تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۵۹
کد مطلب : ۴۳۶۹۰۱
در ستاد بحران شهرستان گچساران مطرح شد

کلانتری: ۶۹ هزار بطری آب معدنی در عملیات مهار آتش سوزی کوه‌های گچساران استفاده شد / هشدار دادستان کهگیلویه و بویراحمد به رسانه‌ها و فعالان مجازی

۰
پای کار
کبنا ؛ستاد بحران شهرستان گچساران به ریاست حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد و با حضور فرمانده سپاه فتح،  دادستان یاسوج و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.
به گزارش کبنا، روز جمعه ( 25 تیرماه 1400) جلسه ستاد بحران شهرستان گچساران با حضور مسئولان ارشد کهگیلویه و بویراحمد و به ریاست حسین کلانتری استاندار این استان، سردار حمید خرمدل فرمانده سپاه فتح و سید علی ملک حسینی دادستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.
علیرضا اتابک فرماندار شهرستام گچساران در این جلسه اظهار داشت: در آتش سوزی‌های نارک و خامی تمامی دستگاه‌های امنیتی و اداری و نیروهای مردمی همه با هم پای کار آمدند.
وی بیان کرد: اگر در لحظات اولیه بحران همکاری صورت گیرد و دستگاه‌های شهرستان‌تقویت شوند فشار کمتر می‌شود.
فرماندار گچساران تصریح کرد: در این آتش سوزی دادستان و رئیس دادگستری شهرستان و دیگر اعضای شورای تأمین جزو نفرات اول صف مهار حضور داشتند.
اتابک با اشاره به مهار آتش در گرمای بالای ۵۰ درجه که سخت و دشوار بود، عنوان کرد: برای مهار آتش تمام امکانات را همزمان با نیروی انسانی در حد توان به کار بردیم.
وی گفت: این آتش سوزی اخیر در وسعت بالا در مناطق فتح، باشت، نارک، دیل، مارین، نیمدور و کوه خامی رخ داد که با همکاری همه نهادها و تشکل‌های مردمی با تلاش شبانه روزی مهار گردید.
فرماندار گچساران اظهار کرد: باید در بحران‌ها ظرفیت سازی ایجاد کرد و از مسائل حاشیه‌ای دور ماند.
اتابک بیان کرد: باید برای نگهداری از منابع ملی و طبیعی که خود ثروت همگانی می‌باشد فرهنگ سازی شود.
وی افزود: جا دارد از تمام‌ن هادها و تشکل‌های مردم نهاد و تمام کسانی که ما را در این‌عملیات گسترده یاری کرند تقدیر و تشکر کرد.
رضا کاکاوند مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هم بیان کرد: سامانه‌ای در قالب افزایش ابر و به صورت بارش در بخش‌هایی استان از فردا شنبه عصر فعالیت آن آغاز می‌شود.
وی بیان کرد: انتظار می‌رود این سامانه تا دوشنبه به فعالیت خود ادامه دهد.
مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با وجود این سامانه دمای هوا در مناطق سردسیر و گرمسیر استان چند درجه کاهش پیدا خواهد کرد.
کاکاوند عنوان کرد: در این سامانه سرعت وزش باد دور از انتظار نخواهد بود.
وی گفت: در زمان آتش سوزی در مناطق درگیر سرعت باد ۱۵ کیلومتر در ساعت بود، که کار را برای فرود و هلی برد با مشکل مواجه می‌کرد.
غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با اشاره به اینکه آتش سوزی‌های اخیر در کوه خامی و نارک توان زیادی از ما را گرفت، خاطرنشان کرد: یک جلسه اضطراری در اداره منابع طبیعی گچساران تشکیل و تجدید قوا در تیم‌های مهار صورت گرفته است.
وی بیان کرد: قرار شد تا از ظرفیت دهیاران و تشکل‌های مردم نهاد در عملیات‌ها استفاده شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری کهگیلویه و بویراحمد با عنوان اینکه ۱۰ دستگاه دمنده به زودی به استان اعزام می‌شود، ادامه داد: تا سال ۹۸ در سطح استان بالغ بر ۴۳ دستگاه دمنده وجود داشت که در حال حاضر با تلاش استاندار این میزان به ۲۷۰ دستگاه رسیده است.
حکمتیان بیان کرد: انتظار می‌رود تا دوماه آینده تعداد دستگاه‌های دمنده استان به ۳۰۰ عدد برسد.

