تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۹
کد مطلب : ۴۳۵۱۲۷
تحلیلی بر کاندیداهای انتخابات میاندوره گچساران؛

(بخش اول) انتخابات ۱۴۰۰ گچساران و چند راهی تصمیم

۳۶
۰
(بخش اول) انتخابات ۱۴۰۰ گچساران و چند راهی تصمیم
کبنا ؛رد اعتبارنامه منتخب مردم در تیرماه ۹۹ که با تلاش تعدادی از نمایندگان مجلس و همراهی برخی افراد و عوامل درونی استانی و شهرستانی در حوزه انتخابیه گچساران و باشت اتفاق افتاد؛ زحمتی دوباره برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم و زخمی عمیق بر پیکره گچساران و باشت فرود آورد.
تا هنگام اعلام نهایی صلاحیت نامزدهای میاندوره‌ای، رقابت اصلی بین سیدقدرت‌الله حسینی بحرینی و ساسان تاجگردون تلقی می‌شد.
 قدرت الله حسینی بحرینی پس از رد اعتبارنامه تاجگردون در مجلس کنونی خود را پیروز فصلی دیگر از تاریخ منطقه و یکه تاز قدرت؛ قلمداد نمود و هل من مبارز می‌طلبید و گفت: «هر کسی در صحنه باشد، مقابل من است.» صحبتی که بجد با واکنش «ریحان محمدپور» دیگر ده‌بزرگی هم ولایتی سید بحرینی؛ موسوی شهردار، هومن عسکری (قشقایی)، علیمراد جعفری و ... مواجه شد.
 سید قدرت حسینی با قاطعیت شورای نگهبان رد صلاحیت شد. تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا ساسان تاجگردون  احراز صلاحیت نگردد.  سید قدرت از آن طرف نیز تمام تلاش خویش را بکار گرفت تا سیدناصر برادر کوچکتر خویش را - در غیاب تاجگردون‌ها - به عرصه رقابت‌ها انتقال دهد.
 سید قدرت حسینی در بحبوحه ثبت نام ساسان تاجگردون برادر ارشد غلامرضا، جدی‌ترین ایرادی که توانست از کاندیداتوری ساسان تاجگردون بگیرد و او را به چالش بکشاند بحث موروثی بودن نمایندگی در خاندان تاجگردون را مطرح کرد در حالی که کمتر از چندماه همین مورد برای خودش پیش آمد و کاندیداتوری برادرش، سید ناصر، وی را با چالش جدی در جامعه سیاسی گچساران روبه رو ساخت.
سید ناصر در راه گچساران قبل از رسیدن به پل بریم ناچاراً باید از صافی دستگاه‌های نظارت عبور کند. احتمالاً حضور  سید ناصر در رقابت‌ها دور از حواشی‌های سیاسی محتمل نخواهد بود؛ موضوعی است که دستگاه‌های مربوطه در مورد آن تصمیم گیری خواهند کرد.
 ۱-  علیمراد جعفری
از اعضای اسبق حزب جمهوری اسلامی و رئیس اسبق شورای نگهبان گچساران در حوالی ابطال انتخابات زمستان ۷۸ و مجلس پنجم و ششم.
جعفری نماینده میاندوره ای مجلس هفتم، برادر دو شهید و جانباز جنگ تحمیلی و دبیر معارف اسلامی دبیرستانهای گچساران فردی تقریباً آرام و کم حاشیه که اختلاف سلیقه‌های جدی در دوران نمایندگی خویش با سید قدرت الله حسینی را در کارنامه دارد و همچنان آن اختلافات دامه دارد. حاج علی مراد جعفری به دلیل آرامش و سکوت و عدم دخالت در رد اعتبارنامه تاجگردون و همچنین ارتباطاتی که با تیم محمدرضا باهنر چهره اصوگرای کشوری داشته، در شرایط کنونی نسبت به دوره‌های قبل آرای رو به رشدی دارد و یکی از گزینه‌های دارای شانس پیروزی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ تلقی می‌شود. گرچه رفتارهای آتی انتخاباتی حامیان تاجگردون و سید قدرت می‌تواند تأثیر جدی در سبد آرای وی داشته باشد.
