کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

دانشگاه‌های گهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم / چه کسانی روسای دانشگاه‌ها می‌شوند؟

15 مهر 1400 ساعت 15:37

 تغییرات و جابجایی مدیران همزمان با تغییر دولت ها امری مرسوم و عادی است که با تعیین استانداران این تغییرات در سطح استان‌ها دنبال خواهد شد. در کنار لیست کلی از گمانه زنی‌ها راجع به دستگاه‌های اداری و دولتی استان این پایگاه خبری قصد دارد دستگاه ها و سازمان های مختلف را طی مطالب سریالی و بصورت تحلیلی مورد ارزیابی قرار داده و گزینه‌های مطرح و اما و اگرهای پیش رو را تحلیل کند. در اولین گام به بررسی دانشگاه‌های استان و شرایط پیش روی این دانشگاه‌ها خواهیم پرداخت. این مطلب بیشتر حول سه دانشگاه بزرگ استان خواهد بود و به دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه یاسوج و اندکی به دانشگاه آزاد یاسوج خواهد پرداخت.


 تغییرات و جابجایی مدیران همزمان با تغییر دولت‌ها امری مرسوم و عادی است که با تعیین استانداران این تغییرات در سطح استان‌ها دنبال خواهد شد. در کنار لیست کلی از گمانه زنی‌ها راجع به دستگاه‌های اداری و دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد این پایگاه خبری قصد دارد دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف را طی مطالب سریالی و بصورت تحلیلی مورد ارزیابی قرار داده و گزینه‌های مطرح و اما و اگرهای پیش رو را تحلیل کند. در اولین گام به بررسی دانشگاه‌های استان و شرایط پیش روی این دانشگاه‌ها خواهیم پرداخت. این مطلب بیشتر حول سه دانشگاه بزرگ استان خواهد بود و به دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه یاسوج و اندکی به دانشگاه آزاد یاسوج خواهد پرداخت.
همین ابتدا در رابطه با دانشگاه آزاد یاسوج باید گفت رئیس این دانشگاه اخیراً منصوب شده است که حمایت موحد و مهدی روشنفکر را نیز برای چنین مسئولیتی داشته است و با توجه به این حمایت و حضور همان مدیرانی که حکم ریاست را برای رحیم اکرامی صادر کردند بعید است به این زودی خبری از تغییر و جابجایی در دانشگاه آزاد یاسوج و سایر دانشگاه‌های آزاد استان باشد.
اما در مورد دانشگاه علوم پزشکی قضیه متفاوت است. این دانشگاه یکی از بزرگترین مجموعه‌های اداری، درمانی، نیروی انسانی و دانشگاهی در استان است. مجموعه وزارت بهداشت در دو سال گذشته یک دوره بحرانی شرایط ویژه را به جهت بیماری کرونا پشت سر گذاشته است. سختی‌های زیادی بر کادر درمان در این مدت رفت که البته در کنار این سختی‌ها انتقادات زیادی به نحوه عملکرد مدیران دانشگاه علوم پزشکی در موارد زیادی از جمله پرداختی‌ها و یا عزل و نصب‌های به تعبیر رسانه‌ها بی مورد و بد موقع وجود داشت. ناگفته نماند در کنار دانشگاه علوم پزشکی همه مردم و دستگاه‌ها نیز پای همکاری آمدند و با افزایش واکسیناسیون این امیدواری وجود دارد که شرایط به نسبت گذشته بزودی بهتر شود.
فارغ از عملکرد یزدان‌پناه و معاونین دانشگاه که اشاره شد مورد انتقادات زیادی نیز هستند تغییر وی به عنوان مدیر یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها در آینده زود قابل پیش‌بینی است. یزدان پناه البته حمایت روشنفکر را در پشت سر خود دارد ولی این حمایت ابدی نیست و بیشتر در دولتی بود که یزدان پناه با آن همسو بود. البته گفته می‌شود که یزدان‌پناه در انتخابات ریاست جمهوری از رئیسی حمایت کرده است اما این حمایت بر فرض واقعی بودن بسیار بعید است بتواند مانع از تصمیم در تغییرات شود و تاکید استاندار بر تغییر مدیران دولت قبل آب سردی بر تقلای مدیرانی است که در تکاپوی ماندن هستند.
بنابراین فرض اصلی و قوی‌تر رفتن یزدان‌پناه است. اما اینکه چه کسی جانشین یزدان‌پناه خواهد شد محل بحث و گمانه زنی‌های زیادی است. گزینه‌های زیادی در همین زمینه مطرح هستند که با توجه به بکارگیری برخی نیروها که رسانه‌ها از  آن با عنوان استخدام‌های فله‌ای نام می‌برند چه در زمان مدیران قبل دانشگاه بویژه ایلامی که بخش زیادی از آن نیروها اخراج شدند و چه بکارگیری‌های زیاد در زمان مدیریت یزدان پناه و همچنین سایر حساسیت‌ها صحبت از گزینه غیر بومی می‌شود. موضوعی که در دولت دوم احمدی نژاد نیز شاهد آن بودیم و چندین سال نبوی زاده یک گزینه غیر بومی ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان را بر عهده داشت.
 در کنار این احتمال کلی اما نام گزینه‌های هم استانی زیادی این روزها برای دانشگاه علوم پزشکی به گوش می‌رسد. نام شیرعلی خرامین بیش از بقیه نام‌ها بر سر زبان‌هاست. وی هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد است و سابقه مدیریت در بخش‌های زیادی از این دانشگاه را پیش از این در کارنامه خود دارد. خرامین رئیس ستاد  شورای وحدت آیت الله رئیسی در انتخابات قبلی در استان بود و یکی از گزینه‌های جدی برای استانداری استان که در نهایت استانداری به علی احمدزاده رسید.
همچنین خرامین سال‌ها رئیس دانشگاه پیام نور استان کهگیلویه و بویراحمد بود که کارنامه قابل قبولی در زمان ریاست خود بر این دانشگاه داشته است.
خرامین حمایت نمایندگان استان را نیز در مجموع دارد که فارغ از حمایت کلی نمایندگان از خرامین آن‌ها هر کدام گزینه‌های دیگری نیز برای این دستگاه مهم دارند. در برخی محافل از برخی گزینه‌های به عنوان گزینه‌های مورد حمایت موحد نام برده می‌شود. محمود شهامت یکی از این گزینه‌هاست وی یک گزینه جوان است که در دولت محمود احمدی نژاد مدتی ریاست شبکه بهداشت استان را بر عهده داشت. شهامت اما یک منع بزرگ قانونی دارد. وی عضو هیئت علمی دانشگاه نیست و مطابق قانون نمی‌تواند به ریاست دانشگاه  برسد جز اینکه قبل از آن نفوذ و لابی لازم را داشته باشد که هیئت علمی خود را درست کند.
 سعید جاودان سیرت یکی دیگر از گزینه‌های مطرح در این حوزه است. وی در ابتدای ورود کرونا به استان و تا مدت‌ها رئیس بیمارستان جلیل یاسوج به عنوان بیمارستان معین کرونایی در استان بود و در هنگام عزل توسط یزدان پناه با یک موج حمایتی از سوی رسانه‌ها و افکار عمومی مواجه شد.
از چراغزاده، ربانی و غلام نژاد نیز به عنوان سایر گزینه‌های احتمالی دانشگاه علوم پزشکی نام برده می‌شود که البته غلام نژاد کارنامه موفق مدیریتی در دانشگاه علوم پزشکی دارد. دانشگاه یاسوج به عنوان دانشگاه مادر استان نیز تغییر در آن قطعی خواهد بود. البته احمد عریان همیشه تلاش داشته است با تعریف و تمجید از مدیران ارشد خود را حفظ کند اما با تغییر دولت رقبای عریان به طور جدی در پی کنار گذاشتن این مدیر مهمان هستند. عریان نیز عملکرد بسیار پر انتقادی تداشته است وی تنها با ادعای برخی موفقیت‌های علمی در رسانه‌ها ظاهر شده است ولی در عمل هیچ اتفاقی در دانشگاه یاسوج در مدت ریاست عریان بر دانشگاه نیفتاده است و در دو سال گذشته نیز دانشگاه کاملاً تعطیل بوده است.
از گزینه‌های زیادی برای چنین جایگاهی نام برده می‌شود.



