تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۴۴۲۴۳۶
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست؛

مشعل‌سوزی در کهگیلویه و بویراحمد برچیده می‌شود

۰
مشعل‌سوزی در کهگیلویه و بویراحمد برچیده می‌شود
کبنا ؛رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: فلر‌های شرق کارون در چهار استان فارس، خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد خاموش می‌شوند.

به گزارش کبنا نیوز به نقل از ایرنا، برای نخستین بار فلرها در مجموعه گاز بید بلند بهبهان خاموش شد و این نویدی بسیار خوب است که باعث تزریق گاز ترش به منابع زیرزمینی و به نوعی موجب استحصال بیشتر گاز می‌شود.
وی بیان کرد: در زمان حاضر تکنولوژی خاموش کردن فلرها به نحو عالی وارد کشور شده است و امید می‌رود در استان بوشهر نیز این اتفاق رقم بخورد و از این ظرفیت برای خاموش کردن گام به گام فلرها در این استان استفاده شود.
رئیس سازمان محیط زیست اظهار کرد: استان ساحلی بوشهر علاوه بر مسائل زیست محیطی در عرصه صنعت در زمینه پساب و تصفیه فاضلاب صنعتی نیازمند نگاه ویژه است.
سلاجقه اضافه کرد: استان بوشهر با توجه به جایگاهی که در اقتصاد کشور دارد و مسائل مربوط به صنعت نفت و گاز به طور حتم از نظر آلاینده ها با مشکلاتی روبرو است و با توجه به وجود خطوط انتقال نفت و گاز در بحث دریا، خشکی، تالاب‌ها، پساب‌ها و تصفیه خانه‌های صنایع می‌طلبد نگاه ویژه ای به این استان شود.
وی اظهار کرد: با توجه به نقش استان بوشهر در اقتصاد کشور به دلیل وجود صنایع نفت و گاز می‌طلبد این استان الگوی مناسبی در بخش حفظ و رعایت مسائل محیط زیست باشد.
رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: همان طوری که یک مجموعه از  منظر ارزش گذاری اقتصادی در یک رده عالی و مورد توجه دنیا قرار دارد می طلبد صنایع مستقر در این منطقه نیز از نظر جانمایی، فرایند ایجاد و بهره برداری مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرند.
سلاجقه اضافه کرد: امروز حفظ محیط زیست در بحث آب، آلایندگی هوا، خاک، دریا به عنوان مطالبه عمومی تبدیل شده است و می طلبد سیاست‌گذاری محکمی در این زمینه صورت گیرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه قوانین بالادستی بسیار خوبی در کشور وجود دارد اما در اجرای این قوانین مشکل داریم گفت: اگر صنعتی ایجاد شده برای رفاه حال مردم بوده و به طور حتم باید بهبود زندگی، معیشت و محیط زیست سالم برای مردم به همراه داشته باشد.
سلاجقه اضافه کرد: امروز روزگار اینکه صنایع بیایند و محیط زیست را از نظر آب، خاک و هوا با مشکل روبرو کنند گذشته و باید صنایع به مسئولیت اجتماعی خود بپردازند و شاخص‌های محیط زیستی به صورت مطلوب رعایت شود.
وی تاکید کرد: امروز بحث مجوزهای محیط زیستی در درجه اول و پایش‌های مستمر و مداوم در درجه دوم مورد توجه سازمان محیط زیست قرار دارد.
سلاجقه گفت: با توجه به اینکه در استان بوشهر جدای از صنعت بحث اراضی مستحدثه ساحلی از مسائل اساسی محیط زیست این استان به شمار می‌رود و ممکن است دنیا طلبان و آنهایی که دنبال چپاول اراضی ملی هستند این زمین‌ها را مورد دستبرد قرار دهند برخورد با قدرت با این افراد به عنوان سومین محور کاری مهم محیط زیست در این استان مد نظر است.
وی در باره آلایندگی صنایع تاکید کرد: مردم مطمئن باشند از این به بعد صنایع آلاینده باید به تکلیف خود عمل کنند و سازمان محیط زیست از مسئولان استان بوشهر می‌خواهد همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها نقش خود را در ارتباط با حفظ محیط زیست این استان و کشور انجام دهند.
سلاجقه اضافه کرد: صنعتی که به مسائل مربوط به محیط زیست و آنچه ارزیابی و پایش مداوم است، توجه نکند از جنبه قضایی با آن برخورد خواهد شد.
شکارچیان مجاز پاسبان محیط زیست
رئیس سازمان محیط زیست در مورد شکار وحوش گفت: حیات وحش موجوداتی هستند که در طبیعت وجود دارند در حقیقت فون ( حیات جانوری) کشور و منطقه را تشکیل می‌دهند و وظیفه این سازمان حفظ شکار و حیوانات شکاری است ولی یکی از راه‌های مدیریت در بحث شکار جمعیت شکار است.
سلاجقه اضافه کرد: جمعیت شکار در زیستگاه براساس واحد سطح بسته به نوع گونه جانوری تعیین می‌شود و در جنبه مدیریتی در حیات وحش‌های کشور با توجه به روندهای علمی اگر به این نتیجه برسند که از لحاظ تعداد شکار بایستی جمعیت کنترل شود آنجا مجوز توانایی شکار صادر می‌شود.