۲- هومن عسکری 
از حقوق خوانده‌های ایل قشقایی که نیم نگاهی هم به جریان اصلاح طلب در وی مشاهد می‌شود در زمستان ۱۳۹۸ به همراه سردار احمد خورشیدی و مهندس علی پولادی وندا به فرمانداری گچساران وارد و ضلع چهارم انتخابات در ۲ اسفند ۱۳۹۸ گردید. هومان عسکری در آن انتخابات به شکست سنگینی محکوم شد چرا که قاطبه ایل قشقایی در اردوگاه تاجگردون فعالیت می‌کردند و تشرهای خورشیدی و تلاشهای فولادی تغییر چندانی در آرای وی نداشت.
پس از انتخابات ۹۸، هومان عسکری نتیجه انتخابات را بر خلاف قدرت حسینی پذیرفت و سکوت پیشه کرد تا بهار ۱۴۰۰ که بدون همراهی خورشیدی و علی پولادی وندا به فرمانداری گچساران آمد و برای بار دوم بخت خود را بیازماید البته اینبار بدون سردار و پولادی وندا، چون سردار خورشیدی به اردوگاه ریحان محمدپور پیوست و علی پولادی وندا نیز به اردوگاه سید قدرت حسینی...
 عسکری در ابتدا عدم احراز صلاحیت و در مرحله رسیدگی به اعتراضات تأیید صلاحیت شد و بر خلاف انتخابات قبل که در قامت رقیب جدی تاجگردون ظاهر شده بود اینبار توانست اصلاح طلبان و چهره‌های شاخص ایل قشقایی را (در نبود ساسان تاجگردون) با خود همراه سازد؛ «غلامرضا تاجگردون را نعمتی بزرگ و سرمایه‌ای تکرار ناشدنی برای جنوب خواند و خدمات و اقدامات و توانمندی‌های تاجگردون را مورد تقدیر قرار داد.»
هومان عسکری اگر بتواند ایل قشقایی که کف رأیی بالغ بر ۲۰ هزار است را متحد سازد و همچنین حمایت جدی حامیان تاجگردون و برخی اصلاح طلبان را به سبد آرای ایل قشقایی بیافزاید از جدی‌ترین گزینه‌های دارای شانس پیروزی خواهد بود. ترکش‌های سخنرانی حاج جعفری علیه عسکری شاید بر این احتمال بیافزاید که سید قدرت حسینی در نبود احتمالی برادر کوچکترش با فشار علی فولادی وندا به حامیان عسکری قشقایی بپیوندد و معادلات را تغییر دهد.
آنچه در این انتخابات می‌تواند زمین بازی را به نفع هر کاندیدایی تغییر دهد رفتار حامیان غلامرضاتاجگردون و سید قدرت حسینی خواهد بود.
۳ - ریحان محمدپور ده بزرگ حقوق خوانده‌ای آرام و مدیری جدی، که در کسوت مسئولیت‌های کلیدی قوه قضاییه رضایت نسبی مراجعه کنندگان حوزه انتخابیه را بعنوان سرمایه اجتماعی در آستین دارد. او اصولگرایی نجیب و بی حاشیه به نظر می‌رسد که حضور وی در این انتخابات از منظر برخی تحلیلگران سیاسی؛ پدیده‌ای جدید در سپهر سیاسی گچساران تلقی شده است. ریحان محمدپور و حامیانش از رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون اعلام نارضایتی می‌کنند و آنرا وقفه‌ای جدی در کار مردم تلقی می‌نمایند.
ریحان محمدپور چهره‌ای نجیب و بی آزار از خود در اذهان مردم ساخته است و کاندیداتوری وی در این شرایط جریان سید قدرت الله حسینی را با چالشی جدی بخصوص در ایل باوی مواجهه ساخته است.
