامام خمینی و رامشیر به دلیل استمرار بارندگی روز یکشنبه تعطیل و این آموزش‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود. 
مدارس مناطق شهری و روستایی شهرستان لالی نیز به دلیل بارندگی از روز گذشته (شنبه) به مدت سه روز تعطیل شدند.
 اما بارش سنگین برف و باران در کهگیلویه و بویراحمد از شب گذشته تاکنون راه ارتباطی 200 روستای این استان را کاملاً بسته و ۱۲۰ روستای دیگر هم نیمه بسته است و تردد به سختی انجام می‌گیرد. هم اینک پرسنل راهدارخانه در این روستاها برای کمک به مردم حضور دارند و عملیات راهداری در این روستاها برای بازگشایی جاده‌ها در حال انجام است.
 محورهای ارتباطی یاسوج به اصفهان، شیراز و بابامیدان کاملاً باز و روان است اما مسیر یاسوج به اقلید (یاسوج به کاکان) بارش برف وجود دارد و حرکت به کندی انجام می‌گیرد. از سایر محورها بارش باران و گاه بارش برف و باران با هم گزارش شده است.
 براساس گزارش‌های دریافتی، از ساعت ۲۱ دیشب، هشت معلم و مسافر گرفتار در کولاک و برف در منطقه سخت گذر مارگون با کمک نیروهای اورژانس، هلال احمر و راهداری استان نجات یافتند.
 در آذربایجان شرقی، بارش‌های اخیر برف که ارتفاع آن در برخی جاده‌ها ۴۰ سانتی متر است، موجب بسته شدن راه ۱۲۰ روستای شهرستان هشترود شد و با وجود تلاش راهداران، مسیر نیمی از این روستاها همچنان مسدود است.
 با تلاش عوامل راهداری هشترود، تمامی راه‌های اصلی از جمله هشترود به مراغه، میانه، قره‌چمن، تبریز و حتی آزادراه پیامبر اعظم (ص) باز بوده و تردد بدون مشکل در جریان است.
 تازه‌ترین وضعیت راه‌ها در پی بارش برف و باران در استان‌ها در اردبیل، بارش برف سنگین در خلخال موجب مسدود شدن راه دهها روستا در این شهرستان شده و در جاده خلخال - اسالم نیز تردد را سخت کرده است. نیروهای امدادی با بارش برف به کمک خودروهای گرفتار در برف پرداخته و در حال بازگشایی راههای مسدود شده از برف هستند.

بارش برف و باران در چندین استان در 2 روز آینده/ هشدار وقوع کولاک و احتمال لغو پروازها

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: در دو روز آینده در غرب، شمال غرب و جنوب غرب کشور، دامنه‌های البرز غربی و مرکزی، استان‌های فارس، اصفهان، بوشهر، مرکزی، قم، مازندران، سمنان و گلستان و برخی مناطق شمال شرق کشور، بارش داریم.

 صادق ضیائیان  درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: روز آینده در غرب، شمال غرب و جنوب غرب کشور دامنه‌های البرز غربی و مرکزی، شمال فارس و بوشهر، برخی مناطق اصفهان و استان‌های مرکزی و قم بارش خواهیم داشت که در ارتفاعات شمال شرق و شمال خوزستان، جنوب لرستان، غرب کردستان، غرب آذربایجان غربی و چهارمحال و بختیاری بارش‌ها شدت بیشتری دارد.
 وی افزود: روز سه‌شنبه 30 آذر علاوه بر مناطقی که ذکر شد در برخی نقاط مازندران، سمنان و گلستان و برخی مناطق شمال شرق کشور بارش و وزش باد شدید داریم، همچنین در برخی نواحی کویر مرکزی کشور در یزد، اصفهان و سمنان بارش پراکنده و وزش باد شدید رخ می‌دهد و به تدریج این سامانه از کشور خارج خواهد شد.
 مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی بیان کرد: شدت بارش‌ها روز سه‌شنبه در شرق خوزستان و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری خواهد بود.
 ضیائیان گفت: روز چهارشنبه یکم دی با ورود سامانه جدیدی به شمال غرب کشور بارش برف و باران در شمال غرب و مناطقی از غرب دوباره آغاز خواهد شد، همچنین بعدازظهر چهارشنبه با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر در گیلان و مازندران بارش باران و کاهش نسبی دما شروع می‌شود.
 وی اظهار کرد: تا چهارشنبه هفته جاری در مناطقی که ذکر شد، جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید و کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و برف گیر، تأخیر یا لغو پرواز، تخریب سازه‌های موقت و سست و احتمال شکستن درختان پیش‌بینی می‌شود.
 مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: توصیه می‌شود پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جلوگیری از هر گونه فعالیت‌های کوهنوردی، عدم جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، جمع آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آمادگی فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی ناشی از بارش برف و وقوع سیلاب، تقویت سازه‌های موقت، در دستور کار باشد.
 ضیائیان گفت: پنج‌شنبه دوم آذر در برخی مناطق شمال غرب بارش برف داریم و در غرب کرمانشاه و غرب کردستان برف و باران و در استان‌های ساحلی خزر بارش باران پیش‌بینی می‌شود و در مناطق کوهستانی امتداد البرز بارش برف خواهیم داشت.
 وی عنوان کرد: در پنج روز آینده در نواحی کوهستانی و سردسیر کاهش دید به دلیل رخداد مه و برف پیش‌بینی می‌شود، همچنین در نواحی مستعد بارش تگرگ دور از انتظار نیست.
 مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: آسمان تهران روز آینده قسمتی ابری و غبارآلود پیش‌بینی می‌شود و روز سه‌شنبه آسمان تهران ابری و بارانی است؛ بیشینه و کمینه دما فردا در تهران 12 و 3 درجه خواهد بود.
 ضیائیان اظهار داشت: روز آینده بندرعباس با بیشینه دمای 28 درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و ارومیه با کمینه دمای 2 درجه زیر صفر سردترین مرکز استان خواهد بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1