تاریخ انتشار
پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۴۴۱۶۷۶
عملیات نجات اردوغان!

آیا محمد بن زاید، ناجی اردوغان خواهد شد؟

۰
کبنا ؛«برخی منابع به پایگاه خبری "میدل ایست آی" گفته اند که رجب طیب اردوغان در شرایط بحرانی فعلی ترکیه مخصوصا از منظر اقتصادی، تا حد زیادی بر آن است تا به محمد بن زاید و ابتکار وی در تزریق منابع مالی به اقتصاد ترکیه جهت بهبود شرایط بحرانی این کشور، تکیه کند».
پایگاه خبری "میدل ایست آی" در گزارشی، ضمن اشاره به بحران اقتصادی فراگیر ترکیه و سقوط قابل توجه ارزش پول ملی این کشور و در عین حال، چالش‌های فراوان پیش روی "رجب طیب اردوغان" جهت انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور ترکیه در جریان انتخابات سال ۲۰۲۳ این کشور، به طور خاص به این نکته اشاره کرده که اردوغان به حمایت‌ها و کمک‌های اقتصادی محمد بن زاید ولیعهد امارات متحده عربی جهت انجام سرمایه گذاری‌های گسترده در این کشور و بهبود وضعیت اقتصادی ترکیه در وضعیت کنونی، به شدت امیدوار است.
البته که این امیدِ ترکیه به امارات در شرایطی وجود دارد که در سال‌های اخیر، روابط آنکارا با ابوظبی به دلایل مختلف در مورد مسائل گوناگون منطقه ای، به شدت تیره و تار بوده و دو طرف مدت کمی است که روند تنش زدایی در روابط دوجانبه را آغاز کرده اند.
میدل ایست آی در این رابطه می‌نویسد: «"محمد بن زاید" ولیعهد امارات پس از گذشتِ بیش از ۱۰ سال رقابت منطقه‌ای با ترکیه و حتی طرح اتهامات مختلف علیه وی مبنی بر اینکه قصد دارد تا دولت ترکیه را از قدرت ساقط کند، روز چهارشنبه وارد ترکیه می‌شود. ترکیه و امارات متحده عربی از سال گذشته اقدام به احیای روابط خود با سرعتی قابل توجه کرده اند. این سیاست در پیِ رشته‌ای از نزاع‌ها و جنگ‌های سیاسی و نیابتی در مناطق مختلف نظیر لیبی، مصر و شاخ آفریقا در پیش گرفته شده است. همین مساله موجب شده تا بسیاری از ناظران و تحلیلگران به طرح این پرسش بپردازند که امارات و ترکیه از آغاز روند تنش زدایی میان خود، به چه دستاورد‌های احتمالی خواهند رسید؟
به گزارش فرارو، مقام‌های ترکیه که به دلیل پروتکل‌های خاص دولتِ کشورشان به صورت ناشناس و با محفوظ ماندن نامشان با میدل ایست آی سخن گفته اند، اعلام کردند که ابتکارِ امارات در ابراز تمایل برای تنش زدایی با ترکیه پشت در‌های بسته، عملا از سال گذشته میلادی آغاز شده است.
در این راستا، یک مقام ترکیه‌ای می‌گوید: "هیچ فضایی برای احساسات در عرصه سیاست خارجی وجود ندارد. همه آگاهند که سیاست خارجیِ مبتنی بر درگیری و منازعه، برای هیچ طرفی حامل سود و منفعت نیست". مقام‌های ترکیه‌ای نیز به طور خاص به این مساله تاکید دارند که حاضر به انجام هر اقدامی برای توسعه روابط با محمد بن زاید شخصیت قدرتمند اماراتی که عملا حاکم این کشور است، می‌باشند. در این رابطه، یک مقام دیگر ترکیه‌ای به میدل ایست آی گفته است که "ما هنوز در لیبی و شاخ آفریقا هستیم. ما هنوز هم هرکاری می‌خواهیم انجام می‌دهیم".
مقام‌های ترکیه بر این باورند که برخی تحرکات امارات که موجب شده تا این کشور وارد نزاع با ترکیه شود (نظیر آنچه در لیبی اتفاق افتاد و امارات را رو به رویِ ترکیه قرار داد)، عملا نتیجه عکس داده اند و آمرکیا را خشمگین ساخته اند. در این رابطه یک مقام ترکیه‌ای به میدل ایست آی می‌گوید: "راهبرد‌های پیشین آن‌ها (اماراتی ها) به شدت پرهزینه بود. با این حال، اکنون و با روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، اماراتی‌ها به متحدانی نیاز دارند تا علیه ایران دست به توازن بزنند".
حس فرصت طلبیِ امارات
نام شما

آدرس ايميل شما

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

به نظر می‌رسد اجرای قانون فراتر از خود قانون، به چیزی یا چیزهایی فراتر نیاز دارد که می‌توان ...
1