ارتباطات بروز و گسترده وی با قوه قضاییه و وزارتخانه و سازمانهای پایتخت و تلاشهای جدی وی طی چندماه اخیر وی را به یکی از شانس‌های جدی رقابت‌های ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بدل ساخته است و اگر بتواند کف رأی خود را بالا ببرد و همچنین حمایت حامیان تاجگردون را در بویراحمد گرمسیر و شهر گچساران و... را جذب کند، راه چندانی تا نشستن بر کرسی سبز نمایندگی گچساران و باشت نخواهد داشت. حضور یا عدم حضور سید ناصر حسینی در این دوره و اعلام حمایت تاجگردون و یا سید قدرت حسینی (در نبود سید ناصر) دو نکته‌ای ست که سبد آرای ریحان محمدپور را به اوج یا قعر جدول رقابت‌ها خواهد رسانید.
۴ - سید ناصر حسینی پور برادر اصغر سید قدرت، خالق اثر «پایی که جا ماند» جانباز و آزاده جنگ تحمیلی مردی با "نیمه‌ای پنهان" جنم و جسارت و هیمنه سید قدرت را ندارد و آن نفوذ و محبوبیت سید قدرت را  ندارد. بعضی به درست یا نادرست به رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون و همچنین رد صلاحیت ساسان تاجگردون ربط می‌دهند ولی تاکنون هیچ اظهار نظری در این خصوص بروز نداده است و پاسخگویی وی در این خصوص می‌تواند خیلی مواضع را شفاف‌تر نماید. وی ارتباط دوستانه، اداری و سیاسی با تیم زاکانی و سعید جلیلی داشت و دارد.
  تأیید صلاحیت سید ناصر حسینی پور برای حوزه انتخابیه گچساران و باشت تا این لحظه در هاله از ابهام قرار دارد چرا که فعالین سیاسی و برخی کاندیداها حضور وی را آبستن بعضی اتفاقات سیاسی احتمالی می‌دانند.
  تا همین جای انتخابات سید ناصر حسینی به عنوان یک چهره ملی نتیجه خوبی را به دست نیاورده، اگر تغییر حوزه انتخابیه او تأیید نشود و یا رأی نیاورد که قاعدتاً چون آن نفوذ و جامعیت برادر بزرگتر را ندارد موفقیت بزرگی حاصل نشده و اما اگر رأی بیاورد، احتمال اینکه نتواند جای نماینده‌ای قدر همچون رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی را پر کند بلکه حتی شاید از جبران خلآ فقدان سید قدرت و پر نمودن جای خالی وی نیز عاجز باشد و این عدم موفقیت سیاسی و مدیریتی در کارنامه او قلمداد می‌شود.
۵ - نستور درخشنده پور؛ شهردار اسبق گچساران از چهره‌های نزدیک به ستار هدایتخواه و جریان اصولگرای استان کهگیلویه و بویراحمد، هم ایلی و رقیب قدر مهدی روشنفکر نماینده فعلی بویراحمد در ایل بزرگ تامرادی. درخشنده پور اواخر دولت سید محمد خاتمی مدیرکل وقت مسکن و شهرسازی بود.
 تأیید صلاحیت وی در انتخابات میاندوره ای گچساران و باشت، در حالی جالب و غیره منتظره به نظر می‌رسد که ۱۵ ماه پیش از فیلتر شورای نگهبان برای انتخابات مجلس یازدهم از حوزه بویراحمد و دنا نتوانست عبور کند. درخشنده پور اقبال قابل توجه و منتهی به پیروزی در این رقابت فعلاً ندارد و شاید فضای برای او فراهم شود.
۶ - سید محمود فاطمی مدیر اسبق حراست شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران که  او در باره استخدام غیربومی‌ها در مهمترین نهاد اجرایی و اقتصادی گچساران هنگام ثبت نام در فرمانداری گچساران سئوال کردند. وی از خود چهره‌ای واقعگرا، آرام و تعقلگرا به نمایش گذاشته و در فضای رسانه‌ای دارای هیمنه‌ای جدی می‌باشد.
 ۷ - سید محمد یوسف کاظمی چهره‌ای آرام و مدیری با زرومه و تجربیات و ارتباطات بالا در وزارت کشور استانداری و فرمانداری‌های فارس، فرزند ارشد آیت الله سید محمود کاظمی از علمای بنام گچساران و اولین حاکم شرع گچساران.
