کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد؛

توئیت تاجگردون در مورد بالا رفتن نرخ دلار / دلایل رشد هیجانی نرخ دلار چیست؟

14 آذر 1400 ساعت 11:26

غلامرضا تاجگردون نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی، در انتقاد به عملکرد مجلس شورای اسلامی نوشت: نمایندگان محترم مجلس از ابتدای خدمتتان تا امروز بیش از 60 درصد نرخ دلار افزایش پیدا کرد. فکر می کنید تا پایان دوره تان چقدر شود؟


غلامرضا تاجگردون نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی، در انتقاد به عملکرد مجلس شورای اسلامی نوشت: نمایندگان محترم مجلس از ابتدای خدمتتان تا امروز بیش از 60 درصد نرخ دلار افزایش پیدا کرد. فکر می کنید تا پایان دوره تان چقدر شود؟ تاجگردون با محاسبه نرخ 27 هزارتومانی این توئیت را منتشر کرده، در حالی که هم اکنون نرخ دلار از این میزان نیز بالاتر رفته است.
به گزارش کبنانیوز، قیمت دلار روند افزایشی پیدا کرده و در بازار آزاد به 30 هزار تومان رسیده است، کارشناسان معتقدند اگر این نرخ در بازار تأثیر خود را بگذارد، پایین آوردن آن سخت می شود.



