تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۴۳۷۰۲۹
اعتراضات به بی آبی در خوزستان

دیشب در اعتراضات ایذه چه گذشت؟ / «کم آبی یا سوء مدیریت در خوزستان؟» / اعتراضات به‌ حق مردم خوزستان باید شنیده شود/ «خوزستان آب دارد اما به دست مردم نمی‌رسد!»/ توزیع ۳۵ هزار بطری آب آشامیدنی

۳
۰
دیشب در اعتراضات ایذه چه گذشت؟ / «کم آبی یا سوء مدیریت در خوزستان؟» / اعتراضات به‌ حق مردم خوزستان باید شنیده شود/ «خوزستان آب دارد اما به دست مردم نمی‌رسد!»/ توزیع ۳۵ هزار بطری آب آشامیدنی
کبنا ؛
به گفته فعالان محیط زیستی در خوزستان، طرح های انتقال آب خوزستان به شهرهای دیگر، سدهای بدون پیوست های محیط زیستی، باعث کم آبی و بی آبی و همچنین باعث کیفیت بسیار پایین آب خوزستان است. به گزارش کبنا نیوز، در حال حاضر روستاها و شهرهای خوزستان چه در خصوص آب شرب، چه در حوزه کشاورزی و چه برای دامداری و مصرف 18 هزار گاومیش خوزستان با مشکل مواجه است. از طرفی آب تالاب هورالعظیم و کارون و کرخه به کمترین حد خود رسیده اند، که علاوه بر ایجاد مشکلات برای مردم موجب مشکلات محیط زیستی و افزایش ریزگردها در کل کشور نیز می شود.
اهواز زمانی یکی از پرآب ترین استان های ایران بوده که در حال حاضر تنش آبی و سوءمدیریت ها در این استان مشکلات زیادی را دامن زده است.
معترضان خوزستان برای ششمین شب پیاپی در چند شهر خوزستان تجمع کردند.
اعتراضات خوزستان که از شهرستان‌های جنوبی و غربی آغاز شده بود، حالا به شهر‌های شمالی و شرقی نیز سرایت کرده است.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شامگاه ۲۹ تیر ماه تعدادی از شهروندان ایذه‌ای در مناطقی از شهر دست به تجمعات زدند که تصاویر آن نشان می‌دهد، اعتراضات در ابتدا مسالمت آمیز است.
احسان که یکی از شهروندان شاهد تجمعات  اعتراضات دیشب «خیابان اصلی حد فاصل چهارراه اصلی و چهار راه امام علی (بازار)» بود، با بیان اینکه قشر گسترده‌ای از جمعیت را جوانان تشکیل می‌دادند، افزود: وجود زنان در این جمعیت به ندرت دیده می‌شد، اما اکثر معترضان را بچه‌های دهه هفتادی و دهه هشتادی تشکیل می‌دادند.
احسان بیان کرد: اعتراض دیشب تا ساعت ۱۱ به درازا کشید که اگرچه در ابتدا مسالمت آمیز بود، اما پس از مدتی با سر دادن شعار‌های تند و هجوم برخی افراد به نیرو‌های انتظامی با تنش همراه شد و در مقابل آن‌ها نیز اقدام به پراکنده کردن معترضان کردند.

اعتراضات مردم خوزستان به کم آبی و مشکلات ناشی از آن این روزها از جمله موضوعاتی است که در کنار آمار صعودی بیماری کرونا در کشور منعکس می شود. قطعاً اعتراضات به حق مردم خوزستان باید شنیده شود و مسئولین مربوطه باید برای حل مشکلات و موانع حل این مشکلات تمام توان خود را به کار بگیرند. گفته می شود که برای رفع کم آبی خوزستان اخیراً مصوباتی از سوی دولت تصویب شده است.
برخی از کارشناسان می گویند مشکل آب خوزستان ریشه‌ای بسیار عمیق‌تر از یک دوره‌ی مدیریتی چند ساله دارند، اما برخی دیگر معتقدند مقصر حال و روز امروز این استان نه کمبود طبیعی آب بلکه سیاست‌های مدیریتی اشتباه در سال‌های گذشته است که باعث شده تابستان به تابستان آب‌ کمتری از سدهای قرار گرفته روی پنج رودخانه این استان به خانه‌های مردم و مراتع کشاورزی برسد. در این میان اسماعیل کهرم، بوم‌شناس، فعال محیط زیست و مشاور اسبق سازمان محیط زیست مطرح کرده است که «خوزستان آب دارد اما آب به دست مردم نمی‌رسد. وقتی هم که باران می‌آید در آبادان آب با فاضلاب قاطی می‌شود. به همین دلیل استانی که سال‌هاست به یک ایران نان، عظمت، پول و نفت داده خودش درگیر مسئله آب است.»
به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار و اظهارنظرها درباره وضعیت کم آبی و مشکلات این روزهای مردم استان خوزستان را می خوانید:

۳۵ هزار بطری آب آشامیدنی در مناطق درگیر تنش آبی خوزستان توزیع شد
۳۵ هزار بطری آب آشامیدنی به همت پایگاه‌های مقاومت بسیج هویزه، بهبهان و ماهشهر بین مناطق درگیر تنش آبی در خوزستان توزیع شد.
به گزارش ایرنا، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان هویزه روز سه شنبه با اشاره به توزیع ۱۵ هزار عدد بطری آب آشامیدنی به همت جهادگران در مناطق درگیر تنش آبی اظهار داشت: به همت سپاه ولیعصر (عج) خوزستان ، بسیج سازندگی و همیاری جهادگران هویزه، بسته‌های آب بین خانواده‌های مناطق مختلف این شهرستان توزیع شد.

سرهنگ پاسدار حاتم عبیداوی ادامه داد: ۱۰ دستگاه خودروی وانت نیسان حاوی بسته‌های آب معدنی، تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ بسته آب آشامیدنی تهیه شده توسط سپاه، بسیج، دانشجویی خوزستان و خیرین شهرستان اندیمشک را در روستاهای بعینیه ۱و۲، روستای هورت عاگول، بیت آلوس، حساسنه بالا، سعدون یک و ۲، یزدنو، بوکرم الله، بگعان، خطور، بنی نعامه، دغاغله، سمومیه، روستای امام زاده خضر، مالحه یک و ۲ توزیع کردند.
وی با اشاره به اینکه تانکرهای آبرسانی نیز کار تامین آب شرب و احشام را انجام می دهند، گفت: گروه های جهادی و بسیجیان در ۱۳ روز گذشته تاکنون ۲۲۰ سرویس آبرسانی را با تانکر به این مناطق انجام داده اند.

