تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۴۳۶۱۹۵
بررسی عوامل موثر در بازگشت بازار سرمایه به مسیر صعودی؛

بورس در راه شاخص 2 میلیونی؟ / جزئیات بازار بورس در روز یکشنبه

۰
بورس در راه شاخص 2 میلیونی؟ / بورس در انتظار بازگشایی شستا
کبنا ؛دامنه روند صعودی بازار سرمایه که هفته گذشته آغاز شده بود، به هفته جاری هم رسید و شاخص کل بورس روز گذشته بیش از ۲۰ هزار واحد افزایش یافت. در معاملات روز شنبه بازار سرمایه شاخص کل بورس با ۲۰ هزار و ۷۲۸ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۲۳۳ هزار واحد افزایش یافت. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۴۲۳ واحد صعود کرد و به رقم ۳۸۰ هزار و ۹۰۳ واحد رسید. حالا با صعودی شدن چند روزه شاخص بورس امیدواری برای رشد دوباره بازار به وجود آمده و مهم‌ترین پرسش سهام‌داران این است که رشد شاخص تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
به گزارش کبنا نیوز، ابتکار نوشت: کارشناسان و فعالان بازار نظرات متفاوتی را برای چگونگی وضعیت بورس در ماه‌های آتی بیان می‌کنند. عده‌ای معتقدند بازار دیگر شاهد رشدها آنچنانی نخواهد بود و فعالان نباید انتظار جهش‌ شاخص را داشته باشند. اما عده‌ای دیگر از کارشناسان بر این باورند که برخی از ریسک‌های بازار از بین رفته و حالا باید منتظر شیب ملایم رشد شاخص باشیم. سعید جعفری، یکی از تحلیلگر بازار سرمایه است که معتقد است بازار در شرایط مناسبی قرار دارد او در گفت‌وگو با ایسنا، به بررسی ابهاماتی که برای بازار سرمایه رفع شده است، پرداخت و روند این بازار در کوتاه‌مدت را صعودی پیش‌بینی کرد. وی با بیان اینکه برخی ابهامات برای بازار سرمایه درحال کمرنگ شدن هستند، اظهار کرد: «قیمت سهم‌ها در چند ماه گذشته اصلاح قابل توجهی را تجربه کردند. از سوی دیگر نرخ ارزی که بسیاری انتظار داشتند به واسطه لغو تحریم‌های برجامی افت خیلی شدیدی داشته باشد، کاهش چندانی نداشت و بالای ۲۴ هزار تومان تثبیت شده است. همچنین قیمت‌های جهانی طی شش ماه گذشته رشد زیادی را تجربه کردند. به طور کلی مجموعه این عوامل باعث شده است که فضا شفاف‌تر و با توجه به در پیش داشتن مجامع شرکت‌ها که سود خوبی هم تقسیم خواهند کرد، اقبال به خرید سهام بیشتر شود. حدودا از یک ماه گذشته انتظار می‌رفت دوره افت بازار به پایان برسد و روند صعودی بسیار ملایمی آغاز شود که به نظر می‌رسد از حدود ۱۰ روز قبل، این اتفاق افتاده است. فکر میکنم این روند فارغ از نوسانات دو تا سه روزه آینده بازار، ادامه داشته باشد و بازار تا اواخر مردادماه رشد ملایمی را تجربه کند. بعد از یک ماه آینده هم همچنان صعود را داشته باشیم.»
