بانکهای خصوصی با پول مردم کهگیلویه و بویراحمد چه میکنند؟ / صندوق توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد راهاندازی شد / کهگیلویه و بویراحمد سرآمد در اسناد خزانه و مستندسازی اموال دولت / خبر خوش برای سرمایهگذاران؛ صدور دوماهه مجوزها / کهگیلویه و بویراحمد بانکمحور است
آرام گفت: ما از بانکهای خصوصی گلایه داریم. بانکهای خصوصی خیلی از سرمایههای خود را به تهران انتقال میدهند. در حالی که 90 درصد این سرمایهها مربوط به مردم استان است. حتماً باید در استان بماند. ما پیگیریهایی هم در این زمینه کردهایم که بتوانیم خیلی از منابع بانکهای خصوصی را در خود استان هزینه کنیم. من از سیستم بانکهای خصوصی تقاضا دارم در جهت توسعه سرمایهگذاری و اشتغال استان، حداقل 50 درصد از منابع خود را در استان هزینه کنند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما از بانکهای خصوصی گلایه داریم. بانکهای خصوصی خیلی از سرمایههای خود را به تهران انتقال میدهند. در حالی که 90 درصد این سرمایهها مربوط به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد است. حتماً باید در استان بماند. ما پیگیریهایی هم در این زمینه کردهایم که بتوانیم خیلی از منابع بانکهای خصوصی را در خود استان هزینه کنیم. من از سیستم بانکهای خصوصی تقاضا دارم در جهت توسعه سرمایهگذاری و اشتغال استان، حداقل 50 درصد از منابع خود را در استان کهگیلویه و بویراحمد هزینه کنند.
غضنفر آرام مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتوگو با کبنانیوز به بیان گزارش عملکرد این دستگاه در سال گذشته و سال جاری پرداخت. وی اظهار داشت: وزارت امور اقتصاد و دارایی دارای وظایف و مأموریتهایی است که با توجه به سیاستهای جدید که به استانها ابلاغ شده است، ما هم در استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان نماینده این وزارت انجام وظیفه میکنیم. از جمله این وظایف یکی بحث شناسایی اموال مازاد دستگاههای اجرایی است که این اموال در استان را شناسایی کردیم.
26 ملک مازاد دستگاههای اجرایی شناسایی شد. از این 26 ملک، 9 ملک آن به فروش رسیده است. 7 ملک دیگر در نیز در حال برگزاری مزایده است. از فروش آن 9 ملک، مبلغ 7 میلیارد تومان به حساب خزانه واریز شده است. دستگاههای اجرایی در راستای پروژههای نیمهتمام، پرداخت پاداش بازنشستگان و همچنین سایر هزینههایی که دستگاه دارد، میتواند صرف کند. با توجه به کمبود منابع دولت و کسری بودجه، این یک مبنع خیلی خوب است. بنا بر مؤلفههای اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است خیلی خوب است که ما بتوانیم تأمین مالی را در خود استان انجام دهیم و دیگر نیازی به رایزنی برای بودجه در خارج از استان نباشد.
آرام در ادامه عنوان کرد: یک موضوع دیگر، بحث درآمدها است. در بحث درآمدهای استان، بحث اول ما مالیات است.
چیزی نزدیک 95 درصد از درآمدهای استان را مالیات تشکیل میدهد. 5 درصد دیگر هم ثبت اسناد، جرایم رانندگی و سایر درآمدهایی است که ما داریم. درآمد امسال ما با توجه به پیشبینی لایجه 99 برای سال 1400، مبلغ 730 میلیارد تومان بود. به کمک همکارانمان در اداره کل امور مالیاتی و سایر دستگاههایی که در استان بحث درآمد را پیگیری میکنند،
تا به حال نزدیک به 72 درصد از 100 درصد درآمد مورد نظر را محقق و وصول کردهایم.