اعزام ۳۰ تانکر آبرسانی به مناطق درگیر تنش آبی در خوزستان
فرمانده سپاه ناحیه مقاومت بسیج شهرستان ماهشهر از اعزام تانکرهای آبرسانی به مدت ۳۰ روز برای آبرسانی به مردم هویزه خبر داد.
سرهنگ پاسدار کریم بابایی تصریح کرد: پایگاه بسیج پتروشیمی شهید تندگویان با همراهی سپاه و بسیج سازندگی ناحیه ماهشهر کار آبرسانی با تانکر های آب به مردم هویزه را انجام می دهند.
وی افزود: همچنین به همت بسیجیان جهادی ۳۰ تانکر آبرسانی به مدت یک ماه تا زمان برطرف شدن کم آبی به روستاهای هویزه آبرسانی خواهند کرد.
فرمانده سپاه ناحیه مقاومت بسیج شهرستان ماهشهر گفت: با تلاش و همدلی مجموعه سپاه و بسیج و تمامی اقشار مردم برای مقابله با تنش آبی و خدمت به مردم استان تلاش می کنیم.

ارسال ۲۰ هزار بطری آب آشامیدنی از طرف مردم بهبهان به مناطق درگیر تنش آبی
فرمانده سپاه ناحیه شهرستان بهبهان از توزیع ۲۰ هزار عدد آب آشامیدنی و راهی شدن تانکر آبرسانی به مناطق درگیر کم آبی خبرداد و گفت : جهت خدمت به مردم و کمک به حل مشکل آب برخی از شهرستان های استان بخصوص شهرستان های حمیدیه، شادگان و هویزه، مردم بهبهان با همدلی و همراهی از طریق پایگاه های مقاومت بسیج بیش از ۲۰ هزار بطری آب معادل ۶۰۰ میلیون ریال را جمع آوری و برای ارسال به این مناطق و توزیع توسط قرارگاه آبرسانی حضرت عباس آماده کردند.
سرهنگ پاسدار عبدالله خیران پور تصریح کرد: جهادگران تا آخرین روز از تنش آبی در این مناطق برای کمک به مردم از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.
بخشی از روستاها و مناطق حاشیه‌ای خوزستان به دلیل خشکسالی و کمی بارش ، با مشکل کم آبی و بی آبی روبه‌رو هستند.
پیش از این بسیج سازندگی سپاه خوزستان آبرسانی به مناطقی از شهرستان هویزه و چند شهر و روستای دیگر استان را با تانکر آغاز کرد و این خدمت رسانی تا برقراری آب پایدار در این مناطق ادامه دارد.

استاندار خوزستان: ۲۷ تا ۲۸ هزار هکتار زمین کشاورزی مجوز آب ندارد

ارایه طرحی جامع برای حل مشکلات آب و فاضلاب خوزستاناستاندار خوزستان گفت: ما طرح جامعی را ارائه دادیم که برای رفع مشکلات فاضلاب، رفع مشکل آب شرب، جمع‌آوری آب‌های سطحی و پیشگیری از سیل‌های مخرب است و در حال بررسی است‌.
قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار خوزستان در جلسه مشترک ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران خوزستان و قرارگاه محرومیت زدایی، اظهار کرد: وقتی مشکلی هست، فکر نکنیم که نظام کاری نکرده، نظام واقعا کارهای بزرگی کرده است. پتروشیمی‌ها، شرکت‌های نیشکر، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری و… را ببینید.
وی افزود: باید از همه دولت‌ها تشکر کنیم و نباید این‌ها را نادیده بگیریم. البته در برخی بخش‌ها جای کار بسیاری وجود دارد.
استاندار خوزستان گفت: در خصوص تنش‌های آبی ۱۰۰ مخزن آب خریداری شده و دستور اجاره ۱۰۰ تانکر نیز داده شد که کار بزرگ و کارسازی است. درخصوص طرح توسعه کشاورزی یا ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری نیز حدود ۲۷۰ هزار هکتار آن اجرا شد که قسمت اعظم آن در جنوب استان اجرا شد و مابقی که هنوز اجرا نشده غالبا در شمال استان است.
وی ادامه داد: یک اشکالی که وجود دارد این است که ۲۷ تا ۲۸ هزار هکتار از این طرح مجوز آب ندارد. این طرح به یمن حضور رهبر در سال ۷۵ تصویب شد و طرح بسیار مهم، کارساز، اساسی و تعیین‌کننده‌ای است.
قاسم سلیمانی دشتکی در خصوص مشکلات خوزستان تصریح کرد: در خوزستان خواه بارندگی و خواه خشکسالی باشد، مشکل آب وجود دارد. خوزستان در پر آبی مشکل روان‌آب‌ها و فاضلاب را دارد و در خشکسالی نیز مشکلاتی را دارد.
وی بیان کرد: ما طرح جامعی را ارائه دادیم که برای رفع مشکلات فاضلاب، رفع مشکل آب شرب، جمع‌آوری آب‌های سطحی و پیشگیری از سیل‌های مخرب است و در حال بررسی است‌.
قاسم سلیمانی عنوان کرد: در خصوص تولید مواد لبنی، به دلیل وجود دام‌های سنگین و سبک در مناطق مختلف استان، نیاز به جمع‌آوری مواد لبنی وجود دارد.

پرداخت خسارات تنش آبی خوزستان به خسارت دیدگان
استاندار خوزستان گفت: مقرر شد صندوق بیمه دامداران و کشاورزی با تضمین دولت، خسارات آسیب دیدگان از تنش آبی را پرداخت کند.
قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار خوزستان در خصوص آخرین وضعیت تنش آبی در استان اظهار کرد: در پی خشکسالی بسیار شدیدی که در سال زراعی جاری در خوزستان اتفاق افتاد، مردم استان صدمات زیادی دیدند. هم تالاب‌های ما هم ضرر و زیان زیادی دیدند، هم دامداران دام‌هایشان از بی‌آبی تلف شد و هم دچار تنش‌های آبی برای بخش کشاورزی و بخش شرب شدیم.
وی افزود: بنده و همه همکارانم، همدرد، همگام و همراه با مردم بودیم و هستیم و تلاش کردیم که قسمتی از این آلام و مشکلات را برطرف کنیم. در این راستا با همه ارکان نظام چه اجزای حکومتی چه اجزای دولتی صحبت‌های زیادی داشتیم و تقریبا با همه دولتمردان از شخص رییس جمهور تا معاون اول، وزرای کشور، جهادکشاورزی، اطلاعات، سایر وزرا، سازمان برنامه و بودجه، ستاد بحران کشور و نماینده دادستان کل کشور صحبت کردیم و ماحصل این بود که یک گروهی از این ارکان به استان آمدند.
سلیمانی دشتکی تصریح کرد: در جلسه ستاد بحران کشور مصوبات بسیار خوبی داشتیم که تقریبا عین این مصوبات، روز گذشته به تصویب نهایی دولت محترم رسید و در این مصوبات حدود یکهزار و ۲۷۲ میلیارد تومان کمک‌های نقدی بود.
وی ادامه داد: علاوه بر این دو تا سه مصوبه دیگر داشتیم که شامل اعتبارات تنش آبی وزراتخانه‌های جهادکشاورزی و نیرو می‌شود و قرار شد ۱۵ درصد از این اعتبارات را به استان خوزستان بدهند و این اعتبارات ۱۰۰ درصد در استان تخصیص داده شود. علاوه بر این‌ها، قرار شد صندوق بیمه دامداران و کشاورزی با تضمین دولت خسارات را پرداخت کند.
سلیمانی دشتکی بیان کرد: در کل علاوه بر این‌ها امکانات خوبی از نهادهای انقلابی از جمله سپاه، ستاد اجرایی فرمان امام یعنی بنیاد برکت و ستاد کل نیروهای مسلح در اختیار ما قرار گرفت و در حال حاضر ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت در پروژه آبرسانی به حدود ۴۶۰ تا ۴۷۰ روستا مشارکت نزدیکی دارند و از حدود ۱۴۰ میلیارد تومانی که هزینه کل این پروژه‌ها است، تقریبا ۴۵ میلیارد تومان به ما کمک کرده است.
وی اظهار کرد: امروز هم شاهد سفر آقای مخبر هستیم که به امید خدا بتوانیم امکانات زیادتری را کمک بگیریم، البته قرار شده ستاد اجرایی و ستاد نیروهای مسلح تانکرهای آبرسانی زیادی به ما کمک کنند تا به یاری خداوند جلو برویم.

