تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۴۴۲۴۴۵
کبنا گزارش می‌دهد

هفته پر بارش در راه است / بارش باران در ۲۸ استان / هشدار سازمان مدیریت بحران / سیل و برف در کهگیلویه و بویراحمد /  هشدار پلیس درباره سفر به برخی استان‌ها در پایان هفته

۱
۲
هفته پر بارش در راه است / بارش باران در ۲۸ استان / هشدار سازمان مدیریت بحران / سیل و برف در کهگیلویه و بویراحمد /  هشدار پلیس درباره سفر به برخی استان‌ها در پایان هفته
کبنا ؛کارشناس هواشناسی گفت: با ورود سامانه بارشی به کشور از عصر جمعه ۲۶ آذر 1400، بیشتر مناطق کشور تحت تاثیر این سامانه قرار می گیرد و هفته‌ای پر بارش خواهیم داشت.
به گزارش کبنا، محمد اصغری افزود: پیش از ورود این سامانه بارشی شهر‌های صنعتی پرجمعیت نظیر تهران، کرج، اصفهان، اراک و تبریز هوای آلوده‌ای خواهند داشت که آلودگی هوا در تبریز پیش از شهر‌های دیگر تحت تاثیر بارش‌ها کاهش می‌یابد.
وی گفت: نخستین استان‌هایی که بارش خواهند داشت آذربایجان غربی و کردستان است و سپس خوزستان تحت تاثیر این سامانه قرار خواهد گرفت و شمال این استان یکی از نقاط پر بارش کشور خواهد بود.
اصغری ارتفاعات چهارمحال و بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و شمال استان‌های فارس و بوشهر و همچنین دو استان کرمانشاه و ایلام را از دیگر نقاط پربارش کشور دانست و افزود: ساکنان استان‌های آذربایجان شرقی، همدان، زنجان، تهران، البرز، مرکزی، قم و قزوین و همچنین غرب استان اصفهان باید از فردا شب منتظر بارش باشند که بارندگی در ارتفاعات غرب اصفهان قابل توجه خواهد بود.
کارشناس سازمان هواشناسی افزود: روز یکشنبه یک وقفه در بارش‌ها داریم، اما از روز دوشنبه موج دوم بارندگی‌ها را در کشور خواهیم داشت و بارش‌ها به استان‌های شمال شرقی کشور خواهد رسید و از دوشنبه خراسان شمالی، رضوی و شمال خراسان جنوبی شاهد بارندگی خواهد بود و استان‌های سمنان و یزد هم بارندگی دارند.
اصغری گفت: از سه شنبه تا چهارشنبه شاهد کاهش هوای سرد خواهیم بود و در سواحل خزر و اردبیل هم بارندگی‌ها قابل توجه خواهد بود.
وی ادامه داد: امروز و فردا سواحل خزر وزش باد گرم دارند که زمینه برای آتش سوزی در جنگل‌ها زیاد می‌شود و همچنین آب‌های خلیج فارس متلاطم خواهد بود و ارتفاع موج در خلیج فارس به دو و نیم متر نیز خواهد رسید، بنابراین باید رفت و آمد قایق‌های سبک و تفریحی در این منطقه و فعالیت‌های فراساحل بخصوص در شمال خلیج فارس محدود و ممنوع اعلام گردد.

به گزارش کبنا، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی 3 روز آینده در اکثر مناطق کشور جو آرام و پایداری حاکم است و در مناطق صنعتی و پرتردد انباشت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی شده است.
 روز جمعه با ورود سامانه بارشی در نیمه غربی کشور، ارتفاعات زاگرس مرکزی،‌ ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران بارش باران، وزش باد شدید موقتی، رعدوبرق و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی شده است.
 این شرایط شنبه هفته آینده در مناطق ذکرشده ادامه دارد و شدت بارش در ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی افزایش می‌یابد.
 بر اساس اعلام سازمان هواشناسی یکشنبه آینده بارش در مناطق شمال غرب کاهش می‌یابد و گستره فعالیت سامانه بارشی به مناطق غرب، جنوب غرب و ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی محدود خواهد شد.
 امروز و فردا در بخش‌هایی از شرق و جنوب شرق کشور وزش باد و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است. از اواخر وقت فردا تا یکشنبه آینده غرب خلیج فارس مواج خواهد بود.



