تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۴۳۸۸۶۵
رییس اداره هواشناسی گچساران گفت:

افزایش «سه برابری» ریزگردها در گچساران

۰
افزایش «سه برابری» ریزگردها در گچساران
کبنا ؛شهرستان گچساران به دلیل همجواری با استان خوزستان هر ساله با پدیده ریزگردها مواجه است، با این حال در سال جاری افزایش سه برابری این پدیده را شاهد هستیم. ریزگردها حاصل سیاست های غلطی است که به مسائل زیست محیطی توجه نداشته اند، و از پیامدهای این پدیده، علاوه بر اینکه تهدیدی برای سلامت افراد محسوب می شوند، جامعه کشاورزی و جنگل ها را با تهدید مواجه می کند.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از ایرنا، رییس اداره هواشناسی گچساران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ روز پدیده ریزگرد در گچساران گزارش شده در حالی که مدت مشابه پارسال تنها هفت روز این پدیده در شهرستان ثبت شده بود.
امید حسینی با اشاره به اینکه میزان دید در شرایط استاندارد ۱۰ هزار متر است افزود: دید افقی در این شهرستان امسال تا میزان ۵۰۰ متر نیز گزارش شده است.
حسینی عنوان کرد: تجهیز هواشناسی این شهرستان به دستگاه سنجش میزان گرد و غبار ضروری است.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر هواشناسی گچساران تنها قادر به اعلام میزان کاهش دید بر اثر پدیده ریزگرد است بیان کرد: شهرستان گچساران به دلیل قرار گرفتن در همسایگی استان خوزستان همواره در معرض ریزگردها است.
حسینی افزود: کربن دی اکسید، کربن مونواکسید،اکسیدهای نیتروژن و ازون از جمله آلاینده هوا هستند که هر کدام از این آلاینده ها می تواند باعث آسیب های جبران ناپذیر به سلامت انسان و محیط زیست شود.
وی تاکید کرد: آلودگی هوا دلایل مختلفی دارد که بخش عمده ای از آلاینده ها به دلیل فعالیت انسانی ایجاد می شود.
این مدرس دانشگاه  و دانش آموخته مقطع دکترای رشته شیمی اضافه کرد: افزایش غلظت گازها و ذرات معلق در هوا تهدیدی برای سلامت انسان ها و سایر موجوات زنده است به همین دلیل وجود دستگاه سنجش آلودگی هوا برای آگاهی بخشی به جامعه به ویژه گروه هدف ضروری است.
وی تاکید کرد: آلودگی هوا دلایل مختلفی دارد که بخش عمده ای از آلاینده ها به دلیل فعالیت انسانی ایجاد می شود.
حسینی عنوان کرد: فعالیت هایی مانند پخت وپز، عطرها و ادکلن ها می تواند منجر به آلودگی هوای خانه شود و همچنین کارخانه ها با توجه به مواد ورودی و خروجی و واکنش های جانبی می تواند باعث آلایندگی های شیمیایی شود.
او اضافه کرد: در مناطق اطراف کارخانه ها با توجه به نزدیکی به مواد آلاینده احتمال آسیب به سلامت انسان ها در آنها بیشتر است.
برخی مناطق شهرستان گچساران به‌ویژه در حوزه دهستان‌های لیشتر و روستاهایی مانند بی بی جان آباد و آب شیرین به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی تأسیسات نفتی دارای آلایندگی زیست محیطی است.
کاهش تولید محصولات کشاورزی و دامی به‌ویژه عسل از دیگر پیامدهای آلودگی هواست و کارشناسان مشارکت مردم برای توسعه فضای سبز را از جمله راهکارهای کاهش آثار زیانبار آلودگی هوا بر سلامت انسان می‌دانند.
نام شما

آدرس ايميل شما

گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

شهادت فهيم دشتي با واكنش‌هاي بسياري ميان كاربران افغان و ايراني روبه‌رو شد. فهيم دشتي ...
مبارزه با تورم، با دستان خالي

مبارزه با تورم، با دستان خالي

از آنجايي که تورم توليدکننده در فصل بهار سال جاري به بالاترين طي 5 سال اخير رسيده، مي‌توان ...
بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

محققان در مطالعات اخیر خود تاکید کردند آنتی بادی حاصل از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌تواند ...
1