تخصیص ۱۳۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای حل مشکلات خوزستان

معاون وزیر نیرو در امور آب و ابفا از تخصیص ۱۳۶۵ میلیارد تومان اعتبار مالی فوری برای رفع مشکلات استان خوزستان خبرداد.
قاسم تقی زاده خامسی در گفت و گویی تلویزیونی در خصوص آخرین اقدامات و عملکردهای آبی در استان خوزستان اظهار کرد: جمعه اخیر به اتفاق نمایندگان دو قوه مجریه و مقننه و همینطور نماینده دادستان کشور و نماینده سازمان برنامه و بودجه راهی خوزستان شدیم و پس از جلسه مفصل، مشکلات موجود در این استان را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و نتیجه آن شد که اعتبارات فوری برای این استان در نظر بگیریم.
وی با بیان اینکه پس از تبدیل دستاوردهای این جلسه به صورتجلسه، دیروز آن را به هیئت وزیران تقدیم کردیم و طبق آن تاکنون ۱۱۱۵ میلیارد تومان برای پروژه‌های سریع این استان تخصیص یافت و همینطور ۲۵۰ میلیارد تومان از محل تامین خسارات ناشی از خشکسالی به خوزستان داده شد و تا این لحظه باخبرم که ۵۰ درصد از این مبالغ احتمالا امشب به حساب واریز می‌شود، گفت: از طرفی هم ۷۰ میلیارد تومان به حساب جهاد کشاورزی و همینطور ۲۵۰ میلیارد تومان هم برای خسارت سیل واریز شد، این ۲۵۰ میلیارد تومان بابت پرداخت به کسانی بود که برای تامین خسارت ناشی از سیل اقدام نکرده و ثبت نام نکرده بودند.
معاون وزیر نیرو در امور آب و ابفا با بیان اینکه تا این لحظه نیروهای مسلح آمدند تانکرهایی را در اختیار قرار داده اند، اظهار کرد: عمده کاری که انجام گرفته مربوط به افزایش خروجی سدهای این استان می‌شود، خروجی سد کرخه ۷۵ متر مکعب بر ثانیه بود که این رقم را به ۱۶۰ افزایش دادیم خروجی سد دز هم ۱۲۰ متر مکعب بود که به ۱۴۰ متر مکعب افزایش یافت. می‌توان گفت آبی که تا امروز از سدها خارج شده کفاف نیاز این استان را می‌دهد و مشکلات را برطرف می‌سازد و می تواند روستاهایی که دچار کم آبی شدند را پوشش دهد.
خامسی مشکل آب را یک معضل میان بخشی عنوان کرد و افزود: مشکل میان بخشی یعنی اینکه بخش های گوناگون باید در رفع و حل مشکلات آن دخیل باشند. خوشبختانه حدود سه ماه قبل ساختار جدید برای حوزه های آبرسانی و آبریزی در کشور احداث کردیم در حال حاضر ۹ حوضه آبریز و ۹ مدیر حوزه آبریزی در کشور داریم حتی برای این حوزه آبرسانی کمیسیونی هم تعبیه شده که بر همه مسئولین دیگر مانند مسئولین دستگاه صنعت، محیط زیست، بخش کشاورزی، بخش نیرو و خود کشاورزان مدیریت می کند.
وی از تخصیص ۸ میلیارد دلار توسط صندوق توسعه ملی به منظور جمع آوری آبهای سرزمینی خبر داد و گفت: این پول تماماً هزینه شده و نتیجه آن حدود ۲۷ یا ۲۸ سد در کشور است و همچنین در آب رسانی ها هم اقدامات مثبتی از سوی صندوق توسعه ملی صورت گرفته است. روی هم رفته از اعداد و ارقام تخصیص یافته به منظور مرتفع سازی آبرسانی و همینطور ذخیره سازی آب، حدود ۸۵ درصد از پروژه های ما انجام شده همینطور برای فاضلاب استان خوزستان حدود ۵۰ میلیون دلار تخصیص یافته که در حال انتخاب پیمانکار هستیم و قرار است این اقدام صورت پذیرد.
معاون وزیر نیرو با اشاره به طرح آبرسانی غدیر به منظور رفع مشکلات آب در ۱۲۰ روستا اظهار کرد: احتمال می‌دهیم تا یک ماه آینده بتوانیم با وصل خط لوله غدیر بخشی از مشکل آبرسانی را برطرف کنیم.
خامسی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این دولت در حوزه سد سازی گفت: در دولت فعلی ۵۷ سد ساخته شده است.