سید اسدالله هاشمی مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه افزود: تا قبل از سال ۹۸ افزون بر ۱۲ دستگاه دمنده در محیط زیست استان وجود داشت که در حال حاضر تعداد ۶۰ دستگاه خریداری شده و بالغ بر ۱۵ دمنده را به دهیاران اهدا کردیم.
هاشمی با اشاره به آمادگی بستن قرارداد با تشکل‌های مردمی در استان، اظهار کرد: برای اولین بار محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با تشکل‌های مردم نهاد قرار داد بسته است.
وی با عنوان اینکه تمام نیروهای محیط زیست آماده هستند، گفت: تمام نیروهای محیط زیست بجز خانم‌ها در اداره کل همه بر ای مهار آتش سوزی‌های اخیر در خامی و نارک پای کار آمدند.
جهانبخش وحدت نژاد سرپرست اورژانس کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در این استان بالغ بر ۴۸ پایگاه وجود دارد که از این تعداد افزون بر ۴۷ پایگاه زمینی و ۱ پایگاه هوایی می‌باشد و در گچساران ۸ پایگاه زمینی و باشت نیز ۳ پایگاه زمینی وجود دارد.
امان اله جهانبین مدیر کل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در این استان ۱۰ پایگاه ثابت و موقت وجود دارد.
وی عنوان کرد: از این‌تعداد ۶ پایگاه ثابت و ۴ پست نیز موقت هستند. جهان بین بیان کرد: در محور باشت و چرام نیز که فاقد پایگاه امداد جاده‌ای بود، کار ساخت یک‌پایگاه در این محور به اتمام رسیده و به زودی افتتاح می‌شود.
محمد محمدی مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: عامل بیش از ۹۰ درصد آتش سوزی‌های یک سال اخیر استان انسانی بوده است.
وی عنوان کرد: در همین‌مدت زمان با پیگیری‌های استاندار در راستای اعزام بالگرد توانستیم برای مهار آتش در مناطق صعب العبور ۴ فروند بالگرد را اعزام و بیش از ۷۰ شورای پرواز را انجام دهیم.
محمدی با اشاره به مشارکت خوب شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و زلزله نگاری، گفت: در عملیات مهار آتش سوزی اخیر بیش از ۴۰۰ نیرو با بالگردهای جابه جا شده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران خاطر نشان کرد: این دستگاه تا کنون مانند هرسال با تمام توان در مهار آتش سوزی‌های شهرستان همکاری‌های لازم را انجام داده است.
هوشنگ صیدالی اظهار کرد: از ۷ ماه گذشته تا کنون به دلیل انتقال فرودگاه گچساران به سازمان هوایی برای پروازهای کوپتر با محدودیت و گاه مشکل مواجه شدیم.
وی افزود: در این‌مدت متاسفانه برای پرواز بهانه آوردند که ساعت پرواز شما به اتمام رسیده و اگر می‌خواهید پرواز انجام شود باید با نرخ ۱۰ برابر آن را انجام دهید.
صیدالی با تاکید بر این که در تمام شرایط کوتاهی نخواهیم کرد، افزود: با توجه به گرمای هوا در گچساران نیاز می‌باشد یک دستگاه‌های کوپتر در ۳ ماه تابستان در این شهرستان برای کمک به اطفا حریق آتش سوزی‌ها حضور داشته باشد.


هشدار دادستان کهگیلویه و بویراحمد به رسانه‌ها و فعالان مجازی
دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد
گفت: با کسانی که قصد خدشه دار کردن زحمات نظام را در آتش‌سوزی‌ها دارند برخورد می‌شود.
سید علی ملک‌حسینی نیز در این جلسه اظهار کرد: پس از پشت سر گذاشتن عرصه بزرگ انتخابات مردم با تمام توان در کنار مسئولین برای مهار آتش پای کار آمدند.
وی بیان کرد: در استان‌های همجوار نیز آتش سوزی رخ می‌دهد ولی در استان ما از سوی برخی فعالان فضای مجازی یا برخی رسانه‌ها زحمات شبانه روزی مسئولان و نظام نادیده گرفته می‌شود.
دادستان کل کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در مهار آتش سوزی‌ها رشادت‌ها صورت گرفته و همه باهم پای کار بودند ولی برخی در فضای مجازی نکات خوب را گزارش ندادند.
