کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نشست خبری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد؛

رشد 152 درصدی بودجه در سال 1400 ؛ رشد 200 درصدی نداریم / 1460 پروژه ریز و درشت در استان تخصیص بودجه می شوند

12 مرداد 1400 ساعت 16:06

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نزدیک به 1460 پروژه ریز و درشت در استان داریم، کل بودجه سال 99 استان، تا مردادماه 947 میلیارد تومان ابلاغ شده است. در سال 1400 تا الان 2389 میلیارد تومان به استان ابلاغ شده است که رشدی معادل 152 درصد دارد.


نشست خبری علی شهابی نسب رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد با اصحاب رسانه برگزار شد که در این نشست معاونین سازمان نیز حضور داشتند.
به گزارش کبنانیوز، امروز سه شنبه (12 مردادماه 1400) شهابی نسب ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: دولت تدبیر و امید در این هشت سال تلاش‌های زیادی برای مملکت انجام دادند. دولت امروز به دولت سیزدهم واگذار شد که به آقای رئیسی تبریک می گویم و آرزوی موفقیت دارم.
رسانه رکن چهارم دموکراسی است، خبرنگار به حرفه خبرنگاری مشغول است. خبر، خبرنگاران به مردم ارائه می‌شود. جایگاه خبرنگار، جایگاه والای است. به عنوان واسطه و به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان است. نقش خطیر رسانه و خبرنگار که در توسعه استان بی تأثیر نیست. خبرنگار به روشنگری و آگاهی بخشی بپردازد. خبرنگار می‌توانند غم و شادی را به جامعه القا کنند.
خبرنگاران به عنوان نگهبانان جامعه دارند به عموم مردم خدمتت می‌کنند.
وی با بیان اینکه «رسانه‌ها واقعیت‌ها را انعکاس بدهند» گفت: عزیزان سعی کنید، امروز عملکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی را به جامعه انعکاس دهند و وارد حواشی نشوید. سازمان مدیریت و برنامه ریزی، راهبری توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد را برعهده دارد. بالاترین مرجع تصمیم گیری درباره مسائل توسعه استان، شورای برنامه ریزی و توسعه استان است.
وی گفت: دبیر شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد که مسائل فنی و پروژه‌ها بررسی می‌شود، دبیر شورای راهبردی توسعه، دبیر کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری در اختیار سازمان مدیریت است. مسائل توسعه‌ای استان از قبیل، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و عمرانی را رصد می‌کند.
وی اظهار کرد: لایحه بودجه کل استان کهگیلویه و بویراحمد، توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه می‌شود و به هیئت دولت و از آنجا به مجلس می‌رود.
شهابی نسب در خصوص سند آمایش سرزمین استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: متولی تهیه سند آمایش نیز سازمان مدیریت و برنامه ریزی است؛ سند آمایش 9 شهرستان کهگیلویه و بویراحمد آماده است که چراغ راهنمای دولت آینده خواهد بود. آزاد راه‌ها، سدها، پروژه‌ها و... در سند آمایش دیده شده است.
وی به پروژه پتروشیمی در استان اشاره کرده و گفت: پتروشیمی گچساران 80 درصد پیشرفت دارد و پتروشیمی دهدشت 20 درصد پیشرفت دارد. سند آمایش سرزمین و استان‌ها شاهکار این دولت است که سند آمایش چراغ راه است.
وی گفت: تفاهم نامه‌ای میان سازمان مدیریت و برنامه بودجه کشور با استان کهگیلویه و بویراحمد منعقد شده که 33 پروژه مهم استان در آن آمده است. 26 میلیارد تومان از کشور برای این پروژه‌ها گرفتیم. 12 جلسه برای بررسی پروژه‌های جهش تولید داشتیم. «پروژه بیواتانول باشت، پتروشیمی دهدشت، گچساران و سد تنگ سرخ» را در این جلسات پیگیری کردیم.
کل بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد
شهابی نسب در خصوص ابلاغ بودجه و مقایسه بودجه با سال گذشته گفت: کل بودجه سال 99 استان، تا مردادماه 947 میلیارد تومان ابلاغ شده است. در سال 1400 تا الان 2389 میلیارد تومان به استان ابلاغ شده است که رشدی معادل 152 درصد دارد.
شهابی نسب افزود: دلیل این میزان رشد بودجه به دلیل وجود 17 طرح ویژه‌ای است که سال گذشته 233 میلیارد تخصیص یافت، امروز به 326 میلیارد تومان تخصیص یافته است.
همچنین اعتبارات استانی ما از 160 به 174 میلیارد تومان افزایش یافته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بیان کرد: اعتبارات نفت از 106 میلیارد تومان به 180 میلیارد تومان افزایش یافته است.
شهابی نسب گفت: اعتبارات 27 صدم ارزش افزوده خاص ورزش از 54 میلیارد به 65 میلیارد تومان افزایش یافته است.
ردیف بودجه برای طرح آبرسانی روستایی و عشایری
وی بیان کرد: سال گذشته ردیف بودجه برای طرح آبرسانی روستایی و عشایری نداشتیم، در سال جدید 34 میلیارد تومان ابلاغ یافت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه ردیفی برای آبرسانی به مناطق روستایی و عشایری در نظر گرفته شده است، گفت: ۳۴ میلیارد تومان برای راه روستایی و ۶۰ میلیارد برای آبرسانی پیش‌بینی شده است. کار خوبی که امسال مجلس و دولت انجام دادند اعتبارات محرومیت‌زدایی بود که ۳۹۳ میلیارد تومان برای فصل‌های بهداشت، فضاهای فرهنگی و آموزشی، مدرسه و سایر حوزه‌ها ابلاغ شده است.