سید محمد یوسف کاظمی بیدک از مدیران دولت اصلاحات و از نیروهای خط امامی و اصلاح طلب گچساران تلقی می‌گردد که همواره چهره‌ای معقول و نجیب و کارنامه‌ای موفق و پاک از خود در مسئولیت‌های مختلف بجا گذاشته است.
بیانیه اخیر شورای اصلاح طلبان گچساران که به نداشتن کاندیدا در انتخابات پیش رو؛ بسنده کرده‌اند، کار را برای کاظمی اصلاح طلب سخت کرده است.
 ۸ - هوشنگ گرجی‌نیا از دیگر چهره‌ای بومی باوی و گچساران که دارای مدرک تخصصی پزشکی و از خانواده‌ای خوشنام در منطقه توانسته است با تفکر نزدیک به اصلاح طلبان از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و خود را برای ماراتن ۱۴۰۰ آماده سازد.

 -----------------------------
فربد عدالتخواه
۱۶ خرداد ۱۴۰۰
نام شما

آدرس ايميل شما

حق بگو
Iran, Islamic Republic of
برادر من ..تا الان که ابطال انتخابات گچساران متوجه سید قدرت بود ..دوباره کار سید ناصر شد ..میشه از این خیالبافیها ننویسید و حقیقت رو بنویسید ..عزیز آقای تاجگردون عکس افرادی رو منتشر کرد که می توانند نماینده وحتی بهتر از نمایندگان فعلی باشند آخر برادرش رو معرفی کرد ولی سید قدرت این حرفو نزد . ..فکر قیامتتون باشید
Iran, Islamic Republic of
زر مفت نزن
Iran, Islamic Republic of
معلوم نیست کی به کیه
Iran, Islamic Republic of
هدفتون فقط جبهه گیری علیه یک نفره که انشالله روتون سیاه میشه
Iran, Islamic Republic of
آقای عدالت‌خواه ممنون که چقدر با زرنگی از کاندیدتون تعریف کردی ...دیلیا اینجوری هستن فقط تفرقه بینداز و حکومت کن
Iran, Islamic Republic of
اتفاقاً تفرقه گروه دیگه و طایفه دیگه انداختن تو این شهر
حرف الکی نزنید
Iran, Islamic Republic of
توانایی حکومت کردن هم دارن که حکومت میکنن
تا کور شود هر آنکه نتوان دید
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
حیف وقت که صرف خوندنش کردم،تا حالا که گردن سیدقدرت بوده،الان افتاده گردن سیدناصر،ان شالله جدش کمک کنه و پوزه همتون به خاک مالیده بشه
باشت
Iran, Islamic Republic of
هر کی تاج دستور بده ومخالف سید قدرت وناصر باشه
ما همه هستیم
سید علی کاظمی
Iran, Islamic Republic of
نگاه سیاسی باید بر حسب عقل و منطق باشد ما ازسید یوسف کاظمی حمایت میکنیم چون هم خط و همفکر جناب دکتر تاجگردون می باشد از بدو انقلاب از زمان حاج بهرام در کنار خانواده تاجگردون بودند و چه ضربها نخوردند ایشان تنها نماینده ایست ک.کار نامه موفق دارد از,بقیه کاندیدها تمایز می کند هومن عسکر و جعفری و محمدپور اصوالگرا ست ودر چند برهه رقیب تاجگروون بودند چرا باید تو اولویت قرار گیرند
اندرزگو
Iran, Islamic Republic of
پیروز انتخابات سالم ...سید ناصر حسینی است...چون دکتر تاجگردون از کسی این دوره حمایت نخواهد کرد
پوریا جاوید
Iran, Islamic Republic of
دکتر فاطمی مردی ک با برنامه های شغلی خوبی وارد انتخابات شده و به فکر جوانان هست
غلام عباس محمدی
Iran, Islamic Republic of
دکتر فاطمی مردی درستکار و کاربلد و مدیر موفق
علی تیموری
Iran, Islamic Republic of
دکتر فاطمی مدیر توانمند و به فکر همه جوانان برای شغل
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
سلام و احترام.
