کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آینده سینمای ایران به کدام سمت می‌رود؟

آیا زن‌های سینمای ایران واقعا بی‌حیا هستند؟ / انتقادات تند وزیر پیشنهادی ارشاد از وضعیت فعلی سینما و موسیقی ایران

26 مرداد 1400 ساعت 11:13

وزیر پیشنهادی ارشاد، دیروز گفته که کاراکترهای زن‌ در سینمای ایران(در سال۹۷) مروج بی‌حیایی بوده‌اند، در اینجا نگاهی کرده‌ایم به چند فیلم شاخص آن سال و البته به طور خاص کاراکترهای زن همان فیلم‌ها.


وزیر پیشنهادی ارشاد، دیروز گفته که کاراکترهای زن‌ در سینمای ایران(در سال۹۷) مروج بی‌حیایی بوده‌اند، در اینجا نگاهی کرده‌ایم به چند فیلم شاخص آن سال و البته به طور خاص کاراکترهای زن همان فیلم‌ها.
به گزارش کبنا به نقل از برترین ها، وزیر پیشنهادی ارشاد، دیروز گفته که کاراکتر‌های زن در سینمای ایران (در سال۹۷) مروج بی‌حیایی بوده‌اند، در اینجا نگاهی کرده‌ایم به چند فیلم شاخص آن سال و البته به طور خاص کاراکتر‌های زن همان فیلم‌ها.

مغز‌های کوچک زنگ‌زده

«مغز‌های کوچک زنگ زده» شاید یکی از اولین مهم‌ترین فیلم‌های سینمای ایران باشد که با محوریت خشونت پیش می‌رود.تحسین‌شده‌ترین فیلم جشنواره فجر سال ۹۶ که به بخشی از جامعه می‌پردازد که کمترین کارگردانی با این دقت و ظرافت سراغش رفته است. «مغز‌های کوچک زنگ زده» داستان خانواده‌ای است در یکی از فقیرترین محله‌های شهر، که در کار تولید و فروش مواد مخدر هستند. قصه ما درباره شاهین، پسر وسط خانواده است که آرزو‌های خودش را دارد و تمام تلاشش را می‌کند تا در امپراتوری برادرش در این منطقه بی‌قانون، جایگاه باارزشی پیدا کند، تا اینکه فیلمی از خواهر خانواده بین پسر‌ها دست‌به‌دست می‌شود؛ فیلمی که غیرت پسر‌ها را به جوش می‌آورد و جنگی ناخواسته را آغاز می‌کند. نقش افسر با بازی لادن ژاوه وند نابازیگری که نقش مادر تبهکاران محوری را بازی می‌کند جزء سورپرایز‌های فیلم است.
بمب: یک عاشقانه

داستان فیلم در سال‌های دهه شصت می‌گذرد و ماجرای نوجوانی را دنبال می‌کند که در پناهگاه هنگام بمباران، عاشق می‌شود. «بمب: یک عاشقانه» سرشار از تقابل نسل‌ها و دیدگاه‌هاست که شاید می‌توان رگه‌هایی از اجتماع امروز ایران را هم در فضای آن مدرسه دید. فیلم، اما ورای صورت ظاهری سرد وغم‌انگیزش، در دل خود روایتگر عاشقانه‌ای آرام است. «بمب: یک عاشقانه» فیلم نوستالژیهاست و قابلیت ایجاد حس همذات پنداری را برای بسیاری از مخاطبان خود بوجود می‌آورد. لیلا حاتمی در نقش میترا به لحاظ ظاهر چندان تفاوتی با دیگر فیلم هایش نمی‌کند.

عرق سرد


«عرق سرد» در حقیقت از روی ماجرای نیلوفر اردلان ساخته شده است. فوتبالیست زن ایرانی که به دلیل نداشتن اجازه همسر نتوانست همراه تیم به مسابقات مهم برود. فیلم به دغدغه‌ها و مشکلات ورزشکاران زن می‌پردازد و در تلاش است محدودیت شهروندی زنان ورزشکار را به چالش بکشد. باران کوثری در نقش افروز علاوه بر ترسیم درست وجوه بیرونی و آمادگی بدنی مناسبش برای ایفای نقش یک زن جوان ورزشکار، در ارائه حالات و درونیات او و همان بخش‌های پنهان‌مانده و سربه‌مهر فیلمنامه نیز موفق است.

