تاریخ انتشار
جمعه ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۴۲
کد مطلب : ۴۳۸۸۴۸
در مراسم سی و سومین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)؛
سیدحسن خمینی: فریاد امام در مقابل کسانی بود که نمیتوانستند لوازم دنیای جدید را درک کنند/ایستادگی طالبان مقابل استکبار جهانی نباید ما را ذوق زده کند؛ بی توجهی این گروه به «آزادیهای فردی» فراموش نشود/ سیاستهای پوپولیستی توزیع ثروت را در جامعه پدید نمیآورد
۱
کبنا ؛
«حسن خمینی» تولیت حرم امام خمینی (ره) گفت: «امروز یک جریان متحجر در کابل به قدرت رسیده و ایستادگی آنها در برابر استکبار جهانی، نباید ما را ذوقزده کند.»
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی تأکید کرد: فریادی که امام در مقابل تحجر میزدند در مقابل کسانی بود که نمیتوانستند درک کنند دنیای جدید لوازم جدیدی دارد و دنیا فضایی در بسته نیست و سؤالات جدیدی دارد که جوابهای جدید میطلبد. فریاد امام همان بحث تأکید بر عنصر زمان و مکان و اجتهاد در فقه شیعه است، اما کسی عَلَم این جریان را در دست نگرفت و در راستای آن صرفاً امام چند فتوا دادند و بحث در همان محدوده باقی ماند. در حالی که اتفاقاً جایی که امام نام اسلام ناب را در آن آوردند، همین حوزه بود.
یادگار امام با برشمردن مؤلفههای مهم «اسلام ناب محمدی (ص)» از نگاه امام خمینی (س)، تأکید کرد: فریادی که امام در مقابل تحجر میزدند در مقابل کسانی بود که نمیتوانستند درک کنند دنیای جدید لوازم جدیدی دارد و دنیا فضایی در بسته نیست و سؤالات جدیدی دارد که جوابهای جدید میطلبد.
به گزارش کبنا به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی عصر روز چهارشنبه در مراسم سی و سومین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) که در حرم مطهر امام خمینی برگزار شد، طی سخنانی گفت: امام مدعی و منادی اسلام ناب است و این امر را در آخر عمر شریفشان بسیار مورد تأکید قرار میدادند و ما در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام که مروج اندیشه امام است و امام هم بیش از هر چیزی خودشان را فدای اسلام ناب میدانستند، همواره باید روی این موضوع فکر کنیم که اسلام ناب چیست و چه ویژگیهایی دارد.
یادگار امام افزود: البته ممکن است خیلیها مدعی اسلام ناب باشند اما به آنچه که امام آن را اسلام ناب میدانستند و باورشان این بود که با تمسک به آن میتوان بین آموزههای دین و جهان امروز رابطه برقرار کرد، خیلی باید پرداخت و به نظرم این بحث نیازمند برگزاری جلسات مجازی و حضوری زیادی است.
وی با بیان اینکه شاید گمشدهی امروز ما اسلام ناب باشد، یادآور شد: اولین مؤلفهای که در اسلام ناب امام مطرح است استکبارستیزی است و اساساً شروع مبارزات ایشان با تهاجم به استکبار در افق ملی و جهانی است.
سید حسن خمینی ادامه داد: اگر مقیاس نگاهها را عوض کنیم، در مییابیم که «استقلال» همان «آزادی در افق ملی»، و «آزادی» همان «استقلال در افق فردی» است و جامع همه این آرمانها مبحث «استکبارستیزی» است. لذا مؤلفه بزرگی از اسلام ناب استکبارستیزی است؛ همان مؤلفهای که در بحث امر به معروف و نهی از منکر مطرح بوده، اما به عللی رد پای آن را کمتر در ادبیات فقهی ما میبینیم.
وی با انتقاد از اینکه بعضاً به امور بسیار کوچک اهمیت میدهیم و از امور بزرگ غفلت داریم، ادامه داد: مثلاً در زمان شاه نسبت به اینکه یک جریان بهایی گری در کشور وجود داشت خیلیها و به ویژه انجمن حجتیه معترض بودند، اما علت العلل آن که اصل نظام سلطنتی بود را از نظر پنهان میداشتند؛ یا نمونه دیگر اینکه، به یک مشروب فروشی توجه میکنیم ولی به این اصل اساسی که نباید حقی از جامعه ضایع شود، توجه نداریم. معمولاً از گذشته، متدینین به ظواهر -و مخصوصاً گونه خاصی از ظواهر- بیشتر توجه داشتهاند و امروز هم همین طور است.
