تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۴۳۹۸۹۲
تخت روانچی:

به شرط پایبندی طرف‌های دیگر، به اجرای برجام متعهدیم

۰
به شرط پایبندی طرف‌های دیگر، به اجرای برجام متعهدیم
کبنا ؛فیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد طی سخنانی در کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی هفتاد و ششمین مجمع عمومی این سازمان، گفت که ایران متعهد به اجرای برجام است به شرط این که دیگر شرکای برجام تعهدات خود را انجام دهند و همه تحریم های ناعادلانه به سرعت و با امکان راستی آزمایی برداشته شوند.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از ایلنا، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد طی سخنانی در کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی هفتاد و ششمین مجمع عمومی این سازمان، گفت که ایران متعهد به اجرای برجام است به شرط این که دیگر شرکای برجام تعهدات خود را انجام دهند و همه تحریم های ناعادلانه به سرعت و با امکان راستی آزمایی برداشته شوند.
ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پاسخ به نظرات برخی از هیأت‌ها در خصوص برجام و توانمندی موشکی ایران تصریح کرد که واقعیت انکار ناپذیر درباره برجام آن است  که در حالی که ایران به تعهدات مربوطه خود پایبند بوده، سه کشور اروپایی و امریکا تعهدات خود را اجرا نکرده‌اند.
تخت روانچی اضافه کرد: ایران متعهد به اجرای برجام است به شرط این که دیگر شرکای برجام تعهدات خود را انجام دهند و همه تحریم های ناعادلانه به سرعت و با امکان راستی آزمایی برداشته شوند.
 سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود توان موشکی دفاعی ایران در چارچوب حقوق مسلم و طبق تعهدات بین المللی کشورمان دنبال شده است.
تخت روانچی با اشاره به تهدیدات امنیتی مزمن و ظهور تهدیدات جدید اعلام کرد که در این اوضاع، شرایط صلح و امنیت بین المللی وخیم‌تر شده و سال ۲۰۲۰ شاهد اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی و تداوم تسلیحاتی شدن هوش مصنوعی، فضای سایبری و فضای ماورای جو بود.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد که بر خلاف اظهارات دال بر وجود ثبات استراتژیک، این رقابت‌های استراتژیک میان قدرت های بزرگ است که به مدرنیزاسیون و مسابقه تسلیحات هسته‌ای بیشتر دامن می‌زند.
وی با اشاره به آثار مخرب کاربرد و آزمایش سلاح‌های هسته‌ای از سال ۱۹۴۵ تاکید کرد که خلع سلاح هسته‌ای وظیفه مصرح قدرت‌های هسته ای طبق ماده ۶ معاهده ان پی تی است که هنوز پایبندی خود به آن را نشان نداده‌اند.
تخت روانچی اظهار داشت: از جمله سال گذشته در کل دنیا و در شرایط لزوم مبارزه با کرونا، بیش از ۷۲ میلیارد دلار برای سلاح‌های هسته‌ای به هدر رفته است و بودجه درخواستی دولت امریکا برای سال ۲۰۲۲ مبالغ مربوط به سلاح‌های هسته‌ای را نسبت به بودجه زمان ترامپ همچنان حفظ  یا افزایش داده است.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد که تمدید استارت جدید اگر با اقدامات عینی دیگر خلع سلاحی دنبال نشود، مثمر ثمر نخواهد بود.
وی تصریح کرد مواضع آمریکا و رژیم اسرائیل مانع ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه – ابتکار ایران از سال ۱۹۷۴ – شده است و نظام بین‌الملل باید برای عضویت این رژیم در معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای به عنوان عضو غیر هسته‌ای و قبول بازرسی های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته ای این رژیم فشار وارد کند.
تخت روانچی نسبت به کاربرد سلاح های شیمیایی هشدار داد و اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران  سلاح‌های کشتار جمعی را رد می‌کند و خواهان اجرای کامل و بدون گزینشی کنوانسیون‌های سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک است.
 وی همچنین از آمریکا به عنوان تنها دارنده سلاح‌های شیمیایی خواست تا سلاح‌های شیمیایی خود را در اسرع وقت منهدم و تحفظ مربوط به پروتکل ۱۹۲۵ ژنو را پس بگیرد.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل، اقدامات اخیر برای تسلیحاتی کردن فضای ماورای جو و سایبر را نگران‌کننده دانست و اعلام کرد که هر دو حوزه باید صلح آمیز و میراث مشترک بشریت باقی بمانند و در این راستا سازمان ملل کارکرد شمولگرا، شفاف خود را  بر اساس قاعده اجماع عملی کند.
 نشست های کمیته های مجمع عمومی در شرایط کرونایی به صورت فیزیکی و آنلاین برگزار می شود وقرار است کمیته یک با بررسی ۷۰ قطعنامه و تصمیم پیشنهادی دولت های عضو در مورد آنها تصمیم بگیرد.
 قطعنامه دوسالانه کشورمان در خصوص پیگیری مصوبات کنفرانس های بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در کمیته امسال ارائه خواهد شد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

جشنواره «عمار» فراخوان منتشر کرد

جشنواره «عمار» فراخوان منتشر کرد

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم «عمار» فراخوان دوازدهمین دوره این رویداد سینمایی را منتشر ...
حمله سیدناصر حسینی‌پور به مدیر عامل نفت و گاز گچساران / آقای وزیر محترم نفت، اجازه ندهید مجموعه‌های فنی سیاسی شوند (+ فیلم)

حمله سیدناصر حسینی‌پور به مدیر عامل نفت و گاز گچساران / آقای وزیر محترم نفت، اجازه ندهید مجموعه‌های فنی سیاسی شوند (+ فیلم)

برای یک بار به مدیر عامل نفت و گاز گچساران نه زنگ زدم و نه او به من زنگ زده است. نه من ...
جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

بالاخره زمان خداحافظی او با جام‌جم فرا‌رسیده و ظاهرا علی عسگری باید با اتاق ریاست صداوسیما ...
1