تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب : ۴۳۷۵۱۴
کبنا گزارش می‌دهد

کهگیلویه و بویراحمد در انتظار روزهای سیاه / بیمارستان دهدشت زیر بار سنگین بیماران کرونایی / جولان کرونای دلتا در باشت / بیماران بستری در راهروی بیمارستان رجایی گچساران

۴
۱
کهگیلویه و بویراحمد در انتظار روزهای سیاه / بیمارستان دهدشت زیر بار سنگین بیماران کرونایی / جولان کرونای دلتا در باشت / بیماران بستری در راهروی بیمارستان رجایی گچساران
کبنا ؛
کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد هر روز وضعیت وخیم‌تری پیدا می‌کند، بیمارستان دهدشت مملو از کرونا شده و شهرستان باشت در حال قرمز شدن است، کرونا روزانه جان برخی از شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد را می‌گیرد. رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک مهمترین راهکار جلوگیری از شیوع بیماری کرونا است که مردم نسبت به آن بی توجه هستند، طی یک ماه اخیر مراسمات عزا و عروسی داغ بوده و تالارها و باشگاه های ورزشی نیز به کار خود ادامه داده اند، که خود عامل مهمی در شیوع بیماری هستند.
بیمارستان دهدشت زیربار سنگین پیک پنجم کرونا


رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه از افزایش سه برابری بستری روزانه بیماران کرونایی در این شهرستان خبر داد و گفت: این در حالی است برخی از بیماران در راهروهای اروژانس این بیمارستان بستری می شوند.
 محمدطاهر طیب‌زادگان در نشست ستاد مقابله با کرونای شهرستان افزود: پیش‌بینی می‌شد پیک جدید از اواخر مرداد تا شهریور آغاز شود اما به واسطه پارادوکس‌های دستورالعمل‌ها خیلی زودتر از راه رسید و شرایط سختی پیش‌روی کادر درمان قرار داد.
 وی با یادآوری پیک چهارم در این شهرستان گفت: آن زمان سخت‌ترین شرایط را تجربه کردیم اما حالا می‌بینیم پیک پنجم وضعیت به مراتب دشوارتری دارد.
 رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه متوسط بستری روزانه در بیمارستان دهدشت را تا سه برابر پیک‌های گذشته اعلام کرد و افزود: این در حالی است که حجم نمونه‌گیری تا پنج برابر افزایش یافته است.
 طیب زادگان ادامه داد: به علت ازدحام مراجعه کنندگان و آمار بالای بستری‌ها، راهروهای اورژانس هم محل بستری بیماران شده است.
 وی افزود: با وجود شدت گرما بخش‌هایی از بیمارستان که در گذشته به کرونا اختصاص داشت اکنون قابلیت استفاده ندارند و وضعیت بسیار نگران کننده است.
 وی با اشاره به اجرای واکسیناسیون گروه‌ها و رده‌های سنی ادامه داد: بسیاری از کارکنان درمان در حال اجرای این طرح هستند.
پر شدن تخت های بیمارستان شهیدرجایی گچساران
با توجه به وضعیت قرمز ویروس کرونا در این شهرستان تعدادی از واحدهای صنفی فعال در بازار شهر دوگنبدان از امروز چهارشنبه سیزدهم تیرماه تعطیل شده است.
علیرضا اتابک  افزود: مشاغل گروه های دوم، سوم و چهارم از امروز تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.
وی بیان کرد: در زمان حاضر فعالیت پزشکان زیبایی، رستوران ها، بیرون برها، سالن های ورزشی،تالارهای عروسی،اصناف مختلف به جز گروه یک در این شهرستان ممنوع است.
اتابک تصریح کرد: همچنین به منظور پیشگیری از تجمع شهروندان راه های منتهی به آرامستان شهر دوگنبدان تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.
فرماندار گچساران تاکید کرد: ظرفیت تخت های بیمارستان شهید رجایی شهر دوگنبدان به دلیل افزایش تعداد بیماران کووید ۱۹ تکمیل شده و بخشی از بیمارستان نرگسی به پذیرش کرونایی ها اختصاص یافته است.
وی ابراز داشت: براساس آخرین آمار که ۲ روز پیش اعلام شده۴۱ هزار و ۷۲۶ مورد تست کرونا از ابتدای شروع ویروس کرونا تاکنون از افراد با علائم مشکوک در این شهرستان گرفته شده که بیش از ۱۲هزارو ۱۶۵ نفر به ویروس کرونا آلوده بوده است.
وی تصریح کرد: براساس آمار ۶۷۹ نفر بیمار مبتلا به کرونا در این شهرستان در قرنطینه خانگی هستند و ۱۰۷ نفر نیز هم اکنون در بیمارستان های این شهرستان بستری هستند. 
اتابک  اظهار داشت: ۱۴۷ نفر در گچساران بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹  جان باخته اند که شاخص فوتی های ناشی از کرونا در گچساران بیش از  ۱.۲درصد است.
وی ادامه داد: یکهزارو ۷۶۴ نفر در مرداد امسال تست کرونا داده اند که از این تعداد ۷۵۰ نفر مثبت می باشد.
 