ایستادگی طالبان مقابل استکبار جهانی نباید ما را ذوق زده کند
یادگار امام تأکید کرد: اگر کسی به کشور گوشه چشمی داشته باشد ملت باید یکپارچه باشد و به همان اندازه اگر کسی حقی از فردی ضایع میکند همه باید یک صدا شوند. امروز در کشور همسایه ما افغانستان که یک جریان متحجر تصدی حکومت را به دست گرفته است. نباید ایستادگی این گروه مقابل استکبار جهانی که یک بعد اسلام ناب است نباید ما را ذوق زده کرده و باعث فراموشی بی توجهی این گروه به «آزادیهای فردی» که جزئی از اسلام ناب است، شود. البته ایستادگی مقابل استکبار و اینکه یک ملت تصمیم بگیرد روی پای خودش بایستد، در جای خود ارزشمند است، اما وقتی امور را ارزش گذاری میکنیم نباید یک بعد را فدای بعد دیگر کنیم.
استعمارستیزی یعنی شما خودتان را از همه دنیا عقبتر نبینید
وی با بیان اینکه از نظر ترتیب زمانی دومین مؤلفه اسلام ناب در حیات امام بُعد «استعمارستیزی» است، گفت: استعمارستیزی به این معناست که شما خودتان را از همه دنیا عقبتر نبینید و این جور نباشد که کسی از بیرون بیاید تا کشور شما را عمران کند. اگر از بعد مثبت به این مؤلفه نگاه کنیم، تقویت آن به خودباوری منجر میشود. البته به این معنا نیست که هرچه دیگران دارند بد است؛ بلکه به این معنا است که ما هستیم که باید سرنوشت خود را انتخاب کنیم؛ نه بیگانگان.
سید حسن خمینی ادامه داد: اگر این امر محقق شد، شما دیگر شما با پدیده فرار مغزها مواجه نمیشوید و یا اگر هم چنین اتفاقی رخ دهد، آن افراد به کشور خود بر میگردند چون بیش از هر جا خود را وابسته به این خاک میدانند.
وی اظهار داشت: مؤلفه سوم اسلام ناب، استحمارستیزی یا «مقابله با تحجر» است؛ یعنی مبارزه با کسانی که آمدهاند تا ما را را تحمیق کنند؛ کسانی که از واقعیت آگاهند اما به نفعشان است که ملت عقب افتاده بماند. نقل است که برخی شاهان قاجار میگفتند هرچه مردم نادانتر باشند، برای ما حکومت کردن راحتتر است.
یادگار امام تأکید کرد: فریادی که امام در مقابل تحجر میزدند در مقابل کسانی بود که نمیتوانستند درک کنند دنیای جدید لوازم جدیدی دارد و دنیا فضایی در بسته نیست و سؤالات جدیدی دارد که جوابهای جدید میطلبد. فریاد امام همان بحث تأکید بر عنصر زمان و مکان و اجتهاد در فقه شیعه است، اما کسی عَلَم این جریان را در دست نگرفت و در راستای آن صرفاً امام چند فتوا دادند و بحث در همان محدوده باقی ماند. در حالی که اتفاقاً جایی که امام نام اسلام ناب را در آن آوردند، همین حوزه بود.
وی با بیان اینکه آخرین مؤلفه اسلام ناب، بحث «استضعاف ستیزی» است، تصریح کرد: امام در طرح بحث «جنگ فقر و غنا» نمیخواهند جامعه دو پاره شود و فقیر با غنی بجنگد. بلکه آن نوع نگاه متعلق به سوسیالیستها است. بحث امام، ستیز با فقر و دنبال کردن این آرمان است که نباید فقیر در جامعه بماند، باید به کمک فقرا رفت و هر قانونی که تصویب و یا هر کاری که انجام میشود در این راستا باشد.
سیاستهای پوپولیستی هیچ وقت توزیع ثروت را در جامعه پدید نمیآورد
سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه اسلام ناب باید به نفع تعادل و عدالت پیش برود و عدالت محور باشد، تصریح کرد: برای این کار باید از شعارزدگی خارج شد. سیاستهای پوپولیستی هیچ وقت توزیع ثروت را در جامعه پدید نمیآورد، بلکه توزیع فقر را به دنبال دارد. بی عدالتی به معنای این است که همه با هم فقیرتر شویم؛ باید جامعه را عادلانه و با توجه به سیاست فقر ستیز و استضعاف ستیز به سمت باروری بیشتر و توسعه، رفاه و توزیع ثروت بیشتر پیش ببریم.