وی ادامه داد: یکی از راه‌های معیشت مردم در طول تاریخ بحث شکار بوده و به طور حتم باید برای شکارچیان مجاز که راه معیشت آنها از این طریق است تدبیری اندیشیده و می طلبد با توجه به ظرفیت زیستگاهی برای این موجودات فکری شود.
به گفته سلاجقه براین اساس اگر مجوزی صادر می‌شود به شکارچیان مجاز داده شود و این افراد به پاسبانان و نگاهبان محیط زیست تبدیل و در این صورت شکارچیان غیرمجاز به طور حتم جایگاهی نخواهند داشت.
حکم سبز راهی برای آشتی متخلفان با محیط زیست 
وی با بیان اینکه فرهنگ سازی نسبت به حفظ محیط زیست به عنوان یکی از رویکردهای دستگاه قضایی به شمار می‌رود ادامه داد: شکارچیان مجاز با شکار زندگی می‌کنند و همواره به دنبال حفظ گونه‌های مختلف و افزایش زاد و ولد آنها هستند و بیشتر شکارچیان که مرتکب تخلف می‌شوند امروز شکارچیان غیر مجاز هستند.
سلاجقه ادامه داد: امروز دستگاه قضایی با حکم‌های مختلفی از جمله ایجاد آبشخور و علوفه دادن به شکار و به نوعی جریمه متناسب با جرم و استفاده از متخلفان برای بازسازی و احیا محیط زیست درصدد فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست است.
 وی تاکیدکرد: دادن حکم سبز و استفاده از متخلفان برای بازسازی محیط زیست از سوی دستگاه قضایی باعث می‌شود این افراد عاشق محیط زیست شوند.
۲۵۰ تا ۳۰۰ منطقه حفاظت شده در کشور وجود دارد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در زمان حاضر بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ منطقه وجود دارد و معادل ۱۰ تا ۱۲ درصد مساحت کشور به مناطق حفاظت شده اختصاص یافته این در حالی است که طبق میانگین بین المللی باید ۱۷ درصد مساحت کشور به این مناطق اختصاص یابد.
وی اضافه کرد: از جنبه حفاظتی براساس نُرم دنیا هر هزار هکتار یک محیط بان نیاز دارد این درحالی است که در ایران به طور تقریبی برای هر ۱۳هزار هکتار و یا بیشتر یک محیط بان در نظر گرفته شده و تا رسیدن به نرم جهانی فاصله زیادی وجود دارد.
سلاجقه تاکید کرد: در زمان حاضر سازمان محیط زیست از نظر عِده و عُده در وضعیت مناسبی قرار ندارد اما تلاش می‌شود با استفاده از فناوری‌های نوین و روش‌هایی که در دنیا وجود دارد برای پایش و مدیریت استفاده تا به این صورت خلاء محیط بانی در کشور برطرف شود.
قطب اقتصاد کشور نسبت به محیط زیست حساس باشد
وی ادامه داد: استاندار بوشهر به عنوان رئیس کارگروه آلایندگی هوا باید این کارگروه را تشکیل دهد و سازمان محیط زیست از مجموعه پارس جنوبی و منطقه عسلویه انتظار دارد همانطوری که طبیعت را دچار دگردیسی و تغییر کرده به همان نسبت به طبیعت احساس مسئولیت بیشتری داشته باشد و به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی کشور روی بحث محیط زیست نیز حساس و الگو باشد.
سلاجقه اظهار کرد: تصفیه خانه، پساب‌ها، آلایندگی‌ها و فیلتراسیون به طور حتم باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: در این دولت سعی می‌شود اتفاق هایی که در گذشته منجر به تخریب محیط زیست شده تکرار نشود و اگر اتفاقی رخ دهد از مجاری قانونی پیگیری می‌شود.
رئیس سازمان محیط زیست گفت: صنایع باید نسبت به پایش آلاینده ها و فیلتراسیون مناسب و نوسازی و بازسازی متعهد باشند و اگر این امر محقق نشود بطور حتم از مجاری قانونی پیگیری می‌شود.
وی ادامه داد: امروز صنایع به این اصل اعتقاد پیدا کرده اند مجموعه‌ای که خود، کارگران و کارشناسان در آن منطقه زندگی می‌کنند و محل تولید و اشتغال است باید از نظر محیط زیست و تنفس، شرایط مناسبی داشته باشد.
سلاجقه اضافه کرد: طبق قانون هوای پاک بحث مربوط به آلاینده ها باید با استفاده از روش‌های نوین علمی به طور حتم کاهش پیدا کند و اگر این اتفاق رخ ندهد به عنوان یک تکلیف از طریق سیستم قضایی پیگیری خواهد شد.
وی گفت: حفظ محیط زیست امروز به عنوان یک مطالبه مهم از سوی مردم مطرح است و رویکرد دولت انقلابی و مردمی ایجاد یک محیط زست مناسب برای مردم است.
سلاجقه یکی از هدف‌های سفر خود به استان بوشهر  را دیدار با کارمندان اداره کل حفاظت محیط زیست این استان و بررسی مسائل معیشتی آنها از نزدیک عنوان کرد و افزود: واقعیت این است که محیط زیست کشور دچار یک سری چالش‌هایی است که مردم از آنها بی اطلاع نیستند وآنچه مورد انتظار آنان است ارائه راهکارهای لازم از سوی دولتمردان در این زمینه است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1