بیمارستان رجایی گچساران

افزایش مبتلایان کرونا دلتا در باشت
مدیرشبکه بهداشت و درمان باشت نیز در جلسه اضطراری ستاد کرونای این شهرستان، گفت: باتوجه به وضعیت کرونایی شهرستان و روند روبه رشد این ویروس، نمونه گیری‌های کرونا در مراکز روستایی آبدهگاه، چاه تلخ و دو شهر باشت و بوستان درحال انجام است.
مثبت شدن ۵۰ درصد آزمایش ها در باشت از نوع کرونا دلتا
آرش حسینی افزود: بیش از ۵۰ درصد جواب‌های دریافتی آزمایش‌ها مثبت اعلام شده است و گزارشهای دریافتی عمدتا از نوع کرونای دلتا هستند که قدرت و سرایت بسیار بالایی دارد.
حسینی ادامه داد: تعداد بستری‌های مبتلایان در شهرستان باشت در بیمارستان ۳۲ تختوابی باشت و شهرستان‌های همجوار درحال افزایش است در صورت رعایت نکردن دستورالعملهای بهداشتی  احتمال مرگ و میر بیشتر در شهرستان پیش بینی می شود.
احتمال قرمز شدن وضعیت کرونایی باشت
وی با ابراز تاسف از احتمال قرمز شدن شهرستان باشت گفت: متاسفانه عده‌ای با بی توجهی به مسئله کرونا اقدام به برپایی گردهمایی ها، مراسم‌های جشن بدون مجوز و غیرقانونی در شهر باشت کردند که همین عوامل باعث افزایش وگسترش این بیماری شده است.
فرماندار شهرستان باشت اضافه کرد: طبق گزارش‌ها و مستندات موجود عده‌ای باهر عناوینی اقدام به اعزام کاروان‌های زیارتی، سیاحتی وگردشگری به سمت مشهد، تهران، شمال می‌کنند که برای آن‌ها پرونده تشکیل و به مقامات قضایی ارسال شده است.
برخورد با عاملان اعزام کاروان های زیارتی و سیاحتی در باشت
مدیرشبکه بهداشت و درمان باشت از دادستان شهرستان خواست در این مورد ورود کند و با متخلفان و هنجارشکنان برخورد قانونی و جدی شود.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت ودرمان باشت هم گفت: در سالن ورزشی مرحومه عسکری و مراکز درمانی چاه تلخ، بوستان و آبدهگاه واکسیناسیون در حال انجام است.
رتبه نخست باشت در زمینه واکسیناسیون کرونا
علی پاکزاد با بیان اینکه شهرستان باشت به لحاظ پوشش تزریق واکسن کرونا باتوجه به درصد جمعیت در رتبه نخست استان قرار دارد افزود: واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال منطقه سخت گذر پیچاب در حال انجام است.
وی با بیان اینکه تاکنون در شهرستان باشت ۲۱ باشتی قربانی ویروس کرونا شدند، ادامه داد: تاکنون ۱۰ هزار و ۹۳۹ نمونه کرونا در شهرستان باشت انجام شده که از این تعداد ۲ هزار و ۵۵۴ نفر مثبت و ۳۴۸ نفر تحت درمان و مرخص شدند.
ویروس دلتا با ۲و نیم برابر سرعت انتقال
 معاون فرماندارشهرستان باشت هم با هشدار در خصوص رعایت دستور العملهای بهداشتی گفت: ویروس دلتا با ۲و نیم برابر سرعت انتقال نسبت به ویروس قبلی حتی نوجوانان و جوانان این شهرستان را درگیر و مبتلا کرده است.
محسن ظفری افزود: هرچند تاکنون تعداد زیادی از مردم باشت واکسینه شده اند، اما میزان ابتلا به کووید۱۹ همانند پیک‌های قبلی است، زیرا ویروس کرونا دلتا سنین پایین را نیز درگیر می‌کند.
ممنوع شدن اعزام کاروان به خارج از شهرستان باشت
سرهنگ انصاری فرمانده نیروی انتظامی شهرستان باشت و سرگرد غلامشاهی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان باشت هم بر ممنوع شدن اعزام کاروان زیارتی و سیاحتی با هر عنوانی به منظور حفظ سلامت مردم خبردادند و برخورد با متخلفان را در دستور کار قرار دادند.

