تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۵۰
کد مطلب : ۴۴۰۳۵۳
مختار اندرخور مدیرکل آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد:

دانش‌آموزان دختر عشایری یا مشاور ندارند یا مشاور «مرد» است / کمبود دبیران زن در مدارس عشایری / 84 درصد دانش آموزان فاقد اینترنت هستند / مدیر پشت میزنشین نیستم / مسائل سیاسی را وارد آموزش و پرورش نکردم

۰
دانش‌آموزان دختر عشایری یا مشاور ندارند یا مشاور «مرد» است / کمبود دبیران زن در مدارس عشایری / 84 درصد دانش آموزان فاقد اینترنت هستند / مدیر پشت میزنشین نیستم / مسائل سیاسی را وارد آموزش و پرورش نکردم
کبنا ؛مدارس عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد با مشکلات عدیده‌‍ای مواجه هستند. علاوه بر نداشتن ملزومات کلاس هوشمند در این شرایط کرونایی، کمبود دبیران زن در مدارس دخترانه عشایری یکی از حادترین مشکلات دانش آموزان این مناطق است. عدم مشاور زن در مدارس دخترانه عشایری آسیب‌های زیادی در پی دارد که سال‌ها در این خصوص غفلت صورت گرفته، اندرخورد مدیر آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد که حدود 5 ماه این مسئولیت را برعهده گرفته در این زمینه توضیحاتی می‌دهد و می‌گوید: دبیران زن حاضر به تدریس در مناطق عشایری نیستند، با این وجود با مشاورانی را برای مشورت دادن به دانش آموزان مشخص کرده‌ایم.
به گزارش کبنا، عصر امروز ( چهارشنبه 28 مهر ماه 1400) نشست خبری مختار اندرخور مدیرکل آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور اصحاب رسانه در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.
اندرخور در این نشست به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پیرامون مدیریت‌ها اشاره کرد و گفت: من عشایر زاده هستم، تا قبل از مسئولیتم در اداره کل آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد محل سکونتم زیلایی بود. لذا من با تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها و مشکلات، آداب و رسوم عشایر آشنایی دارم، 18 سال خدمت بنده در مدارس عشایری بوده است.
وی در ادامه به جایگاه رسانه‌ها گریزی زد و گفت: در جامعه متمدن امروز رسانه‌ها چشم بینا و زبان گویای جامعه است. صداقت و شفافیت دو ویژگی مهم رسانه‌ها است. رساالت اصلی رسانه‌ها حق گویی و مطالبه گری و دنبال کردن مشکلات واقعی مردم می‌باشد.
وی خطاب به رسانه‌ها گفت: مراقب باشیم دچار هوای نفس نشوید و آنچه را نمی‌دانید، قلم نزنید. در نوشتار و گفتارمان و بیان حقیقت و واقعیت‌ها پریشان و مشوش نباشید. زیرا این سفارش مولا حضرت علی (علیه السلام) هم هست که اخباری را که نمی‌دانید، قلم نزنید. وقتی ادعا داریم مسلمان و شیعه هستیم باید سفارشات بزرگان دین را هم مدنظر داشته و آنها را سرلوحه کار خود قرار داده و مواظب بدعتها و نوآوری‌های بی‌اساس باشیم. همچنین در نوشتار و گفتار خود مراقب باشیم تا در بیان حقایق مشوش نکنیم.
مدیر آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه لازم است در جامعه عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد با فرهنگ‌ها و تنش‌ها آشنایی کامل داشته باشید، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در استانی قرار داریم که مناسبت‌های قومی و قبیله‌ای پر رنگ هستند و آبستن به آسیب‌ها، لذا شناسایی کامل این آسیب‌ها ضروری است.
