کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت؛

ثبت ملی دو تالاب استان کهگیلویه و بویراحمد

13 آبان 1400 ساعت 11:49

دو دریاچه برم الوان و دریاچه مورد زرد زیلایی استان کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.


دو دریاچه برم الوان و دریاچه مورد زرد زیلایی استان کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

به گزارش کبنانیوز از یاسوج، امروز پنج شنبه (13 آبان ماه 1400) معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص اظهار داشت: مستندات مورد نیاز ثبت این تالاب ها در کنوانسیون رامسر پس از انجام مطالعات کارشناسی به سازمان محیط زیست کشور ارسال شده و قرار است درباره ثبت بین المللی این آنان تصمیم گیری شود.
جمشید عبدی پور افزود: این کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی به ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی است که در ابتدا با حضور نمایندگان ۱۸ کشور شکل گرفت و اکنون ۱۷۱ کشور عضو آن هستند.
وی ابراز داشت: در صورت ثبت این مناطق در کنوانسیون رامسر امکان اختصاص اعتبار برای ایجاد زیرساخت ها و صیانت از این گنجینه های طبیعی در استان فراهم می شود.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: استان یک تالاب کوچک دیگر به نام کوه گل دارد که شرایط لازم برای انجام ثبت ملی را ندارد. 

دریاچه برم الوان مشخصاتی از جمله یکهزار و ۱۰۰متر ارتفاع از سطح دریا در وسعت ۱۵ هکتار مساحت است و حداقل عمق آب ۱۲ متر و حداکثر ۳۰ متر عمق دارد.
دریاچه برم الوان در ۴۰ کیلومتری شهر لیکک، مرکز شهرستان بهمئی، دهستان سرآسیاب یوسفی و ۸۰کیلومتری شمال غربی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.

دریاچهٔ مور زرد زیلایی نیز در ارتفاع ۲ هزار و۱۸۰ متر از سطح دریا، بیش از ۳۵ هکتار مساحت دارد و حداکثر و متوسط عمق آب این دریاچه به ترتیب ۱۴ و هشت متر است.
این دریاچه در جنوب لردگان، ‌نزدیک مرز استان خوزستان و در حدود ۱۸۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج واقع شده است.
 


کد مطلب: 440862

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/440862/ثبت-ملی-دو-تالاب-استان-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1