تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : ۴۳۵۲۱۲
حواشي و تاثيرات مناظره اول در آستانه مناظره دوم همچنان پابرجاست

نبرد 7 نفره، راند دوم

۳
۰
نبرد 7 نفره، راند دوم
کبنا ؛امروز دومين دور از مناظره‌هاي سيزدهمين دوره از انتخابات رياست‌جمهوري برگزار مي‌شود. اما هنوز حاشيه‌هاي مناظره اول ادامه دارد. همچنان سياست‌مداران در نقد دور اول اظهارنظر مي‌كنند و تاكيد دارند كه نوع رفتار نامزدها نه‌تنها مردم را به راي دادن تشويق نكرد، بلكه در مواردي به تشديد نگاه منفي مردم نسبت به وضعيت دامن زد. برخي نظرسنجي‌هاي غيررسمي هم كه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده، نشان مي‌دهد كه وضعيت اقبال مردم نسبت به نامزدها همچون گذشته بوده و تغييري در شرايط نه چندان مطلوب مشاركت حاصل نشده است.
نوع ادبياتي كه نامزدها در دور نخست مناظره‌ها به كار گرفتند بيش از آنكه برنامه‌هاي‌شان را شفاف‌ كرده باشد، صرفا نوعي جدال لفظي و «رجزخواني سياسي» بود و همين هم باعث شده پس از مناظره اول، تقريبا هر 7 كانديدا مورد انتقاد افكار عمومي قرار بگيرند. هرچند چهره‌هاي سياسي هم از اين منظر با شهروندان همدل بودند؛ محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين باره به ايسنا گفته است: «نامزدهاي محترم انتخابات مي‌توانستند از فرصت اين مناظره براي تبيين برنامه‌هاي خود به‌ويژه در موضوع اقتصاد استفاده بهتري كنند اما با كمال تاسف اين فرصت عمدتا به اتهام‌زني به يكديگر و طرح مسائل حاشيه‌اي طي شد.»
البته برخي در حمايت از اين يا آن كانديدا، از رفتار ديگر كانديداها انتقاد كردند؛ انتقاداتي كه عمدتا رنگ و بوي جناحي داشت. چنان‌كه محمدعلي موحدي‌كرماني ديروزبا اشاره به صحبت‌هاي مهرعليزاده و همتي درباره رييسي آنان را تهديد به ردصلاحيت كرد؛ «بترسيد كه گرفتار ردصلاحيت خود توسط شوراي نگهبان شويد كه در اين صورت مبتلا به رسوايي و خواري در دنيا و عذاب الهي در آخرت خواهيد شد!»
به‌ هر حال تا روز گذشته نظرسنجي‌هاي رسمي و غيررسمي نشان از اين دارد كه نمودار اقبال عمومي براي شركت در انتخابات هنوز تكان چنداني نخورده و حتي برخي مدعي شده‌اند كه اين ميزان اثر منفي از مناظره‌ها گرفته و اندكي افول داشته است. مناظره‌ها البته تاحدودي منجر به جابه‌جايي چند كانديدا شده است. آن‌طوركه از مطالعه حدود 10 نظرسنجي (عمدتا غيررسمي) دست‌گيرمان مي‌شود، همتي و رضايي و البته اميرحسين قاضي‌زاده كمي بيش از گذشته مورد توجه قرار گرفته‌اند. البته در همين حال هم برخي احزاب اصلاح‌طلب مانند كارگزاران سازندگي حمايت خود را از همتي افزايش داده‌اند. ضمن آنكه همتي و رييسي بيش از 5 كانديداي ديگر به‌دليل رفتارشان در مناظره اول مورد نقد قرار گرفتند. برخي مراكز نظرسنجي هم اعلام كرده‌اند كه داده‌هاي آنان نشان از كاهش نسبي محبوبيت رييسي دارد و در اين ميان برخي مدعي شدند كه اين ميزان تا حدود 8 درصد از مجموع آراي او كاسته است. هرچند بايد توجه داشته باشيم كه اين داده‌ها در مراكز مختلف، متفاوت است و در مراكزي كه به هركدام از كانديداها نزديك هستند، نتايج منتشرشده به نفع كانديداي موردحمايت‌شان است. در همين حال كميته تبليغات انتخابات صداوسيما در تصميمي متفاوت اعلام كرده كه قرار است به رييسي 5دقيقه فرصت بدهد تا به آنچه اين كميته اتهامات همتي و مهرعليزاده عليه رييسي مي‌داند، پاسخ دهد. تصميمي كه مطابق انتظار موجي منفي و انتقادي را نسبت به رييسي در شبكه‌هاي اجتماعي به‌‌ راه انداخت و همتي هم در نقد آن، به طعنه گفت كه در جريان مناظره اول، 29 بار به او تهمت زده‌اند و از آنجا كه اين اتهامات از سوي 4 نفر مطرح شده، بايد به او 20 دقيقه فرصت بدهند!
هرچه بود، اين 7 كانديدا عصر امروز براي دومين‌بار روبروي يكديگر مي‌ايستند تا پيرامون مسائل مختلف فرهنگي، اجتماعي و سياسي با يكديگر مناظره كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کدام عملکرد رییسی مورد نقد بود؟به نظرشما نباید جواب اتهاماتی که بهش زدن رو میداد؟
Iran, Islamic Republic of
برعکس نظرسنجی شما در سطح جامعه محبوبیت رییسی به طرز چشمگیری افزایش یافته
Iran, Islamic Republic of
همتی و مهرعلیزاده اخلاق رو باختن.رییسی فقط از خودش دفاع کرد و توهینی نکرد
خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
1