در سال گذشته ما چیزی نزدیک به 35 میلیارد تومان مازاد درآمد داشتیم. این مازاد درآمد در پروژههای عمرانی و هزینههای جاری به استان تعلق میگیرد.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان بیان کرد: امسال بحث خوبی که پیش آمده، شکلگیری صندوق توسعهی استانی است. ما از این مازاد درآمد میتوانیم در آن صندوق استفاده کنیم. خبر خوب این است که
صندوق توسعه استانی شکل گرفته است.
وی افزود: موضوع دیگری که وزارت اقتصاد پیگیری میکند در بحث مالیاتها، جلوگیری از فرار مالیاتی است. بحث گسترش پایههای مالیاتی و وصول با اصول درآمد و کاهش هزینههای وصول مالیات است. در این زمینه ما یک بحث خوداظهاری را داریم. در بحث خوداظهاری خود مردم یا شرکتها خوداظهاری میکنند و ما هم بر اساس همان خوداظهاری، مالیات را برایشان در نظر میگیریم.
یکی دیگر از موضوعات، بحث بخشودگی جرائم مالیاتی است که ما پروندهها را پیگیری میکنیم و تا جایی که امکان داشته باشد، کمک میکنیم که با توجه به شرایط بد اقتصادی انشاالله کمک کنیم که این مشکلات حل شوند.
آرام در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعات، بحث اسناد خزانه است. بحث تبصره 5 قانون بودجه سال 1400 چیزی نزدیک به 700 میلیارد تومان اسناد خزانه تا الأن 6 ماهه به استان تعلق گرفته است و بین دستگاههای اجرایی نیز توزیع شده است. دستگاهها هم تاکنون 200 میلیارد تومان از این 700 میلیارد تومان توسط خزانه و دستگاه جذب شده، به بانکها اعلام شده و گواهی این اسناد هم صادر شده است. یکی دیگر از موضوعاتی که در تبصره 5 وجود دارد، بند ز تبصره 5 که بحث تهاتر است. در تهاتر پیشبینی شده است که دولت از طریق تهاتر بتواند بدهیهایش را به اشخاص پرداخت کند. در استان ما، بدهی دولت به بخش خصوصی چیزی نزدیک 850 میلیارد تومان است. یکی از بازوان دولت هم همین بخش خصوصی است که به دولت در انجام وظایف کمک میکند. ما از بخش خصوصی تشکر میکنیم که خیلی صبورانه به دولت کمک میکند. الحمدالله بحث تهاتر مالیاتی و تهاتر بانکی شروع شده است.
وی افزود: در سال گذشته، اسناد خزانه تبصره 5 بند ز، 385 میلیارد تومان بود که 100 درصد وصول شد.
استان کهگیلویه و بویراحمد در بحث جذب اسناد خزانه جزو استانهای برتر کشور است که هم مورد تشویق استاندار محترم و هم وزارت قرار گرفت.
یکی دیگر از موارد، بحث مستندسازی اسناد و اموال دولت است که ما پیگیری میکنیم. ما چیزی نزدیک به 1620 ملک دولت را مستندسازی کردیم. سند تک برگ این املاک صادر شده است. بقیه اسناد هم در دست اقدام است. الحمدالله روند، روند خوبی است.
ما در بحث مستندسازی جزو سه استان برتر کشور و در واقع استان اول هستیم. من از مدیرانی که پیگیری میکنند اموال دولت مستندسازی شود تشکر میکنم. در همین زمینه سازمان ثبت اسناد نیز اقدامات خوبی انجام داده است.
