کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

تاثیر فولاد آراد یاسوج بر اقتصاد شهر یاسوج

20 خرداد 1400 ساعت 9:29

کارخانه فولاد آراد بویراحمد به مدیریت اینجانب، در زمینی به مساحت 20000 متر مربع (دو هکتار) و سوله‌های محل قرارگیری دستگاه‌ها به مساحت 9000 متر مربع (نه هزار متر مربع) با ظرفیت تولید سالیانه 60000 تن (شصت هزار تن) انواع میلگرد و نبشی و شمش، در جهت ادامه خدمت به شهر و همشهریان عزیزم در دستورکار شرکت دژ سازان آریوبرزن قرار گرفت، که با پیشرفت فیزیکی 60 درصدی، نوید خدمتی بزرگ در راه اعتلای استان و شهرمان داریم که بصورت سه شیف کاری و در 300 روز کاری در سال، تعداد زیادی از جوانان متخصص استان و شهرمان در کارخانه فولاد آراد مشغول بکار می‌شوند. با توجه به توضیحات ابتدایی متن، رونق اقتصادی زیادی سهم شهر نوپای یاسوج می‌گردد که با صادرات محصولات به خارج از استان، دیگر استانهای این کشور زرخیز، از این رونق بهره مند می‌گردند.


صنعت فولاد در تولید، اقتصاد و صنعتی شدن کشور نقش بسیار موثری دارد. فولاد کشور با ایجاد ارزش افزوده از مرحله استخراج معادن تا تولید و مصرف، تعداد زیادی شغل‌های متنوع ایجاد می‌نماید. مشاغلی که مرتبط با بهره برداری از معادن، حمل و نقل، تولید فولاد، بازرگانی، آموزش، تهیه تجهیزات و ماشین آلات، مشاوره و بروزرسانی تجهیزات و خدمات پرسنلی و ... است و این موارد را می‌توان تنها بخش کوچکی از منفعت‌های فولاد دانست. ایجاد بازارهای دائمی صادرات فولاد که رونق آن وابسته به تولید محصولات متنوع، استاندارد و با قیمت رقابتی است و از طرف دیگر رونق اقتصاد کشور از دیگر مزایای مهم صنعت فولاد است که در کنار این موضوع باید به پرورش خیل عظیمی از کارشناسان دیگر صنایع در صنعت فولاد به عنوان صنعتی مادر اشاره کرد. دانستن این نکته شاید جالب باشد که یکی از مهمترین منابع درآمدی شرکت تیسن کروپ آلمان از طریق آموزش به متخصصان صنایع دیگر کشورها محقق می‌شود. فروش تکنولوژی و خطوط تولید (فولاد مذاب، نورد و..) و پشتیبانی‌های فنی و مهندسی از دیگر مزایای این صنعت است.

توسعه صنعتی و اقتصادی که فولاد سازان یا شرکت‌های تولیدکننده فولاد برای کشورمان به ارمغان آورده‌اند، ناشی از رونق بخش‌های ساخت ماشین آلات، معدن، کشتی سازی، خودروسازی، حمل و نقل و لوله و پروفیل ساختمانی، صنایع بسته بندی و صنایع مرتبط با تولید و انتقال انرژی است و نمی‌توان آن را تنها منحصر به رونق بخش ساختمان دانست. با توسعه اقتصادی بطور ناخودآگاه، مصرف فولاد نیز افزایش می‌یابد، سیاستگذاران کشور ما در برنامه ششم توسعه با هدفگذاری بر روی سرمایه گذاری در بخش توسعه خطوط راه آهن ایران (با توجه به نیاز مبرم کشور و کاستی‌های حمل و نقل ریلی و هدف دولت در ظرفیت حمل بار ریلی در سال 1404 که 202 میلیون تن است) سعی در بالابردن مصرف سرانه فولاد در کشور دارند.
معضلات صنعت فولاد
با توصیف تمام مزایای این صنعت و نقشی که در رونق اقتصادی و صنعتی شدن کشور دارد، ضرورت اهمیت به این صنعت را بیش از پیش می‌سازد اما متأسفانه سیاست‌های بکارگرفته شده برای صنعت فولاد کشور در شرایط کنونی کافی نبوده و بستر این صنعت آن گونه که شایسته است آماده و مهیا نگردیده است. از این رو صنعت فولاد با معضلات زیادی روبرو است. واحدهای صنعتی به علت نداشتن زیرساخت‌های مناسب، با معضلات زیادی روبرو شده و همین امر موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای مختلف تولیدی فولاد و در ادامه آن خروج تک بعدی محصولات از بسیاری از کارخانجات بزرگ، گردید. صنعت فولاد در هر کشور اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که میزان تولید آهن و فولاد، معیاری جهت صنعتی بودن آن کشور محسوب می‌گردد. در شرایط فعلی که کشور درگیر بحرانهای مختلف در عرصه‌ی بین المللی است، تولید فولاد و نیز گسترش محصولات آن قطب جدید اقتصادی را می‌تواند تعریف کند.
تأثیر عوامل بیرونی بر قیمت فولاد