  

ادامه تاخت و تاز کرونا در کهگیلویه و بویراحمد
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: متاسفانه ۲ هم استانی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و شمار قربانیان کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد به ۷۴۷ نفر افزایش یافت.
پرویز یزدان پناه افزود: هم اکنون ۴۵۳ بیمار در بیمارستان‌های معین کرونای استان بستری بوده که از این تعداد ۱۷۱ نفر مبتلای قطعی و ۲۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.
یزدان پناه اضافه کرد: از ۹۹۳ جواب نمونه pcr دریافت شده از آزمایشگاه سلولی مولکولی یاسوج، حدود ۵۰ درصد موارد مثبت بودند که شهرستان‌های گچساران، بویراحمد، باشت، کهگیلویه و بهمئی بیشترین موارد مثبت را داشتند.
بستری شدن 56 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در بیمارستان‌های معین کرونای استان
  پرویز یزدانپناه افزود: هم اکنون 480 بیمار در بیمارستان‌های معین کرونای استان بستری بوده که از این تعداد 205 بیمار مبتلای قطعی (56 مورد بستری جدید) و 25 نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.
 وی اضافه کرد: تعداد بهبود یافتگان بیماران کرونایی کهگیلویه و بویراحمد تاکنون 53529 مورد گزارش شده است.
 وی اضافه کرد: از 724 جواب نمونه pcr دریافت شده از آزمایشگاه سلولی مولکولی یاسوج، حدود ۴۵ درصد موارد مثبت بودند و به ترتیب درگچساران، کهگیلویه، بویراحمد و دنا بیشترین موارد مثبت را داشتند. همچنین از 511 نمونه تست سریع در استان انجام شد که ۲۹ درصد موارد مثبت بودند و عمدتاً در بویراحمد و کهگیلویه بودند.
 یزدان پناه گفت: شیوع ویروس جدید کرونا (هندی) بسیار فراگیرتر است و میزان مرگ و میر و تلفات ناشی از این ویروس نیز بیشتر می‌باشد لذا باید نسبت به ابتلا این ویروس حساس باشیم.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطر نشان کرد: مشارکت مردم و اصناف با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ سلامت جامعه، عدم حضور در تجمعات و دورهمی ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از سفر و حضور در مکان‌های پرخطر باعث جلوگیری از انتشار این ویروس می‌شود.
یزدان پناه گفت: با توجه به مشاهده دلتای این ویروس موسوم به کرونای هندی درکهگیلویه و بویراحمد و سرعت بسیار زیاد سرایت آن و درگیری سنین پایین، مردم استان باید در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص فاصله فیزیکی یک و نیم متری، زدن ماسک را رعایت کرده و همچنین از شرکت در دورهمی‌های خانوادگی، تجمعات، مراسم‌های عزا و عروسی و جشن‌ها خودداری کنند تا بتوانیم این خیز را مهار کرده و وارد وضعیت بحرانی‌تر نشویم.
بیش از ۱۰۵ هزار کهگیلویه و بویراحمدی بر علیه کرونا واکسینه شدند
به گفته محمد مهدی بانشی معاون دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تا روز یکشنبه ( 11 مرداد ماه 1400) ۱۰۵ هزار و ۸۵۷ نفر بر علیه کرونا واکسینه شدند. وی افزود: تاکنون ۹۴.۵ درصد واکسن تحویلی به دانشگاه تزریق شده است.
مهدی بانشی  از تحویل ۱۱۱ هزار و ۹۶۸ دُز واکسن کرونا به دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته دو هزار و ۷۹۱ نفر نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کردند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۴۷۲ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند، افزود: در مجموع طی ۲۴ ساعت گذشته ۳ هزار و ۲۶۳ نفر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.
وی بیان کرد: در مجموع ۷۵ هزار و ۵۸۷ نفر نوبت اول و ۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر در نوبت دوم واکسینه شدند که تاکنون ۱۰۵ هزار و ۸۵۷ کهگیلویه و بویراحمدی واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.
این مسئول با اشاره به موجودی واکسن بدون پرت گفت: واکسن بدون پرت ۶ هزار و ۱۱۱ دُز است، ضمن اینکه ۹۴.۵ درصد واکسن تحویل داده شده به دانشگاه تزریق شده است.