افزایش بودجه راه‌های روستایی
شهابی نسب گفت: راه‌های روستایی سال گذشته 4 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است که در حال حاضر  60 میلیارد تومان تخصیص یافته و افزایش پیدا کرده است.
اعتبارات متوان استانی
وی با بیان اینکه اعتبارات متوازن بر اساس مقایسه‌ی هر منطقه با میزان توسعه یافتگی کشوری ابلاغ می‌شود، در خصوص اعتبارات متوازن استانی گفت: این اعتبارات در سال گذشته 174 میلیارد تومان بوده که به 337 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
شهابی نسب اظهار کرد: در خصوص اعتبارات متوازن ملی گفت: در سال گذشته 196 میلیارد تومان بوده که به 379 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
اعتبارات محرومیت زدایی استان
وی در خصوص اعتبارات محرومیت زدایی استان گفت: امسال برای اولین بار 393 میلیارد تومان به استان ابلاغ شده است، که عمدتاً به آب، راه، بهداشت، فضای آموزشی تخصیص می‌یابد.  سال گذشته ۱۷ طرح ویژه استان ۲۳۳ میلیارد تومان اعتبار داشت اما امسال اعتبارات این طرح‌ها به ۳۲۶ میلیارد تومان رسیده است و به ما ابلاغ شده است.
اعتبارات زلزله سی سخت در 1400
شهابی نسب در خصوص اعتبارات زلزله سی سخت گفت: علاوه بر اعتبارات 431 میلیارد تومان که در سال 99 تخصیص یافته بود، در هفته گذشته 285 میلیارد در سال 1400 اعتبار ابلاغ یافته است.
چگونگی تخصیص اعتبارات
شهابی نسب در خصوص چگونگی تخصیص اعتبارات تشریح کرد: این مبالغ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود، موافقت نامه میان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دستگاه‌های اجرایی مبادله می‌شود، پس از آن تخصیص اعتبارات صورت می‌گیرد، تخصیص اعتبار یکباره اتفاق نمی‌افتد، بطور مثال تاکنون از 285 میلیارد اعتبار برای زلزله سی سخت، 50 درصد تخصیص صورت گرفته است.
شهابی نسب افزود: حدود 14 استان هستند که جمعیت و وسعت بیشتری از استان ما دارند ولی بودجه و اعتبارات کمتر از استان ما دارند.
وی گفت: نزدیک به 1460 پروژه ریز و درشت در استان داریم که در سال 99 اعتبار داشته‌اند.
شهابی نسب در خصوص اعتبارات ملی نیز گفت: علاوه بر این 2389 میلیارد تومانی که به سازمان برنامه ریزی استان ابلاغ شده، 351 میلیارد تومان برای طرح‌های ملی از جمله «سد تنگ سرخ، دانشگاه یاسوج، جاده پاتاوه-دهدشت، باند دوم بابامیدان-گچساران-بهبهان، باند دوم بابامیدان- یاسوج، بیمارستان نرگسی، بیمارستان  سی سخت، سد چمشیر، سد آبریز، بلاد شاپور» درنظر گرفته شده است.
توزیع اعتبارات نفت
شهابی نسب افزود: اعتبارات 1/3 نفت بین شهرستان گچساران (90 درصد) و بهمئی (10 درصد) توزیع می‌شود، همچنین 2/3 نفت بین شهرستان‌ها بر اساس جمعیت مناطق محروم توزیع می‌شود. بطور مثال گچساران جمعیت محروم ندارد و  فقط 3 روستای محروم شامل باباکلان، بی بی حکیمه، دیل آرو محروم هستند. کل شهرستان دنا، مارگون، بهمئی محروم هستند.
