تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۰۸
کد مطلب : ۴۴۱۸۶۸
اعتباراتی که به راحتی از دست کهگیلویه و بویراحمد می‌رود!

مدیران ناتوان

۰
مدیران ناتوان
کبنا ؛حدود دو هزار پروژه خرد و بزرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که نیمه‌کاره رها شده‌اند و کسی هم نیست که به داد این پروژه‌ها برسد، پروژه‌های که لنگ اعتبار و مدیریت درست و حسابی هستند. متأسفانه آنگونه که مسئولان کهگیلویه و بویراحمد می‌گویند؛ به دلیل ناتوانی برخی مدیران در جذب اعتبارات، این پروژه‌ها یا دچار فرسایش  و یا هم از رده خارج و محلی برای جولان معتادان می‌شوند.
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد از آن دسته استان‌هایی است که نیازمند ریال به ریال اعتباراتی است که به استان تخصیص داده می‌شود تا با جذب آن گامی هر چند کوچک در جهت توسعه استان و البته ایجاد اشتغال و رفع محرومیت‌ها و مشکلات برداشته شود.
طی ۸ سال گذشته کشور با مشکلات و بحران‌های اقتصادی فراوانی مواجه بود و همین موضوع اختصاص اعتبارات را با مشکلات و موانعی روبه‌رو کرد. بخش از اعتبارات یا تخصیص نیافتند یا آنقدر ناچیز بودند که منجر به فعال شدن پروژه‌‌ای که نشد هیچ بلکه  تعطیل و راکد شدند.
در این روزهای بحرانی، خبر بازگشت اعتبارات استان اما موجی از انتقاد از سوی رسانه‌ها و نگرانی‌ها از سوی مردم را در پی داشته است و سوالی که مطرح است اینکه چرا مدیران ما آنقدر بیخیال باشند که حتی یک ریال از اعتبارات ما برگشت بخورد.
علی شهابی‌نسب رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از دستگاه‌های استان گفت: با گذشت چند ماه از سال هنوز برخی پروژه‌ها به مناقصه نرفته است این شیوه درستی نیست که مدیران در پیش گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه دستگاه‌ها برای جذب اعتبارات آمادگی خود را ۱۰ برابر کنند، افزود: با این شیوه اگر اعتبارات سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد ابلاغ شود در جذب آن می‌مانیم.
شهابی‌نسب عنوان کرد: در سفر ۹ مهر رئیس جمهور به استان پروژه‌های خوبی با اعتبارات بالا مصوب شد اگر اعتبار این پروژه‌ها به ما ابلاغ شود وقتی هنوز پروژه‌ای به مناقصه نرفته چگونه می‌خواهید جذب کنید؟ با این شیوه نگران جذب اعتبارات ۱۴۰۱ هستم.
کیامرث حاجی‌زاده معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد که در نشست ستاد بحران سخن  می‌گفت با گلایه از مدیرانی که در این نشست مهم حضور نداشتند، گفت: مصوبات شورای هماهنگی مدیریت بحران بعد از شورای تامین الزام‌آور است چرا که با جان و مال مردم سر و کار دارد.
معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در فصلی هستیم که نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها هستیم، افزود: فرهنگ مدیریتی با مقوله پیشگیری بیگانه است و قبل از اینکه اتفاقی رخ دهد باید پیشگیری لازم صورت گیرد، در زلزله سال گذشته سی‌سخت ساختمانی که آماده افتتاح بود قبل از افتتاح تخریب شد! چرا نظارت نکردیم تا چنین ساختمان بی‌کیفیتی احداث شد.
وی با بیان اینکه ایران جزء ۱۰ کشور بلاخیز در دنیا است، گفت: بحران‌ها و مشکلات کنونی نتیجه دخالت بشر در محیط زیست است و ۴۰ درصد بحران‌ها نتیجه عملکرد ما است.