شماره ۱۷ سهیلا

فیلم داستان دختری میانسال است که زمان ازدواج او به تاخیر افتاده و با توجه به مشکل ژنتیکی که دارد در تلاش است که هر چه سریعتر ازدواج کند تا بچه دار شود. «شماره ۱۷، سهیلا» فیلم جسوری است. در میانِ خیل فیلم‌های اجتماعی ما با سوژه‌های تکراری، فیلم به سراغ سوژه‌ای رفته که اتّفاقاً سوژه روز جامعه است، دردِ خیلی از دختر‌ها و پسر‌های جامعه امروز است و سینمای ما شدیداً در این حوزه فقیر است و به همان اندازه‌ای خودش را جدی می‌گیرد که باید. بازی متفاوت و‌خوب زهرا داوودنژاد به نقش سهیلا نیز در معرفی شخصیت و همذات پنداری تماشاگر بسیار تاثیرگذار است. او با درک درست شخصیت، از برون گرایی آن کاسته و به نقش آرامش و عمق بخشیده است.
عصبانی نیستم

«عصبانی نیستم» را احتمالاً می‌بایست به عنوان بحث برانگیزترین فیلم تاریخ سینمای ایران معرفی نمود. اثری که در سال ۹۲ ساخته شد، اما بلافاصله حتی در همان دوره از جشنواره فیلم فجر از بخش جوایز کنار گذاشته شد و پس از آن نیز بطور کامل توقیف شد. اما در نهایت «عصبانی نیستم» در سال ۹۷ با ممیزی‌های فراوان به اکران عمومی درآمد. در فیلم «عصبانی نیستم!» نوید دانشجوی آس و پاس، باهوش و درگیر سیاستی است که به دلیل وقایع سال ۸۸ از تحصیل تعلیق شده و به سختی در تهران روزگار می‌گذراند. نوید از محل کار خود اخراج شده، معرف و ضامن ندارد و قادر به تهیه گواهی عدم خلافی نیست. اما یک دلیل بزرگ برای جنگیدن دارد: ستاره. موتور تکان دهنده «عصبانی نیستم» عاشقانه خوب و خاص نوید و ستاره است. باران کوثری در نقش ستاره که ید طولایی در بازی در قالب معشوقه دوست‌داشتنی دارد، این بار هم روسفید بیرون می‌آید.

لاتاری

«لاتاری» داستان پسر و دختری را روایت می‌کند که سودای پیروز شدن لاتاری و رفتن به آمریکا را در سر دارند، اما دختر به دلیل مشکلات خانوادگی مجبور می‌شود به پیشنهاد پدر و یکی از دوستان پدرش برای کار به دبی برود، پس رویا‌های این دو جوان از بین رفته و مدتی بعد جسد دختر به ایران باز می‌گردد، و زمانی که هیچ کس هیچ کاری انجام نمی‌دهد، پسر تصمیم می‌گیرد تا خودش دست به کار شده و انتقام بگیرد.محمدحسین مهدویان در نخستین اثر اجتماعی اش آشکارا از بررسی ریشه مشکلات اجتماعی که منجر به مهاجرت افراد می‌گردد پرهیز کرده و تنها نوک پیکان خشم و خشونت خود را به سوی کشور‌های حاشیه خلیج فارس نشانه رفته که قاچاق دختران به کشورشان انجام می‌شود. همین مسئله باعث شده تا «لاتاری» یک اثر به شدت سطحی باشد. نوشین با بازی زیبا کرمعلی در حد تیپ باقی می‌ماند و شخصیت نمی‌گیرد و تنها کارکردش این است که کمی بر درام و احساس فیلم می‌افزاید.