39019مبتلاي كرونا و تخمين 463 هزار و 292 ناقل پنهان در يك روز
وضعیت کرونا در کشور هم وخیم است، به دنبال شناسايي 39 هزار و 19 مبتلاي جديد كوويد 19 در كشور و افزايش تعداد كل بيماران كرونا در ايران به 3 ميليون و 979 هزار و 727 نفر (از 30 بهمن 1398 تا ظهر 12 مرداد 1400) رتبه ايران در جدول جهاني ابتلاي تجميعي كرونا، يك درجه كاهش يافت و به رديف دوازدهم جدول رسيد. تا ظهر روز 12 مرداد (سوم جولاي) كشورهاي امريكا، هند، برزيل، روسيه، فرانسه، انگليس، تركيه، آرژانتين، كلمبيا، اسپانيا و ايتاليا با ثبت بيش از 4 ميليون مبتلاي كرونا، در رديف اول تا يازدهم جدول جهاني كرونا ايستاده‌اند و كاهش رتبه جهاني ايران به رديف دوازدهم جدول جهاني ابتلا، در حالي است كه طبق ضرايب تخميني، به ازاي 39 هزار و 19 مبتلاي شناسايي شده در شبانه‌روز 11 تا 12 مرداد سال جاري، 463 هزار و 292 ناقل ويروس و ناشناخته در جامعه، در حركت هستند كه هنوز علائم اين افراد بروز نكرده اما خطر بالقوه براي آلوده كردن كل جامعه عمومي محسوب مي‌شوند.  ‌به استناد گزارش ديروز وزارت بهداشت، در شبانه‌روز 11 تا 12 مرداد، ۳۷۸ مبتلاي كرونا در كشور، فوت كرده‌اند كه به دنبال فوت اين بيماران، تعداد كل فوتي‌هاي كرونا (از 30 بهمن 1398 تا 12 مرداد 1400) به ۹۱ هزار و ۷۸۵ نفر افزايش يافت. در حالي كه از مبتلايان شناسايي شده در شبانه‌روز 11 تا 12 مرداد، 4838 نفر بستري شده‌اند و در حال حاضر هم، 5793 بيمار به دليل شدت علائم، در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها بستري هستند، فعلا تنها اميد مراقبان سلامت براي دستيابي به ايمني جمعي در كشور، به واكسيناسيون با واكسن‌هاي وارداتي است چرا كه ديروز، معاون تحقيقات و فناوري موسسه تحقيقات واكسن و سرم‌سازي رازي گفت با وجود فعاليت بي‌وقفه توليدكنندگان داخلي واكسن، هنوز كمتر از يك ميليون دوز واكسن كرونا در داخل كشور توليد شده است. 
 محمدحسين فلاح مهرآبادي افزود: «دي ماه پارسال، در حالي كه توليد‌كنندگان جهاني واكسن وارد فاز 3 از مطالعات واكسن شده و برخي واكسن‌ها هم مجوز مصرف اضطراري دريافت كرده بودند، نخستين مجوز كارآزمايي باليني در كشور ما صادر شد. هر واكسن تا رسيدن به مصرف اضطراري، بايد سه فاز را پشت سربگذارد كه هرفاز هم، به شرط آنكه هيچ مشكلي در واكسن و روند كار آزمايي وجود نداشته باشد، حداقل دو ماه زمان مي‌برد. » 
انتظار روزهاي سياه‌تر براي ايران 
عاطفه عابديني؛ دبير كميته علمي كشوري كوويد ۱۹، ديروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها با هشدار درباره انتظار شرايط بدتر براي تهران، استان‌هاي جنوب شرق، شمال و شمال شرق گفت: «هنوز به اوج و قله پيك پنجم نرسيده‌ايم و شرايط استان‌ها هم شبيه يكديگر نيست؛ در استان سيستان و بلوچستان، بيماري كنترل شده، اما در بوشهر همچنان شرايط بد است، موارد بيماري در تهران و برخي استان‌هاي شمالي‌ نيز رو به افزايش است و همان موجي كه تا چند هفته قبل در سيستان و بلوچستان بود، اكنون به خراسان رضوي رسيده و ميزان مراجعات سرپايي و بستري و مرگ در اين استان رو به افزايش است. مي‌دانم كه بيمارستان‌هاي كل كشور، كاملا پر است و اگر قرار باشد بيماري بستري شود، بايد يكسري از بيماران ترخيص شوند و سپس بيمار جديد بستري شود. البته هنوز براي ايجاد بيمارستان صحرايي برنامه جديدي اعلام نشده اما با نگاهي به نمودار ميزان مبتلايان مي‌توان ديد كه نه‌تنها تعداد مبتلايان و بستري‌ها، نسبت به ارديبهشت ماه و حتي نسبت به پيك چهارم افزايش يافته، اگر پروتكل‌ها رعايت نشود و شرايط مناسب براي شيوع عفونت و انتقال ويروس به ويژه در نوع دلتا فراهم باشد، ممكن است افزايش درصد مرگ را هم داشته باشيم.»



