تاریخ انتشار
شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۴۴۱۷۳۶
راه پر پیچ و خم صنعت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد؛

رفت و آمدهای بی نتیجه «جوان کارآفرین» در ادارات یاسوج / کارآفرینان همچنان بی‌پناه / قول مدیرکل گردشگری به «روح‌الله پوش»

۱
۰
رفت و آمدهای بی نتیجه «جوان کارآفرین» در ادارات یاسوج / کارآفرینان همچنان بی‌پناه / قول مدیرکل گردشگری به «روح‌الله پوش»
کبنا ؛صنعت گردشگری چهارمین صنعت برتر جهان است. میزان مشارکت این بخش در تولید ناخالص داخلی جهان بیش از بخش‌هایی همچون خودروسازی و کشاورزی و مشارکت آن در اشتغال از خودروسازی نیز بیشتر بوده است. کشور ایران یکی از قطب‌های مهم گردشگری در جهان به شمار می‌رود که با برخورداری از سابقه دیرین تمدن و فرهنگ، طبیعت و شرایط اقلیمی گوناگون، توانایی قرارگیری در جایگاه مناسب نقاط پرجاذبه گردشگری در سطح آسیا و بین‌المللی را دارد. در گوشه و کنار کشور، در مازندان، گلستان، کردستان، کرمانشاه، بیرجند و شهرهای دیگر روستاها و مناطقی وجود دارند که کم کم ظرفیت‌های گردشگری منطقه خود را شناخته‌اند و با طرح‌های مختلف، جاذبه‌های گردشگری منطقه خود را شکوفا کرده و از درآمدزایی آن بهره برده‌اند. استان کهگیلویه و بویراحمد از مناطق بکر در حوزه گردشگری است که هنوز شکوفایی حوزه گردشگری در این منطقه ایجاد نشده است.
به گزارش کبنا نیوز، از نگاه کارشناسان، «نگاه سیستمی و ارتباط میان بخش‌های مختلف کشاورزی، دامداری، فرهنگی، صنایع، محیط زیست منطقه»، «نگاه کارشناسی و خلاق»، «توجه به محصولات استراتژیک منطقه»، «توجه به فرهنگ و صنعت فرهنگ و تاریخ»، از جمله مواردی است که موجب موفقیت یک طرح گردشگری می‌شود. اما فراتر از این، «حمایت مسئولان» نیز در پیشبرد یک طرح علمی و دقیق راهگشا است و گره‌های کور صنعت گردشگری را باز می‌کند. متأسفانه در کهگیلویه و بویراحمد در سالهای اخیر، وعده و وعیدهای زیادی در خصوص حمایت «سرمایه گذاران» حوزه گردشگری داده شده، ولی این وعده و وعیدها بیشتر از اینکه در عمل اجرا شوند، «تیتری مطلوب برای مسئول مورد نظر» شده‌اند.
یکی از کسانی که چند سالی است وعده‌های بدون عمل به او داده می‌شود «روح اله پوش» است. روح اله پوش از جوانان اهل کهگیلویه و بویراحمد که نه شغلی دارد و نه درآمدی و صرفاً به امید کسب درآمدی قرض و قوله‌های زیادی کرده و چند سالی است دست به کار اجرای یک طرح اقتصادی است. پوش، از زمانی که در سال 97 طرحش کلنگ زنی شده، تاکنون، آنقدر در ادارات یاسوج آمده و رفته، که از مسئولان ناامید شده، با این حال، او هنوز هم به دنبال اجرایی سازی طرح خود است.
پوش در گفت و گو با خبرنگار کبنا می‌گوید: در صورتی که این طرح اجرا شود، اشتغال زایی برای تمام بخش سرفاریاب ایجاد می‌شود، و برای بیش از 200 نفر اشتغال زایی خواهد شد.
این جوان 40 ساله و دارای شغل آزاد که آشنایی کاملی با ظرفیت‌های منطقه دارد، برنامه‌هایی برای ایجاد فضای بوم گردی، ایجاد موزه مردم شناسی، بکارگیری هنر صنایع دستی منطقه و همچنین استفاده از فراوری‌های دامداری و بخش‌های کشاورزی را در طرح خود گنجانده است.