آشغال‌های دوست داشتنی

یک فیلم توقیفی دیگر که بعد از تلاش‌های بسیار کارگردانش بالاخره توانست رنگ پرده سینما در سال ۹۷ را به خودش ببیند. منیر با بازی درخشان شیرین یزدان‌بخش پیرزنی است که تمام اعضای خانواده اش در یک قرن اخیر تاریخ ایران درگیر مبارزات سیاسی بوده اند و حالا او با چالشی بزرگ درباره اتفاقات سال ۸۸ مواجه شده است. «آشغال‌های دوست داشتنی» درباره تقابل میان نسل‌ها و تفکرات گوناگون در بستر یک خانواده است و اغلب رویداد‌های فیلم نیز بصورت نمادین روایت می‌شوند. منیر زنی تنهاست و در چنین شرایطی با عکس عزیزان خود حرف می‌زند و مخاطب که با زاویه دید منیر به وقایع می‌نگرد تمام این گفتگو‌ها را می‌شنود. مامان منیر در اینجا ایران است، میزبان تمام تفکرات چپ و راست است و سعی دارد همه آن‌ها را به آرامش دعوت کند تا بتوانند در کنار هم روزگارشان را سپری نمایند، اما اعضای خانواده او هرگز از این قانون تبعیت نمی‌کنند.
برنامه‌های محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم منتشر شد.
به گزارش کبنا به نقل از انتخاب،‌ در این برنامه ۸۳ صفحه‌ای، وضع موجود در حوزه‌هایی همچون هنرهای نمایشی، موسیقی، سینما، کتاب، مطبوعات، فرهنگ عمومی و ... توصیف و راهبردها و راهکارهایی ارائه شده است.
اسماعیلی درباره وضعیت موجود در سینما نوشته: عدم برنامه‌ریزی صحیح برای مخاطب سازی و توجه به علاقه مخاطبان، وجود مفاسد در سیستم توزیع در سینما و خارج از سینما، کمبود سالن‌های سینما با توجه به پراکندگی جنس و جمعیت، عدم برنامه‌ریزی صحیح برای اکران فیلم در خارج از کشور، بدسلیقگی در شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش، تولید فیلم‌های ضدارزش، غیر انقلابی و غیراخلاقی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد، عدم اتخاذ موضع شفاف و برخورد در برابر فعالیت محکومین امنیتی و چهره‌های سینمایی همسو با اهداف دشمنان، اثرگذاری زیاد جشنواره‌های خارجی بر تولیدات سینمایی داخلی، اعطای کمک‌های مالی به تولیدات سینمایی ناهمسو با انقلاب اسلامی و همچنین اعطای کمک‌های مالی به خانه سینما که فاقد وجاهت قانونی بوده و معدل فعالیت‌های آن در جبهه فرهنگی معارض انقلاب اسلامی دیده می‌شود، عدم نظارت و رهاسازی ارائه کنندگان فیلم و سریال‌های خارجی (VOD)، عدم برخورد با رفتار‌های ساختارشکنانه برخی مدیران، وجود سرمایه‌گذاری مشکوک در تولیدات سینمایی، کارگردان محوری در تولیدات سینمایی، عدم بازپرداخت وام و تسهیلات اعطایی به تولید کنندگان سینمایی، وابستگی مالی سینمای کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناکارآمد بودن قانون کپی رایت، وجود نگاه‌های سیاسی و بعضاً مخالف آرمان‌های انقلاب در جشنواره فجر.
اسماعیلی همچنین اشاره کرده است که در سال ۱۳۹۷، از ۷۷ فیلم رصد و تحلیل شده، ۵۹ فیلم مروج سبک زندگی غیر اسلامی ایرانی و تخریب کننده انقلاب اسلامی، ۶۱ فیلم ارائه کننده تصویر مثبت از زن بی‌حیاء، ۵۰ فیلم سیاه‌نما و ناامیدکننده، ۶۰ فیلم مروج وادادگی و تحقیر ملی، ۵۵ فیلم القا کننده واگرایی دینی و ملی و قانون‌گریزی و نمایش ناکارآمدی نهاد‌ها بوده‌اند.
در این برنامه در توضیح وضعیت کنونی موسیقی موارد زیر ذکر شده است:
ـ افزایش هولناک ورود گروه های خارجی؛ ایجاد فضای غالب برای گونه های وارداتی با حمایت برخی سفارت خانه‌های بیگانه
- عدم حمایت جدی از موسیقی شریف اقوام و موسیقی ردیف دستگاه ایران
- اعطای مجوز به گونه های ضدتبلیغ موسیقی غربی به ویژه راک و متال
- ایجاد انحصار در خانه ی موسیقی به عنوان مهم ترین مرکز تولید بحران
- عدم حضور هنرمندان متعهد و انقلابی در شوراهای موسیقی
- عدم نظارت بر آموزشگاه‌های موسیقی
- اعطای مجوز فعالیت به هنرمندان ایرانی ضدارزش ساکن خارج از کشور