وی در خصوص چگونگی توزیع اعتبارات در منطقه گفت: ما بر اساس شاخص‌هایی اعتبارات را توزیع می‌کنیم، اولویت اول استان در فصل حمل و نقل و منابع آب و فاضلاب هستیم، 20 درصد اعتبارات به راه‌ها اختصاص می‌یابد، 20 درصد بعدی را به منابع آب اختصاص می‌دهیم، 19 درصد به عمران شهری و روستایی اختصاص می‌دهیم.
پروژه پاتاوه-دهدشت
وی در خصوص پروژه پاتاوه-دهدشت گفت: پروژه بزرگ راه ملی پاتاوه-دهدشت قریب به 97 درصد پیشرفت دارد که تا پایان شهریورماه به اتمام می‌رسد، این پروژه که 28 سال از شروعان می‌گذرد، قریب 7 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده، بالای 40 درصد پیشرفت پروژه در این دولت از سال 95 شروع شد. طول پروژه 136 کیلومتر است که از مناطق بسیار کوهستانی عبور می‌کند، می‌تواند استان را از بن بست خارج می‌کند.
پروژه سد تنگ سرخ
وی به پروژه سد تنگ سرخ اشاره کرده و گفت: در حال حاضر 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، که قریب 20 درصد پیشرفت آن در این دولت بوده، تا الان 40 میلیارد تومان هزینه برای این پروژه شده، از ماده 56، 210 میلیارد تومان تسهیلات برای اتمام عملیات این طرح گرفت، در لایحه نیز 36 میلیارد تومان اعتبار تعلق گرفت که جمعاً 246 میلیارد تومان اعتبار دارد.
وی گفت: بزرگراه گچساران-بهبهان قریب به 50 کیلومتر است که از باشت شروع شده و از گچساران تا بهبهان است.
وی گفت: بزرگراه پاسوج-سمیرم به طول 16 کیلومتر است.
شهابی نسب گفت: بیمارستان بهمئی که در حال افتتاح است، بیمارستان لنده، بیمارستان باشت، بیمارستان سی سخت در حال اجرا است، بیمارستان چرام، از جمله طرح‌های خوبی بوده که در زمینه بهداشت و درمان در این دولت اجرا شده‌اند.
وی گفت: مأموریت بعدی ما در سازمان مدیریت و برنامه ریزی حوزه منابع انسانی است؛ سازمان برنامه ریزی دستگاه‌های اجرایی را به لحاظ عملکردی رصد می‌کند. ارزیابی می‌کند، دستگاه‌های برتر را شناسایی می‌کند و هر ساله معرفی می‌کند.
شهابی نسب گفت: نظارت بر آزمون‌های استخدامی، آزمون‌های فراگیر، پیگیری میز خدمت، را دنبال می‌کنیم. در حوزه فنی برگزاری جلسات شورای فنی توسط سازمان برنامه ریزی برگزار می‌شود که مسائل فنی پروژه‌های عمرانی را دنبال می‌کند.
در حوزه آمار و اطلاعات، «طرح اشتغال به نیروی کار» و «طرح شاخص قیمت» را داریم که در طرح اشتغال به نیروی کار، نرخ تورم و نرخ مشارکت را درنظر می‌گیریم، در طرح شاخص قیمت نرخ تورم را درنظر می‌گیریم.
