تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۴۳۷۸۳۳
کرونا در کهگیلویه و بویراحمد امان کادر درمان را گرفته و مردم عادی‌انگاری پیشه کرده‌اند

بانشی: وزارت یک ریال برای واکسیناسیون در اختیار مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد قرار نداده / خون دل می‌خوریم / وضعیت بحرانی کهگیلویه / مردم رعایت کنند / مسیرهای منتهی به آرامستان شهر دوگنبدان بسته شد

۲
۱
خون دل
کبنا ؛راهروهای بیمارستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد مملو از بیماران کرونایی شده، متأسفانه بعضی از مردم بدون توجه به بیماری کرونا و بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی در تجمع‌های غیرضروری حضور پیدا می‌کنند. در شهرستان کهگیلویه وضعیت اسفناک اعلام شده و از آن طرف محمد مهدی بانشی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: با خون دل خوردن در حال واکسیناسیون هستیم.  کادر درمان خسته شده‌اند، مردم به فکر سلامتی خودشان باشند.
به گزارش کبنا، پرویز یزدان‌پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در تشریح آخرین وضعیت بیماران کرونایی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: ۳۰ بیمار مبتلا به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU و مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.
وی از افزایش شمار مبتلایان به کروناویروس در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: شمار قربانیان کرونا در استان همچنان ۷۶۹ نفر است.
پرویز یزدان‌پناه افزود: هم اکنون ۶۳۱ بیمار در بیمارستان‌های استان کهگیلویه و بوبراحمد بستری هستند که ۲۲۸ نفر از این بیماران مبتلای قطعی و ۳۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.
 وی ادامه داد: از مجموع مبتلایان به کروناویروس در کهگیلویه و بویراحمد ۵۵ هزار و ۵۵ نفر بهبود یافته گزارش شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: از هزار و ۵۲۹ نمونه پی سی آر دریافت شده از آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج حدود ۴۵ درصد موارد مثبت بودند که بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های گچساران، بویراحمد و کهگیلویه بود. همچنین از ۶۴۲ نمونه رپید تست ۱۸ درصد موارد مثبت و عمدتاً در شهرستان‌های بهمئی، بویراحمد و کهگیلویه هستند.
 یزدان‌پناه بیان کرد: روند افزایشی موارد مثبت و بستری بیماری در استان با سرعت بیشتری ادامه دارد لذا مشارکت آگاهانه مردم استان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، عدم حضور در تجمعات، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، عدم خروج از قرنطینه و تزریق واکسن نقش برجسته‌ای در پیشگیری و کنترل بیماری ایفا می‌کنند.
 وضعیت بیماری کرونا در شهرستان کهگیلویه فوق حاد است و به گفته مسئولان کادر درمان از همیشه خسته‌تر شده‌اند. محمدطاهر طیب‌زادگان رییس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه در این زمینه نسبت به وضعیت کرونا در این شهرستان هشدار داد و گفت: در صورت ادامه روند تاب آوری کادر درمان دیگر جوابگو نیست.
 طیب‌زادگان وضعیت کرونا در شهرستان کهگیلویه را اسفناک خواند و اظهار داشت: در صورت ادامه روند کادر درمان دیگر تاب‌آوری برای مقابله با این بیماری را ندارند.
 رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: ساده انگاری و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی سبب افزایش بی سابقه موارد ابتلا به بیماری کرونا از زمان شیوع این بیماری تاکنون در سطح شهرستان شده است.
 وی اضافه کرد: ظرفیت بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت برای پذیرش بیماران کرونایی تکمیل شده و توان نیروی انسانی و تجهیزاتی بیمارستان نیز در مواجهه با روند رو به رشد تعداد مراجعین کرونایی با کاهش چشمگیر مواجه شده به طوری که در آستانه فروپاشی نظام سلامت شهرستان در این زمینه قرار داریم.
 طیب‌زادگان افزود: عاجزانه از مردم شهرستان می‌خواهیم که با رعایت کردن موارد بهداشتی و دستورالعمل‌ها در جهت پیشگیری و مبارزه با این بیماری خطرناک و در نتیجه با کاهش یافتن تعداد موارد مبتلا به کادر خسته و رنجور بهداشت و درمان شهرستان کمک کنند.
 سخنگوی ستاد مقابله با کرونای شهرستان کهگیلویه از اعمال مقررات سختگیرانه در شرایط کنونی خبر داد و افزود: مقرر شد متولیان امر بدون ملاحظه با افرادی که بی تفاوت از کنار این بیماری و شیوع آن در شهر می‌گذرند برخورد مناسب انجام دهند؛ در غیر اینصورت شرایط شهرستان کهگیلویه بسیار بغرنج و خطرناک‌تر می‌شود.
 وی گفت: پرهیز شهروندان از دورهمی‌های خانوادگی و رفت و آمدها در کنار استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی راه برون رفت از وضعیت بسیار نامناسب است به همین خاطر روز به روز شاهد فوت افراد و شیوع بیشتر آن در سطح مناطق مختلف شهری و روستایی هستیم. 
طیب‌زادگان اظهار داشت: خدمتگزاران مردم در ستاد مقابله با کرونا، ضمن تأکید بر رفتار مسئولانه در این ارتباط، از عموم خانواده‌ها می‌خواهند که با توجه به شرایط بسیار نگران کننده بیماری کرونا در سطح شهرستان، سنت‌های محلی صله ارحام و دید و بازدیدها و ابراز تسلیت‌ها را حتی المقدور به صورت مجازی و در سلامت و امنیت کامل محقق کنند.
 وی بیان داشت: اگر چه مجموعه بهداشت و درمان مطابق با سند ملی واکسیناسیون با تمام قدرت و سرعت در حال واکسینه کردن شهروندان می‌باشد با این حال تا رسیدن به نقطه مطلوب و ایجاد ایمنی در بخش اعظم جامعه فاصله بسیاری است لذا عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به بهانه واکسیناسیون خود اشتباه بزرگی است که می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را برای شهروندان در پی داشته باشد. 