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان: سراسر خوزستان دچار خشکسالی شدید است / پیش‌بینی بارندگی کمتر از نرمال در پاییز
مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به خشکسالی در همه شهرهای استان، گفت: بر اساس شاخص خشکسالی در ۱۰ سال گذشته، تمام خوزستان به جز گتوند دچار خشکسالی شدید است.
محمد سبزه‌زاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مجموع بارش سال آبی امسال ۲۱۹ میلیمتر بوده که نسبت به بلندمدت ۳۴.۶ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته‌ایم.
وی افزود: بارش سال آبی امسال خوزستان نسبت به کل بارش یک سال آبی، ۳۴.۵ درصد کمتر است. همچنین میزان بارش در ایلام ۳۹.۳ درصد، لرستان ۳۹.۱ درصد و چهارمحال بختیاری ۳۸.۷ درصد نسبت به درازمدت کاهش یافته است.
مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه وضعیت کاهش بارندگی در خوزستان نسبت به سایر نقاط در وضعیت بدی قرار دارد، گفت: در حال حاضر بدترین شرایط آبی در حوضه کارون بزرگ و تا حدودی کرخه است، به گونه‌ای که میزان بارش در این حوضه نسبت به کل سال آبی، ۱۰۱ میلیمتر کمبود بارش دارد. حوضه کرخه و زهره نیز وضعیت خوبی ندارند.
سبزه‌زاری ادامه داد: از ابتدای سال آبی امسال تا پایان تیرماه مجموع بارش حوضه کارون بزرگ ۳۱۸.۶ میلیمتر بوده است. این مقدار بارش در مقایسه با بلندمدت در مدت مشابه ۳۷ درصد و در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۳۸.۹ درصد کاهش یافته است.
وی بیان کرد: از ابتدای سال آبی امسال تا پایان تیرماه مجموع بارش حوضه کرخه ۲۶۲ میلیمتر بوده است. این مقدار بارش در مقایسه با بلندمدت در مدت مشابه ۳۷.۶ درصد و در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۴۴.۲ درصد کاهش یافته است.
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: از ابتدای سال آبی امسال تا پایان تیرماه مجموع بارش حوضه جراحی و زهره ۳۱۸.۷ میلیمتر بوده است. این مقدار بارش در مقایسه با بلندمدت در مدت مشابه ۱۶.۷ درصد و در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۱۵.۱ درصد کاهش یافته است.
سبزه‌زاری ادامه داد: البته باید توجه کرد بیشترین میزان بارش در خوزستان در مناطق جنوبی یعنی در مجاورت ساحل بوده است. بنابراین این بارش زیاد در این حوضه به سمت خلیج فارس رفته و استفاده‌ای از آن نشده است.
وی بیان کرد: روند تغییرات ۵۰ ساله بارش در فصل بهار به گونه‌ای است که هر سال میزان بارش ۰.۱۱ میلیمتر در حال کاهش است. نوع تراکنش بارندگی نیز بسیار بد است یعنی یک سال بارندگی بسیار خوب و یک سال بسیار بد بوده است. در سال آبی جاری مجموع بارش در فصل بهار ۱.۵ میلیمتر بوده که فاجعه است. در این ۵۰ سال کمترین میزان بارش در فصل بهار، در سال آبی امسال رخ داده است.
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: همچنین در طول این ۵۰ سال، روند تبخیر و تعرق در فصل بهار به شدت افزایشی است و هر سال حدود ۴ میلیمتر تبخیر و تعرق در حال افزایش است. بنابراین هر چه بارندگی رخ می دهد در حال تبخیر است.
وی بیان کرد: در طول ۵۰ سال اخیر بارندگی در فصل زمستان بسیار بد شده است، به گونه‌ای که هر سال ۲.۵ میلیمتر بارندگی در این فصل کاهش می‌یابد. سال گذشته کاهش بارندگی در فصل زمستان در خوزستان رکورد زده و در فصل زمستان در پهنه خوزستان تنها ۵۲ میلیمتر بارندگی رخ داده است. میزان تبخیر و تعرق در این فصل نیز برعکس بوده و هر سال تقریبا ۰.۵۹ میلیمتر افزایش یافته است.
سبزه‌زاری بیان کرد: نمی‌توان به بارندگی فصل پاییز اطمینان و سدها را باز کرد زیرا ممکن است در یک سال میزان بارندگی در این فصل خوب باشد اما سال بعد اینگونه نباشد. تبخیر و تعرق در این فصل نیز افزایشی است و در ۱۰ سال گذشته به طور میانگین سالی ۲۵۹ میلیمتر بارش تبخیر شده است.
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بر اساس شاخص خشکسالی در ۱۰ سال گذشته، تمام خوزستان به جز گتوند دچار خشکسالی شدید است. بنابراین اگر بارندگی خوبی هم رخ دهد به طبیعت بدهکار هستیم و وضعیت آبی خوزستان به شدت بد و بغرنج است.
وی با اشاره به وقوع خشکسالی در خوزستان، عنوان کرد: از نظر اقلیمی خوزستان در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد. شاید یک سال پربارشی داشته باشیم اما همیشه در حالت خشک قرار داریم.
سبزه‌زاری با اشاره به وضعیت بارندگی در فصل پاییز امسال، ادامه داد: فعلا بر اساس آخرین مدل‌های هواشناسی وضعیت بارش در پاییز کمتر از نرمال خواهد بود و بارش‌ها دیرهنگام آغاز می‌شود اما ممکن است پیش‌بینی تغییر کند.

نماینده مجلس: حق‌آبه خوزستان باید تامین شود

حق‌آبه خوزستان باید تامین شود/ مجلس همراه مردم است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: راه حل برطرف کردن تنش آبی استان، تامین حق‌آبه مصوب و ایجاد زیرساخت‌های مربوطه است که اکنون افزایش خروجی سد کرخه و دز اولین اقدام این طرح هستند.
سید مجتبی محفوظی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، با اشاره به وضعیت اخیر خوزستان اظهار کرد: برای مشکل کم آبی خصوصا در حوزه کشاورزی، طبق جلساتی که داشتیم مقرر شد ۱۳۰ متر مکعب از سد کرخه و دز به دشت آزادگان رها شود.
وی گفت: مساله کمبود آب در استان خوزستان به یک بحران تبدیل شده است و برای تامین آب موقت، ساعت یک و سی دقیقه بامداد امروز، ۱۳۰ متر مکعب در ثانیه خروجی سد کرخه و دز به سمت دشت آزادگان باز شد که تنش آبی کاهش یابد.
نماینده مردم آبادان در مجلس با اشاره به ناآرامی‌های اخیر، اضافه کرد: متاسفانه در شادگان دو نفر کشته شدند که مراتب در حال بررسی است، به همین علت تجمعات غیر قانونی را محکوم کرده و مردم را به آرامش دعوت می‌کنیم تا از مبادی قانونی پیگیری شود.
سید مجتبی محفوظی در پایان تصریح کرد: خوزستان ظرفیت بالایی دارد و برای حل دائمی کمبود آب، باید حق آبه این استان تامین شود که در کمیسیون انرژی بررسی می شود، ولی امیدواریم هر چه زودتر مشکل تنش آبی استان و شهر آبادان حل شده و شاهد حوادث اخیر برای دامداران و کشاورزان نباشیم.

رضایی: مشکلات خوزستان باید به صورت بنیادین حل شوند
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از پیگیری مشکلات خوزستان خبر داد.
محسن رضایی در توییتر نوشت: امروز در ⁧‫خوزستان‬⁩ هستم و از نزدیک پیگیر وعده هایی که مسئولان در تهران برای حل مشکلات مردم شریف و صبور استان داده اند خواهم بود.
‏مشکلات خوزستان باید به صورت بنیادین حل شوند. تصمیمات مقطعی چاره ساز نیست.

عضو هیئت‌ رئیسه مجلس: اعتراضات به‌حق مردم خوزستان باید شنیده شود/ لزوم برخورد جدی دستگاه قضا با مسببان وضع موجود
نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون گفت: اکنون مردم به آرامش نیاز دارند. باید در عین این‌که اعتراضات مردم شنیده و پیگیری شود مدیریت منسجمی صورت گیرد تا خدایی نکرده مجدد از اعتراضات به‌حق مردم سوءاستفاده نشود.
روزنامه رسالت گفت‌وگویی با مجتبی یوسفی، نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

با سوءمدیریت دریاچه ارومیه را نمک زار و جلگه خوزستان را کویر کردند
– مسئولان یک روز دریاچه ارومیه را به نمک زار تبدیل می‌کنند و روز دیگر جلگه حاصلخیز و پر آبِ خوزستان را به کویر و پس‌ازآن ستاد ملی حل مشکلات دریاچه ارومیه را راه می‌اندازند.
– مشخص است که باوجود چنین سوء مدیریت‌هایی مشکلات عدیده‌ای به وجود خواهد آمد. همین روند نیز باعث شده است که استان خوزستان که از تاریخ زیست بشریت جلگه بوده است به کانون ریز گردها تبدیل شود.

