تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۴۳۸۷۲۲
رئيس سازمان پزشکي قانوني کشور خبر داد

انجام ۶۰۰ هزار «سقط جنايي» ساليانه در کشور!

۰
انجام ۶۰۰ هزار «سقط جنايي» ساليانه در کشور!
کبنا ؛
رئيس سازمان پزشکي قانوني کشور گفت: آنچه نگراني ماست مسئله «سقط‌هاي جنايي» است که از سوي برخي مسئولين و متوليان امر از ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰، ۴۰۰ و حتي ۶۰۰ هزار مورد اعلام مي‌شود.
عباس مسجدي آراني امروز سه شنبه در مراسم توديع و معارفه مديرکل پزشکي قانوني لرستان در سخناني با تاکيد بر لزوم تحقق عدالت قضائي، اقتصادي، آموزشي، توزيع منابع و… در جامعه اظهار داشت: دستگاه قضائي به دنبال محقق شدن اين اصل از نظام هستند که رهبري در گام دوم انقلاب نسبت به اين هدف مهم يادآوري کرده‌اند و تک تک ما وظيفه داريم موضوع برقراري عدالت را دنبال کنيم.
وي با بيان اينکه رهبري فرمودند که دشمن تمام تلاش خود را مي‌کند تا مردم را از حاکميت و نظام مأيوس کند، تصريح کرد: رئيس قوه قضائيه در جلسه روز گذشته اعلام کردند که در همين فاصله اندک تشکيل دولت، سه جلسه سه جانبه با قوا داشته‌ايم و دشمن از اين اتحاد به شدت ناراحت است، از اينکه نظام اسلامي نظامي باشد که به مردم خدمت ارائه دهد ناراحت و عصباني است.
رئيس سازمان پزشکي قانوني کشور با تاکيد بر اينکه در ۴۳ سال گذشته انقلاب اسلامي خدمات و دستاوردهاي فراوان داشته است اما هنوز با آنچه که هدف انقلاب بوده فاصله زياد است، لذا بايد همه کار جهادي کنيم تا خلاء ها پر شود؛ افزود: اينکه به اميد ديگران باشيم هيچ اتفاقي در کشور نمي‌افتد، هر جا به ظرفيت‌هاي داخلي اعتماد و اطمينان کرديم اتفاقات خيلي خوبي محقق شد.
مسجدي آراني يادآور شد: هفته گذشته در سازمان پزشکي قانوني شاهد رونمايي دو محصول دانش بنيان بوديم، اين امر بيانگر آن است که اگر به جوانان و نخبگان احترام بگذاريم و بها دهيم مي‌توانند اتفاقات خوبي را رقم بزنند.
وي با اشاره به اينکه مطمئن باشيد ديگران براي ما کاري انجام نخواهند داد، گفت: ما اهل تعامل، گفتگو و همکاري با کشورها هستيم اما امام راحل به ما ياد دادند که زير بار ظلم و زور نرويم، به کسي باج ندهيم. رئيس سازمان پزشکي قانوني کشور با بيان اينکه ما به ظرفيت‌هاي داخلي خود اطمينان و اعتماد داريم و تلاش مي‌کنيم شعار «ما مي توانيم» در زندگي مردم جاري شود، تصريح کرد: کيت ژنتيک که مجبور بوديم از کشورهاي ديگر وارد کنيم، توسط دو جوان در درون سازمان پزشکي قانوني رونمايي و ساخته شد؛ اين موفقيت‌ها نشان مي‌دهد که اتفاق و اتحاد نيروهاي داخل بسيار مي‌تواند گره گشاي کار باشد.
مسجدي آراني با تاکيد بر اينکه بالاترين نهضت، نهضت خدمت رساني به مردم است؛ گفت: افرادي که به سازمان ما مراجعه مي‌کنند افراد دردمندي هستند، اگر با نگرش خدمت رساني به امور نگاه کنيم قطعاً با تکريم و عزت و در کمترين زمان ممکن خدمت را به مردم ارائه خواهيم داشت.
وي ضمن تشکر از خدمات دکتر نظيفي مديرکل سابق پزشکي قانوني لرستان، افزود: دستگاه قضائي پزشکي قانوني را بازوي قوي کارشناسي در پرونده‌ها مي‌داند، امروز مي‌توانيم سرمان را بالا بگيريم و اين پيام را بدهيم که در حوزه پزشکي قانوني از کشورهاي پيشرفته چيزي کم نداريم.