وی در پایان گفت: ما مؤلفهها وشاخصه های دیگری هم در بحث اسلام ناب مثل احکام، اخلاق و شریعت هم داریم، اما آنها مسلّمات است و کسی در آنها شبهه ندارد.
پیش از سخنان یادگار امام، سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در سخنانی با تأکید بر اینکه برای ترویج اندیشه امام نیاز به همه نخبگان و جوانان داریم، گفت: ما کار برای امام را عین ثواب و توفیق و از جمله مصادیق تعظیم شعائر الهی می دانیم.
حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری در مراسم سی و سومین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) گفت: در چند ماه گذشته بر اساس سیاست کلان مبنی بر تغییر و تحول و اصلاحات در رویکردها و روشها، حرکتهای جدیدی را از همان روزهای اول آغاز کردیم. البته وقت عمدهای را صرف رفع برخی مشکلات و فراهم آوردن زمینهها کردیم.
سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) با بیان اینکه 17 شهریور 1400 نقطه عطفی در اصلاحات مؤسسه است، تصریح کرد: تغییرات به وجود آمده در نوع مواجهه مخاطبین، با محتوا ما را ناگزیر از تغییر در حوزه نگرش میکند و تا این تحول را به وجود نیاوریم نمیتوانیم به رابطه با نسل فعلی برسیم. امروز زبان و ابزارهای 10 سال پیش تقریباً از کارکرد افتاده است.
وی ادامه داد: باید در سه بخش مخاطب، فرمت و محتوای پیام به گزینی کنیم. باید در نحوه کار فرهنگی و پژوهشی گزیده گویی کنیم و به سمت جایگزینی مخاطب برویم. امروز مخاطب جدیدی داریم که تأثیر میپذیرد و تأثیر میگذارد، و زبان ما در در تخاطب با این قشر گویا نیست.
کمساری با اشاره به ضرورت تدوین برنامه پنج ساله موسسه اظهار داشت: طبیعتاً نیازمند ایجاد اصلاحات ساختاری و بالا بردن میزان رضایتمندی همکاران از طریق ایجاد عدالت اداری هستیم. البته ما جمع محدودی هستیم که فقط کارسازی میکند و برای ترویج اندیشه امام نیاز به همراهی همه نخبگان و جوانان و آحاد جامعه داریم.
وی در پایان تأکید کرد: ما کار برای امام را عین ثواب و توفیق و از جمله شعائر الهی می دانیم. خطاب به امام عزیز عرض میکنم "به رغم مدعیانی که منع عشق کنند/ جمال چهره تو حجت موجه ماست.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی تأکید کرد: فریادی که امام در مقابل تحجر میزدند در مقابل کسانی بود که نمیتوانستند درک کنند دنیای جدید لوازم جدیدی دارد و دنیا فضایی در بسته نیست و سؤالات جدیدی دارد که جوابهای جدید میطلبد. فریاد امام همان بحث تأکید بر عنصر زمان و مکان و اجتهاد در فقه شیعه است، اما کسی عَلَم این جریان را در دست نگرفت و در راستای آن صرفاً امام چند فتوا دادند و بحث در همان محدوده باقی ماند. در حالی که اتفاقاً جایی که امام نام اسلام ناب را در آن آوردند، همین حوزه بود.
یادگار امام با برشمردن مؤلفههای مهم «اسلام ناب محمدی (ص)» از نگاه امام خمینی (س)، تأکید کرد: فریادی که امام در مقابل تحجر میزدند در مقابل کسانی بود که نمیتوانستند درک کنند دنیای جدید لوازم جدیدی دارد و دنیا فضایی در بسته نیست و سؤالات جدیدی دارد که جوابهای جدید میطلبد.
به گزارش کبنا به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی عصر روز چهارشنبه در مراسم سی و سومین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) که در حرم مطهر امام خمینی برگزار شد، طی سخنانی گفت: امام مدعی و منادی اسلام ناب است و این امر را در آخر عمر شریفشان بسیار مورد تأکید قرار میدادند و ما در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام که مروج اندیشه امام است و امام هم بیش از هر چیزی خودشان را فدای اسلام ناب میدانستند، همواره باید روی این موضوع فکر کنیم که اسلام ناب چیست و چه ویژگیهایی دارد.