عدم توازن و همخوانی بخش‌های بزرگ صنعتی با معیارهای مورد انتظار دولت، موجب شکست و عدم موفقیت سیاست‌های انقباضی دولت در صنایع مختلف گردیده است اما با این حال، پتانسیل بخش‌های خصوصی هنوز روزنه امیدی در این وضعیت به حساب می‌آید که باید به آن توجه ویژه گردد. در خوشبینانه ترین حالت، کشور در سال 98 برای تثبیت داشته‌های اقتصادی سال قبل با چالشهای بی شماری روبرو است. چالش‌هایی که البته پشت سر گذاشتنی هستند اما مشروط به اینکه زمینه برای انجام آن فراهم باشد. یکی از این چالش‌های که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است، قیمت فولاد است که خود تحت تأثیر عوامل بسیاری است. اما مهمترین عامل مؤثر در تعیین قیمت فولاد، بهای ارز است. مواد اولیه، نسوز، مواد آلیاژی وارداتی از جمله مواردی هستند که نوسان قیمت آنها وابسته به قیمت ارز و نوسانات آن است. مدیران فولاد، افزایش قیمت فولاد را برای امسال پیش بینی نمی‌کردند اما وضعیت بوجود آمده در روابط بین المللی، ارز و بازار عرضه و تقاضا، موجب افزایش قیمت فولاد و نوسان شدید آن و بی اعتبار نمودن پیش بینی‌ها شده است. اما فولادیها با در نظر گرفتن این متغیر در بهترین زمان ممکن مجوز افزایش سرمایه‌ی سنگین و جذاب شرکت از محل سود انباشته توسط سازمان بورس و اوراق بهادار را گرفتند تا در این نمودار افزایشی، مردم و خریداران سهم کمتری داشته باشند و بعلاوه با تزریق این نقدینگی به سایر طرحهای در دست اجرا به زودی شاهد برداشت مطلوب از محل سرمایه گذاری این شرکت باشیم.
آنچه حقیقت دارد این است که دولت در مهار تورم ناشی از تولید صنعتی و انباشتگی محصولات، هیچ ایده و سیاست برتری ندارد و در واقع تغییر مثبتی ایجاد نشد. به وجود نیامدن زیرساختار مناسب برای بسیاری از واحدهای صنعتی معضلات پیچیده‌ای را رقم زده تا آنجا که شاهد خروج تک بعدی محصولات از بسیاری از کارخانجات بزرگ بودیم که همین مسئله سببب شد در تصاویری تلخ شاهد تعطیلی واحدهای مختلف و بزرگ تولیدی باشیم. آنچه که فولاد را از این حیث از سایر قطبهای صنعتی کشور متمایز می‌کند گستردگی محصولات و سیاست آزمون و خطای آن ابتدا در بازار داخلی و سپس در بازارهای خارجی است. شاید ارائه‌ی این استراتژی به بازار بود که سبب شد فولادیها در همایش معرفی ۱۰۰ شرکت برتر ایران عناوین بسیار قابل توجه که دارای شاخصهای بزرگی است را کسب کنند. رتبه‌ی هفتم در شاخص فروش در بین ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور؛ رتبه‌ی اول در گروه فلزات اساسی؛ رتبه‌ی دوم در شاخص ارزش بازار؛ رتبه‌ی دوم در شاخص ارزش افزوده؛ رتبه‌ی دوم در شاخص بیشترین سودآوری؛ رتبه‌ی چهارم در شاخص بالاترین اشتغال‌زایی و رتبه‌ی چهارم در شاخص بیشترین صادرات. آنچه که از این عناوین بر می‌آید کمی خیال کشور را از حیث آمادگی بخش بزرگی از تولید در ارائه‌ی بازار مطلوب راحت می‌کند. در بحث صادرات که از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی است نیازمند طرح جدی و رقابتی هستیم..

در این راستا، کارخانه فولاد آراد بویراحمد به مدیریت اینجانب، در زمینی به مساحت 20000 متر مربع (دو هکتار) و سوله‌های محل قرارگیری دستگاه‌ها به مساحت 9000 متر مربع (نه هزار متر مربع) با ظرفیت تولید سالیانه 60000 تن (شصت هزار تن) انواع میلگرد و نبشی و شمش، در جهت ادامه خدمت به شهر و همشهریان عزیزم در دستورکار شرکت دژ سازان آریوبرزن قرار گرفت، که با پیشرفت فیزیکی 60 درصدی، نوید خدمتی بزرگ در راه اعتلای استان و شهرمان داریم که بصورت سه شیف کاری و در 300 روز کاری در سال، تعداد زیادی از جوانان متخصص استان و شهرمان در کارخانه فولاد آراد مشغول بکار می‌شوند. با توجه به توضیحات ابتدایی متن، رونق اقتصادی زیادی سهم شهر نوپای یاسوج می‌گردد که با صادرات محصولات به خارج از استان، دیگر استانهای این کشور زرخیز، از این رونق بهره مند می‌گردند.
 


کد مطلب: 435326

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/435326/تاثیر-فولاد-آراد-یاسوج-اقتصاد-شهر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1