آرام عنوان کرد: یکی دیگر از موضوعات، بحث تبصره 18 قانون بودجه است. در این تبصره، قانونگذار، بحث اشتغال و سرمایهگذاری را مدنظر قرار داده است. 32 هزار میلیارد تومان در این بخش برای سراسر کشور در نظر گرفته شده است. 1/3 دهم درصد به استان تعلق گرفته است که ما مقدمات کار را انجام دادیم. دستگاهها طرحهای خود را در سامانههای مختلفی که دارند ثبت میکنند. این دستگاهها موظف هستند طرحها را احصا و در سامانه بارگزاری کنند. اعلام شده است که بانکها با دستگاهها قرارداد عاملیت ببندند که انشاالله به محض اینکه اعتبار واریز شود، دستگاهها بتوانند در اختیار سرمایهگذاران و کارآفرینان قرار دهند تا بتوانیم در این زمینه در استان کهگیلویه و بویراحمد اشتغالزایی خوبی ایجاد کنیم.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سرمایهگذاری داخلی و خارجی در استان اظهار داشت: در بحث سرمایهگذاری داخلی که استان ما پایلوت کشاورزی است. در بحث دامپروری، شیلات، گیاهان دارویی و باغداری و ... وضعیت خوبی دارد. در موضوع شیلات، طرحهایی در سراسر استان وجود دارد. ما این طرحها را شناسایی کردهایم. در این زمینه جلسات مختلفی نیز برگزار کردهایم. در پنجره واحد سرمایهگذاری، این جلسات را تشکیل میدهیم. نمایندگان دستگاههای اجرایی که 12 نماینده هستند، هر هفته در این محل حاضر میشوند. ما تسهیلگر مجوزها هستیم. نمایندگان که این مجوزها را صادر میکنند، باید این مجوزها را به دستگاه ببرند و در کمیتههای مختلفی که دارند بررسی کنند و مجوزها را صادر کنند.
با توجه به تأکیداتی که آقای استاندار داشتند، قرار شد کار این مجوزها یک یا دو ماهه انجام شود. اما یک سری قوانین دست و پاگیر وجود دارد و الأن وزارت اقتصاد به دنبال آن است که این قوانین دست و پاگیر کمتر شود. انشاالله امیدوارم در استان بتوانیم این مجوزها را دو ماهه برای سرمایهگذاران صادر کنیم.
وی افزود: در یکی دو ماه گذشته پیگیر بحث پتروشیمی جدیدی هستیم که در منطقه سپیدان قرار است اجرا شود. به محض اینکه مجوزها صادر شد، ما آن را اطلاعرسانی میکنیم. در بحث سرمایهگذاری خارجی، با توجه به بحث تحریمها و مشکلاتی که در بحث روادید وجود دارد و با شیوع بیماری کرونا، سرمایهگذاری خارجیمان کم بوده است. البته در بحث گسترش کارخانه سیمان مارگون ما سرمایهگذاری خارجی داشتیم که نزدیک یک میلیون و 165 هزار دلار بوده است و صادرات خوبی هم از سیمان مارگون به کشورهای حوزه خلیج فارس داشتیم.
آرام در مورد دو پروژه خیلی مهم یعنی سد تنگ سرخ و پتروشیمی دشت مازه نیز اظهار داشت: سد تنگ سرخ یک پروژه عمرانی دولتی است که سالانه با توجه به جداول قانون بودجه، اعتباراتی به آن تعلق میگیرد. امسال هم برای آن اعتباراتی در نظر گرفتهاند. همچنین خود آب منطقهای از محل اعتبارات ماده 56 قانون الحاق 2، اعتبار تسهیلات بانکی برای این سد اخذ کردهاند. امیدواریم روند این سد خیلی سریعتر شود. من به بحثهای تخصصی این سد ورود نمیکنم. چون در حیطه کاری من نیست. ولی با توجه به نیازی که برای استان در نظر گرفتهاند، بحث اعتباری و تخصیص بودجه را که ما برای آن پیگیری میکنیم، بالای 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. امسال هم برایش تخصیص و اعتبار در نظر گرفتهاند.
ما دیروز جلسهای با آقای مهندس فرهادی مدیر عامل آب منطقه ای داشتیم که عنوان کردند سد تنگ سرخ 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. تخصیصهایی که میدهند، اگر با توجه به اعتبار باشد و کل تخصیص را بدهند، فکر میکنم امسال به بالای 50 درصد هم برسیم.