وی با اشاره به نرخ بیکاری استان گفت: در سال 92 نرخ بیکاری 16 و نیم درصد بوده و در حال حاضر نرخ بیکاری به 10/9 رسیده است. 14 استان نرخ بیکاری بیشتری از استان ما دارند.
وی با بیان اینکه یک هزار و ۴۶۰ پروژه عمرانی فعال در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، گفت: علاوه بر کل بودجه استان ۳۵۱ میلیارد تومان در قانون برای طرح‌های ملی جاده پاتاوه_ دهدشت، بزرگراه شیراز_سپیدان، بیمارستان گچساران، سد چم شیر و بلادشاپور در نظر گرفته شده است.
این مسئول با بیان اینکه هیچ گونه نظر و سلیقه شخصی برای توزیع اعتبارات میان شهرستان‌ها وجود ندارد، افزود: اعتبارات شهرستانی براساس شاخص‌ها توزیع می‌شود. ۲۰ درصد اعتبارات به فصل حمل و نقل،  ۲۰ درصد به حوزه آب،  ۱۹ درصد به عمران شهری و روستایی و بقیه فصول به تناسب اولویت توزیع اعتبارات هستند.
وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم کارهای خوبی صورت گرفت و پروژه‌ها بزرگی پیگیری شدند، گفت: پروژه  پاتاوه_ دهدشت قریب به ۹۷ درصد پیشرفت دارد که تا پایان شهریور به بهره‌برداری است ۷ هزار میلیارد تومان طی این  سال‌ها در این پروژه سرمایه‌گذاری شده است.  ۴۶ درصد پیشرفت این پروژه در این دولت بود و اگر عزم این دولت جزم نمی‌شد این پروژه تا ۲۰ سال آینده هم به بهره‌برداری می‌رسد.
شهابی‌نسب پیگیری سد تنگ سرخ را از دیگر عملکردهای خوب دولت آقای روحانی دانست و گفت: در حال حاضر سد تنگ سرخ ۳۶ درصد پیشرفت دارد که قریب به ۲۰ درصد پیشرفت در این دولت بود تاکنون ۴۰ میلیارد در این سد هزینه شده، ضمن اینکه از محل ماده ۵۶،  ۲۱۰ میلیارد و در لایحه بودجه هم رقمی بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای این پروژه پیش‌بینی شده است.
شهابی‌نسب عنوان کرد: پروژه بزرگراه گچساران_ بهبهان، بزرگراه یاسوج به سمیرم به طول ۱۸ کیلومتر، بیمارستان ۲۷۳ تختخوابی جلیل، بیمارستان نرگسی گچساران، احداث چندین بیمارستان ۳۰ تختخوابی در شهرستان‌های استان همه از اقدامات خوب دولت آقای روحانی در کهگیلویه و بویراحمد بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اعتبارات بیماری کرونا، تاکید کرد: اعتبارات کرونا ملی و برای استان تکلیفی مشخص نشده است اما سال گذشته ۱.۵ میلیارد تومان برای دستگاه‌هایی مانند هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی و بسیج در اختیار استانداری کهگیلویه و بویراحمد گذاشتیم، ضمن اینکه اعتبارات خرید تجهیز بیمارستانی، لوازم و تجهیزات بهداشتی از طریق وزارت بهداشت در اختیار استان قرارداده شده است.
 


کد مطلب: 437469

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/437469/رشد-152-درصدی-بودجه-سال-1400-200-نداریم-1460-پروژه-ریز-درشت-استان-تخصیص-می-شوند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1