رئيس سازمان پزشکي قانوني کشور ادامه داد: اگرچه به دليل تحريم‌هاي ظالمانه در حوزه برخي تجهيزات و مواد در مضيقه هستيم، اما اين مضيقه‌ها ما را فعال مي‌کند و ان شاالله خبرهاي خوبي در آتي خواهيم داشت که دستگاه‌ها و تجهيزات مورد نياز خود را تأمين خواهيم کرد.
مسجدي آراني با اشاره به اينکه امروز دستگاه قضائي نظرات پزشکي قانوني را متفاوت از ۳۰ سال پيش مي بيند، چون در مرز دانش دنيا حرکت مي‌کنيم و قضات محترم مي‌دانند نظرات استاندارد پزشکي قانوني به هدف اجراي عدالت کمک مي‌کند، اظهار داشت: سالانه بيش از يک سوم از پرونده‌هاي قضائي، که در سال ۹۸ نزديک به دو ميليون پرونده را شامل مي‌شود، در پزشکي قانوني گردش کار داشته است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه در سال ۹۸ در شوراي عالي قضائي در محضر آيت الله رئيسي تهديدي که احساس مي‌کردم و مسئله سقط‌هاي جنايي را اشاره کردم و گزارشي دادم، گفت: برخي از افرادي که منافعشان در اين بود موضوع را به شکل ديگري جلوه دادند.
رئيس سازمان پزشکي قانوني کشور خاطرنشان کرد: در دستگاه قضائي و سازمان پزشکي قانوني هيچ وقت اينگونه نبوده که بخواهيم خلاف شرعي انجام دهيم يا خلاف چيزي که به عنوان پزشک قسم خورده‌ايم انجام دهيم و بحث سقط جنين را عادي سازي کنيم.
مسجدي آراني با اشاره به اينکه در سال ۸۴ ماده واحده مصوب مجلس را داشتيم که موارد و مصاديقي که باعث مرگ جنين و مادر است و مصداق آن را مرکز فقهي پزشکي قانوني و علماي حوزه علميه قم به توافق رسيده‌اند، مشخص کرده است؛ گفت: در سال ۹۹ از ۱۲ هزار درخواستي که داشتيم حدود ۱۰ هزار مورد مجوز سقط گرفتند.
وي يادآور شد: آنچه نگراني ماست و در تضاد با سياست‌هاي جمعيتي ابلاغي رهبري است مسئله «سقط‌هاي جنايي» است که از سوي برخي مسئولين و متوليان امر از ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰، ۴۰۰ و حتي ۶۰۰ هزار تا اعلام مي‌شود.
رئيس سازمان پزشکي قانوني کشور با بيان اينکه در گزارش به شوراي عالي قضائي و با حمايت‌هاي دادستان کل کشور، سازمان پزشکي قانوني اقدامات بسيار ارزشمندي را با به کارگيري وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکي اتخاذ کرده است، تصريح کرد: اقدامات بسيار خوبي در حوزه پيشگيري از سقط‌هاي جنايي انجام شده اما تا احقاق حقوق عامه فاصله داريم، تا زماني که يک سقط غير شرعي در کشور نباشد موضوع را دنبال مي‌کنيم تا چنين گناهي در هيچ جاي کشور اتفاق نيفتد.
نام شما

آدرس ايميل شما

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

محققان در مطالعات اخیر خود تاکید کردند آنتی بادی حاصل از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌تواند ...
صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

ذبیح‌الله خداییان در اولین نشست خبری خود به‌عنوان سخنگوی قوه قضائیه، در پاسخ به سؤالات ...
اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

دبیر انجمن لوازم خانگی ایران از اجرایی شدن طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری تا سقف ...
1