تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۴۴۱۵۹۰
انتقاد تند و صریح عکاس کهگیلویه و بویراحمدی به سیاستمداران؛

تعجب است چرا آقای محسن رضایی، احمدی نژاد و روشنفکر زمانی که هنرمندان زنده هستند چنین پیام هایی نمی دهند و در مرگ آنها پیام تسلیت می فرستند! / هنرمندان ما قبل از مرگ نیازمند حضور مسئولان هستند

۴
۱
تعجب است چرا آقای محسن رضایی، احمدی نژاد و روشنفکر زمانی که هنرمندان زنده هستند چنین پیام هایی نمی دهند و در مرگ آنها پیام تسلیت می فرستند! / هنرمندان ما قبل از مرگ نیازمند حضور مسئولان هستند
کبنا ؛مرگ سجاد رزمجو خواننده کهگیلویه و بویراحمدی در 25 آبان ماه و خیل جمعیت در مراسم تشییع او و خداحافظی با این خواننده محبوب لرزبان ها، ابعاد اجتماعی و فرهنگی را پیش رو نهاد و تحلیل های زیادی بر این «پدیده» نوشته و گفته شد.
حسن غفاری در تحلیلی صریح و در انتقاد به ساختارهای فرهنگی دولتی، چنین اتفاقاتی را «شکست و افول نهادهای فرهنگی دولتی در میان مردم» دانست و به سیاستمدارانی که بصورت نمایشی به هنرمندان توجه می کنند، تاخت.
حسن غفاری هنرمند و عکاس کهگیلویه و بویراحمدی در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار کبنا نیوز گفت: واضح است که هر کسی روزی خواهد مرد، ولی موضوع بر سر چگونه مردن است، چه عواملی باعث می شود مردن افراد مورد توجه قرار بگیرد، حساسیت ایجاد شود و فرد فوت شده تا مدت ها در یادها و ذهن ها باقی بماند. طبیعی است خواننده ای که از جنس مردم بود، در شادی ها و غم های آنها حضور داشت، آنها را با احساسات خود نزدیک تر می کرد.
وی افزود: وقتی آقای رزمجو در شرایط سخت بیمارستانی مورد درمان قرار داشت، مدت زمانی است که بسیاری از افراد با مرور خاطرات ایشان، بیشتر به یاد او افتادند. تمام کسانی در طول عمر آوازخوانی آقای رزمجو به صدایش گوش دادند و برایش دست زدند، خوشحال شدند، آهی کشیدند یا اینکه با آواز او، اشک در چشم هایشان جاری شد و با سوز و ناله گریه کردند، در مراسم تدفین او تجمع کردند و پاسخ محبت و احساساتی را دادند که
رزمجو در وجودشان ریشه دوانده بود.
غفاری اظهار کرد: گذشته از این به واسطه کرونا در این دو ساله ایل و طوایف بویراحمد تجمعی نداشت، و این می توانست بهانه ای برای نشان دادن علاقمندی لرزبانان به اجتماعات باشد. وقتی در تاریخ مرور می کنیم می بینیم همه خواننده هایی که در طول تاریخ در دل مردم جای دارند، فقدانشان مردم را متأثر کرده و حضور گسترده ای را برای خاکسپاری رقم زده است.
در دو دهه اخیر می توانیم مرحوم پاشایی را مثال بزنیم یا قبل از آن هم چنین تجمعاتی وجود داشت.
غفاری گفت: اما آنچه که جای بحث دارد واکنش گروهی از دولتمردان و سیاستمداران به این واقعه است. اگر این حضور و جمعیت را نداشتیم، این عرض تسلیت ها هم رقم نمی خورد، این عرض تسلیت ها نه صادقانه و بخاطر آقای رزمجو، بلکه این بخاطر همراهی با مردم است. تعجب است که چرا مشاوریین آقای رضایی زمانی که هنرمندان زنده هستند چنین پیام هایی نمی دهند، و الان در مرگ آنها عرض تسلیت به قوم لر دارند. کم نیستند افرادی که در فضای هنری حضور دارند و الان نیازمند و محتاج حضور مسئولان هستند.
غفاری بیان کرد: نماینده بویراحمد با کدام هنرمند دیدار داشته و پای درد دلش نشسته که الان به دیدار مادر این عزیز مرحوم رفته و از کرامات ایشان سخن می گوید. یا اینکه پیام آقای احمدی نژاد که همیشه توانسته روی موج جمعیت مردمی، سفره ای بیندازد.