در پتروشیمی دشت مازه نیز در حال صدور مجوزهایش هستیم. من در بحث تخصصی این پتروشیمی نمیتوانم ورود کنم. چون در حیطه کاری ما نیست. در مورد مجوزهای پتروشیمی دشت مازه هم باید گفت: بعضی از مجوزهای آن مثل بحث زمین این پتروشیمی حل شده است. یک سری دیگر از مجوزها هم هست که در مرحله کارهای ثبتی هستند. یک سری مسائل وجود دارد. هنوز در اول کار است. اگر این پتروشیمی راهاندازی شود، کمک خوبی به اشتغال آن منطقه است. در سرمایهگذاریها اشتغال بالایی میتواند به وجود بیاید. درست است که هزینهبر است؛ مثالی داریم که میگوید شکار شیر سخت است ولی اگر شکار کردی یعنی شیر را گرفتی. این کار سختی است. یک پتروشیمی دیگر هم در کنار این پتروشیمی هست؛ پتروشیمی دهدشت. ولی این کار خوبی است که نماینده محترم کهگیلویه پیگیری کرده است.
وی در خصوص میزان تورم در استان نیز گفت: تورم شاخصها و آیتمهایی دارد. ما تورم بعضی از کالاها را ماهانه از بازار رصد میکنیم. معاونت اقتصادی ما رصد میکند. واقعاً تورم در استان بالا است. فشار را مردم تحمل میکنند. عوامل مختلفی وجود دارد که یکی از آنها بحث مهم نظارت است. تورم یک بعد خاصی ندارد که من به آن اشاره کنم. مقداری برمیگردد به اینکه نهادههای دامیِ ما از خارج وارد میشود. مشکلات تحریم هم هست. بعضی از درآمدها هم وصول نمیشود که ما بتوانیم در بحث نهادههای دامی و سایر کالاهای اساسی ورود کنیم.
آرام در ادامه به وضعیت سیستم بانکی در استان اشاره کرد و گفت: بانک یک سیستم اقتصادی است و
استان ما یک استان بانکمحور است. یعنی تسهیلاتمحور است و برای انجام پروژهها نیاز به اخذ تسهیلات از بانکها هست. با توجه به اینکه پایههای اقتصادی استان، صنعت نیست و سرمایهگذار زیادی نداریم، استان ما بانک محور است. سیستم بانکی ما در این زمینه کمک خوبی انجام داده است. بانک کشاورزی، ملی، توسعه تعاون و صنعت و معدن در این زمینه کارهای خوبی انجام دادهاند.
وی افزود: ما جلسات زیادی با این بانکها در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید داشتهایم. قول دادند، بخشنامه هم شد که بیشتر منابع این بانکها به سمت تولید، سرمایهگذاری و صادرات برود. با بررسیهایی که انجام شده است، مصارف ما بیش از منابع ما است. ما انتظار داریم هیئت دولت با توجه به سفری که به استان داشتند، بحث منابع ما را هم توجه کنند که ما بتوانیم در بحث اشتغال و سرمایهگذاری از ظرفیت بانکها استفاده کنیم. در بحث زلزله سیسخت و کرونا، بانکها تسهیلات خوبی دادند. هر چند این مبالغ کم بود و ما انتظار داریم کمک بیشتری کنند. برخی از صنوف ما تعطیل شدهاند. انتظار داریم بانکها به این صنوف کمک کنند.