این مسؤول بیان داشت: حضور پرشور علاقمندان به اهل بیت عصمت و طهارت «ع» هر ساله در ایام پر از حزن و اندوه محرم و صفر و در برگزاری مراسمات عزای سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) جلوه‌های نابی از عشق و دلدادگی مردم این خطه از ایران اسلامی به ساحت مقدس دردانه رسول اکرم (ص) بوده است.
 رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: در شرایط اضطراری ناشی از شیوع بیماری و به منظور پیشگیری از افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان این بیماری، برگزاری هر نوع تجمع و مراسم محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر اساس تجربیات قریب به 18 ماه عملاً امکانپذیر نیست لذا مؤکدا توصیه می‌کنیم در حال حاضر و با توجه به شرایط فوق حاد شهرستان، از طریق فضای مجازی این عرض ارادتها و عزاداری‌ها ادامه یابد.
 
وزارت یک ریال برای واکسیناسیون به شبکه بهداشت کهگیلویه و بویراحمد نداد

محمدمهدی بانشی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز به شرایط واکسیناسیون کرونا و پیک سوم پنجم کرونا در استان گریزی زد و گفت: وزارتخانه تاکنون یک ریال به مرکز بهداشت برای واکسیناسیون نداده و هر کاری کردیم با خون و دل انجام شده است.
بانشی که در جمع مسئولان چرام سخن می‌گفت، بیان کرد: کشور وارد پیک پنجم کووید ۱۹ شده، به لحاظ علمی پیک سوم در استان کهگیلویه و بویراحمد است که پیک سختی است و کار را با مشکل مواجه کرده است.
 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به سختی کار در این پیک از بیماری کرونا گفت: پیک پنجم با گونه دلتا آغاز شده که قدرت سرایت پذیری بیشتر و بالاتری دارد از طرفی پیک در زمان تغییر دولت شروع شد و دلیل سوم سختی پیک پنجم اینکه مردم با گذشت دو سال از این شرایط خسته شده‌اند.
 وی بیان کرد: سیستم بهداشت وظیفه سنگینی بر دوش داشت با شیوع کووید ۱۹ کار سنگین‌تر شد و واکسیناسیون سختی و سنگینی کار برای حوزه بهداشت را چند برابر کرد.
 این مسئول در ادامه سخنان خود به اهداف سفر به شهرستان چرام اشاره و عنوان کرد: آمده‌ایم تا از نزدیک نواقص کار را ببینیم و با رفع آن در مبارزه و واکسیناسیون کووید ۱۹ شهرستان فعالتر شود، متاسفانه در این شهرستان کمک به شبکه بهداشت پر رنگ نیست و مردم و دستگاه‌ها فکر می‌کنند صفر تا ۱۰۰ برنامه‌ها را باید مرکز بهداشت انجام دهد در حالی که به شدت نیازمند کمک هستیم.
 بانشی بر رعایت پروتکل‌ها و تعطیلی اماکن پر خطر مثل پارک و بیرون‌برها تاکید کرد و افزود: متاسفانه هر چند وقت یکبار کلیپی از عروسی یا مراسم تشییع جنازه با حداکثر جمعیت در چرام بیرون می‌آید که همه زحمات ما را به باد می‌دهد و کار را برای ما سخت‌تر می‌کند.
 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در همه دنیا اساس بیماری‌های واگیر واکسیناسیون است افزود: واکسن کرونا بعد از یک سال و در شرایطی تهیه شد که به دلیل تحریم‌ها کشورها به ایران دارو نمی‌دادند چه برسد به واکسن.
 رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پایین بودن استقبال مردم از واکسن و برخی شایعات پیرامون واکسیناسیون در شهرستان چرام گفت: هر جامعه‌ای تولد و مرگی دارد در استان سالانه حدود ۱۲ هزار تولد و ۲ هزار مرگ اتفاق می‌افتد که اغلب در میان گروه‌های سالمند است. در کووید ۱۹ هم واکسیناسیون را در این گروه آغاز کردیم اما پس از مدتی ممکن است فرد سالمند به دلیل کهولت سن از دنیا برود اما می‌گویند به دلیل واکسن بوده که اصلاً قابل قبول نیست.
 وی با بیان اینکه ۸۰ درصد سالمند علیه کرونا واکسینه شدند و ۲۰ درصد واکسن نزدند گفت: ۸۰ درصد مرگ و میرهای در ۲۰ درصدی است که از واکسن استفاده نکرده‌اند، ضمن اینکه تاکنون مرگ براثر تزریق واکسن گزارش نشده و اغلب سکته بوده است.
 این مسئول خواستار همکاری همه دستگاه‌ها در شهرستان چرام برای تسریع در روند واکسیناسیون شد و یادآور شد: هفته گذشته استاندار ۲۰۰ هزار سهمیه فوق‌العاده واکسن برای استان گرفت این هفته هم ۲۰ هزار واکسن وارد استان شد که سینوفارم و برکت بود. مردم در چرام واکسن برکت درخواست کرده بودند که لازم است همه دستگاه‌ها و ادارات این شهرستان دست به دست هم دهند تا گروه‌های هدف واکسینه شوند.