ملک حسینی با اشاره به اینکه نقد منصفانه باید وجود داشته باشد عنوان کرد: در برخی از جاها بوی خصومت‌های شخصی و غرض ورزی می‌آید، اینگونه افراد از نظر قانون حاشیه امن نخواهند داشت.
وی گفت: قطعاً اگر بخواهند این همه زحمات را در فضای مجازی تخریب کرده و در مردم بذر نا امیدی ایجاد کنند با اینگونه افراد به طور یقین به صورت قانونی برخورد می‌شود.
دادستان کل کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: نباید زحمات نظام را خدشه دار کرد با اینگونه افراد برخورد خواهد شد.
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جمع بندی این جلسه اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و پوشش منطقه هر سال شاهد آتش سوزی‌های مختلفی هستیم.
وی بیان کرد: اشیای رها شده در طبیعت بر اثر حرارت در برخی مواقع آتش ایجاد می‌کنند.
استاندار کهگیلیویه و بویراحمد با اشاره به اینکه گاه برخورد و استحکام شاخه‌ها در گرمای خود باعث آتش سوزی می‌شود، تصریح کرد: در برخی مواقع علت آتش سوزی‌ها انسانی است.
کلانتری عنوان کرد: جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی سرمایه‌های ارزشمند است که جایگزینی آنها در طبیعت بسیار طول می‌کشد.
وی گفت: باید یک برنامه‌ریزی کلان ملی و استانی در حفاظت از عرصه‌های طبیعی صورت گیرد.
استاندار کهگیلیویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: باید در کنار آموزش و استفاده از ظرفیت‌ها، برنامه‌های پیشگیری و پیش بینی با مشارکت جوامع محلی برای حفاظت از منابع ملی را در دستور کار قرار دهیم.
کلانتری بیان کرد: ما توانستیم امکانات و تجهیزات را ۱۰ برابر ۴۰ سال گذشته در استان ارتقا دهیم.
وی افزود: در حال حاضر توانستیم مجوز آشیانه و استقرار بالگرد و مجوز ملکی بالگرد اورژانس را دریافت کنیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه هر جا مردم پای کار باشند نتیجه بهتر می‌شود، ادامه داد: جنگل‌ها ملی هستند و با مشارکت مردمی می‌توان در مراقبت از آنها بهتر عمل کرد.
کلانتری اضافه کرد: در مهار آتش سوزی اخیر بالغ بر ۵۰۰ نیرو اعم از سپاه، بسیج، منابع طبیعی ومحیط زیست و ادارات، تشکل‌های مردم نهاد همه حضور داشتند.
وی با عنوان اینکه نقد منصفانه خوب و مؤثر است، افزود: باید به مردم آرامش داد و خدمات نظام را نباید نادیده گرفت.
استاندار کهگیلیویه و بویراحمد اظهار کرد: متاسفانه با هدف نادیده گرفتن خدمات نظام و مسئولان خبر آتش سوزی استان را با عکسی از کشور دیگر ادغام کرده و آن را منتشر می‌کنند.
کلانتری ادامه داد: تمام کارها و زحمات رصد می‌شود و اجازه نخواهیم داد کسی زحمات نظام را خدشه دار کند.
وی گفت: در آتش سوزی اخیر گچساران افزون بر ۵۰۰ نیرو به کار گرفته شد و ۶۹ هزار بطری آب معدنی استفاده گردید. [رقیه رحمانی یکی از زنان فعال زیست محیطی بطری‌های رها شده در طبیعت را خیلی برای جنگل‌ها خطرناک دانست و می‌گفت: هر لحظه احتمال دارد بر اثر گرمای شدید آتش بگیرند.]
استاندار کهگیلیویه و بویراحمد اظهار کرد: باید کاری کرد تا همکاری مردم تداوم داشته باشد.
کلانتری بیان کرد: با انتشار خبرهای کذب چه چیزی عایدتان می‌شود پس با نقد منصفانه فضای استان کهگیلویه و بویراحمد را به سمت خوب هدایت کنید.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: به زیر سؤال بردن خدمات در فضای سایبری اصلاً قابل گذشت نیست، نباید دشمن را شاد کنید.
کلانتری ادامه داد: اعتباری به همکاری نیروهای محلی برای پایش جنگل‌ها و عرصه‌های ملی اختصاص داده می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: باید ۸ استخر آب در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد در نزدیک مناطق کوه‌ها جهت آب گیری ضروری توسط بالگردهای احداث شود.
کلانتری بیان کرد: این اقدام باید اول از گچساران و کهگیلویه آغاز شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1