غفاری عکاس هم استانی بیان کرد: از طرف دیگر، کسانی که باید این
مسئله را درک کنند و واکنش نشان دهند سر در لاک خود فرو برده اند و هیچ واکنشی نشان نمی دهند. چطور است در این چند دهه در تلویزیون نشان می دهند که جمعیت مردمی به خیابان می آمده اند مشت محکمی بر دهان اجانب است، ولی در اینجا حضور مردم را بررسی نمی کنند؛ جمعیتی که متولد جمهوری اسلامی و در شرایط و قوانین جمهوری اسلامی ایجاد شده است.
غفاری گفت: چیزی که می تواند مورد بحث قرار بگیرد حضور مردم است و واکنشی که نسبت به این جمعیت اتفاق می افتد و سکوتی که بخش های فرهنگی هنری نسبت به این موضوع دارند؛ کنشی ندارند و این موضوع را از خود نمی دانند.
بخش اعظمی از فرهنگ پوشش و حتی گاهاً واژگانی که استفاده می کنیم مدیون خواننده ها و نوازندگان هستیم. به میزانی که  خواننده ها از پوشش های محلی و زبان محلی استفاده می کنند تا جامعه را به سمت حفظ سنت ها تشویق کنند، تا به حال اداره «میراث فرهنگی» نتوانسته چنین کاری انجام دهد و نتوانسته چنین تأثیری داشته باشد.
غفاری اظهار کرد: در خاکسپاری آقای رزمجو یک اتحاد و خواسته مشترکی در میان قوم لر بزرگ وجود داشت. اقوامی که متشکل از شهرستان ممسنی، استان کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری از محدوده خوزستان و حتی بخش هایی از بوشهر، با لباس های سنتی خود، در کنار یکدیگر ظاهر شدند و یک پیام مشترک داشتند.  آنها یک چیز ارزشمند کشف شده ای که اینها را به یکدیگر وصل کرده، از دست داده اند و آنقدر فضا
را سنگین می بینند که تصور می کند سالها طول می کشد که کسی بیاید و این حس های مشترک را در وجودشان برانگیخته کند. چنین پدیده هایی نشان می دهند در زمینه فعالیت های فرهنگی، خارج از ساختار و جریان های دولتی که بودجه ها و امکانات نرم فزاری و سخت افزاری دارد، موفق تر عمل کرده اند. توانسته است به لایه لایه زندگی مردم نفوذ کند.
وی افزود: هر چقدر فعالیت های فرهنگی و هنری در ساختارهای دولتی در حال تعریف است برای یک جریان فرمایشی و نمایشی و مصلحتی و مناسبتی اتفاق می افتد، پاسخگوی نیاز مردم نبوده، ولی مردم خودشان راه خود را می روند و زندگی جداگانه خود را دارند. این موارد می تواند مورد بحث جدی قرار بگیرد و در نهایت ما را به یک منابع اطلاعاتی قوی برساند برای اینکه بدانیم چگونه باید با مردم باشیم.
غفاری اظهار کرد: برای خیلی ها سوال بود که چرا با وجود دستگاه های عظیم دولتی که خرج و مخارجشان بر گرده مردم است، در اینجا شکست می خورند؟ و این موضوع نشان می دهد رسانه های فضای مجازی رسانه های قدرتمندتری از دستگاه های عظیم دولتی تلویزیون و رادیو و سایر دستگاه ها هستند و مردم بیشتر از این رسانه ها تأثیر می پذیرند. ما شاهد حضور چند ده هزار نفری در کانال های فان و سرگرمی از جمله صفحه جیمی جامپ بوده ایم. وقتی این ها را کنار هم می گذاریم می بینیم که این شکست بزرگی است ولی این دستگاه ها حاضر به پذیرفتن شکست در استان یا حتی در کشور نیستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بازم‌‌ کبنا خدایی تو چرا این همه میسوزی خو بنده خدا روشنفکر شبانه روز داره تلاش میکنه برا این استان اگه بخواد هنر مندان عزیز را یکی یکی بهشون سرربزنه خو دیگه باید کارشو بزار کنار
Iran, Islamic Republic of
چرا هرروز دنبال حاشیه سازین شما
Iran, Islamic Republic of
آقا واقعا چه انتقاد بی جایی به جایی اینکه تشکر کنی میایی نقد میکنی خوش به غیرتشون درود بر شرفشان که پیام تسلیت فرستادند مگه ما کم هنرمند داریم اقشار مختلف مردم توقع خیلی بی جایی است که بخواهی حضور و ملاقات چهره به چهره با ایشان باشد
Iran, Islamic Republic of
مرحبا گل گفتی.حالا که حضور مردمی دیدن همه میخوان خودی نشون بدن.
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

به نظر می‌رسد اجرای قانون فراتر از خود قانون، به چیزی یا چیزهایی فراتر نیاز دارد که می‌توان ...
1