مدیرکل آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نگاه‌های متفاوت به مدیریت‌ها وجود دارد، افزود: بعضی نگاهشان به مدیریت نگاه ارباب و رعیتی است. برخی هم نگاهشان نوکری و خدمت گذاری است. از روزی که این مسئولیت نوکری و خدمتگذاری به جامعه عشایر را بر عهده گرفتم. والله قسم، تا پاسی از شب‌ها در محل کارم حضور داشتم و به پشت میز نشینی اعتقاد ندارم.
اندرخور بر روی مسائل دیگری هم دست گذاشت و گفت: مسائل سیاسی را وارد آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد نکردیم، چرا که جامعه عشایری درد و مشکلات زیادی دارند و با کمبودهای دست و پنجه نرم می‌کنند و دخالت دادن مسائل سیاسی شایسته این قشر شریف و زحمت کش جامعه نیست.
 وی در ادامه به مهمترین اقدامات خود در دوران مسئولیتش اشاره کرد و گفت: آن چیزی که در آموزش و پرورش عشایر ضروری به نظر می‌رسید، اقدامات روانشناسی بود، از خود اداره گرفته تا آن نیرویی که در آخرین مکان عشایری مشغول است، حالت روانشناختی آن‌ها باید اجرا می‌شد زیرا موضوعاتی از جمله؛ کرونا مدارس و ادارات ما را تعطیل کرد و سبب بی‌انگیزگی شد و اولین چیزی که به ذهن ما رسید برگرداندن این انگیزه بود.
 مدیر آموزش و پرورش عشایر در ادامه ایجاد وحدت و تعامل بین نیروها را دومین اقدام خود برشمرد و اظهار داشت: هر مجموعه کاری و اداری اگر تعامل بین نیروها نباشد، خیلی از اهداف آن مجموعه میسر نمی‌شود، لذا تلاش بر تعامل و همدلی بین نیروها از اقدامات دیگر بود و این که عرض کردم آمدم تا نوکری عشایر را کنم شعار نبود. الحمدالله در حال حاضر یک مجموعه یکپارچه و متحدی را در اداره آموزش و پرورش عشایر داریم.
اندرخور گفت: تکریم ارباب رجوع برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بود، به طوریکه در تمام جلسات روی این مقوله تاکید می‌شد که اگر مردم و ارباب رجوع خواسته‌های معقولی داشتند، تلاش شد تا در اسرع وقت رسیدگی کنند و اگر منطقی و قانونی نبود شفاف سازی کنند، برای این امر صندوق نظرات ارباب رجوع را تدارک دیدیم.
مدیر آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد در ادامه از تهیه داشبورد اطلاعاتی از وضعیت آموزش عشایر خبر داد و بیان کرد: ظرفیت شناسی یکی از کارهای بعدی بود که در این اداره انجام گرفت، چه از لحاظ نیروی انسانی، چه تجهیزات و تعمیرات و چه نیازهایی که آموزش و پرورش عشایر داشت، ظرفیت شناسی انجام گرفت. در هفته دوم مدیریتم در اداره آموزش و پرورش عشایر، تمام نیروهایمان را به نقاط عشایری فرستادیم و اطلاعات دقیق از آنها خواستیم چرا که معتقدیم یک مدیر اگر داشبورد اطلاعاتی از مجموعه هدف خود نداشته باشد موفق نخواهد بود. باید در نظر داشت آموزش و پرورش عشایر شرایط متفاوت و خاصی با آموزش و پرورش کل دارد، از جمله؛ از لحاظ پراکندگی تحت پوشش 5 فرمانداری شامل؛ گچساران، ممسنی، بویراحمد، دنا، مارگون و عشایر کوچرو اصفهان هستیم.
اندرخور افزود: همین پراکندگی، صعب العبور بودن و طبیعت خشن باعث می‌شود که ما چه از لحاظ خدمات رسانی و سایر موضوعات متفاوت و خاص عمل کنیم، مدارس ما نیز به صورت سیار، نیمه سیار و ثابت هستند. لذا هرگونه حوادث طبیعی بر روند آموزش عشایر تاثیرگذار و مکاتبات زیاد و مصاحبه‌های متفاوتی در راستای حل مشکلات مدارس تاکنون صورت گرفته است.