- برگزاری رویدادهایی منجر به احیای هنر و هنرمندان پیش از انقلاب اسلامی
- اعطای مجوز به گروه های موسیقایی و یا خوانندگان ترکیه ای (که توسط جریان فاسد تهیه کنندگان حاکم بر موسیقی کشور در حال پیگیری است)
- غالب شدن شبکه فاسدی از تهیه کنندگان بر موسیقی کشور که به راستی علاوه بر ایجاد احساس نیاز کاذب، در فرسایش زبان فارسی و تغییر گنجینه ی واژگان مخاطبین، از بسیاری محرمات و ادبیات مبتذل نیز قبح زدایی کرده و می‌کنند.
در توضیح برنامه‌های پیشنهادی در حوزه موسیقی نیز آورده شده است:
- ضرورت تدوین سند راهبردی موسیقی ملی ایرانی با هدف صیانت از فرهنگ بومی و نشر ظرفیت موسیقی اصیل ایرانی و مقابله با هجمه ی موسیقی غربی در حوزه معنا و محتوا
- بهینه سازی و فعال سازی خانه موسیقی ایران بر اساس ضروریات زیر:
* ضرورت شکل گیری ظرفیت جدید مرکب از خانه شعر و ادبیات و خانه موسیقی ایران و سیاستگذاری در راستای فعال سازی موسیقی بومی و متناسب با هویت و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی
* برنامه ریزی هدفمند جهت ذائقه سازی مثبت در بین آحاد جامعه
* قاعده مندسازی مرجع شدن خوانندگان بر اساس ضوابط طراحی شده از طریق اعطای مجوز و فعال نمودن ظرفیت‌های حمایتی
* نظام مند نمودن ضوابط حاکم بر اجرای کنسرت‌ها
* توجه و اهتمام بر توزیع مناسب و هدفمند بودجه و اعتبارات در حوزه موسیقی سنتی، پاپ و ...
ـ انجام پژوهش‌های فرهنگی با هدف ترویج موسیقی اصیل با محتوای سازنده و مفید
ـ راه اندازی رویدادهای خاص در حوزه موسیقی و سرود در گستره جهانی و بین المللی بر اساس سرفصل‌های گفتمان انقلاب اسلامی مانند موسیقی مقاومت، صلح، عدالت و مبارزه با فقر، حمایت از مستضعفین و ... در تقابل با موسیقی غرب گرا (فرهنگ متال، شیطان پرستی، گرافیتی خشن و ...)
ـ فعال نمودن حوزه موسیقی به صورت بین المللی در دو محور کودکان و زنان با رویکرد حمایت از حقوق حقیقی کودکان و کرامت زنان براساس اصل انسانیت و نه جنسیت
ـ حمایت از موسیقی نواحی و محلی مناطق مختلف کشور
ـ ایجاد زمینه‌های لازم در راستای بهره مندی مناسب مطلوب همگان از انواع موسیقی با رعایت شرایط فرهنگی، بومی و دینی جامعه ایران
ـ برنامه ریزی جهت حفظ و اشاعه قطعات برجسته موسیقی ایرانی پس از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
ـ ایجاد آرامش خاطر برای موسیقیدانان و دست اندرکاران موسیقی از نظر تأمین نیازهای اولیه زندگی
همچنین در بخش تکالیف کمی معاونت امور هنری در حوزه موسیقی در سال ۱۴۰۰ ذکر شده است:
- پیش بینی تعداد آلبوم های موسیقی مجوز گرفته ۱۴۰۰:
در سال پایه ۱۳۹۳ تعداد آلبوم های موسیقی مجوز گرفته ۴۲۶ آلبوم بوده است. پیش بینی تعداد آلبوم‌های موسیقی مجوز گرفته در سال ۱۴۰۰ ، ۴۸۰ آلبوم است.
- پیش بینی مجامع و جشنواره‌های موسیقی برگزار شده ۱۴۰۰
در سال پایه ۱۳۹۳ تعداد مجامع و جشنواره های موسیقی برگزار شده ۱۳ رویداد بوده است. پیش بینی مجامع و جشنواره های موسیقی در سال ۱۴۰۰، ۴۲ رویداد است.
- پیش بینی تعداد اجرای صحنه‌ای موسیقی ۱۴۰۰:
در سال پایه ۱۳۹۳ تعداد اجرای صحنه ای موسیقی ۳۶۶۹ اجراء بوده است. پیش بینی تعداد اجرای صحنه‌ای موسیقی در سال ۱۴۰۰ ، تعداد ۱۲۹۳۹ اجراء است.
- پیش بینی تعداد سالن های کنسرت موسیقی ۱۴۰۰:
در سال پایه ۱۳۹۳ تعداد سالن‌های کنسرت موسیقی ۵۹ سالن بوده است. پیش بینی تعداد سالن‌های کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۰ ، تعداد ۱۱۰ سالن است.


کد مطلب: 437926

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/437926/آیا-زن-های-سینمای-ایران-واقعا-بی-حیا-هستند-انتقادات-تند-وزیر-پیشنهادی-ارشاد-وضعیت-فعلی-سینما-موسیقی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1