با این حال، بزرگ‌ترین مشکل او «تسهیلات» است، تسهیلاتی که «محمود باقری» مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قول داده بود فراهم می‌کند، اما، رفت و آمدهای پرزحمت و فرسایشی «پوش» به این اداره، هیچ نتیجه‌ای دربرنداشت. با اینکه «کلانتری» استاندار نیز قول مساعدت و همکاری برای پرداخت تسهیلات به او داده بود، ولی هیچ همکاری نیز از سوی او صورت نگرفت. سه سال رفت و آمد بی نتیجه، حتی یک ریال برای این جوان تسهیلات فراهم نشد.
پوش می‌گوید: به قیمت الان، حدود 5 تا 6 میلیارد هزینه کرده‌ام، جاده کشیدم، آب و گاز آوردم، این زیرساخت‌ها را فراهم کردم، هر چند که اداره آب و فاضلاب هم جاده را خراب کرد. من به نام هر کسی که شما فکرش را بکنید وام گرفتم، برای اینکه این طرح را سروسامان بدهم. الان هر پولی داشتم ته کشیده، آه ندارم. اگر حدود 3 میلیارد تسهیلات فراهم شود که بتوانم بدهکاری‌هایم را کم کنم، می‌توانیم برای بخش اشتغال زایی خوبی داشته باشیم.
این جوان پرانگیزه می‌گوید: اگر مسئولان حمایت کنند، وگرنه، تا الان هزار قول به من داده‌اند و به هیچ کدام عمل نکردند. متأسفانه قول می‌دادند، من دائماً از این اداره به آن اداره می‌رفتم. هیچ کاری نمی‌کردند و فقط قول داده شد.
پوش گفت: صفایی مدیرکل و حسین زاده معاون گردشگری به من قول وام دادند، ولی به وعد‌ه‌شان عمل نکرده‌اند، در ضمن موافقت اصولی من سال 98 صادر گردیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این طرح اظهار کرد: با توجه به اینکه طرح ایشان سند مالکیت نداشته، موافقت اصولی با این طرح نشده بود، در روزهای اخیر موافقت اصولی برای طرح ایشان صادر شد و در نزدیک‌ترین فرصت برای ارائه تسهیلات معرفی می‌شود، و در خصوص زیرساخت‌ها و مسائل مربوطه ایشان را حمایت خواهیم کرد.
مجید صفایی گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر حمایت و پشتیبانی از تولید و همچنین آیت الله رئیسی، این قول داده می‌شود که پس از طی مراحل قانونی، ایشان برای ارائه تسهیلات معرفی می‌شوند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در روزهای اخیر، نسبت به صدور مجوزات لازم طرح‌های اقتصادی و لزوم همکاری همه جانبه مدیران، هشدار داد و همچنین از مسئولان خواست نسبت به چگونگی اجرای طرح‌های اقتصادی حساسیت بیشتری داشته باشند. باید دید تا چه میزان نقطه نظرات استاندار اجرایی خواهد شد؟ صنعت گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد چه زمانی به شکوفایی خود خواهد رسید؟
لازم به ذکر است، با توجه به اهمیت طرح‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری، سایت کبنا نیوز، پیگیر اجرا و صدور مجوزات و ارائه تسهیلات به این طرح خواهد بود و از مدیران مطالبات لازم را خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

سلام
Iran, Islamic Republic of
این عکس که در خبر آماده، روستای تاریخی و زیبای شیخ هابیل محل زندگی سادات امامزاده یحیی(ع) است که مدفن آن امامزاده بزرگوار در وسط روستا می باشد و پنج ده به صورت دایره وار به فواصل صد تا پانصد متر امامزاده را همچون گلبرگ در بر گرفته اند.
روستای شیخ هابیل از طریق سرفاریاب، قلعه گل و بیدگل دم تنگ به جاده های مختلف باغچه سادات، پاتاوه دهدشت، دهدشت تنگ پیرزال دسترسی دارد
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1