اندرخور در ادامه به وضعیت مدارس عشایری پرداخت و اظهار داشت: 20 مدرسه قدیمی، 157 مدرسه ابتدایی، 19 مدرسه متوسطه اول و 12 مدرسه متوسطه دوم و 2 مدرسه فنی‌حرفه‌ای داریم. مدارس قدیمی سنگی وضعیت خوبی ندارند و بنده و سایر همکاران‌مان این ترس را داریم که به دلیل حادثه‌ی طبیعی این مدارس فرو بریزند. تمام مدارس متوسطه عشایر ثابت هستند.
وی با بیان اینکه هیچ مدرسه عشایری در حوزه کهگیلویه بزرگ نداریم، افزود: در آموزش و پرورش عشایر، ۲۳۵ معلم در مقطع ابتدایی، 65 معلم در مقطع متوسطه اول و 123 معلم در مقطع متوسطه دوم و 5 معلم در مدرسه فنی و حرفه‌ای مشغول به تدریس هستند.
وی با بیان اینکه در مدرسه فنی و حرفه‌ای عشایر دو رشته تحصیلی بیشتر نداریم، افزود: یکی از مشکلات ما کمبود فضای آموزشی است، تقسیمات کشوری نیز اشکالاتی را نیز به وجود آورده، به طور مثال مدرسه‌ای که 500 متر با عشایر ما فاصله دارد، در اختیار استان فارس است از آن طرف مدرسه عشایری کهگیلویه و بویراحمد با کمبود تجهیزات روبرو است. خیلی از مدارس عشایری تحت پوشش کهگیلویه و بویراحمد نیست. مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد، سادات چاهن، عشایر رستم، پشت کوه جلیل، گچساران و شبلیز و... است.
مدیر آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: 3845 دانش آموز عشایری در استان مشغول به تحصیل هستند
اندر خور با بیان اینکه مدارس عشایری با کمبود تجهیزات روبرو است، افزود: چشم ما به دست پاک خیران است که ما را در تجهیز مدارس یاری کنند. دانش آموزان با استعدادی در جامعه عشایری حضور دارند که متأسفانه با کمبود امکانات روبرو هستند. به طور مثال در مدارس دخترانه عشایری با کمبود مشاور زن مواجه هستیم، اگر مشاور هم باشد، مرد هست که آسیب‌های زیادی در پی دارد و یک دانش آموز دختر نمی‌تواند در خصوص مسائل مربوط به خود با مشاور مرد صحبت کند. در این همین خصوص با دو پزشک آقا و خانم برای مشورت دادن به دانش آموزان در ساعت و زمان‌های خاص صحبت‌های لازم انجام گرفته است.
وی گفت: متأسفانه دبیر زن در مدارس عشایری کمبود داریم و این هم یکی از مشکلات حاد ما است. دبیران زن به دلیل مشکلات خانوادگی و دلایل متعدد دیگر حاضر به تحصیل در مناطق عشایری نیستند. از هفت مدرسه متوسطه اول و دوم فقط مدیر یک مدرسه آن زن است.
اندرخور گفت: در روستای بالرود مدرسه متوسطه اول را راه اندازی کردیم. دانش آموزان در این روستا به دلیل نبود مدرسه و جاده مناسب، بویژه در فصل زمستان با مشکل مواجه بودند. درس خواندن در این روستا خسته کننده و رنج‌آور بود.
وی افزود: همچنین در روستای موشمی علیا مدرسه دوره ابتدایی و در روستای بردپهن پایه دهم رشته تجربی راه اندازی شد. در روستای کیمه که جاده دسترسی و ماشین‌رو وجود ندارد، نیز مدرسه دوره ابتدایی مجدداً راه اندازی شد.
