کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

هفته پر بارش در راه است / بارش باران در ۲۸ استان / هشدار سازمان مدیریت بحران / سیل و برف در کهگیلویه و بویراحمد /  هشدار پلیس درباره سفر به برخی استان‌ها در پایان هفته

25 آذر 1400 ساعت 14:51

بارش باران گاهی توام با وزش باد شدید موقت و در مناطق گرمسیر همراه با رعد و برق و در نواحی سردسیر و ارتفاعات بارش برف خواهد بود. سازمان هواشناسی با اشاره به آغاز بارش برف و باران از روز جمعه نسبت به افزایش آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت و صنعتی برای تمام گروه‌های سنی هشدار صادر کرد.


کارشناس هواشناسی گفت: با ورود سامانه بارشی به کشور از عصر جمعه ۲۶ آذر 1400، بیشتر مناطق کشور تحت تاثیر این سامانه قرار می گیرد و هفته‌ای پر بارش خواهیم داشت.
به گزارش کبنا، محمد اصغری افزود: پیش از ورود این سامانه بارشی شهر‌های صنعتی پرجمعیت نظیر تهران، کرج، اصفهان، اراک و تبریز هوای آلوده‌ای خواهند داشت که آلودگی هوا در تبریز پیش از شهر‌های دیگر تحت تاثیر بارش‌ها کاهش می‌یابد.
وی گفت: نخستین استان‌هایی که بارش خواهند داشت آذربایجان غربی و کردستان است و سپس خوزستان تحت تاثیر این سامانه قرار خواهد گرفت و شمال این استان یکی از نقاط پر بارش کشور خواهد بود.
اصغری ارتفاعات چهارمحال و بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و شمال استان‌های فارس و بوشهر و همچنین دو استان کرمانشاه و ایلام را از دیگر نقاط پربارش کشور دانست و افزود: ساکنان استان‌های آذربایجان شرقی، همدان، زنجان، تهران، البرز، مرکزی، قم و قزوین و همچنین غرب استان اصفهان باید از فردا شب منتظر بارش باشند که بارندگی در ارتفاعات غرب اصفهان قابل توجه خواهد بود.
کارشناس سازمان هواشناسی افزود: روز یکشنبه یک وقفه در بارش‌ها داریم، اما از روز دوشنبه موج دوم بارندگی‌ها را در کشور خواهیم داشت و بارش‌ها به استان‌های شمال شرقی کشور خواهد رسید و از دوشنبه خراسان شمالی، رضوی و شمال خراسان جنوبی شاهد بارندگی خواهد بود و استان‌های سمنان و یزد هم بارندگی دارند.
اصغری گفت: از سه شنبه تا چهارشنبه شاهد کاهش هوای سرد خواهیم بود و در سواحل خزر و اردبیل هم بارندگی‌ها قابل توجه خواهد بود.
وی ادامه داد: امروز و فردا سواحل خزر وزش باد گرم دارند که زمینه برای آتش سوزی در جنگل‌ها زیاد می‌شود و همچنین آب‌های خلیج فارس متلاطم خواهد بود و ارتفاع موج در خلیج فارس به دو و نیم متر نیز خواهد رسید، بنابراین باید رفت و آمد قایق‌های سبک و تفریحی در این منطقه و فعالیت‌های فراساحل بخصوص در شمال خلیج فارس محدود و ممنوع اعلام گردد.

به گزارش کبنا، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی 3 روز آینده در اکثر مناطق کشور جو آرام و پایداری حاکم است و در مناطق صنعتی و پرتردد انباشت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی شده است.
 روز جمعه با ورود سامانه بارشی در نیمه غربی کشور، ارتفاعات زاگرس مرکزی،‌ ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران بارش باران، وزش باد شدید موقتی، رعدوبرق و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی شده است.
 این شرایط شنبه هفته آینده در مناطق ذکرشده ادامه دارد و شدت بارش در ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی افزایش می‌یابد.
 بر اساس اعلام سازمان هواشناسی یکشنبه آینده بارش در مناطق شمال غرب کاهش می‌یابد و گستره فعالیت سامانه بارشی به مناطق غرب، جنوب غرب و ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی محدود خواهد شد.
 امروز و فردا در بخش‌هایی از شرق و جنوب شرق کشور وزش باد و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است. از اواخر وقت فردا تا یکشنبه آینده غرب خلیج فارس مواج خواهد بود.



