کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد؛

سرانجام پروژه گازرسانی منطقه زیلایی به کجا رسید؟/ آیا قصه تلخ زنان و دختران هیزم به دوش زیلایی پایان می‌یابد؟

23 خرداد 1400 ساعت 11:54

در این شرایط که بعضی مدیران، سیاسیون به دنبال منافع سیاسی و مدیریتی در ستادهای انتخاباتی هستند و توجه چندانی به مشکلات مردم ندارند، چاره اندیشی کنند که مردم راحت تر با مشکلات کنار بیایند.


مردم منطقه زیلایی هنوز در رنج مشکلات و کمبود امکانات روزهای سختی را سپری می کنند، اگرچه به برکت نظام اسلامی خدمات گسترده ای به مناطق محروم به ویژه منطقه زیلایی شده است ولی متاسفانه وعده‌های عملی نشده و سرعت کند برخی پروژه ها مردم این منطقه را نگران کرده است امید می‌رود در این شرایط که بعضی مدیران، سیاسیون به دنبال منافع سیاسی و مدیریتی در ستادهای انتخاباتی هستند و توجه چندانی به مشکلات مردم ندارند، چاره اندیشی کنند که مردم راحت تر با مشکلات کنار بیایند.
ایرنا نوشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ یک از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز بهره مند نبودند اما خدمات دولت در حوزه گازرسانی به مناطق مختلف استان به گونه ای پیش رفته که امسال کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استان سبز در زمینه گازرسانی معرفی خواهد شد و تمامی روستاهای آن از نعمت گاز برخوردار می شود.
گازرسانی به مناطق روستایی موجب افزایش رفاه عمومی و مهاجرت معکوس می شود و این مهم کانون توجه دولت بوده است به گونه ای که از مجموع نصب ۶ هزار و ۴۹۰ علمک گاز در شهرها و روستاهای استان در سال ۹۹، حدود ۳۸ درصد آن در روستاها اجرایی شده است.
بر اساس اظهارات مدیر عامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تعداد مشترکان گاز طبیعی استان در دولت تدبیر و امید از مرز ۲۰۷۷ هزار مشترک عبور کرده است.
رحمان خادم افزود: تبدیل کردن مناطق مختلف استان به یک کارگاه بزرگ گازرسانی موجب شد تا عملیات لوله گذاری با سرعتی بیش از پیش انجام و مردم روستاهای دور افتاده و کوهستانی استان نسبت به وصل گاز منازل شان امیدوارتر شوند.
سالیان گذشته ضعف زیرساخت ها، نبود راه ارتباطی و تنگناها با نام زیلایی بویراحمد گره خورده بود اما روستاهای زیلایی در این سال‌ها مورد توجه ویژه مسئولان ‌و دولتمردان قرار گرفته اند و کارهای بزرگی در این مناطق در حوزه آب، راه، بهداشت و ... اجرایی شده است.
با وجود این اقدامات چشمگیر دولت، نبود گاز و انباشت خیره کننده هیزم در روستاهای زیلایی دردی کهنه ای است که مردان و زنان این مناطق سالهاست آن را تحمل می‌کنند.
مردم روستاهای زیلایی به منظور تامین سوخت برای گرمایش، پخت وپز و بهداشت از هیزم استفاده می کنند و این امر به چالشی اساسی در حوزه منابع طبیعی مبدل شده است.
فرایند مناقصه اخذ مجوز گاز رسانی به حوزه زیلایی در تابستان ۱۳۹۹ انجام و در مرداد ماه ۹۹ پیمانکار مشخص شده بود اما پس از مدتی پیمانکار مدعی شد که با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت کالا از زمان قیمت پیشنهادی پیمان تا الان و عدم کفاف تعدیل پیمان، امکان انجام عملیات اجرایی برایش مقدور نیست.
روستاهای معرفی شده برای گاز رسانی در حوزه زیلایی طبق آمار فرمانداری ۲۳ روستا هستند و به طور کلی در حوزه زیلایی هیچ روستای گازدار وجود ندارد.
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در اولین سفر خود به منطقه زیلایی، این نوید را به مردم داده بود که تا اوایل مهرماه سال ۹۸ عملیات اجرایی طرح گازرسانی به روستاهای واجد شرایط دهستان زیلایی آغاز خواهد شد.
وی میزان اعتبار اولیه برای این طرح را افزون بر ۵۳۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی و استانی عنوان کرده و گفته بود که هماهنگی‌ها و تدابیر لازم برای تأمین بودجه این طرح نیز اندیشیده شده است.
مهدی روشنفکر نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود که کارهای مقدماتی و مطالعاتی گازرسانی به دهستان محروم زیلایی به اتمام رسیده است و به زودی برای نخستین بار شاهد شعله های فروزان و گرم گاز در این مناطق دورافتاده خواهیم بود. 
 ۲ نامه جداگانه از سوی وزارت نفت در خصوص گازرسانی به مجموعه روستاهای زیلایی شهرستان مارگون و راه اندازی دفتر عملیات انتقال گاز در استان کهگیلویه و بویراحمد به مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مشاور وزیر و نماینده وزارت نفت در طرح های گاز رسانی ارسال شده است و اکنون باید منتظر اجرایی شدن این وعده ها باشیم.
شعله های گرما بخش گاز در این منطقه محروم زیلای پایانی بر قصه زنان و دختران هیزم به دوش در روستاهای جنگل نشین، صعب العبور و پر پیچ و خم کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.
همچنین جان بلوط های استوار از تیزی تیشه ها در امان می مانند و جلو هجوم روستاییان به شهر ها و توسعه حاشیه نشینی گرفته خواهد شد.
دهستان زیلایی با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر دارای ۵۸ روستا است و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.
در دهستان زیلایی ۶ هزار و ۴۷۲ هکتار جنگل، هفت هزار و ۴۳۳ هکتار مرتع، ۶۷۰ هکتار زمین زراعی و ۴۵ هکتار باغ وجود دارد. 
جنگل های کهگیلویه و بویراحمد که جزئی از منطقه زاگرس محسوب می شود، ۸۰۰ هزار هکتار جنگل مساحت دارد و  بر اساس گزارش ها از وسعت ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های منطقه زاگرس به دلایل مختلف یک میلیون هکتار آن از بین رفته است.
بر اساس مطالعات انجام شده در جنگل‌های زاگرس ۲ هزار و ۳۷۲ گونه گیاهی شناسایی شده است و افزون بر ده ها فایده جنگل ها در زندگی بشر این ثروت ارزشمند ملی محل زیست ۶۱ گونه پستاندار، ۲۷ گونه ماهی، ۱۶۷ گونه پرنده و ۳۷ گونه خزنده است که این وظیفه شهروندان را برای صیانت از آن بیشتر کرده است.
۱۶۸ هزار خانوار در استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند که از این تعداد ۱۲۲ هزار و ۶۰۰ خانوار شهری و ۴۵ هزار و ۴۰۰ خانوار روستایی است.
با این وضعیت ۹۷ درصد کل خانوارهای شهری و ۷۲ درصد خانوارهای روستایی استان از این نعمت خدادادی بهره مند شده اند.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه بر اساس سرشماری عمومی نفوس مسکن سال ۹۵ است.
دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز اعلام کرد: ظرف یک دهه گذشته افزون بر ۵۹۰ روستا در این استان خالی از سکنه شده‌اند.


کد مطلب: 435511

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/435511/سرانجام-پروژه-گازرسانی-منطقه-زیلایی-کجا-رسید-آیا-قصه-تلخ-زنان-دختران-هیزم-دوش-پایان-می-یابد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1