۷۰۲ روستا در خوزستان باوجود ۶ سد بزرگ آب ندارند
– ۷۰۲ روستا در خوزستان که ۶ سد بزرگ آب دارد از بی‌آبی رنج می‌برند. به همین دلیل باید تصمیمات بلندمدت و کوتاه‌مدت اتخاذ کرد.
– ما شاهد هستیم که در کویر ۲۵ کارخانه فولاد آب برق تأسیس می‌شود و سپس برای تأمین آب همان استان‌های کویری نیز مشکل به وجود می‌آید. چنین تصمیماتی باعث می‌شود که همه منطقه دچار مشکل شوند و هم‌اکنون شاهد مشکلات بزرگ‌تری در کشور باشیم.

اختصاص ۱۱ هزار میلیارد تومان برای حل مشکلات و تنش آبی کشور
– ما به‌عنوان نمایندگان مردم در مجلس، بودجه و اعتباراتی را برای مسئله آب این استان‌ها تخصیص دادیم.
– تصمیم بر آن شد که برای حوزه آب و فاضلاب به‌علاوه اعتبارات همیشگی، ۱۱ هزار میلیارد تومان برای حل مشکلات و تنش آبی کشور اختصاص دهیم.
تاکنون هیچ اعتباری برای رفع تنش آبی کشور در نظرگرفته نشده بود
– متأسفانه تاکنون هیچ اعتباری برای این مسئله اختصاص نیافته بود و منابع اختصاص‌یافته صفر بوده است.
– این آمار نشان می‌دهد که رفع تنش آبی روستاها و شهرها برای دولت دغدغه نبوده است. بنابراین در کوتاه‌مدت باید مشکلات روزمره تأمین آب روستاها حل شود.

خروجی سد دز و کرخه دو برابر شده است
– رئیس مجلس پیگیر اجرای مصوبات مربوط به این حوزه شد که از او تشکر می‌کنیم.
– اکنون خروجی سد دز و کرخه دو برابر شده است. البته خروج این آب باید به‌خوبی مدیریت شود تا آب به پایین‌دست استان نیز برسد.
– به‌طور مثال این آب باید به هویزه و شادگان به‌خوبی برسد. اکنون شرایط کمی بهتر و تعدیل‌شده است اما این مسئله باید تداوم یابد.

وقتی گرفتار سیل و کم‌آبی می‌شویم یعنی سوءمدیریت داریم
– فراموش نکنیم که یک‌بار دچار بحران سیل می‌شویم و یک‌بار دچار کم‌آبی. این یعنی سوء مدیریت.
– اکنون نیز باید برای رفع مشکلات آب و فاضلاب خوزستان هر چه سریع‌تر اقدام شود تا مجدد چنین مسئله‌ای تکرار نشود و اتفاقات ناگواری که سال گذشته در اهواز، خرمشهر و ماهشهر شاهد بودیم تکرار نشود.

به دولت فعلی دیگر امیدی نداریم
– ما دیگر به این دولت امید نداریم، اما دو خواهش از رئیس‌جمهور منتخب داریم.
– انتظار داریم مسئولان آینده از نگاه بخشی نگری که کل کشور را فقط چند استان محدود می‌بیند دوری کنند و برای رفع مشکلات کل کشور اقدام عملی کنند.
– از طرف دیگر انتظار داریم دستگاه قضا با مسئولانی که مسبب وضع فعلی آب برق و معیشت و اقتصاد هستند برخورد جدی و قضائی کند. باید برخی مسئولان دادگاهی شوند و انفصال‌ازخدمت بگیرند تا الگویی برای دیگران شوند.

اعتراضات به‌ حق مردم خوزستان باید شنیده شود
– اکنون مردم به آرامش نیاز دارند. باید در عین این‌که اعتراضات مردم شنیده و پیگیری شود مدیریت منسجمی صورت گیرد تا خدایی نکرده مجدد از اعتراضات به‌حق مردم سوءاستفاده نشود.
– نکته این است که انتقادات و اعتراضات معیشتی و قانونی نباید تبدیل به مسائل امنیتی شود. نباید عادت کنیم که کارد به استخوان مردم برسد و مجدد درگیر مسائل امنیتی شویم.
رفیعی: مشکل آب خوزستان ریشه‌ای بسیار عمیق‌تر از یک دوره‌ی مدیریتی چند ساله دارند
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس می‌گوید: مسئله آب خوزستان علل ریشه‌ای بسیار عمیق‌تر و پنهانی‌تر از یک دوره‌ مدیریتی چند ساله دارند و غالبا حاصل انباشت چندین سال بی‌تدبیری و بی‌عرضگی مدیریت‌های بی‌حساب و کتاب و رانتی گذشته در سطوح مختلف است.
سمیه رفیعی در صفحه رسمی توییترش در مورد مسئله‌ آب خوزستان‬⁩ گفت: این موضوع علل محیط زیستی و دلایل مدیریتی مشخصی دارد که همه به اندازه‌ کافی از آن آگاهند و به آن پرداخته‌اند. اما اینکه ⁧‫مسئول‬⁩ و مقصر یا مقصران واقعی چه کسانی هستند؛ موضوعی است که باید با دقت به آن پرداخته شود. در این زمینه تنها معطوف شدن توجه به برخی مدیران رده بالای فعلی و گاها ⁧‫تزئینی‬⁩ کافی نیست. این دست مسائل، ریشه‌ای بسیار عمیق‌تر و پنهانی‌تر از یک دوره‌ی مدیریتی چند ساله دارند و غالبا حاصل انباشت چندین سال بی‌تدبیری و بی‌عرضگی مدیریت‌های بی‌حساب و کتاب و رانتی گذشته در سطوح مختلف است.
یک نمونه‌ی بارز آن را در مورد مدیریت تالاب‌های کشور می‌بینیم که فردی که بیش از دو دهه مسئولیت‌های مختلفی در امور تالاب‌ها در سازمان محیط زیست بر عهده داشته است، بدون هیچگونه پاسخگویی و مورد مواخذه قرار گرفتن برای وضع اسفبار فعلی تالاب‌های کشور، به راحتی به وزارت نیرو منتقل می‌شود و آنجا به کار خود ادامه می‌دهد. در واقع مشکل اصلی مسئله‌ آب خوزستان و مسائل محیط زیستی و معضلات بسیاری از حوزه‌های دیگر کشور، مسئولین و مسببینی هستند که تقاص قصورات و بی‌کفایتی‌های گذشته‌ آن‌ها را امروز باید مردم پس بدهند.»

