تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۲۴
کد مطلب : ۴۳۷۷۵۷
یادداشت/

به خودزنی ها پایان دهیم

۱۴
۱
به خودزنی ها پایان دهیم
کبنا ؛بختیاررضوانی
 
گویم سخن ونجنبانم زبان
چون گوش حسود درکمین باشد
 ازشروع زندگی بشر درروی کره زمین قبل از تاریخ ابداع خط، اطلاعات بشر محدود به تصاویر و حکاکی ها درغارها یا سنگ نوشته هاست، اما با اغاز نوشتن بشر توانست، موضوعات زیستنش را به ثبت رساند، که همین ثبت تاریخ باعث شد که شکست ها، پیروزی ها و با دراختیار گذاشتن تجربیاتش برای ایندگان، چراغ راه و روشنایی بخشی باشد.
 بشرطی که ازان درس عبرت گرفت،  دوست ندارم در عصر جدید، دم از قبیله، عشیره وطایفه گرایی بزنم، اما هرانسانی به اجبار در یک محدوده جغرافیایی متولد می شود که در شناسنامه ایشان هم ثبت می شود و یا در متون کهن تاریخی ویا خودقران هم ایه صریح دارد که اناجعلناکم لقبائل وشعوبا لتعارفو، ما شما را قبیله قبیله قرار دادیم تا یکدیگر را بهتربشناسید.
 هم اکنون دردانشگاه های ایران وجهان، رشته ای به نام مردم شناسی وجود دارد، پس انسان نمی تواند از هویت تاریخیش بگریزد.
اما مهم این است که اندیشه ای فراترازان داشته باشد و مهمتربداند که وابستگی تاریخی به یک قوم و قبیله باعث برتری نیست، اندیشه های دینی، برتری را به تقوا و اندیشه های انسانی، برتری را به خرد بیشتر دانسته اند، و اما بپردازم به موضوع مقاله، باشت وباوی، ایلی با تاریخی مشخص در جغرافیای جنوب غربی کشور که مورخان محلی ان را متشکل از هفده طایفه دانسته اند،
 هرقوم وایلی هم تاریخی دارد که حاصل جغرافیای ان و مردمانش می باشد، در مردم شناسی این ایل هم جنبه های مثبتی وهم جنبه های منفی به ثبت رسیده، با یک گریز تاریخی به این قوم به یک رفتار اجتماعی می رسیم که باعث شده جلوی رشد، توسعه وتعالی ان را بگیرد.
 و ان هم "حسادت تاریخی" است که مردمانش نسبت به هم داشته اند و این رفتار نگذاشت که مردانی بزرگ از این سرزمین بزرگتر شوند و قومی که بزرگانش را تخریب کند.
 بزرگی نخواهد دید، فردوسی درشاهنامه می گوید "بزرگش نخوانند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برد" درتاریخ این قوم کمتر از پسوندهای بزرگی قبل ازنام همانند انکه درسایر اقوام همسایه رواج دارد بکاربرده می شود.
 اما بررسی کل این ماجرا در یک مقاله نخواهد گنجید وبسنده میکنم به اینکه هم اکنون ارامگاه اخرین خان وکلانترشان در منطقه ی ممسنی هست و یا در همین دو دهه گذشته، مردانی از این سرزمین توانستند که تاثیرگزار باشند .
ولی افسوس که باز با خودزنی نتوانستند که باعث پیشترفت وتوسعه ی بیشتر جغرافیای ان شوند، هم اکنون هم به این رفتاراجتماعی ادامه می دهند و گویا نمی خواهند ازان دست بردارند.
 در همین دوسال اخیر با ادامه دادن ان، دو بزرگمرد تاریخی ان دکترغلامرضا تاجگردون و دکترسید قدرت الله حسینی هم به نحوی و با توجه به همان حسادت تاریخی، تاثیرگزاریشان کمرنگ وکمرنگ تر شود، درمقام نصیحت نیستم.
 به عنوان عضو کوچکی از این قوم، بیایید با سفارش دین و با درس عبرت گرفتن ازتاریخ به این رفتارناپسند تاریخی پایان دهیم، به کینه ها ودشمنی ها و از اشتباهات همدیگر چشم پوشی کنیم  که گفته اند "تجربه بیاموزیم ، قبل از اینکه تجربه دیگران شویم.
از تاریخ دیگراقوام بیاموزیم همانند اصفهانی ها که در هردوره ای و از هر جناحی بجای تخریب همدیگر، متحدشدند وبرای سرزمین ومردمشان کارکردند و نتیجه اش را دیدند.
 بیایید یک جایی از تاریخ، دست از منیت ها و فردگرایی ها و منافع شخصی ها برداریم وبه منافع جمعی بنگریم،باید بپذیریم، حال مردم و جامعه وکشور خوب نیست،شهروندان زندگی می خواهند
الحسود لایسود
من شر حاسد اذا حسد
آن وزیرک از حسد بودش نژاد
تابه باطل گوش وبینی باد داد

