کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

کسادیِ بازار لیموی استان کهگیلویه و بویراحمد و سهمی که نصیب دلال‌ها می‌شود

وحید محمدی تبار

7 مهر 1400 ساعت 13:27

امروزه تولیدات کشاورزی و محصولات باغی یکی از مهمترین منابع تولید ارز و اقتصاد بدون نفت باید باشد. که متاسفانه به علت "عدم مدیریت علمی و صحیح"؛ هم منابع عظیم آبی - که جایگاهی فراتر از نفت در اقتصاد جهانی دارد - و هم منابع خاک به شکلی بی رحمانه استهلاک می گردد.


وحید محمدی‌تبار از کارشناسان حوزه کشاورزی در یادداشتی به مشکلات کشاورزان پرداخت و نوشت: امروزه تولیدات کشاورزی و محصولات باغی یکی از مهمترین منابع تولید ارز و اقتصاد بدون نفت باید باشد. که متاسفانه به علت "عدم مدیریت علمی و صحیح"؛ هم منابع عظیم آبی - که جایگاهی فراتر از نفت در اقتصاد جهانی دارد - و هم منابع خاک به شکلی بی رحمانه استهلاک می‌گردد.
به طور مثال لیمو به عنوان یک محصول استراتژیک در دنیای امروزی چیزی معادل کلیویی ۱۵ هزار تومان برای کشاورز هزینه بر خواهد بود و از طرفی فروش آن نیز چیزی معادل حداقل کلیویی ۳ تا ۵ هزار تومان برای باغدار آنهم اگر بدون واسطه و دلال بفروش برسد، درآمد دارد.
این درآمد ناچیز حتی هزینه حق آبه هر کلیو لیمو هم نخواهد بود.
یعنی هم استهلاک نیروی انسانی و و هم از بین رفتن منابع آب و خاک برای هیچ و البته ضرر
هزینه‌های کاشت، نگهداری، حق آبه، نگهبانی، هرس، پاکنی، سم، کود، کارگر، سبد، کیسه توری، کرایه بار، تفکیک، ضایعان و ... سر جمع برای تولید هر کلیو لیموترش حداقل ۱۵۰ هزار ریال است. تازه "بیمه کردن"، هم که کشاورز توانش را ندارد.
مناطق گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد دارای بیشترین سطح تولید محصولات کشاورزی مرکبات و البته لیمو بوده که مشمول این خسارات زیانبار هستند.
از بلایای طبیعی طوفان و سیل و خشکسالی و آفات گیاهی و سزمازدگی که بگذریم یعنی اگر همه این مصائب نباشد و تورم هم نباشد در یک شرایط نرمال باغدار اینهمه ضرر می‌کند چه برسد که اگر مثل طوفان مرداد ماه ۱۴۰۰ باز هم از آسمان بلا بیاید.
گویا کارخانه‌های بزرگ تولید آبلیمو لیمو خرید نمی‌کنند و با کاه و اسید سیتریک و مقداری افزودنی آبلیمو تولید می‌کنند و به خورد ملت می‌دهند چون با کمترین هزینه بیشترین سود را می‌کنند. و این مناطق جنوبی کشور نیز حدود ۲۰ درصد مردم آبلیمو را از لیمو تهیه و محصول طبیعی خرید می‌کنند. فقدان مکفی صنایع تبدیلی و سردخانه‌های میوه و مرکبات و ... خود نیز مزید بر علت خواهد بود.
لذا بازار لیمو کساد و آن مقدار کم هم که بفروش می‌رسد سود و مزایای آن برای دلال‌ها و ... خواهد بود.
حکایت تولید کنندگان سیب و انگور مناطق سردسیری استان نیز دور از این مصائب و مشکلات نیست که در مطلبی مجزا له آن خواهم پرداخت.
لازم است مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری در سالی که توسط مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) سال مانع زدایی از تولید مزین شده است، جدیت به این موضوع ورود کنند و چاره‌ای بیاندیشند.


کد مطلب: 439565

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/439565/کسادی-بازار-لیموی-استان-کهگیلویه-بویراحمد-سهمی-نصیب-دلال-ها-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1