بدون شک بار دیگر شاخص به 2 میلیون تومان می‌رسدمصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به افزایش امید در بورس به بررسی وضعیت بازار در ماه‌های آتی پرداخت و در این خصوص به «ابتکار» گفت: بدون شک بازار سرمایه سال جاری شاخص 2 میلیون را بار دیگر خواهد دید. متاسفانه مردم درگیر توهم پولی شده‌اند و گمان می‌کنند که 100 هزار تومان امسال همان ارزش 100 هزار تومان سال گذشته را دارد. واقعیت این است که 100 هزار تومان امروز 40 درصد پایین‌تر از 100 هزار تومان پارسال می‌ارزد. بنابراین اگر تورم را در نظر بگیریم پس شاخص حتما 2 میلیون را شاهد خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به ناامیدی‌های مخابره شده به بازار طی ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: طی ماه‌های اخیر ناامیدی فراروانی به بازار بورس مخابره شد اما با مشخص شدن نتیجه انتخابات و رویکرد آقای رئیسی نسبت به بازار سرمایه بخشی از امیدها در حال احیا بوده و ما شاهد این مسئله در بازار سرمایه هستیم.
صفاری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به کاهش ارزش اسمی قیمت‌ها تاکید کرد و در این خصوص ادامه داد: من معتقدم ارزش اسمی تغییر کرده است. طی ماه‌های اخیر هر کالایی را که نگاه کنیم بالای 40 تا 50 درصد گران شده است از آدامس گرفته تا هر مواد غذایی بنابراین شاخص حتما 2 میلیون واحد را می‌بیند اما ارزش اسمی سهم‌ها پایین آمده و طبیعی است که باید بازار بازگردد و همان پیش‌بینی که می‌‌کردیم که بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات بازار باز خواهد گشت اتفاق افتاد.
وی اظهار کرد: شاخص در سال گذشته که به 2 میلیون رسید حباب بسیاری داشت و امسال اگر تورم را در نظر بگیریم باید عدد شاخص 2 میلیون 960 هزار واحد باشد. بنابراین بازگشت شاخص به 2 میلیون (ارزش 2 میلیون) با توجه به نرخ تورم 1 میلیون 350 هزار سال گذشته می‌شود.
امید سبب بازگشت بازار در مسیر صعود شد
صفاری در پاسخ به این پرسش که چه عاملی سبب بازگشت رشد به بازار سرمایه شد، گفت: اولین چیزی که باعث رشد مجدد شاخص شد بازگشت امید بود. مسئله بعدی نیز فصل مجامع بوده و تقسیم سود انجام می‌شود. سال 99 سالی تورمی بود و اکنون شرکت‌ها سودهای تورمی دارند و همین مسائل سبب شده است که بازار بازگردد.
سهام‌داران صبر را پیشه کننداین کارشناس بازار سرمایه در پایان با توصیه به سهام‌داران ادامه داد: سهام‌داران باید در قدم اول صبر را پیشه کنند. سال جاری سال تولید، پشتوانی‌ها و مانع‌زدایی نام‌گذاری شده است و طبیعی است که اثر این مسئله را در سودآوری شرکت‌ها و رشد تولید ببینیم و پس از آن بدون شک شاخص بورس هم در وضعیت مناسبی قرار خواهد گرفت.
جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه ششم تیر ۱۴۰۰
شاخص کل بورس امروز کار خود را با کمی عقب‌نشینی آغاز کرده است. انگار که اغلب سهامداران منتظر بازگشایی نماد شستا هستند تا درباره خرید با فروش سهام خود تصمیم نهایی را بگیرند.
فرارو: شاخص کل بورس امروز کار خود را با کمی عقب‌نشینی آغاز کرده است. انگار که اغلب سهامداران منتظر بازگشایی نماد شستا هستند تا درباره خرید با فروش سهام خود تصمیم نهایی را بگیرند.
شستا به علت افشای اطلاعات با اهمیت درباره رکوردشکنی احتمالی افزایش سرمایه هزار و ۲۰۰ درصدی، به مدت یک ساعت متوقف شده است. با گذشت ۳۰ دقیقه از شروع بازار شاخص کل روند نوسانی را پشت سر گذاشته و بعد از کاهش سه هزار واحدی روند صعودی به خود گرفته و حالا به کاهش هزار و ۶۰۰ واحدی بسنده کرده است.
