تاریخ انتشار
جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب : ۴۳۵۳۹۷
یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی

زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی کنار می‌کشند

۲
۱
زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی کنار می‌کشند
کبنا ؛
یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه قاضی‌زاده‌ هاشمی و زاکانی از رقابت‌های انتخاباتی کنار می‌کشند و احتمال کنار کشیدن جلیلی نیز وجود دارد اما رضایی تا آخر انتخابات خواهد ماند، تاکید کرد: رئیس جمهور با رای کم نمی‌تواند قدرت چانه‌زنی در دنیا را داشته باشد.
به گزارش کبنا به نقل از ایلنا، یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه قاضی‌زاده‌ هاشمی و زاکانی از رقابت‌های انتخاباتی کنار می‌کشند و احتمال کنار کشیدن جلیلی نیز وجود دارد اما رضایی تا آخر انتخابات خواهد ماند، تاکید کرد: رئیس جمهور با رای کم نمی‌تواند قدرت چانه‌زنی در دنیا را داشته باشد.
عزت الله یوسفیان ملا درباره آرایش سیاسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر شرایط نسبت به روزهای اول تغییر پیدا کرده، چون مسئله کنار کشیدن برخی و پوششی بودن آنها مطرح شده است، اظهار داشت: حقیقت این است که از جریان راست یک یا دو نفر کنار خواهد کشید که این هم به مصلحت خودشان و هم به مصلحت جریان و هم به مصلحت گزینه نهایی است. من مطمئن هستم که این اتفاق خواهد افتاد و یکی دو نفر حتما کنار خواهند کشید.
وی دو نفری را که احتمال کنار کشیدن‌شان وجود دارد زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد و گفت: احتمال کنار کشیدن آقای جلیلی خیلی کمتر است؛ از سویی آقای محسن رضایی نیز تا حدودی خودش را برنده انتخابات می‌داند و معتقد است اگر در دور اول هم برنده نشود، دور دوم برنده انتخابات خواهد بود، لذا کنار کشیدن او تقریباً محال است؛ در دوره‌های قبل نیز کنار نکشید و تا آخر انتخابات‌ ماند و در بین این چند نفر فقط دو نفر کنار می‌کشند.
نماینده پیشین مجلس ادامه داد: رفتار آقای جلیلی نیز به این بستگی دارد که چقدر سخنان آقای باهنر مبنی بر اینکه «برخی از این کاندیداها تا ۲۸ خرداد کاری ندارند و بعد از ۲۸ خرداد کارشان شروع می‌شود» محقق شود، قطع و یقین احتمال دارد که سه نفر کنار بکشند؛ اما کنار کشیدن این دو نفر قطعی است که هم به نفع جریانشان و هم به نفع کاندیدای مدنظرشان خواهد شد، البته به نفع خودشان هم نیست که با ۸۰۰ هزار یا یک میلیون رای در صحنه بمانند.
وی درباره اثر مناظره‌ها در میزان مشارکت مردم در انتخابات تاکید کرد: در حال حاضر تعداد رای دهندگان پایین است؛ یعنی آمار و ارقام و صحبت‌ها که را که توجه می‌‌کنی متوجه می‌شوی بعید است که رای بالایی داشته باشند، مگر اینکه یک اتفاق مطلوبی بیفتد، شور و هیجانی در مردم ایجاد شود و رای بدهند. وقتی میزان رای پایین باشد برنده انتخابات نیز بازنده است.
یوسفیان ملا در واکنش به سخنان مهدی چمران مبنی بر این که فرقی ندارد کسی در انتخابات کنار بکشد یا نه تصریح کرد: اگر فردی که بعد از مقام رهبری اولین شخصیت اجرایی کشور است با زیر ۱۰ میلیون رای انتخاب شود در مجامع بین المللی نیز جایگاه آن نادیده گرفته می‌شود؛ آقای بشار اسد در زیر آتش و خون کاندیدا شده و رای بالایی آورده، برای اینکه بتواند مقبولیت خودش را در دنیا جا بیاندازد. ما تنها رئیس‌جمهور نمی‌خواهیم، بلکه رئیس‌‌جمهوری می‌خواهیم که چهره جهانی داشته باشد، آقای چمران اشتباه می‌کند که اینگونه می‌گوید اگر رئیس جمهوری با ۶ یا ۷ میلیون رأی بیاید رئیس‌جمهوری می‌شود که قدرت چانه زنی جهانی ندارد.
وی ادامه داد: اما اگر با ۱۵ تا ۲۰ میلیون رأی بیاید به هر حال رئیس جمهور مردمی است و قطع یقین در داخل هم تأثیرگذار است. گاهی ممکن است یک فردی منصوب و منتخب مردم نباشد، او نیاز به پشتیبانی مردمی ندارد، مثل وزیر یا معاون اول، مثل اینکه مثلاً وزیری در مجلس با ۲۲۰ رای یا با ۱۲۰ از نمایندگان رای اعتماد بگیرد، خیلی فرق می‌کند.
این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: رئیس جمهوری که رای بالا داشته باشد ولو یک یا دو میلیون آنهم در شرایطی که تعداد رای پایین است، خیلی مهم است. در دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری رئیس ‌جمهور با ۲۵ میلیون رای مذاکره کرد، اکنون یک رئیس جمهور با ۵ یا ۶ میلیون نمی‌تواند مذاکره کند؛ واقعاً تعداد رای مردم در آرا رئیس جمهور در تصمیمات داخلی و بین المللی تاثیرات مستقیم دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
حاصل این عدم حضور و شرکت در انتخابات دست نشانده بودن شورای نگهبان است که صد درصد حزبی و جناحی عمل می کندواقعا باید قبل از این انتخابات فکری به حال شورای نگهبان می کرد تا اینطور باعث یاس و ناامیدی مردم نمی شد تا اینطور جمهوریت نظام را زیر سوال نمی بردند
Iran, Islamic Republic of
همه رای بدهیم تا چشم دشمنان داخلی و خارجی کور شود
رای ما ریسی خواهد بود حتما به دادملت خواهد رسید
خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
1