 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص واکسیناسیون جامعه عشایری گفت: امور عشایر برای واکسیناسیون جامعه هدف کمک کند تا همه افراد بالای ۱۸ سال عشایر واکسینه شوند.
 وی ادامه داد: آموزش و پرورش برای واکسیناسیون معلمان پای کار بیاید آنها آمار ۲۰ هزار معلم را به مرکز بهداشت داده‌اند اما پای کار نیستند، مرکز بهداشت وظایف سنگینی را بر عهده دارد درخواست می‌کنیم آموزش و پرورش برای واکسن معلمان امکانات خود را پای کار بیاورد.
بانشی مجدداً از همه دستگاه‌ها و مسئولان در چرام خواست تبلیغات و فرهنگ‌سازی لازم برای استقبال مردم از واکسن را انجام دهند. وی افزود: چند هفته‌ای است روند واکسیناسیون به شکل خوب و قابل قبولی در حال انجام است و هفته آینده سرعت بیشتری خواهد گرفت.

 وی با بیان اینکه از زمان آغاز واکسیناسیون در کشور تاکنون ۱۸۰ هزار دُز واکسن وارد این استان شده افزود: برای واکسینه کردن جمعیت بالای ۱۸ سال نیازمند چیزی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن هستیم.
 وی خاطرنشان کرد: متاسفانه وزارتخانه تاکنون یک ریال برای واکسیناسیون در اختیار مرکز بهداشت استان قرار نداده و واکسیناسیون را با خون دل انجام می‌دهیم، در این شرایط به تنهایی نمی‌توانیم وظایف خود را انجام دهد لذا همه پای کار بیایند.
در شهرستان گچساران وضعیت نیز وخیم اعلام شده، مسیرهای منتهی به آرامستان شهر دوگنبدان برای جلوگیری از تجمع مردم و پیشگیری از شیوع کرونا تا اطلاع ثانوی بسته است.
 شهردار دوگنبدان گفت: با توجه به تصمیم ستاد مقابله با کرونا در شهرستان گچساران و ضرورت پیشگیری از هرگونه تجمع، همه مسیرهای ورودی به آرامستان شهر دوگنبدان مسدود شده است.
 مسعود ظفری افزود: حفظ سلامتی مردم از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان است و شهروندان عزیز زیارت اهل قبور را به روزهای پس از بحران شیوع کرونا موکول کنند. 
به گفته یزدانپناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز دیروز رکورد حداکثر تعداد بیمار بستری در بیمارستان‌های معین کرونای استان شکسته شد؛ هرچند شمار قربانیان کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد به ۷۶۹ نفر رسید که متأسفانه در شهرستان گچساران تاکنون ۱۵۱ نفر جان خود را براثر بیماری کرونا از دست داده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما

همشهری
Iran, Islamic Republic of
خدای چرا شهردار ما ابن میگه کجا راههای قبرسون گچساران بسته خودش نمیره فکر میکنه بسته دیروز باز بوده و کسای که رفته اعلام کرده ما رفتیم راه باز بود مراسم چهلم هم داشتن اقای ظفری لطف کنید خودت برو ببین خدایا تای کی باید زجر بکشیم از دست شهردار بی کفایت پیگیری شود لطفا
Iran, Islamic Republic of
در این شرایط بدخیم برقراری فوق العاده خاص کادر درمان میتواند مرهمی بر زخم ها و خستگی های نظام سلامت باشد
ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون ...
بزرگداشت بیهقی زمانه

بزرگداشت بیهقی زمانه

محمود دولت‌آبادی یکی از بنام‌ترین نویسندگان ایرانی است که با سبک منحصر به فردش، آثار ...
گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

یک قوچ طلایی رنگ در حراجی گوسفندان در ایرلند رکورد گران‌ترین گوسفند را شکست و ۵۲ هزار ...
1