کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مسئول بسیج جامعه مهندسین کشاورزی چرام خبرداد :

رکوردشکنی ارقام برنج هسته ای روشن و شهریار در شهرستان چرام

29 مهر 1400 ساعت 8:03

رکوردشکنی ارقام برنج هسته ای روشن و شهریار در شهرستان چرام


رکورد شکنی ارقام برنج هسته ای روشن و شهریار در شهرستان چرام:

به گزارش کبنانیوز ؛مهندس جلال محمدی دم طسوج کارشناس پهنه جهاد کشاورزی و مسئول بسیج جامعه مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان چرام بیان کرد:روشن و شهریار دو رقم برنج جدید هستند که با همکاری سازمان انرژی اتمی و با استفاده از پرتو تایی اشعه گاما ،با تلاش دانشمندان هسته ای پژوهشکده ژنتیک و زیست فناورزی طبرستان دانشگاه ساری به بار نشست و امسال در مزارع شهرستان چرام به صورت تحقیقی ترویجی کاشت شد .
وی افزود:این ارقام با رقم طارم محلی در سه قطعه زمین و‌در یک زمان کاشته شد.
محمدی با اشاره به اینکه ارقام هسته ای حدود ۱۰تا ۱۵روز زودتر از رقم محلی برداشت شد تاکید کرد :میانگین تولید در هکتار به ترتیب طارم روشن ۱۳۱۰۰کیلو‌گرم در هکتار، شهریار ۱۱۸۰۰کیلوگرم در هکتار، و محلی ۹۳۰۲ کیلو‌گرم هتکار بود .بیشترین عملکرد مربوط به رقم روشن و‌کمترین عملکرد مربوط رقم به محلی بود.
مسئول بسیج جامعه مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان چرام گفت :پنجه دهی رقم طارم روشن بیشتر از شهریار بود در نتیجه توصیه می شود فاصله ردیف در روشن بیشتر و شهریار کمتر از عرف محلی باشد.
این کارشناس کشاورزی چرام به مهترین دستاورد این طرح اشاره کرد و افزود:افزایش عملکرد بیشتر، مقاوم به بیماری قارچی و کرم ساقه خوار، زود رس بودن ،پا کوتاه و مقاوم به ورس (خوابیدگی است).
وی خبرداد با توجه به صفات مطلوب بالا و اقلیم مناطق استان دارای محاسن زیر می باشد.
۱- مناسب برای دو کشت در شهرستان با توجه به زود رسی ۱۵روزه
۲-در مناطقی مثل شیخ حسین که خشکیدگی آب موگرم وجود دارد زود رسی عامل موفقی است هرچند توصیه به کاشت برنج درآن مناطق نمی کنیم .
۳-در مناطقی مثل پایین چشمه بلقیس که دیر گندم برداشت می شود و تاریخ کاشت دو هفته عقب می افتد می تواند موثر باشد.
۴- پاکوتاه و در مقابل ورس(خوابیدگی) مقاوم است. مناسب برای یاسوج و قلعه دختر که این مشکل را امسال در آن مناطق مشاهده کرده ام.
۵-افزایش عملکرد بیشتر و امنیت غذایی پایدار تر است.
محمدی بااشاره به همکاری با کشاورزان بیان کرد :مقدار بذر تولیدی در اختیار برنج کاران پیشرو قرار گرفت و در سال آینده در شرایط مزرع مقایسه و به تولیده انبوه خواهد رسید سپس در اختیار عموم قرار خواهد گرفت .
امسال قریب به ده هکتار در شهرستان چرام کاشت خواهد شد.
وی در پایان گفت : بر خود لازم می دانم تقدیر و تشکری از جناب آقای دکتر اولادی از اساتید پژوهشکده زیست فناوری طبرستان دانشگاه ساری ،مهندس ثاراله حمیدی مسئول ترویج جهاد کشاورزی شهرستان چرام در واقع مهندس کشاورز این طرح، جناب آقای هدایت رحمانی از کشاورزان نمونه شهرستان که به اینجانب و همکارانم اعتماد کردند و زمین خود را در اختیار ما گذاشتند.مهندس صفرپور مدیر محترم جهاد کشاورزی شهرستان چرام‌، سرهنگ پاسدار علی اصغر پوربهشت که همواره یاور و همدم بسیج جامعه مهندسین کشاورزی بوده است.
دکتر بهروز واعظی که دانش زراعت را مدیون ایشان هستم و‌همچنین سروان پاسدار مهندس ستار غلامی گنجه ای (فرمانده خوش اخلاق ،پرتلاش ،مردمی، بسیج جامعه مهندسین کشاورزی سپاه فتح استان ک و ب )تشکر نمایم.


کد مطلب: 440356

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/440356/رکوردشکنی-ارقام-برنج-هسته-روشن-شهریار-شهرستان-چرام

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1