تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۱
کد مطلب : ۴۳۷۱۸۵
کبناگزارش می‌دهد

بیدانجیر سرفاریاب تشنه کنار سرچشمه مارون / مردمانی خسته از وعده‌ها / مهاجرت تنها راه فرار مردم بیدانجیر از مشکلات

۱
۰
بیدانجیر سرفاریاب تشنه کنار سرچشمه مارون / مردمانی خسته از وعده‌ها
کبنا ؛منطقه بیدانجیر سرفاریاب چرام سال‌ها زخمی وعده‌های مسئولان و نمایندگان مجلس هستند،  مردمان این منطقه مهاجرت را بر ماندن ترجیح دادند.
به گزارش کبنا روستای چال باغ بیدانجیر از توابع بخش سرفاریاب چرام می‌باشد. منطقه‌ای که دارای راه‌های پر پیچ و خمی که به دلیل نبود جاده ارتباطی مناسب کمتر کسی حاضراست به منطقه رفت و آمد داشته باشد، روستای چال باغ که باید فاصله ۳۵ کیلومتری در یک ساعت و بیست دقیقه طی شود تا به مقصد رسید.
 جاده‌ای که در فصل زمستان به علت برف گیر شدن امکان رفت و آمد ندارد.

   
فیلم) درد مردم منطقه بید انجیر چیست؟

 منطقه بید انجیر ۳۵۰ خانوار بوده که در حال حاضر به ۱۵۰ خانوار تقلیل یافته یا روستای چال باغ یکصد خانواری که تقریباً ۴۰ خانوار شده است و در صورت عدم حمایت دولت این روستاها خالی از سکنه می‌شوند. ضمن اینکه یکی دو روستا خالی از سکنه شدند.
 صلبعلی آزادی پور یکی از اهالی ساکن روستای بید انجیر دشمن زیاری عمده مشکلات این روستاها را برق، گاز، آب و خانه بهداشت عنوان کرد و گفت: برقی که با هوای ابری قطع می‌شود و خانه بهداشتی که تنها امکاناتش یک ترازوست، یاآب شربی که سهم روزانه هر خانوار ۴ بشکه ۲۰ لیتری آب است و برای مصارفی چون آشامیدن، نظافت، کولر و حتی برای گوسفندان نیز باید از آن استفاده کرد.
 گازی که به نزدیکی ۲۰ کیلومتری از ۵ تا ۶ روستا رسیده بود ولی از وجود این نعمت بی‌بهره بودند و در فصل زمستان برای پخت و پز و گرما ناچار به قطع درختان با ارزش بلوط با مشقت بسیار می‌شوند.
 وی از خرید چشمه‌ای در آب زیتون در زمان مدیریت یکی از مدیران خبر داد و گفت: مردم این روستا تمامی باغات گردو، انگور و سیب خود را رها کردند و همه آنها خشک شدند و.روستا خالی از سکنه شد، چراکه چشمه به نام آب و فاضلاب سند خورده بود و در این ده سال ۳ منبع آب و تقریباً ۳ هزار متر لوله کشی انجام شده است و تنها ۲ کیلومتر دیگر از لوله کشی باقی مانده که متاسفانه به حال خود رها شده است.
 وی ادامه داد: بارها برای حل مشکلات روستاهایمان به مدیریت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد مراجعه کرده‌ایم که مدیر سابق آب و فاضلاب این طرح را بدون انجام کارکارشناسی دانسته و بعد از این همه هزینه رها شده است.
 یکی دیگر از اهالی این روستا تعلیم و آموزش را مشکل دیگری عنوان کرد وگفت: به دلیل نبود جاده مناسب برای شش پایه کلاس فقط یک معلم اختصاص داده شده است.
 وی در ادامه گفت: در همین دوران کرونایی ۱۰ نفر به کرونا مبتلا شدند ولی به دلیل هزینه رفت و برگشت و کرایه ماشین ۴۰۰ هزار تومانی امکان مراجعه به دکتر نداشتند.

   

 روستاییان چال باغ و بید انجیر که دردهای بسیاری برای گفتن داشتند از آسفالتی که تا ۶ کیلومتری روستا آمده بود و چندین بار زیرسازی کرده بودند ولی هرگز به مرحله آسفالت نرسیده بود، از کرایه کامیونی که برای حمل یک سرویس شن یا ماسه باید مبلغی معادل یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پرداخت کنند و یا از قطع درختان با ارزش بلوط و منابع طبیعی که اجباراً باید گرما بخش خانه‌هایشان باشد.
 یکی از کشاورزان این روستا از عدم برخورداری از تسهیلاتی مانند کود شیمایی دولتی، گندم دولتی، نفت و وام کشاورزی گلایه داشت.
 اهالی این روستاها با گلایه از مسئولین گفتند چرا در قبال مشکلات مردم این مناطق پاسخگو نیستند؟
 به راستی چرا باید پول بیت المال صرف ساخت منبع آب و لوله کشی شود که به حال خود رها شده است؟
 آن‌ها با اشاره به اینکه چندین بار سپاه پاسداران برای حل مشکلاتشان اقدام کردند ولی ادارات مربوطه اجازه کار به سپاه ندادند و گفتند: تمامی مسئولین از جمله؛ حجت الاسلام موحد نماینده چندین دوره مجلس و نماینده فعلی کهگیلویه بزرگ، حجت الاسلام بزرگواری نماینده اسبق، حاج عدل هاشمی پور نماینده سابق، استانداران حسینی، احمدی، خادمی و معاونینشان، تمامی فرمانداران و بخشداران چرام، تمامی مدیران کل آب و فاضلاب، شهرسازی و امور عشایر آمدند ولی متاسفانه همچنان مشکلاتمان به قوت خود باقیست.
 اهالی این روستاها در پایان بار دیگر از نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی خواستند که به مشکلات و دغدغه‌هایشان رسیدگی کند.
-----------------------------------------
گزارش: علی اصغر حسن پور
فعال رسانه‌ای و اجتماعی
نام شما

آدرس ايميل شما

عبدی صفایی
Iran, Islamic Republic of
واقعا از انصاف بدور است که بعد از چهل سال از عمر با برکت انقلاب هنوز مردم ما از امکانات اولیه محروم باشند این مردم هم حق دارند و مسولین بخود آیند و نسبت به تهیه امکانات اولیه اقدام فوری نمایند
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1