آرام در خصوص بحث صادرات و گمرک نیز گفت: در جلسات ماهانهای که داریم با توجه به سیاستهای دولت، بحث انبار تملیکی، ما چند انبار داریم که کالاهای خیلی زیادی در این انبارها وجود دارد که با توجه به اینکه قانونگذار هم کمک میکند در بحث مزایده و تعزیرات هم کمک کرده، بتوانیم این کالاها را به سرانجام برسانیم. چرا که بعضی از کالاها فسادآورند و خراب میشوند؛ مثل گرد و لوازم آرایشی و بهداشتی. این کالاها که سریعالفساد هستند، باید در مورد آنها تصمیمگیری شود. خیلی از آنها را به مزایده گذاشتهایم، برخی از آنها هم فاسد شدهاند. صورت جلسه کردهایم و آنها را امحا کردهایم. سیاستهای دولت جدید هم همین است که املاک تملیکی را سروسامان دهیم. در بحث گمرک هم با توجه به اینکه استان ما بندری نیست، فعالیتهای گمرکی کم است. ولی با این وجود در این زمینه کار میشود؛ بحث صادرات را از گمرک استان پیگیری میکنیم که انشاالله صادرات ما از گمرک استان انجام بگیرد مثل محصولات کشاورزی، باغی، گیاهان دارویی، گردو و عسل که تا پیش از این از طریق گمرک سایر استانها پیگیری میشد. شرکتهای خیلی خوبی هم در صادرات استان مثل زربند، آسه و سینره شرکتهای فعالی هستند و کارخانه سیمان مارگون هم که صادرات داریم.
وی ادامه داد: در بحث بیمه هم که از ادارات زیر نظر وزارت اقتصاد است، در بحث بیمههای مختلف خیلی کار میشود، صنعت بیمه یک صنعت فعال و اطمینانبخش برای مردم است. بحث بیمه چه در سیستم دولتی و چه غیردولتی کارهای خوبی انجام شده است. بیمهگری در استان خیلی بهتر شده است.
آرام در ادامه اظهار داشت: در بحث بانکهای خصوصی، ما از آنها گلایه داریم. بانکهای خصوصی خیلی از سرمایههای خود را به تهران انتقال میدهند. در حالی که 90 درصد این سرمایهها مربوط به مردم استان است. حتماً باید در استان بماند. ما پیگیریهایی هم در این زمینه کردهایم که بتوانیم خیلی از منابع بانکهای خصوصی را در خود استان هزینه کنیم. من از سیستم بانکهای خصوصی تقاضا دارم در جهت توسعه سرمایهگذاری و اشتغال استان، حداقل 50 درصد از منابع خود را در استان هزینه کنند.
در خصوص فروشگاههای زنجیرهای مثل کورش، دیجی کالا و دیلی مارکت که فروشگاههای نوظهوری هستند نیز باید گفت: در استان ها به آنها نیاز هست. چون خیلی از کالاها را یک جا دارند و مورد نیاز مردم هستند. گلایه ما از این فروشگاهها این است که منابع بانکی خود را به تهران انتقال میدهند و دیگر اینکه به استان مالیات نمیدهند. ما پیگیر هستیم که این فروشگاهها به استان مالیات بدهند. منابع ما را جمع میکنند و به تهران منتقل میکنند. پیگیریهایی انجام شده است که بتوانیم از ظرفیت این فروشگاهها در بحث توسعه استان استفاده کنیم.
آرام در پایان در خصوص دستاوردهای سفر هیئت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه اقتصاد نیز گفت: 21 هزار میلیارد تومان برای استان ما در نظر گرفته شده است. مصوبات خیلی خوبی در نظر گرفته شده است. ما هم در وزارت اقتصاد بحث اعتبارات را پیگیری میکنیم. با توجه به اینکه جلسات مختلفی در تهران هم گرفته شده است و یک کمیته توسط استاندار محترم صورت گرفته است. البته خیلی از اعتبارات در بحث خود قانون بودجه هست. این اعتبارات به صورت روتین در قالب اعتبارات بودجه مصوب میشود. بحث تسهیلات و اشتغالزایی هم هست . بحث یارانههای کمکی را هم پیگیر هستیم که انشاالله اگر نقدینگی و بحث تسهیلات و اعتبارات این سفر به استان تعلق بگیرد، رونق زیادی در استان صورت میگیرد که انشاالله امیدواریم رئیس جمهور محترم در اجرایی نمودن کلیه مصوبات این سفر پیگیر باشند تا انشاالله در حوزه محرومیت زدایی از استان رونقی صورت بگیرد.