یادگار امام افزود: البته ممکن است خیلیها مدعی اسلام ناب باشند اما به آنچه که امام آن را اسلام ناب میدانستند و باورشان این بود که با تمسک به آن میتوان بین آموزههای دین و جهان امروز رابطه برقرار کرد، خیلی باید پرداخت و به نظرم این بحث نیازمند برگزاری جلسات مجازی و حضوری زیادی است.
وی با بیان اینکه شاید گمشدهی امروز ما اسلام ناب باشد، یادآور شد: اولین مؤلفهای که در اسلام ناب امام مطرح است استکبارستیزی است و اساساً شروع مبارزات ایشان با تهاجم به استکبار در افق ملی و جهانی است.
سید حسن خمینی ادامه داد: اگر مقیاس نگاهها را عوض کنیم، در مییابیم که «استقلال» همان «آزادی در افق ملی»، و «آزادی» همان «استقلال در افق فردی» است و جامع همه این آرمانها مبحث «استکبارستیزی» است. لذا مؤلفه بزرگی از اسلام ناب استکبارستیزی است؛ همان مؤلفهای که در بحث امر به معروف و نهی از منکر مطرح بوده، اما به عللی رد پای آن را کمتر در ادبیات فقهی ما میبینیم.
وی با انتقاد از اینکه بعضاً به امور بسیار کوچک اهمیت میدهیم و از امور بزرگ غفلت داریم، ادامه داد: مثلاً در زمان شاه نسبت به اینکه یک جریان بهایی گری در کشور وجود داشت خیلیها و به ویژه انجمن حجتیه معترض بودند، اما علت العلل آن که اصل نظام سلطنتی بود را از نظر پنهان میداشتند؛ یا نمونه دیگر اینکه، به یک مشروب فروشی توجه میکنیم ولی به این اصل اساسی که نباید حقی از جامعه ضایع شود، توجه نداریم. معمولاً از گذشته، متدینین به ظواهر -و مخصوصاً گونه خاصی از ظواهر- بیشتر توجه داشتهاند و امروز هم همین طور است.
ایستادگی طالبان مقابل استکبار جهانی نباید ما را ذوق زده کند
یادگار امام تأکید کرد: اگر کسی به کشور گوشه چشمی داشته باشد ملت باید یکپارچه باشد و به همان اندازه اگر کسی حقی از فردی ضایع میکند همه باید یک صدا شوند. امروز در کشور همسایه ما افغانستان که یک جریان متحجر تصدی حکومت را به دست گرفته است. نباید ایستادگی این گروه مقابل استکبار جهانی که یک بعد اسلام ناب است نباید ما را ذوق زده کرده و باعث فراموشی بی توجهی این گروه به «آزادیهای فردی» که جزئی از اسلام ناب است، شود. البته ایستادگی مقابل استکبار و اینکه یک ملت تصمیم بگیرد روی پای خودش بایستد، در جای خود ارزشمند است، اما وقتی امور را ارزش گذاری میکنیم نباید یک بعد را فدای بعد دیگر کنیم.
استعمارستیزی یعنی شما خودتان را از همه دنیا عقبتر نبینید
وی با بیان اینکه از نظر ترتیب زمانی دومین مؤلفه اسلام ناب در حیات امام بُعد «استعمارستیزی» است، گفت: استعمارستیزی به این معناست که شما خودتان را از همه دنیا عقبتر نبینید و این جور نباشد که کسی از بیرون بیاید تا کشور شما را عمران کند. اگر از بعد مثبت به این مؤلفه نگاه کنیم، تقویت آن به خودباوری منجر میشود. البته به این معنا نیست که هرچه دیگران دارند بد است؛ بلکه به این معنا است که ما هستیم که باید سرنوشت خود را انتخاب کنیم؛ نه بیگانگان.
سید حسن خمینی ادامه داد: اگر این امر محقق شد، شما دیگر شما با پدیده فرار مغزها مواجه نمیشوید و یا اگر هم چنین اتفاقی رخ دهد، آن افراد به کشور خود بر میگردند چون بیش از هر جا خود را وابسته به این خاک میدانند.
وی اظهار داشت: مؤلفه سوم اسلام ناب، استحمارستیزی یا «مقابله با تحجر» است؛ یعنی مبارزه با کسانی که آمدهاند تا ما را را تحمیق کنند؛ کسانی که از واقعیت آگاهند اما به نفعشان است که ملت عقب افتاده بماند. نقل است که برخی شاهان قاجار میگفتند هرچه مردم نادانتر باشند، برای ما حکومت کردن راحتتر است.
