تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۴۳۹۸۹۵
کبنا گزارش می دهد؛

لزوم نظارت بیشتر مسئولان بهداشت و درمان گچساران بر مراکز تجمعی واکسیناسیون / چرا کارشناسان می گویند «برکت» نیست؟

۴
۱
روایت یک مراجعه کننده به «سالن بسیج» مرکز تجمعی واکسیناسیون گچساران
کبنا ؛
برخی از شهروندان گچسارانی نسبت به عدم پاسخگویی درست، نبود ناظر در مراکز تجمعی واکسیناسیون و نبود واکسن برکت اعتراض و ابراز گلایه کردند.
به گزارش کبنا نیوز، دو بار بازدید میدانی به مراکز تجمعی گچساران در فواصل زمانی مختلف حاکی از آن است که گاها بی نظمی ها و اختلالاتی در این مراکز وجود دارد و نیاز به توجه بیشتر و نظارت بیشتری، بخصوص در مرکز بسیج که شلوغ ترین مرکز واکسیناسیون است، از سوی مسئولان انتظار می رود. از طرفی برخی از شهروندان گچسارانی نسبت به عدم پاسخگویی درست کارشناسان بهداشت گلایه کرده و همچنین گفته می شود که گویا کارشناسان بارها به مردم گفته اند «واکسن برکت موجود نیست و دیگر تولید نمی شود!»

اطلاعات کلی در خصوص واکسیناسیون در شهرستان گچساران حاکی است که؛ مراکز واکسیناسیون «گچساران» هر روزه از ساعات 8 تا 12 و 17 تا 20 بعدازظهر آماده پذیرش شهروندان است. سالن های بسیج و مصلی در ساعات صبح و عصر و سالن مهرگان نفت در ساعات صبح پاسخگو هستند. مراکز پایگاه های بهداشت و خانه های بهداشتی شهری و روستایی در «صبح روزهای اداری» واکسیناسیون را انجام  می دهند. واکسن سینوفارم  برای دانش آموزان 12 تا 18 سال در سالن های بسیج و مصلی تزریق می شود. واکسیناسیون در مراکز تجمعی در روزهای تعطیل نیز انجام می شود.
به واحد اندازه‌گیری واکسن‌ها "دوز" می‌گویند. هر فرد باید دو نوبت و در هر نوبت، یک دوز واکسن کرونا دریافت کند، بر اساس تمام استانداردهای جهانی، هر دوز واکسن کرونا برای هر فرد 0.5 میلی‌لیتر (نیم سی‌سی) است. به ظرف‌های شیشه‌ای کوچکی که برای نگهداری داروها و واکسن‌ها استفاده می‌شود "ویال" می‌گویند. ویال‌های واکسن کرونا عموما حاوی 5 میلی‌لیتر هستند و با احتساب اینکه هر نفر نیم میلی‌لیتر واکسن دریافت می‌کند، هر ویال این واکسن به 10 نفر قابل تزریق کردن است.
عموما زمانی که ویال یک واکسن باز می شود باید در همان زمان و تا زمانی کوتاه تزریق شود. به همین دلیل، گاها زمانی که مردم به مراکز واکسیناسیون مراجعه می کنند به آنها گفته می شود که «واکسن موجود نیست!» اما در واقع، واکسن موجود است ولی باید 10 نفر حاضر به تزریق یک نوع واکسن شوند تا شرایط تزریق و باز شدن «ویال» مهیا شود. برخی از مراجعه کنندگان به مراکز تجمعی واکسیناسیون نسبت به این شیوه پاسخگویی و اایجاد ابهام گلایه کردند.

روایت یک مراجعه کننده به «سالن بسیج» مرکز تجمعی واکسیناسیون گچساران
«هفته گذشته که برای تزریق واکسن به سالن بسیج مراجعه کردم، متأسفانه هیچ ناظری در این سالن نبود و فردی که مسئولیت خاصی نداشت، مردم را از در سالن بسیج رد می کرد. همزمان با من، بیش از 10 نفر به سالن مراجعه کردند و در حالی که ساعت 11:30 دقیقه ظهر بود، ولی این فرد به مردم می گفت «واکسن نیست!»، جالب است که این همه در اخبار و تلوزیون تبلیغ می کنند که مردم برای واکسیناسیون مراجعه کنند ولی در اینجا، اینگونه مردم را رد می کنند و حداقل نمی گویند که کی مراجعه کنید!؟ بالاخره برخی از مردم خودشان پرسیدند پس کی بیاییم؟ و پاسخ دادند که بعدازظهر. ولی برخی ها هم بدون اینکه بدانند واکسن بعدازظهر هست یا نه، سالن را ترک کردند. جالب است که مسئولان دائما می گویند برای تزریق هر چه سریعتر واکسن به مراکز بیایید، ولی سالن بسیج که بنده به آن مراجعه کردم، هیچ برنامه درستی نداشت، نه ناظری بود، نه کسی. بهتر است اگر مسئولان ساعتی را برای مراجعه تعیین می کنند، کارشناسان دقیقا تا آن ساعت خدمت رسانی کنند و به درستی پاسخگوی مردم باشند.»
برخی از شهروندان نیز نسبت به نبود واکسن برکت و شیوه پاسخگویی کارشناسان بهداشت ابراز گلایه کردند.

