تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۴۳۸۹۰۷
فرهنگ غلط در میان مردم؛

سنگ قبرهای لاکچری و میلیونی در کهگیلویه و بویراحمد

۵
۰
سنگ قبرهای لاکچری و میلیونی در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛چشم و هم چشمی و فخر فروختن به دیگران به قبرستان ها نیز سرایت کرده و فرهنگ ساده زیستی عشایری و روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود تجمل گرایی و مصرف گرایی دنیای مدرن در دست فراموشی سپرده می شود.
به گزارش کبنا نیوز، استان کهگیلویه و بویراحمد در دوره های گذشته به ساده زیستی و مردمان شجاع و سخت کوش مشهور بوده، با این حال، این خصیصه های زیبا، با وجود دنیای مدرن و مصرف گرا کم کم دارد تغییر می کند و ارزش های دیگری جایگزینشان می شود. در سال‌های اخیر مسائل فرهنگی مربوط به مراسمات ترحیم در تعدادی از استان‌های کشور با آسیب‌های جدی همراه بوده که شاید بطور کلی بتوان گفت در کلان شهرها آسیب‌های این موضوع حتی کمتر است و البته از تجمل گرایی ثروتمندان در این زمینه نمی‌توان گذشت ولی متأسفانه در بسیاری از مناطق و شهرستان‌های استانهای کمتربرخوردار کشور مسائلی مشاهده می‌شوند که جای بحث و بررسی دارند.
از سنگ‌های گران قیمت تا پوسترهای مسأله دار، از پوشیدن لباس‌های خاص تا هزینه‌های سرسام آور، از در معرض نمایش قرار دادن تصاویر زنان فوت شده تا نمایش تصاویر لاتی از جوانان فوت شده، از مراسمات چند روزه تا هزینه‌های گزاف برای سخنران و... از مشکلاتی بوده که باید مورد توجه نهادهای فرهنگی قرار بگیرد.
متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود که تصاویری از افراد فوت شده پخش می‌شود که سخنیتی با مراسم ترحیم و عزا ندارد و حتی با توجه به روایات ممکن است که باعث اذیت و آزار روح فرد فوت شده هم گردد.
در استان کهگیلویه و بویراحمد استفاده از مزارهای لاکچری و لوکس مد شده است و با سرکشی از بسیاری از آرامستان‌های خصوصی و خانوادگی می‌توان به تخلیه رقابت‌های فامیلی با انتهاب مزارهای لوکس پی برد.
این مسائل که شاید در نگاه اول برای متولیان امر موضوع خاصی نیستند، پس از گذشت مدت زمانی دیگر (و حتی هم اکنون نیز) باعث تغییر چهره و هویت شهری خواهند شد و قطعاً یک معضل فرهنگی بزرگی را به ارمغان خواهند آورد.
در این بین بنظر می‌رسد اجرای برنامه‌های تبلیغاتی فرهنگی توسط سازمان‌هایی چون فرهنگ و ارشاد و سازمان تبلیغات باهمکاری نهادهای مذهبی چون مساجد و دفاتر امامان جمعه جهت آگاه سازی جامعه و اثربخشی در تصمیمات در حین و پس از مراسمات ترحیم و تشییع می‌تواند باعث کاهش این مشکلات و معضلات فرهنگی باشد که ورود جدی این سازمان‌ها و نهادها را می‌طلبد.
خواب غفلت دستگاه‌های فرهنگی ادامه دارد
رئیس حوزه علمیه برادران علی ابن موسی الرضا (ع) شهر یاسوج در این زمینه گفت: در زندگی معاصر ما در رابطه با کسانی که از دنیا می‌روند، مراسمات، برنامه‌ها، پوسترها، سنگ قبرها و خیلی چیزهای دیگری به وقوع می‌پیوندد که هیچ گونه سنخیتی با تعالیم اسلام ندارد و باید این مساله آسیب شناسی شود تا جلوی این مسائل که بعضاً خرافاتی بیش نیستند، گرفته شود.
 
