تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۰۵
کد مطلب : ۴۴۱۹۷۴
تفاوت سیاست برجامی دولت کنونی با دولت پیشین؟

برجام رئیسی، برجام روحانی

۴
۰
برجام رئیسی، برجام روحانی
کبنا ؛محمدعلی وکیلی در سرمقاله روزنامه ابتکار نوشت: مذاکرات هسته‌ای بالاخره آغاز شد. بعد از روی کار آمدن دولت جدید، پس از کش و قوس فراوان و گذشت مقداری زمان این مذاکرات در قالب همان مذاکرات احیای برجام شروع شد. این دور مذاکرات و نتیجه آن البته اهمیت بسیار ویژه‌ای از جهات مختلف دارد. اول از این جهت که مذاکرات کنونی مهمترین صحنه نمایش سیاست‌های دولت کنونی و دولت بایدن است. پیرامون سیاست‌های این دولت‌ها، ابهاماتی وجود داشت. مجموعه همه مواضع نیز پیرامون میزان باور به شعارهای اعلانی نوعی ابهام و تردید ایجاد کرده بود. این اولین کنش جدی در سیاست خارجی این دولت نسبت به غرب است و تقریباً آخرین شانس احیای برجام است. با این مذاکرات چشم‌انداز راهبردهای سیاست خارجی دولت آقای رئیسی (که این روزها در گمانه زنی مورد توجه کارشناسان است) شناخته خواهد شد. همچنین میزان تفاوت سیاست‌های بایدن و ترامپ. نوع و نتیجه این مذاکرات مشخص خواهد کرد که ما قرار است به چه سمتی برویم.
از جهت دیگر، همواره این سؤال مطرح است که آیا پارادایم برجامی دولت کنونی با پارادایم دولت پیشین متفاوت است؟ و اگر متفاوت است، تفاوت در چیست؟ از مجموعه رفتار دولت در سیاست خارجی و مذاکرات و مواضع شکل گرفته، تا اینجای کار معلوم شد که:
الف) اصل مذاکرات برجامی سیاست راهبردی دولت کنونی است. یعنی این دولت مطابق آنچه رئیسی گفته، تاکنون بنا ندارد از برجام خارج شود و مذاکرات احیای برجام را دنبال می‌کند.
ب) رفع تحریم به جای بی اثر کردنِ آن مانند گذشته سیاست اصلی است. یعنی هرچند همه تلاش برای کم اثر کردن و دور زدن تحریم در شرایط تحریم انجام خواهد شد اما سیاست اصلی، رفع تحریم است نه دور زدنِ آن.
ج) مذاکرات کنونی در امتداد مذاکرات پیشین ادامه دارد.
د) تیم کنونی بخاطر تخلف طرف آمریکایی ترجیح داد مانند شش دور مذاکره قبلی، مذاکرات را بدون حضور نمایندگان آمریکا ادامه دهد.
ه) مطابق معمول و آنچه پیش‌بینی می‌شد اروپاگردی نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سنگ اندازی و شانتاژ خبری شروع شده است. یعنی مانند گذشته که برجام را به ضرر خودشان ارزیابی می‌کردند اکنون نیز با احیای آن مخالفند.
بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که پارادایم برجامی تغییر نکرده و همچنان سیاست اصلی احیای برجام و رفع تحریم‌هاست اما شیوه مذاکرات و سیاست‌های رسانه‌ای تغییر محسوس دارد.
باید منتظر ماند و دید این تغییر تاکتیک چه دستاوردی دارد؟ ظرف روزهای آینده معلوم خواهد شد که کدام روش در پیشبرد منافع کشور موفق‌تر است. البته یک نکته روشن است و آن اینکه تیم کنونی وزارت خارجه سعی دارند تموم تخم مرغ‌ها را در سبد هسته‌ای نگذارند و وزارت خارجه را به وزارت برجام تبدیل نکنند و این بسیارمهم است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

محمدولایی
Romania
عزیزان واقعیت این بود که مجلس یازدهم و انقلابیها :::::برجام را حرام و مذاکره به هر نحو با شیطان حرامه !!!!!::::وننگ ابدی که با تحملی سه ماهه تایید شد ::::: امید واریم رسانه هامون بتوانند آزادانه بنگارند ::::پس (((((برجام ننگه ))))) در روز اما شبها که اصلاحات خوابند مذاکره بهتره :::: باید شعار نه شرق ونه غرب را یاد آوریم :::::فقط تولید داخل
هورامان
Iran, Islamic Republic of
دقیقا مثل پارادایم خودت تغیرات محسوس مشاهده میشود.
شاهد روزگار
Iran, Islamic Republic of
جناب وکیلی
مگر تخم مرغی هست که در سبد گذاشته شود؟؟
ظاهراً نمی دانید و یا نمی خواهید بدانید راهبرهای کلان سیاست خارجی یک کشور در وزارت امور خارجه طراحی و تدوین می شود

البته برای حضرتعالی که محاسبات دیگری دارید مهم دستاورد محاسباتتان است؟!!
مهم نیست دولت مربوط به کدام طیف و جناح و جریان است
Romania
این قلم فرسایی وکیلی خیلی بی مزه بود.وکیلی خیلی محافظه کار شده .باید بداند که دولت رئیسی برای تو تره هم خرد نمیکنه .دلته بنه ودلدارون .تو نمک خوردی ونمک دون شکستی با این افتضاحی که دولت رئیسی دارد به بار می آورد و از حول حلیم دارن می افتن تو دیگ اینا اهل مذاکره نیستند سرشون هم نمیشه
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1