 *توصیف سامانه: وزش باد و افزایش ارتفاع موج
 زمان شروع: اواخر وقت پنجشنبه 1400/09/25
 زمان پایان: ظهر یکشنبه 1400/09/28
 نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی 1.5 تا 2 متر و در نواحی فراساحل تا 2.5 متر.
 منطقه اثر:
 پنجشنبه 1400/09/25: شمال خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان.
 جمعه 1400/09/26: نیمه غربی و شمال خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر.
 شنبه 1400/09/27: نیمه غربی و شمال خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر.
 یکشنبه 1400/09/28: شمال خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان.
 اثر مخاطره: آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و نیمه‌سنگین و اختلال در فعالیت‌های دریایی
 توصیه: محدودیت در ترددهای دریایی، به‌ویژه اجتناب از تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فراساحل.
 *توصیف سامانه: پایداری هوا
 زمان شروع: جمعه 1400/09/26
 زمان پایان: جمعه 1400/09/26
 نوع مخاطره: سکون نسبی در جو، همراه با افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا.
 منطقه اثر: تهران، اصفهان و کرج.
 اثر مخاطره: در صورت عدم کنترل منابع آلاینده (ثابت و متحرک) افزایش شاخص کیفیت هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در مناطق صنعتی و پرتردد، احتمال افزایش شاخص کیفیت هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها.
 توصیه: پرهیز از هرگونه رفت‌وآمد غیرضروری در سطح شهرها، به‌ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری، پرهیز از فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت مصرف سوخت‌های فسیلی و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان‌شهرها. 
 هشدار سازمان مدیریت بحران؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی
سازمان مدیریت بحران کشور درباره تشدید فعالیت سامانه بارشی هشدار نارنجی صادر کرد که از فردا جمعه آغاز می‌شود و تا سه شنبه ادامه خواهد داشت.
به گزارش کبنا؛ این سامانه روز جمعه ۱۴۰۰/۹/۲۶ جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، کرمانشاه، کردستان، لرستان، ایلام، نیمه شمالی خوزستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری را در بر می‌گیرد و شنبه ۱۴۰۰/۹/۲۷ شامل خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، غرب اصفهان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ارتفاعات استان‌های البرز، تهران و قزوین خواهد شد.
این سامانه روز یکشنبه ۱۴۰۰/۹/۲۸ چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان، ارتفاعات غرب اصفهان، شمال فارس و شمال بوشهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و دوشنبه ۱۴۰۰/۹/۲۹: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، غرب اصفهان و روز سه شنبه: ۱۴۰۰/۹/۳۰: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس و ارتفاعات استان‌های تهران، البرز و قزوین تحت تأثیر این سامانه قرار خواهد گرفت.
سازمان مدیریت بحران درباره جاری شدن روان آب، آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی، کاهش دید و احتمال کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، تأخیر و یا احتمال لغو پرواز، مسدودشدن جاده‌های کوهستانی و برف گیر هشدار داده است.



همچنین این موارد توصیه شده است: پرهیز از توقف و تردد درحاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جلوگیری از هرگونه فعالیت‌های کوهنوردی، جابجا نشدن عشایر کوچ رو، جمع آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی.
 اعضای محترم ستاد پیشگیری مدیریت بحران، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان را برنامه ریزی کنند و شهرستان ضمن آمادگی کامل، هماهنگی‌های لازم را به منظور فراهم نمودن تجهیزات مورد نیاز از جمله، اطلاع رسانی و هشدار به موقع از طریق رسانه‌های محلی، رعایت نکات ایمنی به هنگام تردد از مناطق در معرض خطر و ... در مناطق کوهستانی، ممانعت از عدم اسکان و توقف در بستر و حریم رودخانه‌ها و. تخلیه ساکنان منازل تحت تأثیر و اسکان اضطراری در مکان‌های امن (در صورت نیاز) فراهم اورند.
همچنین همکاری با نیروهای امدادی، راهداری‌ها، پلیس راهورو عوامل مردمی در این خصوص مورد انتظار و الزام خواهد بود.
 هشدار پلیس درباره سفر به برخی استان‌ها در پایان هفته
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس درباره سفر به برخی از استان‌ها در پایان این هفته هشدار داد.
سرهنگ احمد شیرانی، با بیان اینکه پایان این هفته زمان مناسبی برای سفر (شرایط آب و هوایی) به برخی استان‌ها نیست، گفت: با اعلام سازمان هواشناسی از روز جمعه ۱۴۰۰/۹/۲۶ تا پایان روز شنبه ۱۴۰۰/۹/۲۷ سامانه بارشی باران، برف و مه شدید، کاهش دید، کاهش دما استان‌های آذربایجان غربی، ارتفاعات تهران و البرز، شمال چهارمحال و بختیاری، کردستان، لرستان، شمال و شرق خوزستان و ایلام را دربر می‌گیرد که بر این اساس پایان این هفته زمان مناسبی برای سفر به این استان‌ها نیست.



رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور افزود: هموطنانی برای سفر ضروری هم باید تجهیزات و آمادگی لازم برای رانندگی را در شرایط بارندگی داشته باشند، زمان بیشتری را برای رسیدن به مقصد در نظر بگیرند و با توجه به شرایط بارندگی و لغزندگی جاده‌ها، احتیاط بیشتر و رعایت فاصله طولی بیشتر با خودرو جلویی مهم است، رعایت مستمر سرعت و سبقت به منظور پیشگیری از تصادفات هم مورد توجه باشد، اطمینان از آماده به‌کار بودن خودرو در شرایط مذکور، سالم بودن برف‌پاک‌کن خودرو، داشتن زنجیر چرخ و سیستم گرمایش خودرو پیش از سفر در این شرایط بسیار ضروری است.
شیرانی تصریح کرد: حذف سفرهای غیرضروری، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و حفظ آرامش و الزام در رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در رانندگی برای هموطنان نیز مهم است.


کد مطلب: 442445

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/442445/هفته-پر-بارش-راه-باران-۲۸-استان-هشدار-سازمان-مدیریت-بحران-سیل-برف-کهگیلویه-بویراحمد-هشدار-پلیس-درباره-سفر-برخی-استان-ها-پایان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1