اسماعیل کهرم: از بی‌آبی تا جنگ آب؛ «خوزستان آب دارد اما به دست مردم نمی‌رسد»

«خوزستان الان آب دارد اما آب به دست مردم نمی‌رسد. وقتی هم که باران می‌آید در آبادان آب با فاضلاب قاطی می‌شود. به همین دلیل استانی که سال‌هاست به یک ایران نان، عظمت، پول و نفت داده خودش درگیر مسئله آب است.»
کارشناسان می‌گویند مقصر حال و روز امروز این استان نه کمبود طبیعی آب بلکه سیاست‌های مدیریتی اشتباه در سال‌های گذشته است که باعث شده تابستان به تابستان آب‌ کمتری از سدهای قرار گرفته روی پنج رودخانه این استان به خانه‌های مردم و مراتع کشاورزی برسد.
اسماعیل کهرم، بوم‌شناس، فعال محیط زیست و مشاور اسبق سازمان محیط زیست در این باره به خبرآنلاین می‌گوید: «در خوزستان پنج رودخانه کرخه، کارون، دز، جراحی و مارون وجود دارند. کارون یکی از بزرگترین رودخانه‌های ایران است که حتی قابل کشتی‌رانی است. اما سوال این است که ما با این رودخانه‌ها و منابع آب چه کردیم؟ زمانی اعضای خانواده با یک کوزه آب می‌آوردند. الان این طور نیست، در این دوره سد می‌سازند و پشت سدها شبکه‌های آب‌رسانی ایجاد می‌کنند که این منابع آب وارد خانه یا مزرعه افراد بشود.»
این وضعیت البته تنها به خوزستان خلاصه نمی‌شود و ورشکستگی آبی به یکی از بحران‌های ترسناک مناطق مختلفی در کشور تبدیل شده است، بحرانی که با اعتراضات مردم همراه بوده است.
در این مدت کارشناس‌ها بارها هشدار دادند که عدم بهبود وضعیت مدیریت آبی می‌تواند پیامدهای خطرناکی داشته باشد.
کهرم می‌گوید: «ما همین حالا هم درگیر جنگ آب هستیم، چندی پیش در ورزنه در استان اصفهان مردم نسبت به بی‌آبی و نحوه مدیریت آب اعتراض کردند و با آن‌ها برخورد شد. جنگ آب چه چیز دیگری غیر از این است؟ جنگ آب شروع شده و ما درون آن قرار داریم. آب زاینده رود را به یزد می‌برند و بعد مردم می‌گویند پشمک‌های ما بوی گز اصفهان را گرفته است. اسم این نوع اتفاقات جنگ آب است.»

مشروح گفت‌وگو خبرآنلاین با اسماعیل کهرم، بوم‌شناس را اینجا بخوانید:
آقای کهرم، خوزستان همیشه از استان‌های پرآب ایران بود، اصلی‌ترین دلیلی که این استان امروز به این حال و روز افتاده چیست؟
الان هم خوزستان از استان‌های پرآب کشور است، اما متاسفانه برخی افراد غیرمتخصص در کشور ما سمت گرفتند و نتیجه این موضوع هم وضعی است که امروز درست کردند.
در خوزستان پنج رودخانه کرخه، کارون، دز، جراحی و مارون وجود دارند، کارون یکی از بزرگترین رودخانه‌های ایران است که حتی قابل کشتی‌رانی است. اما سوال این است که ما با این رودخانه‌ها و منابع آب چه کردیم؟ زمانی اعضای خانواده با یک کوزه آب می‌آوردند. الان این طور نیست، در این دوره سد می‌سازند و پشت سدها شبکه‌های آب‌رسانی ایجاد می‌کنند که این منابع آب وارد خانه یا مزرعه افراد بشود.
یعنی شما می‌گویید با وجود این تعداد سد در خوزستان شبکه آب‌رسانی مشکل دارد؟
بله، وقتی این شبکه‌ها وجود نداشته باشد ما باید از همان سیستم‌های قدیمی استفاده کنیم اما در جمعیت ۸۵ میلیونی نمی‌توانیم با کوزه به مردم آب برسانیم. این‌ها سدهایی مثل سد گتوند را ساختند که آب کارون را شور کرده است. تمام این‌ها توسط کارشناسان پیشبینی شده بود.

چرا پیشبینی‌های کارشناسان جدی گرفته نشد؟
چون کسانی در مقام تصمیم‌گیری هستند که روی کار کارشناس خط می‌زنند در حالی که کارهای تخصصی این چنینی نیاز به افراد کارشناس دارند. من یک بار در مصاحبه‌ای در تلویزیون نسبت به وضع خشکسالی سیستان‌وبلوچستان هشدار دادم، بعد دو فرد از وزارت نیرو به خانه من آمدند و گفتند که قبل از صحبت کردن اول باید با آن‌ها مشورت کنم!
این طور با افراد کارشناس برخورد می‌شود. من هفت سال درباره آب مطالعه کردم. متخصصان دیگر آب‌شناس در سطح بین‌المللی مثل آقای کاوه مدنی هم وجود دارند، که همگی خارج از ایران هستند و انواع جایزه‌های بین‌المللی را می‌گیرند. مسئله آب نیاز به متخصص دارد. می‌گویند یک بار فرزند اینشتین به او گفت که می‌خواهد در زمینه رودخانه‌ها و آب دانشمند شود، اینشتین در پاسخ گفت که من خودم هم این موضوعات را نمی‌فهمم. زندگی بشریت به آب و نحوه مدیریت آن بستگی دارد.

این مدیریت غلط به چه نحوی باعث شده که حالا مردم در خورستان نسبت به بی‌آبی اعتراض کنند؟
درست است که در خوزستان پنج رودخانه داریم اما برای مدیریت آن‌ها باید سرمایه‌گذاری و تحقیق کنیم. سدها جنبه تبلیغاتی دارند و به همین دلیل سدسازی در کشور ما انجام می‌شود اما بعد شبکه آب‌رسانی آن ساخته نمی‌شود. یعنی آب به خانه مردم نمی‌رسد و مردم تشنه می‌شوند. ما نیاز به مطالعه، سرمایه‌گذاری، شبکه‌سازی و لوله‌کشی داریم؛ هیچکدام از این اقدامات انجام نمی‌شود و فقط دیواره‌ای به اسم سد داریم که اگر باران نیاید هر دو سمت آن خشک می‌شود.
خوزستان الان آب دارد اما آب به دست مردم نمی‌رسد. وقتی هم که باران می‌آید در آبادان آب با فاضلاب قاطی می‌شود. به همین دلیل استانی که سال‌هاست به یک ایران نان، عظمت، پول و نفت داده خودش درگیر مسئله آب است.
رئیس جمهور روز گذشته وضع کشاورزی در آن منطقه و برنج‌کاران را یکی از عوامل بی‌آبی خوزستان اعلام کردند، نحوه کشاورزی چقدر در بحران امروز خوزستان تاثیر داشته است؟
باید بپرسیم که خودشان در این رابطه چه کاری انجام دادند و واقعا نمی‌توانستند جلوی آن را بگیرند؟ این کشاورزان پمپ را در رودخانه می‌اندازند و آب آن را می‌گرفتند، اگر یک بخش‌نامه در این رابطه صادر می‌شد، همه این کارها متوقف می‌شد.
وزارت نیرو اجازه داد که مردم در استان خشک کویری اصفهان برنج بکارند. در ایران حداکثر سه استان گیلان، مازندران و گلستان توانایی کاشت برنج را دارند. اما الان در ۱۱ استان برنج کاشته می‌شود، در اصفهان در کرانه زاینده رود هندوانه و طالبی کاشته می‌شود. چرا اجازه دادند این اتفاق رخ بدهد؟
وزارت کشاورزی در این رابطه چه کاری انجام داده است؟ وظیفه این وزارتخانه تعیین رژیم کشاورزی ایران است، اما من نمی‌دانم چه کاری انجام می‌دهند. رژیم کشاورزی ما اساسا اشتباه است و هنوز که هنوز است مانند دوره کوروش کبیر کشاورزی می‌کنیم، الان سیستم‌های آبیاری مختلف در دنیا آمده است، کی‌ می‌خواهیم به انجام این نوع اقدامات برسیم؟ ما باید پولمان را در این نوع فناوری‌ها هزینه کنیم.

