کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد؛

امضای «روشنفکر» و «حسینی» برای طرح جرم‌نگاری نگهداری از حیوانات

26 آبان 1400 ساعت 12:55

«مهدی روشنفکر» نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون و «سیدناصر حسینی‌پور» نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت از جمله نمایندگانی هستند که معتقدند عاملان نگهداری، گردانیدن، تکثیر و پرورش حیوانات خانگی و وحشی مجرم هستند. 


«مهدی روشنفکر» نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون و «سیدناصر حسینی‌پور» نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت از جمله نمایندگانی هستند که معتقدند عاملان نگهداری، گردانیدن، تکثیر و پرورش حیوانات خانگی و وحشی مجرم هستند. 
به گزارش کبنانیوز، طرح «صیانت از مردم در مقابل حیوانات» توسط مجلس اعلام وصول شد. در خلاصه این طرح توضیح داده شده که عاملان نگهداری، گردانیدن، تکثیر و پرورش حیوانات خانگی و وحشی از قبیل گربه، سگ، خرگوش، کروکودیل، مار و… مرتکب جرم شناخته و به جزای نقدی محکوم می‌شوند. 
در اواسط آبان ماه بود که عضو هیات رئیسه مجلس از وصول طرحی به نام «طرح صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر» خبر داد اما حالا دوباره این طرح در دستور مجلس قرار گرفته است. 
در دلایل توجیهی این طرح که به امضای ۷۵ نماینده مجلس رسیده، گفته شده «پدیده تولید، تکثیر، واردات، خرید و فروش، نگهداری و گردانیدن حیوانات وحشی، غیرمتعارف، مضر و خطرناک در حال تبدیل شدن به یک معضل و مشکل مخرب اجتماعی است.» 
 

اسامی 75 نماینده مخالف نگهداری از حیوانات

در ادامه دلایل توجیهی نوشته شده «بر اساس اعتراضات، شکایات و مراجعات فراوان مردمی به مراکز قضائی، امنیتی و انتظامی، این پدیده تا کنون باعث بروز مشکلاتی همچون دلهره، اضطراب، هراس و ترس از حیوانات مذبور، باعث آزار و اذیت، فشارهای عصبی، صدمات روحی و روانی و مزاحمت برای بسیاری از شهروندان، بویژه سالمندان، کودکان و بانوان گردیده، به نحوی که در بعضی از موارد منجر به تصادف، زمین خوردن، آسیب جسمی، سکته و یا سقط جنین شده است.» 
گفتنی است ماجرای سقط جنین به چندی پیش برمی‌گردد که فردی در فضای مجازی ادعا کرد همسرش در اثر ترسیدن از سگ سقط جنین کرده اما هنوز صحت آن موضوع روشن نشده است. 
در صورت تصویب این طرح، در صورت حمل و گردانیدن حیوانات با وسایل نقلیه، علاوه بر مجازات نقدی مالک یا حامل حیوان، راننده خودرو به جزای نقدی محکوم می‌شود و خودرو علاوه بر جریمه توسط پلیس به مدت ۳ ماه توقیف می‌شود. 
میدان در این خصوص نوشت: آزار و کشتار سیستماتیک حیوانات رواج بسیاری در ایران دارد؛ تا آنجا که دو سال پیش فیلمی از کشتار سگ‌ها با تزریق در کهریزک منتشر شد که مسئولان شهرداری وقت آن را تایید کردند. مقابله با سگ‌گردانی هم هر چند وقت یک بار و به صورت سلیقه‌ای توسط نهادهای مختلف همچون نیروی انتظامی انجام شده. چندی پیش معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز از تدوین بیش از ۶۰ وظیفه برای ۱۵ نهاد جهت مقابله با سگ گردانی در البرز خبر داد. 
نقض حقوق حیوانات در ایران از سوی نهادهای قانون‌گذاری، عدم حمایت از امنیت زیست حیوانات، و مجازات نشدن آزاردهندگان حیوانات یا شکارچیان  در سال‌های اخیر اعتراضات فراوانی را به همراه داشته. اما به جای اقدامات حمایتی از حقوق حیوانات به نظر می‌رسد عزم جدی‌تری برای برخورد با حضور حیوانات وجود دارد. و مجلس تلاش دارد آن را به صورت قانون درآورد.


کد مطلب: 441358

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/441358/امضای-روشنفکر-حسینی-طرح-جرم-نگاری-نگهداری-حیوانات

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1