 *توصیف سامانه: وزش باد و افزایش ارتفاع موج
 زمان شروع: اواخر وقت پنجشنبه 1400/09/25
 زمان پایان: ظهر یکشنبه 1400/09/28
 نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی 1.5 تا 2 متر و در نواحی فراساحل تا 2.5 متر.
 منطقه اثر:
 پنجشنبه 1400/09/25: شمال خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان.
 جمعه 1400/09/26: نیمه غربی و شمال خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر.
 شنبه 1400/09/27: نیمه غربی و شمال خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر.
 یکشنبه 1400/09/28: شمال خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان.
 اثر مخاطره: آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و نیمه‌سنگین و اختلال در فعالیت‌های دریایی
 توصیه: محدودیت در ترددهای دریایی، به‌ویژه اجتناب از تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فراساحل.
 *توصیف سامانه: پایداری هوا
 زمان شروع: جمعه 1400/09/26
 زمان پایان: جمعه 1400/09/26
 نوع مخاطره: سکون نسبی در جو، همراه با افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا.
 منطقه اثر: تهران، اصفهان و کرج.
 اثر مخاطره: در صورت عدم کنترل منابع آلاینده (ثابت و متحرک) افزایش شاخص کیفیت هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در مناطق صنعتی و پرتردد، احتمال افزایش شاخص کیفیت هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها.
 توصیه: پرهیز از هرگونه رفت‌وآمد غیرضروری در سطح شهرها، به‌ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری، پرهیز از فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت مصرف سوخت‌های فسیلی و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان‌شهرها. 
 هشدار سازمان مدیریت بحران؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی
سازمان مدیریت بحران کشور درباره تشدید فعالیت سامانه بارشی هشدار نارنجی صادر کرد که از فردا جمعه آغاز می‌شود و تا سه شنبه ادامه خواهد داشت.
به گزارش کبنا؛ این سامانه روز جمعه ۱۴۰۰/۹/۲۶ جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، کرمانشاه، کردستان، لرستان، ایلام، نیمه شمالی خوزستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری را در بر می‌گیرد و شنبه ۱۴۰۰/۹/۲۷ شامل خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، غرب اصفهان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ارتفاعات استان‌های البرز، تهران و قزوین خواهد شد.
این سامانه روز یکشنبه ۱۴۰۰/۹/۲۸ چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان، ارتفاعات غرب اصفهان، شمال فارس و شمال بوشهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و دوشنبه ۱۴۰۰/۹/۲۹: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، غرب اصفهان و روز سه شنبه: ۱۴۰۰/۹/۳۰: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس و ارتفاعات استان‌های تهران، البرز و قزوین تحت تأثیر این سامانه قرار خواهد گرفت.
سازمان مدیریت بحران درباره جاری شدن روان آب، آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی، کاهش دید و احتمال کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، تأخیر و یا احتمال لغو پرواز، مسدودشدن جاده‌های کوهستانی و برف گیر هشدار داده است.



همچنین این موارد توصیه شده است: پرهیز از توقف و تردد درحاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جلوگیری از هرگونه فعالیت‌های کوهنوردی، جابجا نشدن عشایر کوچ رو، جمع آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی.
 اعضای محترم ستاد پیشگیری مدیریت بحران، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان را برنامه ریزی کنند و شهرستان ضمن آمادگی کامل، هماهنگی‌های لازم را به منظور فراهم نمودن تجهیزات مورد نیاز از جمله، اطلاع رسانی و هشدار به موقع از طریق رسانه‌های محلی، رعایت نکات ایمنی به هنگام تردد از مناطق در معرض خطر و ... در مناطق کوهستانی، ممانعت از عدم اسکان و توقف در بستر و حریم رودخانه‌ها و. تخلیه ساکنان منازل تحت تأثیر و اسکان اضطراری در مکان‌های امن (در صورت نیاز) فراهم اورند.
همچنین همکاری با نیروهای امدادی، راهداری‌ها، پلیس راهورو عوامل مردمی در این خصوص مورد انتظار و الزام خواهد بود.
 هشدار پلیس درباره سفر به برخی استان‌ها در پایان هفته
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس درباره سفر به برخی از استان‌ها در پایان این هفته هشدار داد.
سرهنگ احمد شیرانی، با بیان اینکه پایان این هفته زمان مناسبی برای سفر (شرایط آب و هوایی) به برخی استان‌ها نیست، گفت: با اعلام سازمان هواشناسی از روز جمعه ۱۴۰۰/۹/۲۶ تا پایان روز شنبه ۱۴۰۰/۹/۲۷ سامانه بارشی باران، برف و مه شدید، کاهش دید، کاهش دما استان‌های آذربایجان غربی، ارتفاعات تهران و البرز، شمال چهارمحال و بختیاری، کردستان، لرستان، شمال و شرق خوزستان و ایلام را دربر می‌گیرد که بر این اساس پایان این هفته زمان مناسبی برای سفر به این استان‌ها نیست.



رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور افزود: هموطنانی برای سفر ضروری هم باید تجهیزات و آمادگی لازم برای رانندگی را در شرایط بارندگی داشته باشند، زمان بیشتری را برای رسیدن به مقصد در نظر بگیرند و با توجه به شرایط بارندگی و لغزندگی جاده‌ها، احتیاط بیشتر و رعایت فاصله طولی بیشتر با خودرو جلویی مهم است، رعایت مستمر سرعت و سبقت به منظور پیشگیری از تصادفات هم مورد توجه باشد، اطمینان از آماده به‌کار بودن خودرو در شرایط مذکور، سالم بودن برف‌پاک‌کن خودرو، داشتن زنجیر چرخ و سیستم گرمایش خودرو پیش از سفر در این شرایط بسیار ضروری است.
شیرانی تصریح کرد: حذف سفرهای غیرضروری، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و حفظ آرامش و الزام در رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در رانندگی برای هموطنان نیز مهم است.
نام شما

آدرس ايميل شما

رحیم پور
Iran, Islamic Republic of
۳ ماهه هر روز هواشناسی میگه هفته پربارش. مجبور نیستید به ملت ...
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1