تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۴۴۲۰۲۵
کبنا گزارش می‌دهد

جزئیات درگیری طایفه‌ای «تمنک» از زبان فرمانده پلیس کهگیلویه و بویراحمد / پیام دفتر «مهدی روشنفکر »

۱۸
۰
جزئیات درگیری طایفه‌ای «تمنک» از زبان فرمانده پلیس کهگیلویه و بویراحمد / پیام دفتر «مهدی روشنفکر »
کبنا ؛روز گذشته طایفه‌ای در روستای تمنک بخش پاتاوه استان کهگیلویه و بویراحمد با هم درگیر شدند و به گفته فرمانده پلیس کهگیلویه و بویراحمد 8 نفر در این درگیری زخمی و دو نفر از عوامل هم دستگیر شده‌اند. اما به راستی چرا باید اینگونه مسائل رخ دهد و وظیفه بزرگان، ریش سفیدان و مردم و مسئولان در این هنگام چیست؟ به نظر می‌رسد، با انجام فرهنگ سازی و ملزم کردن همه به تبعیت از قانون در همه ایام می‌تواند گره گشا باشد.
به گزارش کبنا، فارس در این زمینه نوشت: در پی درگیری روز گذشته طایفه‌ای در روستای تمنک از توابع بخش پاتاوه در استان کهگیلویه و بویراحمد سردار کیقباد مصطفایی فرمانده نیروی انتظامی استان گفت: روز گذشته به دلیل اختلافات ملکی درگیری طایفه‌ای در روستای تمنک رخ داد که منجر به نزاع مسلحانه شد.
 وی با بیان اینکه تعداد ۸ نفر در این نزاع دسته جمعی مجروح شده‌اند یادآور شد: متاسفانه یکی از همکاران ما نیز در این نزاع مورد اصابت قرار گرفت.
 فرمانده نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هم اکنون امنیت در منطقه برقرار است و دو نفر از عاملان این حادثه نیز دستگیر شده‌اند یادآور شد: جلسه شورای تأمین اضطراری نیز برای این اتفاق برگزار شده است.



 وی در خصوص جزئیات درگیری این حادثه گفت: اختلافات ریشه‌ای نباید منجر به چنین حوادث تلخی شود در حالیکه زمین‌های منابع طبیعی توسط یک گروه کاشته می‌شده هم اکنون جزو منابع طبیعی اعلام شده و همین موجب بروز اختلاف شده و می‌بایست این مشکلات به صورت ریشه‌ای برطرف شوند تا شاهد چنین قضایای تلخی در استان نباشیم. 
مصطفایی گفت: این حادثه با حساسیت زیادی در حال پیگیری بوده و قطعاً با مسببان اصلی آن برخورد قاطع و قانونی خواهد شد.
دستگیری ۲ نفر از عاملان نزاع مسلحانه در شهرستان دنا
 معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین از وقوع یک فقره نزاع دسته جمعی مسلحانه در شهرستان دنا خبر داد و گفت: ۲ نفر از عاملان اصلی نزاع دسته جمعی مسلحانه در آن شهرستان دستگیر شدند.
سرهنگ "جهانبخش محمدی سیرت" در بیان جزئیات این خبر اظهارکرد: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع یک فقره نزاع دسته جمعی مسلحانه در روستای تمنک از توابع شهرستان دنا بلافاصله ماموران انتظامی آن فرماندهی به محل وقوع درگیری اعزام شدند. 
 وی افزود: پس از بررسی صحنه مشخص شد که ۸ نفر از طرفین نزاع مجروح و به بیمارستان منتقل که وضعیت مزاجی آنها خوب می‌باشد.
 محمدی سیرت در ادامه بیان داشت: ماموران با انجام اقدامات پلیسی گسترده ۲ نفر از عاملان اصلی نزاع دسته جمعی را شناسایی و دستگیر کردند.
 وی با اشاره به اینکه متهمان انگیزه خود از نزاع را اختلافات ملکی بیان داشتند، تصریح کرد: تلاش برای دستگیری سایر عاملان نزاع در دستور کار پلیس قرار دارد و در حال حاضر امنیت در شهرستان برقرار است.
  معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان خاطرنشان کرد: پلیس با همکاری دستگاه قضائی با کسانی که بخواهند امنیت مردم را به مخاطره بیندازند، بصورت قاطع و قانونی برخورد خواهد کرد.