مدیر آموزش و پرورش عشایر گفت: 27 دانش آموز ترک تحصیل شده عشایری جذب مدارس شدند.
وی با بیان اینکه نواقصات و مشکلات مدارس عشایری را به طور مکتوب به دستگاه‌های مربوطه گزارش داده‌ایم، افزود: ایزگام مدارس در دستور کار بود که 3300 متر ایزگام صورت گرفت. وسایل گرمایشی مدارس نیز نوسازی شدند و مشکل حاد در این زمینه نداریم.
اندرخور گفت: 20 هزار لیتر گازوئیل و 20 هزار لیتر نفت سهمیه سوخت مدارس عشایری است و به منظور اینکه مدارس با مشکل سوخت روبرو نشوند، این میزان سوخت را در اختیار عاملین پخش قرار دادیم که به سهولت در اختیار مدارس قرار بگیرد.
مدیر آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اشاره به وضعیت مالی نامناسب مدارس عشایری گریزی زد و گفت: مدارس عشایری کمترین سرانه دانش آموزی را می‌گیرند، به طوریکه برخی از مدارس در سال 200 هزار تومان هم گیرشان نمی‌آید. از روزی که بنده در آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد مسئولیت گرفته‌ام، ریالی برای هزینه‌های جاری دریافت نکرده‌ام، البته اداره کل هم تقصیر ندارد به اداره کل هم تعلق نگرفته است.
مدیر آموزش و پرورش عشایر در ادامه با تاکید بر خرد جمعی در امورات، اظهار داشت: در این مدت مسئولیتم که از اردیبهشت 1400 آغاز شده، به هیچ وجه تصمیم فردی نگرفته‌ام، در تمام موضوعات نظرات کارشناسی و خرد جمعی را مدنظر قرار دادم. حتی در حیطه کاری خدمت گذاران از نظر آنها استفاده می‌شود.
 اندرخور گفت: شفافیت در امور اداره جاری است، در خصوص مسائل بیت المال و ریالی که در آموزش و پرورش عشایر هزینه می‌شود، شفافیت کامل وجود دارد.
 وی ادامه داد: در بحث تجهیزات و تعمیرات تمام مدارس، اطلاعات کافی به دست آمده و در حال حاضر به صورت ۱۰۰ درصد مجهز هستند، اما مشکلاتی دارند و باید رسیدگی شود. درصد مدارس هوشمند عشایر بسیار پایین است، با توجه به شرایط کرونایی و اینکه باید مدارس غیرحضوری برگزار شود، متأسفانه دانش آموزان عشایری نمی‌توانند از برنامه شاد استفاده کنند. 84 درصد دانش آموزان عشایری فاقد اینترنت هستند و هیچ استفاده‌ای از آموزش آنلاین نمی‌کنند. مدارس ما فاقد، لب تاپ، اینترنت، رایانه و دیگر امکانات آموزشی سخت افزاری و نرم افزاری است.
مختار اندرخور مدیر آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان گفت: از آن دست مدیران نیستم که پشت میز نشینی را برگزینم، بلکه شبانه‌روز و گاهی هم تا پاسی از شب در محل کارم حضور دارم. تعطیلات رسمی و غیررسمی هم نداریم.
وی گفت: صداقت و عشق به خدمت از شرایط اصلی مدیریت است. باید بدانید دانش آموز عشایر متکی به خدا، مدرسه و معلم هستند نه امکانات. زیرا امکانات خاصی و معلم خصوصی ندارند وکتابخانه در دسترس آنها نیست. لذا نباید دانش آموز شهری با دانش آموزان عشایری مقایسه شوند. از همین جا دست یاری به سوی خیرین دراز می‌کنیم که برای گرفتن معلم خصوصی در دروس پایه به صورت تقویتی با اداره آموزش و پرورش همکاری کنند یا کتاب‌های کمک درسی را به دانش‌آموزان عشایر برسانند.
نام شما

آدرس ايميل شما

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
1