نادر توكلي؛ معاون درمان ستاد كروناي استان تهران هم در گفت‌وگو با خبرگزاري ايلنا با اشاره به اينكه آمار فعلي بيماران كرونايي بستري در كشور در ۱۶ ماه اخير بي‌سابقه است، گفت: «بستري‌هاي تهران، از مرز ۱۰ هزار نفر هم رد شده كه در ۱۶ ماه اخير سابقه نداشته است. امروز تقريبا تمام بيمارستان‌هاي پايتخت و بيش از 10 هزار تخت بستري، درگير كروناست و در روزهاي آينده از ظرفيت سوله‌هاي بحران شهرداري براي بستري بيماران استفاده خواهيم كرد.» در حالي كه دو روز قبل، ايرج حريرچي؛ معاون كل وزارت بهداشت از احتمال افزايش مرگ‌هاي كرونايي در كشور تا روزانه 800 نفر تا 45 روز آينده خبر داده بود و روند ابتلا تا 10 روز آينده را «افزايشي» اعلام كرد، در نگاهي به آمار همه‌گيري ظرف يك ماه گذشته هم گفته بود: «در چهار هفته اخير، موارد سرپايي از حدود ۶۰ هزار به ۱۸۰ هزار نفر افزايش يافت، در هر هفته ۲۲ هزار مورد بستري و ۱۸۰ هزار مورد مثبت سرپايي و دو هزار و ۲۱ فوت در هفته داريم كه در پيك‌هاي قبل، به چنين اوجي نرسيده بوديم. اكنون روزانه به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر جمعيت، حدود ۲۷ بستري داريم در حالي كه در زمان‌هاي اوج، بايد منتظر مرگ 8 الي 10 درصد بستري شده‌ها باشيم.» ديروز، فرمانده عمليات مديريت بيماري كرونا در كلان‌شهر تهران هم با هشدار جدي درباره وخامت شرايط پايتخت گفت: «روزانه حدود ۲ هزار بيمار جديد در بيمارستان‌هاي تهران بستري مي‌شوند، تا غروب دوشنبه، ۹ هزار و ۴۰۰ بيمار كرونايي در بيمارستان‌هاي شهر تهران بستري شدند كه حدود ۲۶۰۰ نفر از اين تعداد در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري هستند. براي هفتمين هفته متوالي شاهد افزايش شاخص‌هاي كرونا در تهران هستيم و پيش‌بيني مي‌شود هفته آينده نيز شاهد سير فزاينده آمار كرونا در تهران باشيم.»
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مسولین محترم تورا به خدا تعطیل کنین راهها رو ببندین برخورد کنین،به خدا خون این مردم گردنتون چرا به فکر نیستین
Iran, Islamic Republic of
وااااا خو مردم بیفکرن مسیولین چکارکنند ببندند میگن چرابستید نبندند میگه خون‌مردم گردنتون . واویلا ازاین بشر
Iran, Islamic Republic of
وقتی بیشتر مردم بی فکرن وتا چوب بالا سرشون نباشه نمیشنن تو خونه باید مسول به زور بشونش تو خونه گناه اوناییکه رعایت میکنن چیه
بالترازسیاهی رنگی نیست
Iran, Islamic Republic of
همه ی روزهایمان سیاه شده با کرونا یا بدون کرونا
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1