 منوچهر بهمنی مدیر دفتر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی در مطلبی به این واقعه تلخ اشاره می‌کند و می‌نویسد: استمرار و پایداری حیات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یک جامعه، در گرو انسجام و همبستگی بین اجزاء و عناصر سازنده ساختار اجتماعی است. چرا که اجزاء و عناصر جامعه با داشتن انسجام، سخت‌تر کار می‌کنند تا به هدف‌های مورد نظر برسند.
 جامعه شهری ولی به واقع روستایی ما یک واحد کل است که افراد تشکیل دهنده آن دارای نقش‌های اجتماعی می‌باشند. در این میان ریش سفیدان در این جامعه که از توانمندی اجتماعی بالایی برخوردارند، نقش مهمی در وحدت و انسجام آن دارند. همچنان که مردم به سنن و ارزش‌های گذشته خود پایبند بوده و اعتماد بالایی نسبت به ریش‌سفیدان در مدیریت امور جامعه خود دارند و نقش ریش سفیدان در حل اختلافات و انسجام مناطق در سطح بالایی قرار دارد.
باید توجه داشت که افراد تشکیل دهنده هر منطقه و جامعه‌ای دارای ادراک‌های مشترک و پیوندهای عاطفی و وابستگی‌های متقابل و نقشهای اجتماعی می‌باشند که این امر آنان را بیش از پیش به یک دیگر وابسته می‌کند و نوعی وحدت و یکپارچگی را در میان آنان تشدید می‌نماید که البته تنها با داشتن گروه‌های مختلف امکان حیات پیدا نمی‌کند، بلکه عامل مهم در ادامه حیات یک جامعه وجود انسجام در بین گروه‌هاست. چرا که اعضاء گروه با داشتن  انسجام، سخت‌تر کار می‌کنند تا به هدف‌های مورد نظر برسند.
حضور مداوم مردم طوایف و تیره‌های مختلف در عرصه مشارکت اجتماعی، از جمله مراسمات غم و شادی و دیگر حضورهای جمعی، ناشی از تلاش آنان برای حفظ گروه، قوم و قبیله و حفظ موجودیت و حریم مادی و معنوی و انسجام اعضای آن می‌باشد، انسجامی که گاها توسط عده‌ای جوان، نوجوان و گروه‌های سنی مختلف به مخاطره می‌افتد.
گاهی اوقات اختلافی کوچک ممکن است به درگیری گسترده‌ای منجر شود که دود آن به چشم همه برود و امنیت یک منطقه و حتی استانی را با چالش مواجه کند که در چنین مواقعی بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان می‌توانند با توجه به نفوذی که میان مردم دارند برای آرام شدن وضعیت به موضوع ورود پیدا کنند.
