کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توضیحات مسئول برنامه عملیاتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص رتبه این دانشگاه در ارزیابی برنامه عملیاتی؛

تغییر مدل رنکینگ وزارت بهداشت مورد اعتراض دانشگاه علوم پزشکی یاسوج قرار گرفت

1 تير 1400 ساعت 17:21

مسئول برنامه عملیاتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص رتبه این دانشگاه در ارزیابی برنامه عملیاتی کشور توضیحاتی ارائه نمود.


مسئول برنامه عملیاتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص رتبه این دانشگاه در ارزیابی برنامه عملیاتی کشور توضیحاتی ارائه نمود.

به گزارش کبنانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، در توضیحات دکتر مسلم شریفی آمده است:
در خصوص گزارش رتبه بندی دانشگاه ها و دانشگاه علوم پزشکی استان بر اساس برنامه عملیاتی سال ۹۹ لازم است نکاتی را خدمت مردم شریف استان عرض نمایم.
اجرای برنامه عملیاتی مشترک دانشگاه ها در چهار سال اخیر در سامانه‌ای به نام hop در دستور کار قرار گرفت و هر ساله اجرا می‌شود. دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز بر اساس برنامه خاص خود پیگیر برنامه عملیاتی مشترک با دانشگاه‌ها بر اساس سامانه مذکور بوده است.
ما در طی ۴ سال گذشته روند رشد صعودی و باثباتی را داشتیم به طوری که از ۸۶ درصد در سال ۹۶ به حدود ۹۲ درصد در سال 99 دست پیدا کردیم. این روند صعودی نقطه قوت ما بوده و بر اساس توانمندی های واحدهای ما شکل گرفته است. امتیازات در حوزه برنامه عملیاتی وابسته به بارگذاری مستندات فعالیت ها از طرف دانشگاه ها و ارزیابی انطباقی است که کارشناسان ستادی در حوزه های مختلف انجام می‌دهند که در ۱۸ حوزه عملیاتی این فعالیت‌ها گسترده است و حدود یک هزار و ۶۰۰ فعالیت جهت برنامه عملیاتی در حوزه های مختلف مبنی بر ماموریتی که دارند انجام گرفته و مستندات را بارگذاری می‌کنند و در آخر این مستندات ارزیابی و امتیاز بندی می شوند.
امتیاز بندی ها از یک فرمول خاص تبدیل به امتیاز تحقق برنامه دانشگاه شده و هر ساله اعلام می شوند. ما در سال گذشته ۹۰ درصد تحقق برنامه داشتیم و باعث شد جزء دانشگاه‌های برتر قرار بگیریم هرچند که این موضوع رسانه‌ای نشد و کسی نیز به آن نپرداخته و ما خود چندان مایل به پرداختن به آن نبودیم زیرا معتقد بودیم که اجرای برنامه عملیاتی باید خود را در شاخص های کلیدی عملکرد ما نشان دهد نه در بحث های رسانه ای.
متاسفانه امسال مدل رنکینگی که در وزارتخانه وجود داشت به ناگهان تغییر پیدا کرد و اصلاً ضرورت این تغییرات را درک نکردیم. البته اقدامات خوبی انجام شد. دسته بندی دانشگاه ها از جمله این اقدامات خوب است اما این که در واقع برچسب تحت عنوان دانشگاه سرآمد، شایسته، قابل قبول و غیر قابل قبول را به دانشگاه‌ها بزنیم این یک خطا بود که اتفاق افتاد.
در حوزه برنامه عملیاتی فاصله بین دانشگاه‌ها فاصله چندان زیادی نیست ما تعدادی دانشکده‌علوم‌پزشکی داریم که از نظر امتیاز پایین‌تر قرار می‌گیرند ولی اکثر دانشگاه ها در محدوده بالای ۹۲ درصد از نظر تحقق برنامه هستند.
در دسته دانشگاه‌های مرکز استان این آمار در استان ما حدود ۹2 درصد بوده و بهترین دانشگاه‌ها نیز حدود ۹۸ درصد امتیاز داشتند یعنی فاصله ۶ درصدی این دانشگاه‌ها متاسفانه منجر می‌شود خیلی از تلاش‌ها و زحمات نادیده گرفته شود و این خطایی است که رخ داده است.
ما نسبت به سایر دانشگاه های دیگر شاید امتیاز کمتری داشته باشیم ولی اگر با میانگین ۴ ساله بررسی کنیم میانگین ۴ ساله ما حداقل از چندین دانشگاه هم رده که در رتبه‌های شایسته و حتی مقبول قرار گرفته‌اند، وضعیت بهتری دارد.
در طی ۴ سال گذشته روند با ثباتی را طی کردیم و گام به گام جلو رفتیم، قاعدتاً انتظار نداشتیم که اینگونه مورد ارزیابی قرار بگیریم هر چند این رتبه بندی به شکل عددی نیست و از نظر ارزیابی کیفی شرایط مقبول و مطلوبی پیش نیامده، این اعتراض را به حوزه وزارتی داریم.
خود مدل ارزیابی واحد خدشه های متعددی دارد از جمله اینکه این مرکز از مدل استاندارد استفاده نکرده، دسته‌بندی‌ها منطق کارشناسی مشخصی ندارند، رفرنس مشخص برای مدل ذکر نکرده‌اند و اینکه تابع نظرات و قضاوت همکاران و کارشناسان جوان ما در حوزه وزارت بوده است.
این اقدام نه تنها مورد اعتراض دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بلکه مورد اعتراض حدود ۸ دانشگاه در سراسر کشور قرار گرفته است اما نکته ای که باید به آن احترام گذاشته و نیز توجه کنیم آن است که این برنامه عملیاتی و این نتایج قطعاً نسبت به یک نفر نیستند. کارشناسان بسیار زیادی در حدود ۱۸ حوزه عملیاتی زحمت می کشند و صدم  به صدم کسب امتیاز می کنند. این زحمات اصلاً در کادر وظیفه رسمی هیچ کدام از دوستان و همکاران ما در حوزه های مختلف دانشگاه نیست و کارشناسان این کار را خارج از وظایف رسمی خود انجام می‌دهد و به قصد ارتقاء سطح کیفی عملکرد دانشگاه این کار انجام می گیرد.
وقتی ما فکر می کنیم با هر ابزاری یک نفر یا یک تیم خاص را مورد هجمه قرار می دهیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که این ابزار ممکن است آدم های زیادی را زیر سوال برده و منجر به دلسردی آنها شود. در سال اخیر شاهد تلاش بی وقفه همکارانمان برای ارتقا امتیاز دانشگاه بودیم و حالا بر اساس یک مدل رتبه‌بندی اشتباه به ناگاه با یک عبارت نچسب غیرقابل قبول روبرو می‌شوند.
دوستان دیگری نیز این را علم می کنند که البته اهداف دیگری از این کار دارند ولی در کل عملکرد دانشگاه را زیر سوال می برند. ما در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج پیگیر خواهیم بود و اعتراض خود را به وزارت بهداشت اعلام خواهیم کرد و امیدواریم شرایط بهبود یافته و نگاه‌ها تغییر یابد و زحمات همکاران ما نادیده گرفته نشود. همچنین انتظار داریم در سال آینده نقاط ضعف خود را برطرف و به نتایج بهتری دست یابیم.


کد مطلب: 435992

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/435992/تغییر-مدل-رنکینگ-وزارت-بهداشت-مورد-اعتراض-دانشگاه-علوم-پزشکی-یاسوج-قرار-گرفت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1