تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۴۳۴۸۲۲
سلامتی و تندرستی؛

ویتامین‌های ضروری برای زنان / راهکارهایی برای افزایش هوش هیجانی

۰
ویتامین‌های ضروری برای زنان / راهکارهایی برای افزایش هوش هیجانی
کبنا ؛چند راهکار بسیار ساده وجود دارد که در افزایش هوش هیجانی به شما کمک خواهد کرد. در این مطلب علاوه بر این راهکارها با ۱۰ ویتامین آشنا می‌شوید که مصرف آنها برای داشتن سیستم ایمنی سالم در زنان مؤثر است.
به گزارش کبنا به نقل از همشهری آنلاین، تا به حال به این فکر افتاده‌اید که لازم است هوش هیجانی را در خودتان افزایش بدهید؟ آیا پیش آمده که به روش‌هایی برای افزایش هوش هیجانی فکر کنید؟ در حال حاضر بسیاری از کارشناسان معتقدند که هوش هیجانی حتی از آی کیو هم برای موفقیت موثرتر است.
چندین فاکتور تعیین‌کننده و موثر در رابطه با پایه‌ هوش هیجانی ما موثر است. برای برخی از آدم‌ها، تفسیر درست سایرین موهبتی است که همیشه آن را داشته‌اند. این امر نیازمند میزان مناسبی از تعدیل و تنظیم و حتی یادگیری است.
چندین فاکتور در برداشت ما از دیگران نقش دارد و دانستن دلیل برداشت‌های تحریف‌شده‌ ما، بدون تردید به دقیق‌تر شدن آن‌ها در آینده کمک خواهد کرد.
ای کیو یا هوش هیجانی چیزی است که در تمام مدت بزرگ شدن‌مان یاد می‌گیریم که تقویتش کنیم یا جلوی پیشرفتش را بگیریم. اگر در بچگی به شما می‌گفتند که گریه نکنید یا به شما یاد داده‌اند که احساسات خودتان را با پاسخ‌هایی مثل خوبم و طوری نیست پنهان کنید، احتمالا در مقایسه با کسانی که راجع به احساسات‌شان صحبت کرده‌اند، کم‌تر مستعد پذیرفتن حالات عاطفی دیگران هستید و چنین توانایی دارید.
دیوید کارسو، دارای مدرک دکتری، روانشناس در دانشگاه ییل و یکی از نویسندگان تست هوش هیجانی مِیر، سالووی و کارسو می‌گوید این‌که به شما یاد بدهند همه چیزهایی که ما را انسان می‌سازد پنهان کنید، می‌تواند در زمان بزرگسالی، اثراتی فاجعه‌بار روی زندگی‌تان بگذارد.
تمام آن چیزهایی که فعالیت‌های روزمره می‌دانیم می‌تواند روی توانایی ما برای شناخت درست آدم‌ها تاثیر بگذارد. یک مطالعه‌ جدید توضیح می‌دهد که وقتی رسانه‌های دارای صفحه‌ نمایش و ابزار ارتباطی را از زندگی‌مان حذف می‌کنیم و آن‌ها را با ارتباطات فیزیکی و شخصی جایگزین می‌کنیم، چه اتفاقی رخ می‌دهد.
در شرایطی که رسانه‌های دیجیتال برای بسیاری از ما شیوه‌های ارتباط و یادگیری را فراهم می‌کنند، مطالعه‌ ما نشان می‌دهد که مهارت‌ها در شناختن عواطف آدم‌ها ممکن است زمانی که تعاملات رو در رو، جای خود را به ارتباطات از طریق ابزار و فناوری می‌دهند، تضعیف شود.
ما پی بردیم کسانی که از صفحات نمایش دور هستند و فرصت‌های زیادی برای تعاملات میان‌فردی دارند، به میزان قابل توجهی در شناختن نشانه‌های عاطفی که در صورت آدم‌ها وجود دارد، پیشرفت داشتند.
روش‌های مؤثر برای افزایش هوش هیجانی
۱. بکوشید ذهنی روشن داشته باشید
همیشه سعی کنید به تک تک تعاملات فردی به عینی‌ترین شکل ممکن نزدیک شوید. اغلب اوقات، دیدگاه‌های شخصی و تعصبات خودمان را وارد برداشتی که از دیگران داریم می‌کنیم و این روی قضاوت‌های ما سایه می‌افکند.
مشاور زبان بدن و بنیانگذار وب‌گاه تروث بلیزر، بلانکا کوب، می‌گوید: «احساسات خود و تجربیات سابق‌تان با آدم‌های دیگر می‌تواند برداشت‌های شما را تغییر دهد و این ممکن است باعث شود که موقعیت را اشتباه تعبیر کنید».
در عوضِ توجه به لباس آدم‌ها، یا تصور این‌که ظاهر ژولیده‌ آن‌ها ارتباطی با نیک‌منشی یا بدخواهی آن‌ها دارد، یک لوح سفید باشید و به رفتارها و کلمات مخاطب‌تان توجه کنید.
۲. نقش زبان بدن را در ارتباطات نادیده نگیرید
در زمان‌هایی که شرایط روحی بدی دارید، بر خلاف آن‌چه فکر می‌کنید، احتمالا در مخفی کردن آن ماهر نیستید.