به گزارش کبنانیوز به نقل از بازار، قیمت ها در بازار آزاد ارز درحالی بر مدار رشد قرار گرفته اند که به گفته کارشناسان این افزایش قیمت هیجانی و متاثر از جو روانی ناشی از تداوم روند مذاکرات است و کاهش نرخ ها درروزهای آینده دور از ذهن نیست.
بازار ارز چند روزی است ملتهب شده و قیمت ها همچنان بی منطق درحال افزایش است، طوری که نرخ دلار پس از مدتها دیروز در بازار آزاد به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید. این افزایش قیمت که مبنا و اساس اقتصادی ندارد، نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است که مبادا قیمت همه کالاها و خدمات نیز متاثر از نرخ هیجانی ارز در بازار به یکبار در این شرایط سخت اقتصادی افزایشی شوند.
اکنون که معلوم نیست قیمت ها در بازار ارز با ورود احتمالی دولت به بازار به چه سرنوشتی دچار می شوند، بنابراین تصمیم برای خرید ارز اشتباه است چرا که هنوز بانک مرکزی هیچ گونه سیاست ارزی که مانع از رشد بی منطق ارز شود را به کار نگرفته است
بانک مرکزی هنوز به بازار نیامده است
کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ اکنون که معلوم نیست قیمت ها در بازار ارز با ورود احتمالی دولت به بازار به چه سرنوشتی دچار می شوند، بنابراین تصمیم برای خرید ارز اشتباه است چرا که هنوز بانک مرکزی هیچ گونه سیاست ارزی که مانع از رشد بی منطق ارز شود را اجرا نکرده است. ارزی که اکنون دستمایه خیلی از دلالان در بازار شده تا با سوءاستفاده از فرصت انجام مذاکرات برجام به سودهای قابل توجهی دست یابند.
البته افزایش قیمت ارز در بازار آزاد در پی تداوم روند مذاکرات برجامی دور از انتظار نبود اما باید گفت؛ هنوز راجع به توافقات اصلی در مذاکرات صحبتی نشده است، در چنین شرایطی رشد قیمت ارز در بازار ناشی از جو روانی است که پس از انجام مذاکرات اتفاق افتاده است.
ادامه مذاکرات برجام و عدم توافق در برخی مسائل توسط طرفین مذاکره کننده تاثیر بسزایی بر روی تغییر قیمت ها بر بازار ارز به جای گذاشته است و رشد بی منطق و هیجانی قیمت ها در این بازار بی تردید برگرفته ازهمین موضوع است
رشد قیمت ها در بازار ارز هیجانی است
«آلبرت بغزیان» اقتصاددان و تحلیلگر بازار در مورد علل افزایش نرخ ارز در بازار گفت: ادامه مذاکرات برجام و عدم توافق در برخی مسائل توسط طرفین مذاکره کننده تاثیر بسزایی بر روی تغییر قیمت ها بر بازار ارز به جای گذاشته است و رشد بی منطق و هیجانی قیمت ها در این بازار بی تردید برگرفته ازهمین موضوع است.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی با هدف ساماندهی نرخ ارز در شرایطی که قیمت ها در بازار افزایش می یابد باید وارد عمل شود گفت: بانک مرکزی به خوبی می داند که رشد قیمت ها در بازار ارز روانی و از سر هیجان است، بنابراین دخالت آنچنانی در بازار نمی کند تا قیمت ها خود به خود در نقطه ای به تعادل برسد چرا که بانک مرکزی زمانی برای ساماندهی نرخ ارز به میدان می آید که قیمت ارز متاثر از برخی متغیرهای کلان اقتصادی و بعضا تصمیمات خاص افزایش یابد.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد:قیمت ارز به احتمال زیاد باز هم بی منطق در بازار افزایش می یابد اما این افزایش قیمت خیلی مطمئن نیست از طرفی رسیدن به قیمت ۲۵ یا ۲۶ تومان هم حتی با ورود بانک مرکزی و سیاست گذاریهای ارزی دولت شاید سخت به نظر برسد.
آثار افزایش نرخ ارز در بازار مشخص شود، کاهش قیمت آن سخت است
بغزیان خاطر نشان کرد: هرچند افزایش هیجانی نرخ ارز به نفع دولت است اما آثار این افزایش قیمت نباید خود را در کالاهایی چون خودرو، مسکن، لوازم خانگی و ... خود را نشان بدهد بنابراین اگر قیمت ها در بازار افزایش یابد بنابراین بانک مرکزی پذیرفه است که نرخ ارز باید بالا باشد.
وی ادامه داد: با انجام توافقات احتمالی مذاکرات برجام قیمت ارز بی تردید روندی کاهشی به خود می گیرد می شود حال به نظر می رسد دولت انرژی خود را برای ساماندهی بازار ارز و تثبیت قیمت ها در این بازار برای آن روز گذاشته است تا ارز را در محدوده قیمتی حدود ۲۷ یا ۲۸ هزار تومان تثبیت کند.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: بانک مرکزی برای ساماندهی قیمت ها در بازار ارز فعلا اقدام موثری انجام نداده است و اگر بخواهد به راحتی می تواند قیمت ها را تعدیل کند اما در چنین شرایطی چون بازار تشنه ارز است هر گونه ارز پاشی به هدر رفت ارزی منجر خواهد شد.
بی نتیجه ماندن مذاکرات ارز را گران کرد| قیمت ها بی منطق بالا رفته است
«سید مرتضی افقه» اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز در این باره گفت: بی نتیجه ماندن مذاکرات برجام و ادامه دار بودن آن باعث شد تا قیمت ها در بازار ارز هیجانی افزایش یابد و این موضوع قابل انتظار بود.
وی با بیان اینکه قیمت ارز هم اکنون در بازار تحت تاثیر مسائل سیاسی و انجام مذاکرات قرار گرفته است گفت: افزایش قیمت ارز در بازار واقعی نیست و این رشد قیمت به شکلی روانی و هیجانی است اما بانک مرکزی نیز ابزار لازم را برای کنترل قیمت های بی منطق در بازار ندارد، بنابراین داد و ستد در این روزهای بازار ارز بسیار پرریسک است.
این اقتصاددان اضافه کرد: فاصله دیدگاهها در مذاکرات برجام باعث شد تا پالس منفی به بازار ارز داده شود و قیمت ها در بازار بصورتی هیجانی افزایش یابد.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: به نظر میرسد بازار ارز طی یک هفته آینده ملتهب و قیمت ها بی منطق بالا و پایین شود اما امکان اینکه بازهم قیمت ارز در بازار با رشد مواجه شود دور از انتظار نیست، بنابراین دولت در این شرایط باید فکری به حال قیمت ارز کند تا مردم دچار مشکل نشوند.
ارز ۳۰ هزار تومانی در بازار آزاد
بنا به این گزارش، هم اکنون در بازار آزاد قیمت دلار به بیش از ۳۰ هزار تومان رسیده و یورو نیز ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان است. این در حالی است که در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۷ هزار و ۹۸۱ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷ هزار و ۴۲۷ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۲ هزار و ۲۰۵ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۱ هزار و ۵۶۷ تومان اعلام شده است.
قیمت ها در بازار ارز این روزها در حالی بی منطق در حال افزایش است که معلوم نیست تا ساعاتی دیگر چه اتفاقی بر سر بازار ارز خواهد آمد، حال از آنجایی که به گفته اقتصاددانان و فعالان بازار رشد قیمت ها در این بازار تحت تاثیر جو روانی و این افزایش قیمت ها غیر واقعی است، بنابراین ورود به این بازار ریسک بالایی دارد چرا که هر لحظه ممکن است نرخ ارز دوباره در بازار کاهشی شود.
 


کد مطلب: 442017

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/442017/توئیت-تاجگردون-مورد-بالا-رفتن-نرخ-دلار-دلایل-رشد-هیجانی-چیست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1