این مسئول با اشاره به اینکه برای مقابله با بحران‌ها باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد، افزود: همه ساله در فصل بهار و تابستان بخش اعظمی از جنگل‌ها و مراتع استان دچار حریق می‌شود در پاییز و زمستان که هوا سرد است و آتش‌سوزی نیست باید برنامه داشته باشیم که سال آینده بحران آتش‌سوزی نداشته باشیم.
حاجی‌زاده با بیان اینکه اغلب آتش‌سوزی مناطق گرمسیری به دلیل خشکیدگی درختان بوده، یادآور شد: منابع طبیعی در این خصوص هم باید برنامه داشته باشد و مدیریت کند.
وی سیل را دومین برای طبیعی در استان دانست و گفت: برای مدیریت سیلاب هم باید برنامه داشته باشیم و این را هم متذکر شدیم و تاکید کردیم سازمان مدیریت و آب منطقه‌ای منطقه‌ای بحرانی مانند بلوار رجاء یاسوج را ساماندهی کنند.
حاجی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص زلزله‌خیز بودن استان گفت: ایستگاه‌های زلزله‌نگاری توسعه پیدا می‌کنند در این خصوص اعتباری اختصاص داده شده است.
وی با اشاره به اینکه برای مدیریت خشکسالی در استان کمیته‌ای در همین خصوص تشکیل شده، افزود: برای مقابله با خشکسالی اعلام کردیم پروژه‌ها باید پیوست زیست محیطی داشته باشند.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سازمان جهادکشاورزی و دستگاه‌های متولی برنامه دهند که برای مدیریت خشکسالی چه برنامه‌ای دارند. جهاد کشاورزی اقدامی انجام نمی‌دهد کشاورز ما هم شالیکاری انجام می‌دهد بعد می‌گویند نباید این محصول کشت می‌شد در حالی که از قبل باید برنامه می‌دادند و در طرح الگوی کشت، محصول جایگزین برنج معرفی می‌کردند.
وی با اشاره به اینکه سوخت‌رسانی به مناطق فاقد گاز  به موقع انجام شود ، بر تعامل میان راهداری و امور عشایر برای بازگشایی ایل راه‌ها تاکید کرد.
وی همچنین با اشاره به تصادفات در محورهای شهری و روستایی و آتش‌سوزی در این حوادث گفت: نزدیکترین پایگاه آتش‌نشانی به محل وقوع حادثه مجاز به امدادرسانی است.
معاون امور عمرانی استاندار در ادامه سخنان خود به دستگاه‌ها برای جذب اعتبارات تذکر داد و عنوان کرد: در کمیته جذب اعتبارات اسناد خزانه تذکر دادیم در این نشست هم برای جذب اعتبارات عمرانی تذکر می‌دهیم. یک زمانی اعتبار نبود اما در حال حاضر که اعتبار داریم چرا جذب نمی‌کنید؟
حاجی‌زاده بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان اعتبارات خوبی که چندین برابر اعتبارات سال گذشته است برای استان مصوب شد این اعتبارات باید جذب شود هم تکلیف است هم اینکه از شما خواهش می‌کنیم برای جذب اعتبارات عمرانی و همچنین اسناد خزانه اقدام کنید.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اعتبارات اسناد خزانه استان کهگیلویه و بویراحمد در ۶ ماه ابتدای سال ۶۵۰ میلیارد تومان است که تخصیص یافته اگر در ۶ ماه دوم همین مقدار اعتبار اسناد خزانه به ما ابلاغ شود چگونه می‌خواهید وقتی پروژه‌ها را تعیین تکلیف نکرده‌‌اید آن را جذب کنید؟
معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها تا آخر آذرماه پروژه‌‌های عمرانی را فعال و اعتبارات را جذب کنند. با شما اتمام حجت می‌کنم که اعتبارات برگشت نخورد.
اما آنچه این روزها در کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است اینکه مدیران نه تلاشی برای جذب اعتبارات دارند و نه در جلسات حضور پیدا می‌کنند آنوقت ماموریت در تهران را بهانه می‌کنند، رویه‌ای که امید می‌رود با تغییر مدیران خسته از بین برود.
نام شما

آدرس ايميل شما

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1