یادگار امام تأکید کرد: فریادی که امام در مقابل تحجر میزدند در مقابل کسانی بود که نمیتوانستند درک کنند دنیای جدید لوازم جدیدی دارد و دنیا فضایی در بسته نیست و سؤالات جدیدی دارد که جوابهای جدید میطلبد. فریاد امام همان بحث تأکید بر عنصر زمان و مکان و اجتهاد در فقه شیعه است، اما کسی عَلَم این جریان را در دست نگرفت و در راستای آن صرفاً امام چند فتوا دادند و بحث در همان محدوده باقی ماند. در حالی که اتفاقاً جایی که امام نام اسلام ناب را در آن آوردند، همین حوزه بود.
وی با بیان اینکه آخرین مؤلفه اسلام ناب، بحث «استضعاف ستیزی» است، تصریح کرد: امام در طرح بحث «جنگ فقر و غنا» نمیخواهند جامعه دو پاره شود و فقیر با غنی بجنگد. بلکه آن نوع نگاه متعلق به سوسیالیستها است. بحث امام، ستیز با فقر و دنبال کردن این آرمان است که نباید فقیر در جامعه بماند، باید به کمک فقرا رفت و هر قانونی که تصویب و یا هر کاری که انجام میشود در این راستا باشد.
سیاستهای پوپولیستی هیچ وقت توزیع ثروت را در جامعه پدید نمیآورد
سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه اسلام ناب باید به نفع تعادل و عدالت پیش برود و عدالت محور باشد، تصریح کرد: برای این کار باید از شعارزدگی خارج شد. سیاستهای پوپولیستی هیچ وقت توزیع ثروت را در جامعه پدید نمیآورد، بلکه توزیع فقر را به دنبال دارد. بی عدالتی به معنای این است که همه با هم فقیرتر شویم؛ باید جامعه را عادلانه و با توجه به سیاست فقر ستیز و استضعاف ستیز به سمت باروری بیشتر و توسعه، رفاه و توزیع ثروت بیشتر پیش ببریم.
وی در پایان گفت: ما مؤلفهها وشاخصه های دیگری هم در بحث اسلام ناب مثل احکام، اخلاق و شریعت هم داریم، اما آنها مسلّمات است و کسی در آنها شبهه ندارد.
پیش از سخنان یادگار امام، سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در سخنانی با تأکید بر اینکه برای ترویج اندیشه امام نیاز به همه نخبگان و جوانان داریم، گفت: ما کار برای امام را عین ثواب و توفیق و از جمله مصادیق تعظیم شعائر الهی می دانیم.
حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری در مراسم سی و سومین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) گفت: در چند ماه گذشته بر اساس سیاست کلان مبنی بر تغییر و تحول و اصلاحات در رویکردها و روشها، حرکتهای جدیدی را از همان روزهای اول آغاز کردیم. البته وقت عمدهای را صرف رفع برخی مشکلات و فراهم آوردن زمینهها کردیم.
سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) با بیان اینکه 17 شهریور 1400 نقطه عطفی در اصلاحات مؤسسه است، تصریح کرد: تغییرات به وجود آمده در نوع مواجهه مخاطبین، با محتوا ما را ناگزیر از تغییر در حوزه نگرش میکند و تا این تحول را به وجود نیاوریم نمیتوانیم به رابطه با نسل فعلی برسیم. امروز زبان و ابزارهای 10 سال پیش تقریباً از کارکرد افتاده است.
وی ادامه داد: باید در سه بخش مخاطب، فرمت و محتوای پیام به گزینی کنیم. باید در نحوه کار فرهنگی و پژوهشی گزیده گویی کنیم و به سمت جایگزینی مخاطب برویم. امروز مخاطب جدیدی داریم که تأثیر میپذیرد و تأثیر میگذارد، و زبان ما در در تخاطب با این قشر گویا نیست.
کمساری با اشاره به ضرورت تدوین برنامه پنج ساله موسسه اظهار داشت: طبیعتاً نیازمند ایجاد اصلاحات ساختاری و بالا بردن میزان رضایتمندی همکاران از طریق ایجاد عدالت اداری هستیم. البته ما جمع محدودی هستیم که فقط کارسازی میکند و برای ترویج اندیشه امام نیاز به همراهی همه نخبگان و جوانان و آحاد جامعه داریم.
وی در پایان تأکید کرد: ما کار برای امام را عین ثواب و توفیق و از جمله شعائر الهی می دانیم. خطاب به امام عزیز عرض میکنم "به رغم مدعیانی که منع عشق کنند/ جمال چهره تو حجت موجه ماست.