راهکاری که بتوانیم حداقل در یک زمان کوتاه اوضاع منابع آبی این استان را بهتر کنیم چیست؟
هیچ راه حل آنی وجود ندارد، سال‌ها طول کشیده و چنین زجری به ما وارد شده است. این زجر یک شبه علاج نمی‌شود. در میان مدت ۵ ساله یا بلندمدت ۱۰ ساله مرتع‌کاری اولین کاری‌ست که باید انجام بدهیم. آب در یک زمین خشک جاری می‌شود، در حالی که اگر پوشش گیاهی در آن خاک وجود داشته باشد، حرکت آب آرام می‌شود و به سمت سفره‌های آب زیرزمینی می‌رود. تخمین زده می‌شود که صدمیلیارد متر مکعب آب در ایران می‌بارد، ۶۰درصد این میزان آب باید وارد سفره‌های آب زیرزمینی شود، اما تنها برای ۱۰درصد این اتفاق رخ می‌دهد. یعنی درباره سفره‌های آب زیرزمینی هم کفگیرمان به ته دیگ خورده است. ما دیگر روی زمین و نه زیر آن آبی نداریم.
وزارت نیرو ۹۷ درصد بودجه مطالعات آب را به آب‌های جاری و روان اختصاص داده است و برای آب‌های زیرزمینی که تشنگی ما را رفع می‌کند فقط ۳ درصد کنار گذاشته‌اند. این یعنی اصلا درباره آب‌های زیرزمینی مطالعه‌ای صورت نگرفته است.
الان برای اولین بار مازندران، آب‌انبار ایران، کم آب شده است، چه برسد خوزستانی که زیر تابش آفتاب نان ما را می‌دهد اما خودش بی‌آب شده است.
شما در یادداشتی درباره خوزستان نسبت به «جنگ آب» هشدار داده بودید، اگر اقداماتی که اشاره کردید واقعی نشود چقدر خطر این اتفاق نزدیک است؟
ما همین حالا هم درگیر جنگ آب هستیم، چندی در ورزنه در استان اصفهان مردم نسبت به بی‌آبی و نحوه مدیریت آب اعتراض کردند و با آن‌ها برخورد شد. جنگ آب چه چیز دیگری غیر از این است؟ جنگ آب شروع شده و ما درون آن قرار داریم. آب زاینده رود را به یزد می‌برند و بعد مردم می‌گویند پشمک‌های ما بوی گز اصفهان را گرفته است. اسم این‌ها جنگ است.

مبارزه و رصد بیماری دام‌ها در مناطق درگیر تنش آبی خوزستان
مدیرکل دامپزشکی خوزستان از مبارزه و رصد بیماری دام‌ها در مناطق درگیر تنش آبی خبر داد.
دکتر مصطفی کنارکوهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بازدید از طرح‌های عملیاتی دامپزشکی در مناطق درگیر تنش آبی در حمیدیه، اظهار کرد: این اقدامات در راستای دستورالعمل‌های مبارزه و رصد بیماری‌ها در مناطق درگیر تنش آبی انجام شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس بازدیدها تاکنون تلفاتی از دام‌ها بر اثر تنش آبی در این منطقه مشاهده نشده است، افزود: دامپزشکی خوزستان در حال اجرای چندین طرح به صورت رایگان در سطح روستاهای مناطق درگیر شدید تنش آبی است.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان بیان کرد: واکسیناسیون رایگان دام‌های سبک و سنگین، سمپاشی اماکن نگهداری دام‌ها و بدن آن‌ها علیه انگل‌های خارجی، توزیع نهاده و مکمل‌های مصرفی دامی و ایجاد استخرهایی برای نگهداری گاومیش‌های موجود در سطح این روستاها که شدیدا درگیر تنش آبی هستند، از جمله طرح‌های در حال اجرای این اداره‌کل است.
کنارکوهی گفت: این اقدامات در هر زمانی در قالب اردوهای جهادی برای محرومیت‌زدایی روستاهای دورافتاده و محروم انجام می‌شود.