پسوند فامیلی دکتر عسکری را اشتباه نوشتید.ایشان عسکری اُرُجلو هستند.البته تیره بزرگ آرخلو هم محترم و عزیزند.لطفا تصحیح کنید.تشکر
محمدی
Iran, Islamic Republic of
دکتر فاطمی ازسال91تا۹۴رییس حراست شرکت نفت بودند که به عنوان بهترین مدیر شناخته شدند به امید پیروزی دکتر
علیزاده
Netherlands
مرد اخلاق و دلسوز جوانان و شهرمون دکتر سید محمود فاطمی
حمید عبدی
دکتر فاطمی فردی که سابقه اجرایی و مدیریتی داره از لحاظ علم و دانش هم انسان با سواد و باتجربه هستن بیاییم به دکتر فاطمی اعتماد کنیم
تنها هدف دکتر فاطمی فقط اشتغال زایی برا جوانان شهرستان گچساران و باشت و معیشت مردمه
حسین رضایی
دکتر فاطمی با 24 تا پروژه برا اشتغال زایی و توسعه شهرمون پا به عرصه انتخابات گذاشتن
سعید
Iran, Islamic Republic of
دکتر محمود فاطمی فردیه ک با ایده های نو و مدیریت اجرایی اومده تا شهرمون رو اباد کنه ب امید پیروزی و موفقیت دکتر فاطمی عزیز
United States
بین این چند کاندید هیچکدوم به جز دکتر فاطمی برنامه ای برا شهرمون و جوانان نداره
Iran, Islamic Republic of
معلومه طرفدار کی هستی تحلیلات آبکیه سید ناصر میروز انتخاباته
ظاهری
United States
تنها کاندید دارای برنامه اقای فاطمی
آرمان محمد ی
Iran, Islamic Republic of
دکتر فاطمی حامی مدیری متعهد و یاور قشر مستضعف
محمد یاوری
Iran, Islamic Republic of
دکتر فاطمی آمده تا با ایجاد شغل یاور جوونای بیکار بشه
Iran, Islamic Republic of
هوشنگ گرجی پور درست استچرا نوشته گرجی نیا اصلاحش کن
Iran, Islamic Republic of
دکتر هوشنگ گرجی پورفوق تخصص از خانواده خوشنام بابرنامه‌های مدرن بهترین گزینه مجلس شورای اسلامی
Iran, Islamic Republic of
دکتر فاطمی مردی انقلابی و درستکار و خادم محرومین شهرمون به امید موفقیتشون
United Kingdom
دکترفاطمی مردی عمل گرا با برنامه های جدی در حوزه اشتغال جوانان بیکار شهرمان انشاالله پبروز این میدان دکتر فاطمیست
United Kingdom
دکتر فاطمی فردی نخبه و متخصص وباخلاق و دلسوز جوانان شهرمون
Iran, Islamic Republic of
رای من سیدناصرحسینی
زهرا
Iran, Islamic Republic of
شما به عنوان یک رسانه اصلا رسالت خودتون را درست انجام نمی دهید و از نحوه ی خبر زدنتون جناح سیاسی شما کاملا مشخصه در صورتی که شما باید به عدالت رفتار کنید.
زهرا
Iran, Islamic Republic of
شما به عنوان یک رسانه اصلا رسالت خودتون را درست انجام نمی دهید و از نحوه ی خبر زدنتون جناح سیاسی شما کاملا مشخصه در صورتی که شما باید به عدالت رفتار کنید.
زهرا
Iran, Islamic Republic of
شما به عنوان یک رسانه اصلا رسالت خودتون را درست انجام نمی دهید و از نحوه ی خبر زدنتون جناح سیاسی شما کاملا مشخصه در صورتی که شما باید به عدالت رفتار کنید.
محمد
Iran, Islamic Republic of
سید ناصر چهره ای ملی است. جانباز سرافراز میهن است. متاسفم برای نویسنده که از روی عمد بر علیه سید ناصر موضع گرفته
خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
1