یکی از شهروندان گچسارانی در گفت و گو با خبرنگار کبنا نسبت به نبود واکسن برکت انتقاد کرده و گفت: بنده پیگیر شدم ببینم چرا می گویند واکسن برکت موجود نیست! دوباره هم مراجعه کردم و بعد فهمیدم که واکسن هست ولی نمی دانم چرا کارشناس سالن بسیج می گوید برکت نداریم! چرا حرف کارشناس داخل سالن با حرف مسئولان یکی نیست؟ مگر واکسن برکت تولید داخل نیست و تولید انبوه نشده؟ چطور ممکن است که برکت موجود نباشد؟ بعضی افراد نمی خواهند مردم واکسن داخلی تزریق کنند!
این شهروند گچسارانی گفت: چرا کارشناس می گوید برکت دیگر تولید نمی شود؟ این واکسن تولید داخل است و من به عنوان یک ایرانی می خواهم این واکسن را تزریق کنم، خوب است که حداقل رسانه ها تذکر بدهند تا کارشناسان درست راهنمایی کنند، نه اینکه بگویند برکت نیست، در حالی که هست!
این شهروند مراجعه کننده به سالن بسیج گفت: چطور مسئولان می گویند بیایید واکسن بزنید، و وقتی مراجعه می کنیم می گویند واکسن موجود نیست. اینکه یک مسئول درستی در سالن نبود، نه ناظر و نه پزشک، درست نیست. هر کسی که به سالن می آمد با جواب منفی مواجه می شد، در حالی که واکسن موجود بود.
این شهروند گچسارانی گفت: باید کارشناسی را در سالن بگذارند که به درستی مردم را راهنمایی کند، نه اینکه هر کس می رود داخل می گویند نیست! در حالی که واکسن هست ولی باید تعداد 10 نفر در ساعات نزدیک به هم، واکسن تزریق کنند.
این شهروند اظهار کرد: متأسفانه روزی که بنده مراجعه کردم، هیچ ناظری درسالن نبود و افراد غیرکارشناس که مشخص نبود چه مسئولیتی در آنجا داشتند و چه کاره بودند مردم را رد می کردند.
وی گفت: برخی از همین افرادی که کارشناس هم نیستند می گویند واکسن برکت موجود نیست، در حالی که وقتی از مسئولان بالادستی بارها در اخبار می گویند واکسن برکت تولید داخل است و حتما تولید می شود و وجود دارد، چرا برخی افراد قصد دارند مردم را از واکسن تولید داخل محروم کنند؟
بنا بر گزارش کبنا، سالن های واکسیناسیون عمومی بخصوص سالن بسیج که شلوغ ترین مرکز واکسیناسیون است گاها با نبود ناظر و عدم پاسخگویی مناسب مواجه است، از این رو مردم خواستار نظارت بیشتر مسوولان بر مراکز تجمعی واکسیناسیون هستند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
من رفتم، اسمم توی لیست نبود ... برای همین نزدم ... هیچ صاحابی هم اونجا نبود
Iran, Islamic Republic of
جناب محترم تو ایرانی هستی کسی نمیگه برکت نزن اما باید همه چی درست باشه وقتی میگن نیست حتما نیست یا ده نفر کامل نیست شاید اون چند نفری که هستن نخوان برکت بزنن پس زیاد خودت عصبانی نکن
Iran, Islamic Republic of
جناب محترم تو ایرانی هستی کسی نمیگه برکت نزن اما باید همه چی درست باشه تو ظاهرت درست وقتی میگن نیست حتما نیست یا ده نفر کامل نیست شاید اون چند نفری که هستن نخوان برکت بزنن پس زیاد خودت عصبانی نکن
گچساران
Iran, Islamic Republic of
با این همه کار لااقل یه خسته نباشید بگید بی وجدانی نکنید با این همه مهربانی کارمندای بهداشت
صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
1