درخواست از رئیس جمهور منتخب و روسای مجلس و قوه قضاییه برای حل مشکلات خوزستان
درخواست از رئیس جمهور منتخب و روسای مجلس و قوه قضاییه برای حل مشکلات خوزستانجامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران در نامه‌های جداگانه ای به رئیس جمهور منتخب و روسای مجلس و قوه قضائیه، پیشنهاداتی را برای حل مشکلات خوزستان ارائه کرد و خواستار حل مشکلات این مردم این استان شد.
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران در نامه‌های جداگانه ای به آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام اژه‌ای رئیس قوه قضائیه پیشنهاداتی را برای حل مشکلات مردم خوزستان ارائه کرد و خواستار حل مشکلات این استان شد.
در بخش ابتدایی این نامه آمده است: امروز، بی توجهی و دست کم گرفتنِ مسئله خوزستان، مصداق بارزِ آب به آسیابِ دشمن ریختن و اعطای فرصت به ضد انقلاب و دشمنان ملت و فورانِ آتشِ تجزیه طلبی و چند پاره شدنِ ایران است. همانطور که مستحضرید، خوزستانِ جهان آرا امروز، در جوار دکل های طویلِ نفت، دغدغه ی آب در سر دارد! خواسته هایی ابتدایی و سطحی همچون آب و نان، ابدا قابل چشم پوشی نیست. آن هم نسبت به مردمی که حسابشان را پس داده و از ابتدای انقلاب جان بر کف و خون بر سر، پای انقلاب ایستاده و حوادث خونباری همچون جنگ هشت ساله را پشت سر گذاشته اند.
در بخش دیگری از این نامه تاکید شده است: به گواه برخی تحقیقات و پژوهش های علمی، خوزستان و اختصاصا، رودخانه کارون، صرفا به تنهایی قابلیت این را دارد که حتی تامین کننده آب کل ایران باشد! بنابراین، چنین فاجعه ای را ابدا نمی توان بر گردن تحریم ها و کمبود منابع و معادن کشور انداخت. مشکل تنها بی کفایتی و بی درایتی و خیانت های داخلی توسط کارگزاران و مسئولین است. چه آنکه همواره بزرگترین آسیب ها و صدمه ها را هر نهضت، از درون میخورد و دشمنان خارجی و کفار، در برابر دشمنان داخلی و یا منافقین، اثر به مراتب کمتری دارند. کمترین خواسته مردم خوزستان این است که کارگزاران، به حکم امیرِ مومنان در زمانِ فتنه_ که فتنه ای خطیر تر از بی آبی و سفره خالی نیست_ همچون شتر دو ساله باشند. که مصداق آن اقدامی سریع و قاطع و کوبنده، برای نجات خوزستان از دستان بی کفایتان و بی تدبیران است.
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب خواست که با اقدامی فوری، جهادی و انقلابی و با اِعمالِ برنامه ای دقیق و جامع و بسیط و با به صف کردن مسئولین و متخصصین و عالمان، دست به کار شده تا خوزستان را از شر بی آبی و خشکسالی و خیانت نجات دهد.
تشکیل تیم تخصصی و میدانی، برای بررسی علمیِ معضل خوزستان و علل این مشکل و تدوین برنامه ای مدون و جامع و بسیط، برای علاج کم آبی و خشکسالیِ این استان در وهله اول. و در وهله دوم پیگیریِ این برنامه در مجلس و تصویب مصوبه های لازم و وادار کردنِ دولت به اِعمالِ آن، خواسته جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران از محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی است.
این تشکل دانشجویی از حجت الاسلام اژه ای رئیس دستگاه قضا هم خواست که به انقلابی ترین شکلِ ممکن و فارغ از تمامی مصلحت اندیشی ها و محافظه کاری ها، کمیته ای حقیقت یاب تشکیل داده که بدینوسیله مسببِ دادخواهی ملت ایران و محاکمه بانیان این فاجعه باشد، که با تصمیم ها و سیاست های غلط، امروز خوزستان را به چنین روزی انداخته اند.
درخواست از روسای قوای سه‌گانه برای تأمین هرچه سریع‌تر امکانات اولیه زیست در خوزستان
نایب رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم حل فوری مشکلات شهروندان خوزستانی، گفت: روسای قوای سه‌گانه هرچه سریع‌تر امکانات اولیه زیست شهروندان خوزستان را تأمین کنند.
سید ابراهیم امینی نایب رئیس شوای اسلامی شهر تهران که ریاست سیصد و دهمین جلسه علنی این شورا را بر عهده دارد در ابتدای نطق پیش از دستور خود با اشاره به تعطیلات جاری و گسترش مجدد ویروس کرونا ابراز امیدواری کرد: هموطنان و همشهریان عزیز تهرانی حتی بزرگوارانی که موفق به دریافت واکسن شده‌اند، در روزهای تعطیلات جاری و در حالی که بیمارستان‌ها بار دیگر با پیک کرونا مواجه هستند، با رعایت حداکثری پروتکل‌ها مانع به‌خطر افتادن جان خود و دیگر هموطنان گردند.
وی در ادامه با اشاره به حوادث اخیر اهواز گفت: طی روزهای اخیر اخبار نگران‌کننده‌ای از دغدغه‌های شهروندان عزیز خوزستانی بدلیل وضعیت نامطلوب بهداشتی و کمبود آب و برق به گوش می‌رسد. قطع متوالی برق و در مواردی نبود آب آشامیدنی در گرمای طاقت فرسای خوزستان و تلف شدن احشام و حیوانات روستائیانی که تنها راه امرار معاش و ممر درآمدشان دامداری است به خودی خود برای این هموطنان عزیز موجب خشم و ناراحتی است، شرایط دشوار کرونایی و لزوم رعایت بهداشت فردی و استفاده از مواد بهداشتی و آب و برق نیز مزید بر علت شده، شرایط را دشوارتر نموده و احتمال افزایش خشم مردم را بیشترکرده است.
امینی با تاکید بر اینکه حق اعتراض مسالمت آمیز مردم خوزستان به رسمیت شناخته شود، ادامه داد: در چنین شرایطی، لازم است دست اندرکاران و صاحب منصبان مرتبط، با احترام به حق داشتن آب آشامیدنی و برق مناسب به‌عنوان نیازهای اولیه انسانی و محترم شمردن آزادی‌های اساسی این شهروندان در زمینه حق اعتراض، به‌جای برخورد قهرآمیز با معترضین، تمام تلاش خود را برای حل مشکل این شهروندان یعنی تأمین آب و برق مورد نیاز در اسرع وقت به‌کار بگیرند.
نایب رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: خواسته مردم معترض خوزستان مشخص است، تأمین آب و برق. در چنین شرایطی هر پاسخ دیگری به مردمانی که هنوز هم جای تیر و ترکش دشمن بعثی بر در و دیوار خانه‌هایشان مانده و یادگارهای مقاومت جانانه و از جان گذشتگی شیرزنان و شیرمردان این دیار اعم از عرب و فارس و لرهای بختیاری در جای جای استان خوزستان نمایان است، غیرقابل قبول بوده و تنها منجر به شادی دشمنان قسم خورده ایران اسلامی از جمله وهابیون و صهیونیستها است تا بتوانند از نارضایتی به‌وجود آمده سوءاستفاده کنند.
امینی افزود: بنابراین از روسای قوای سه‌گانه، رئیس جمهور منتخب و سایر ارگان‌ها و نهادهای ذیربط که تیم‌های رسیدگی به وضعیت خوزستان تشکیل داده و به منطقه اعزام نموده‌اند تقاضا دارم یکی از رئوس وظایف تیم‌های رسیدگی کننده را واکاوی چرایی و چگونگی اعتراضات قرار دهند و ضمن پرهیز از برخورد تند و قهرآمیز با شهروندانی که بدون وابستگی خارجی صرفا در پی بیان اعتراض خویش هستند، از راه‌حل اصلی که همان تأمین هرچه سریع‌تر امکانات اولیه زیست در این بخش از کشور است که بر روی طلای سیاه (نفت و گاز) که مهمترین راه تامین بودجه کشور است، نشسته اند غافل نشوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد
Iran, Islamic Republic of
تا زمانی که آبهای خوزستان که روزانه میلیاردها متر مکعب آن به کویر اصفهان, یزد و قم غارت می گردد و با قلدری هم این وضع ادامه دارد , باز نگردند و جلوی این ظلم جهنمی گرفته نشود این نمایش های ارزش ندارد همانگونه که تاکنون نداشته است. شمار ببینید در امسال که به گفته خود وزارت نیرو سال بسیار کم بارانی بوده هیچ تاکید می کنم هیچ شهر یا روستا یا کارخانه ای در این سه استان که از قضا کویری ترین و کم باران ترین استانهای کشور می باشند, نه تنها بی آب نبوده اند بلکه دچار کم آبی هم به همت مافیای آب نشده اند اما خوزستان که رگ های زندگیش قطع شده با آن همه آب این چنین مفلوک است, کمی شرافت هم خوب است. منتشر کن.
Iran, Islamic Republic of
خوزستان اگر خشک بشه دودش در چشم مردم ما هم میره.
Iran, Islamic Republic of
کبنا جان لطفا در مورد خبر بیمارستان شهید رجایی هم مطلبی کار کن. میخوان تعطیلش کنن نه از مردم خجالت میکشن نه از از محو کردن اسم شهید رجایی که بعد از این همه سال میخوان در بیمازستان رو تخته کنن. اون هم بیمارستانی که وسط شهر هست و مردم بهش نیاز اساسی دارن
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1