حجت‌الاسلام ابراهیم بهشت جهل و دوری از ارزش‌های دینی را از علل این مسائل دانست و افزود: متاسفانه به خاطر عدم آشنایی با معارف دینی و اسلامی بسیاری از مردم به چنین مراسماتی روی می‌آورند که از دیدگاه خودشان کاری پسندیده بوده در حالی که هیچ گونه سود اُخروی برای میّت ندارد و فقط هزینه کردن بی مورد است.
وی همچنین رقابت با دیگران از از دیگر دلایل عنوان کرد و ادامه داد: از جمله علل و عوامل برگزاری این آیین‌ها رقابت با سایر مراسمات بوده و در واقع برخی از مردم دنبال این هستند که یک سنت غلط جدید و غیر مأنوس با این را جلوه دهند تا بدینوسیله گوی سبقت را از سایر مراسمات بربایند و زبانزد عام و خاص شوند.
وی خاطرنشان کرد: نیاز به آرامش روحی روانی، احساس دَین به میّت و گاهی ثروت زیاد نیز از دیگر دلایل این وضعیت است که با مطالعه آیات و روایات می‌توانیم به جای این همه برنامه‌های خرافی و بی مورد، به کارهایی بپردازیم که به حال میت سودمند باشد.
حجت‌الاسلام سید صادق نجابت از کارشناسان مذهبی نیز می‌گوید: این موضوع مصداق همان «الهاکم التکاثر» در قران است که متاسفانه چشم هم چشمی و هزینه‌های نجومی حتی طرف شده رفته پول نزولی می‌کند که کم نیاورد که نه تنها ث وابی و آرامشی به میت نمیدهدبلکه بدعتی است که موجب وهن دین و تنگناهای زندگی برزخی می‌شود.

مشاور امور ایثاراگران سازمان اقتصادی کوثر بیان کرد: اگر در حیات به فردی القابی بطور مثال حیوان بدهند ببینید چه واکنش نشان می‌دهد؟ که سنگ قبرش با تمثال شیر، ببر و پلنگ برجسته می‌کنند.
نجابت در پاسخ به این سؤال که ضعف از کیست؟، ابراز کرد: بیزاری مردم از فرهنگ اصیل و بی توجهی و مماشات متولیان فرهنگی و نبود سندبالادستی در خصوص این مسائل به ظاهرکم اهمیت که درحقیقت خشت بخش عظیمی از فرهنگ و رسومات بوده از علل این آسیب فرهنگی است که تشکیل کار گروهی صاحب اندیشه برای آسیب شناسی و فرهنگ سازی و خوراک دهی موضوعی جایگزین را می‌طلبد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بنگرو
والا وقتی ارامگاه.. سایر متولیان ، کاخ می شود، مردم هم می بینند
هورا
Iran, Islamic Republic of
یعنی همین اینا هم میشینن قبور ...
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
حکایت پیش نماز و پس نمازه. در شرع این کار رد شده است ولی وقتی قبر بعضیها که اتفاقا ادعای متشرع بودن داشتند از کاخ شاهان صد برابر بزرگتر و پر زرق و برق تر است از مردم عادی چه انتظاری می رود.
علی
Iran, Islamic Republic of
. اما حالیتو نیابو مردم از فرط بدبختی نابود وابینه و چیل مهمتری هم هسه
Iran, Islamic Republic of
هالو به مرده مردم هم کار دارید
طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

چندي پيش بانك مسكن خبر پرداخت وام يك ميليارد توماني تسهيلات خريد مسكن از محل حساب پس‌انداز ...
11 سپتامبر زیر سایه شرم

11 سپتامبر زیر سایه شرم

«در نبرد برای پاسداری از روح آمریکا، وحدت بزرگ‌ترین نقطه قوت ماست!». این جمله شاه‌بیت ...
‌‌ایران، همچنان در لیست سیاه

‌‌ایران، همچنان در لیست سیاه

اصولگرایان که قدرت را در حاکمیت میان خود تقسیم کرده‌اند، گویی فراموش کرده‌اند اکنون آنها ...
1