تلاش برای پیشگیری از درگیری‌های درون و برون طایفه تنها وظیفه نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی نیست، برای برقرار بودن صلح و آرامش در جامعه نیاز است تا بزرگان و ریش سفیدان طوایف تمام تلاش خود را برای جلوگیری از درگیری‌های درون و برون طایفه‌ای داشته باشند زیرا که در غیر این صورت آرامش، صلح و امنیت از بین می‌رود و در چنین شرایطی هر چیز دیگری بی‌فایده خواهد بود.
متأسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد و بطور خاص شهر یاسوج و حومه و حتی برخی مناطق روستایی، طی سالیان اخیر شاهد درگیری‌های زیاد گروهی و طایفه‌ای بوده‌ایم که به راحتی نام و آوازه استان را خدشه‌دار کرده و به فرهنگ غنی و نوع دوستی مردم استان لطمه زده است. درگیری‌هایی که نهادهای امنیتی و انتظامی اغلب از درب قانونی ورود پیدا کرده و اقدام به آرام کردن جو می‌کنند و حتی با برخوردهای قانونی و قهرآمیز سعی در کاهش آمار درگیری‌ها دارند اما جامعه روستایی و فرهنگ قبیله‌ای و عشیره‌ای ما همیشه این‌گونه نبوده و سالیان متمادی با بزرگ منشی و ریش سفیدی بزرگان منطقه به بهترین شکل ممکن اداره می‌شد، امروز نیز می‌طلبد بزرگان هر منطقه، طایفه و قبیله ورود پیدا کرده و برای آرامش مردم قدم بردارند.
ریش سفیدی و کدخدامنشی برای حل نزاع‌ها و اختلافات حتی پیش از شکل‌گیری دولت و سازمان قضایی امری معمول و متداول بوده است، سابقه و قدمت بیشتری از شیوه رسمی و دولتی حل اختلاف دارد.
نیک می‌دانیم جامعه سالم و پایدار مدیون تجربه و هدایت معتمدین هر منطقه می‌باشند زیرا بزرگان و ریش سفیدان محلی در برقراری امنیت، توسعه و عمران منطقه همواره نقش مؤثری داشته‌اند.
لذا اینجانب به عنوان امانتدار دفتر وکیل مردم، خواهان برقراری و حفظ آرامش مردم در اقصی نقاط استان و منطقه هستم و نظر به نزاع ملکی که بین دو طایفه شریف برایی و باباملکی که ارتباطات سببی و نسبی متعددی با یکدیگر دارند، هرگونه جانبداری و سوء استفاده را باتوجه به بار امانتی که به این جانب محول شده در هر موضوعی رد و محکوم و خود را همچنان ملزم به پاسخ‌گویی و پیگیری مطالبات تمامی اقشار مردم دانسته زیرا اعتقاد دارم دفتر منتخب مردم باید مأمن پاسخگویی همه ارباب رجوع باشد و سوءاستفاده مغرضین فرصت‌طلب را که بانیت شوم به خیال باطلشان مترصد لطمه به جایگاه نمایندگی مردم به ویژه وکیل خدوم و مردمی شهرستان‌های بویر احمد، دنا و مارگون می‌باشند را نیز محکوم می‌دانم و بطور جامعه‌نگر به حوادث و رویدادها نگریسته، امید آنکه مراجع ذیصلاح قانونی با ورود به موقع بتوانند آرامش را همچنان دربین مردم فراهم نمایند.


مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مهمان‌نوازی و مردانگی و انسانیت زبان زد عام و خاص است و مسئولان این استان باید با تدوین بسته‌های آموزشی و فرهنگی به فکر همچنین روزهای باشند و اجازه ندهند یک اختلافات کوچک به آسیب اجتماعی بزرگی تبدیل شود. شورای تأمین استان کهگیلویه و بویراحمد باید دستگاه‌های فرهنگی، اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد را ملزم کنند، ضمن رصد و شناسایی آسیب‌های اجتماعی در هر منطقه، کار آموزشی و فرهنگی انجام بگیرد، گرد تنبلی بر چهره برخی از دستگاه‌های فرهنگی نشسته و باید این سستی و سهل‌انگاری از بین برود.
نام شما

آدرس ايميل شما

امین
Iran, Islamic Republic of
ریش سفیدها
علی
Iran, Islamic Republic of
فرمانده نیروی انتظامی در هر اتفاقی که رخ می دهد می گوید عاملین را با اقدامات خاص پلیسی گسترده دستگیر کردیم .
اوا
Iran, Islamic Republic of
اونوقت نگفتن خودشون..
علی
Iran, Islamic Republic of
/ اگر در این قضیه نقش نداشته باشه . کاکاش بدون نقش نمی باشد .
شاهد روزگار
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر از بیم ریزش هر چه بیشتر آرا پیام داده است...‌‌
برهمند
Iran, Islamic Republic of
و قول یکی و معلمل دبیرستانم ایگو از زمانی که لاستیک کچلو تراکتور ره جلو لاستیک بزرگ ده کچلویی و بزرگی ول وابی
ملک تمنک
Iran, Islamic Republic of
صحبت های مسئول کلی گویی محض و ربطی به این جریان ندارد.
۳۰ سال است که اختلاف ملکی وجود دارد .بطوریکه قبلا منجر به قتل شده است .در اختلاف بزرگی به این شکل تنها دستگاه قضا است که باید ورود کند و مشکل را حل کند .تا موجب بروز مشکل حادتری نباشیم .ریش سفیدان دو طایفه خود را محق می دانند و این مشکل جدی امنیتی شهرستان دنا بین دو طایفه است .کار فرهنگی نیست که بسته فرهنگی بخواهد .درگیری است و هرلحظه ممکن است مشکل حاد جدیدی بوجود بیاید .تنها راه حل این است که دستگاه قضایی استان مشکل را با صادر نمودن رای قاطع برای همیشه حل کند .
عظیمی
Iran, Islamic Republic of
دستگاههای نظارتی به خوبی وظیفه خود عمل می کنند و طرفین هم انسانهای شریف و دین داری هستند لذا آقای دفتر روشنفکر لطفاً از آب گل آلود ماهی نگیرید خودتان عامل اصلی طایفه گرایی و شکاف اجتماعی هستید
United States
از قدیم این چیزا بود، هست و خواهد بود، خودتونو اذیت نکیند، الکی هم بیانیه صادر نفرمایید.
پرستار دهدشت
Iran, Islamic Republic of
این موضوع ملکی چه ربطی داره که گروهی مغرض به هر وسیله ای میخوان اقای روشنفکر به این وسیله تخریب کنند کاش ایشون نماینده شهر ما بودند .
دانا جان
Iran, Islamic Republic of
این که غصه ندارد
همین الان شروع به تبلیغ برای ایشان کنید تا از حوزه ی انتخابیه دهدشت ثبت نام کنند و کاندید شوند

شروع کن
غصه نخور
تلاش کن برای دور بعد
Iran, Islamic Republic of
آقای بهمنی شما نیاز نیست که نظر بدهید از صدسال پیش تا کنون بویرا حمد علیا وسفلی چقدر راحت باهم زندگی می کردند اما باورود روشنفکر وامثال شما به صحنه انتخابات بویراحمد بزرگ دو شقه کردید که باید از خدا بترسید. من بچه بویراحمد سفلی هستم نوکر کل مردم بویراحمد بزرگ در تهران هستم عامل این اتفاق یکی از مدیران شخص روشنفکر مدیر /ایست از برادرم دکتر نگین تا جی در خواست دارم این مدیر را بازخوا ست کنند/ من در آن روزگار جلسات شورای تامین شرکت می کردم تمام نقطه نظراتم موجود در بایگانی شورای تامین استان ازمدیر محترم ‌ومستقل کبنا در خواست دارم حتما” مطالب مارا در ج کند چونکه تنها مدیر بازمانده ده ۶۰ درتهران مشغول هستم
مطلع
Iran, Islamic Republic of
به فکر جایگاه و پر کردن جیب خود از سفره انقلاب هستی.
Iran, Islamic Republic of
مطلع فعلا تو برو...
Iran, Islamic Republic of
آقای مطلع شما قضاوت ناحق کرده اید خدا شما را هدایت کند علت اینکه یک مدیر بالای ۴۲سال خدمت کرده به دلیل پاکی ‌توانایی مدیریت در سطح ملی است
ر
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر بخاطر یک رای بویر احمدو دوشقه کرده
علی
Iran, Islamic Republic of
اقای مطلع بهمنی بدون هیچ مسئولیتی هم که باشه حرفش خریدار دارد چون اصالت دارد
Iran, Islamic Republic of
🤣
ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

«من همیشه از اکبر می‌ترسیدم. وحشت داشتم که با او مخالفت کنم. برای همین مجبور بودم که ...
مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

اجرای نادرست نظام رتبه‌بندی معلمان ضمن سوزاندن فرصت‌های اعتلای کیفیت نظام آموزشی و اعتلای ...
ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج در نسل اول سیاسی‌ها یا سنتی در قالب معرفی دوست و خانواده بوده یا در خلال مبارزه ...
1