انگار که تا شستا بازگشایی نشود، تغییر بزرگی در بورس رخ نخواهد داد.  وضعیت قیمت سهام نماد‌های شاخص‌ساز عموما متعادل است و هر لحظه امکان دارد مجددا شاهد آغاز روند صعودی باشیم.
البته استراحت شاخص کل هم دور از ذهن نیست. تا اینجای کار نماد‌های فولاد، فملی و شپنا بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل گذاشته‌اند و از طرف دیگر تاپیکو، خودرو، تاصیکو و برکت در تلاش برای افزایش شاخص کل هستند.
بورس در انتظار بازگشایی شستا
در ساعات ابتدایی معالات امروز یکشنبه ششم تیرماه ۱۴۰۰، از بین ۲۹۸ نماد بورسی معامله شده شاهد افزایش قیمت سهام در ۱۳۶ نماد و کاهش آن در ۱۶۲ نماد هستیم. موردی که نشان می‌دهد اکثریت بازار فعلا قرمزرنگ است، اما اغلب نماد‌های نزولی، کاهش قیمت ناچیزی را تجربه می‌کنند. همچنین در بازار فرابورس و در ساعات اولیه معاملات حدود ۱۰۵ نماد روند نزولی در پیش دارند و ۷۹ نماد در مسیر صعودی گام برداشته‌اند.
  نقشه بازار در ابتدای معاملات روز یکشنبه ششم تیرماه
قرعه امروز به نام سهامداران گروه خودرو و ساخت قطعات افتاده. گروهی که یک روز با صف خرید و یک روز با صف فروش تلفیقی از اشک و لبخند را برای سهامدارانش به همراه دارد، امروز بیشترین آمار معاملات را در ساعات اولیه بازار تجربه می‌کند. برای اغلب نمادهای گروه از جمله خودرو، خساپا، ختور، خرینگ، خشرق و ختراک صف خرید تشکیل شده و دیگر نمادها هم با سرعت کمتری در مسیر صعودی همراهی می‌کنند.
در گروه صندوق‌های ETF اغلب صندوق‌ها با نوسانات ناچیزی کار خود را آغاز کرده اما صعودی هستند. پالایش و دارا یکم هم کمی‌ عقب‌نشینی کرده‌اند. در بین محصولات شیمیایی تاپیکو زیرمجموعه شستا در آستانه صف خرید قرار دارد و معاملات قابل توجهی در آن انجام شده. دیگر نمادهای عموما سبزرنگ هستند و حدود دو درصد افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. غذایی‌ها به لطف تلاش‌ها برای جمع‌آوری صف فروش سنگین غنوش در بین برترین گروه‌های صنعتی از نظر ارزش معاملات قرار گرفته‌اند.
نهادهای مالی همچنان صف خرید دارند و شاهد رشد پنج درصدی قیمت سهام فرابورس، بورس و کالا هستیم. بانک‌ها، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی با کمترین نوسان مواجه شده‌اند و عموما کمتر از یک درصد تغییر قیمت دارند. دارویی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، استخراج کانه‌های فلزی، سیمانی‌ها، بیمه و انبوه‌سازی از جمله گروه‌های سبز بازار امروز هستند و شرایط برای بقیه هم چندان نامساعد نیست.
شستا شاخص بورس را دو هزار واحد بالا برد
نماد شستا با یک ساعت تاخیر به خاطر توقف کار خود را آغاز کرد و در همان لحظات اول پیش‌گشایش، صف خرید سنگینی برای آن تشکیل شد. اتفاقی که باعث شده شستا پنج درصد افزایش قیمت پیدا کند و به تنهایی شاخص کل را دو هزار و ۲۰۰ واحد افزایش دهد. شستا از برنامه خود برای افزایش سرمایه ۱۲۰۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داده که از نظر ریالی بزرگترین افزایش سرمایه تاریخ بورس به حساب می‌آید و شستا را به بزرگترین شرکت حاضر در بورس تبدیل خواهد کرد. این عنوان در حال حاضر در اختیار هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است.
نام شما

آدرس ايميل شما

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1