بهادر کرمی در طول سال‌های گذشته بیش از بقیه پیگیر ریاست دانشگاه بوده است و بعد از پیروزی محمد موحد به طور جدی‌تر این موضوع را دنبال کرد که با جواب «نه» جدی غلامی وزیر قبلی علوم و تحقیقات و فناوری مبنی بر حفظ مدیران دانشگاه‌ها تا پایان دولت مواجه شد.
امین موسایی یکی دیگر از گزینه‌های مطرح است وی در حال حاضر معاون آموزشی دانشگاه یاسوج است.
نام امرالله اندرزیان روحانی فعال مذهبی نیز برای ریاست دانشگاه به گوش می‌رسد. همچنین از علی محمد روستا عضو گروه عمران دانشگاه برای ریاست در دوره جدید نام برده می‌شود.
 البته در برخی محافل نیز روستا گزینه مورد حمایت مهدی روشنفکر برای معاونت عمرانی عنوان شده است. محمدمهدی روشنفکر  عضو گروه تاریخ دانشگاه دیگر گزینه‌ای است که می‌تواند شانس ریاست بر دانشگاه یاسوج را داشته باشد. وی در دوران ارژنگ معاون دانشگاه بوده است و در حال حاضر رئیس هیات جذب دانشگاه است.
حمداله اکوانی یکی درگیر از گزینه‌های این دانشگاه مهم است. اکوانی عضو گروه علوم سیاسی است و در حال حاضر رئیس بنیاد نخبگان استان است. وی همچنین یکی از معدود کسانی بود که در دیدار نخبگان استان با رئیس جمهور به ایراد سخنرانی پرداخت.
دانشگاه‌های استان از اهمیتی بالایی برخوردار هستند بویژه دانشگاه علوم پزشکی که امکان بکارگیری نیروی انسانی و هم چنین جذب هیات علمی و بسیار صندلی مدیریت در این دانشگاه وجود دارد.
 همچنین دانشگاه یاسوج نیز برای سیاسیون و نمایندگان مجلس از اهمیتی بالایی برخوردار است و گاهی نیز پیش آمده است رئیس دانشگاه راسا توسط وزرا انتخاب شده است. بنابراین باید منتظر ماند و دید تصمیم استاندار جدید و وزرای مربوطه در این زمینه کدام است.
 


کد مطلب: 439903

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/439903/دانشگاه-های-گهگیلویه-بویراحمد-دولت-سیزدهم-کسانی-روسای-دانشگاه-ها-می-شوند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1