با سپاس
بختیار رضوانی
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

سربداران
Iran, Islamic Republic of
درود بر سربدارانذ بختیاران و شهریاران اصیل باشت وباوی
محمدپور
Iran, Islamic Republic of
درود به دکتر رضوانی
حامد
Iran, Islamic Republic of
درود بختیار جان احسنت
علی
Iran, Islamic Republic of
مرد صادق و خوش نیت درود
مجدالدوله
Iran, Islamic Republic of
جناب رضوانی بسیار متین و درست فرمودید اما گذشت از کسانی که باعث شد گچساران از داشتن نماینده توانمند خود محرم شود امری محال و ناممکن است
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر هوش و ذکاوت عموی خوبم
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر رضوانی نویسنده اهل قلم ، و خوش ذات و با اصالت ایل باوی احسنت بر این قلم
سیدنورمحمددهبان زاده
Iran, Islamic Republic of
بادرودواحترام خدمت فرهنگی بزرگوار، تاآنجاکه شناخت ازجنابعالی وجودداردهمواره درگروههای واتساپی //، درصورتی که رسول الله (ص) مظهروحدت آفرینی میان کلیه مسلمین جهان بوده است. حال چگونه ازاتحادودین وقرآن دم میزنید؟
همکار دیگر
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم ایشان گفته اند که دین شما چنین توصیه هایی دارد یا بزرگان ادب پارسی هم چنین گفته اند ،نه دم زده اند از دین
بخشوده
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب دکتر رضوانی بزرگ که تحلیلی زیبا از یکی از موانع پیشرفت شهرست گچساران و چه بسا استان ارائه دادند. برادر جان، ما لرها در حاکمیت جایگاهی نداریم یا حتا بسیار کم داریم و حسادت به همین اندک افراد کار بسیار نکوهیده ایست که نان به نرخ روز خواران و پیگیرش هستند. خدا همه ما را از حسادت دور بدار
بخشوده
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب دکتر رضوانی بزرگ که تحلیلی زیبا از یکی از موانع پیشرفت شهرست گچساران و چه بسا استان ارائه دادند. برادر جان، ما لرها جایگاهی نداریم یا حتا بسیار کم داریم و حسادت به همین اندک افراد کار بسیار نکوهیده ایست که نان به نرخ روز خواران پیگیرش هستند. خدا همه ما را از حسادت دور بدار
سیدعلی
Iran, Islamic Republic of
درود جناب آقای رضوانی درباره حقیقت پیشرفت منطقه ونیازاتحادبزرگان وطوایف درجهت رفع موانع تراشی زیبا قلم زدند ،
بنگرو
Iran, Islamic Republic of
درودها، بر این سخنان ارزشمند،
دکتر شایگان
Iran, Islamic Republic of
درودها وتشکر از جناب دکتر رضوانی کدخدازاده و ازنسل بزرگان ،نام اوران ایل باشت وبابویی و خواهرزاده ایل بویراحمد ،واقعیتی تلخ تارریخی از منظر جامعه شناختی ،در محضر و دارای ژنتیک ملاابوالفتح هم باید چنین توصیه را از تجارب تاریخی بنگارد
جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، بعدازظهر یکشنبه ۳۱ مرداد با ...
‌ یک بام‌ و دو هوای مجلس انقلابی

‌ یک بام‌ و دو هوای مجلس انقلابی

شرایط امروز انقلاب بسیار حساس و دارای فرصت‌های عظیم و در معرض تهدیدهای جدی است. جریان ...
ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون ...
1