 آدم‌ها به وسیله زبان بدن عواطف منفی و مثبتی را نشان می‌دهند. تغییرات تقریبا غیرقابل مشاهده‌ای رخ می‌دهد که ما از بیش‌تر آن‌ها حتی خبر نداریم. دست به سینه ایستادن، جهت قرار گرفتن پای‌تان زمان صحبت با آدم‌ها، چشم در چشم شدن، لبخند زدن و حالات مختلف دیگری از زبان بدن می‌تواند به مخاطب شما از احساس‌تان بگوید.
۳. سعی کنید از پیش‌داوری تا حد ممکن پرهیز کنید
پس از آنکه تفکر یا ایده‌ای درباره‌ شخصی در سرمان شکل گرفت، احتمالا همیشه او را از پشت همان لنز نگاه می‌کنیم. برای مثال اگر به کسی برچسب حیله‌گر بودن بزنیم، به رفتارهایی دقت خواهیم کرد که این برداشت اولیه را تایید کنند و به رفتارهایی که ارتباطی با برداشت اولیه ندارند، توجه نخواهیم کرد.
این موضوع حقیقت دارد که برداشت‌های اولیه‌ ما درباره‌ آدم‌ها معمولا درست هستند، اما هرگز مبرا از خطا و اشتباه نیستند. یادتان باشد، فرضیات اولیه‌ خود را بر اساس تعاملی مستمر دوباره مورد ارزیابی قرار بدهید و متعاقبا آن‌ها را تغییر بدهید.
۴. بگذارید گذشته در همان گذشته بماند
حافظه فوق‌العاده در به یاد آوردن خاطرات و اتفاقات، موهبتی است که به ما به عنوان انسان عطا شده‌ است. متاسفانه، این یعنی ما چیزهایی را درباره‌ گذشته به یاد می‌آوریم که نباید هیچ تاثیری روی زمان حال ما داشته باشد.
به عنوان مثال فرض کنید شما یک تجربه‌ ناخوشایند از سوی یکی از نمایندگان پشتیبانی آی‌تی داشته‌اید، ممکن است به طور غیرمنصفانه تصور کنید که شخص بعدی هم کمکی به شما نخواهد کرد. یا اگر اخیرا کسی را دیده باشید که همنام شخص مورد تنفر شما است، احتمالا رفتارتان کمی با او متفاوت خواهد بود.
در عوض اینکه خاطرات منفی را در باقی زندگی‌تان به همراه داشته باشید، هر تعامل را به عنوان تجربه‌ای جدید ببینید. به این ترتیب زندگی بسیار مطلوب‌تر خواهد بود و خطوط ارتباطی به وسیله‌ی اطلاعات نامربوط مسدود نخواهند شد.
به دست آوردن و داشتن یک درک روشن‌تر از همنوعان‌مان، روابطی عمیق‌تر و صادقانه‌تر ایجاد می‌کند. واضح است که بهبود هوش هیجانی برای سلامت ما مفید است.
مطالعات بسیاری درباره‌ رابطه‌ بین هوش هیجانی و سلامت کلی صورت گرفته‌ است و نتایج شگفت انگیز بوده‌ است. یکی از این مطالعات می‌گوید: نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که هوش هیجانی اثر قابل توجهی روی سلامتی و همین‌طور توانایی کنار آمدن  و احتمالا پشت سر گذاشتن اختلالات پزشکی تهدیدکننده دارد.
رسیدن به یک شناخت بهتر از خودمان کمک می‌کند که درک بهتری از دیگران داشته باشیم؛ و این شناخت بر روح و جسم ما تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
مصرف ۱۰ ویتامین برتر برای داشتن سیستم ایمنی سالم در زنان موثر است
غالب خانم‌ها نسبت به سلامتی خود آگاهی بیشتری دارند و می‌کوشند برنامه غذایی موثر بر سلامتی‌شان دنبال کنند. برنامه رژیم غذایی سالم بر سلامتی برنامه‌ای است که ترکیب صحیح ویتامین‌ها را در خود جای داده باشد.
هر یک از ویتامین‌ها عملکرد خاصی را در بدن انجام می‌دهد. کمبود ویتامین‌های مورد نیاز می‌تواند در مشکلات جدی سلامتی نقش داشته‌ باشد. به عنوان مثال، کمبود ویتامین دی می‌تواند سبب بروز افسردگی شود. به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که ویتامین‌ها را از طریق مواد غذایی که می‌خورید، یا در صورت لزوم، از طریق مکمل‌های ویتامین دریافت کنید.
ویتامین‌های ضروری برای زنان | راهکارهایی برای افزایش هوش هیجانی

آیا واقعا لازم است مکمل ویتامین مصرف کنیم؟
۱- ویتامین A
اولین ویتامین مهم برای خانم ها، ویتامین A است که خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. خانم‌ها در هر سنی به ویتامین A نیاز دارند، چون به ساخت و تقویت استخوان‌ها، دندان‌ها، بافت‌های نرم، پوست و غشاهای مخاطی کمک می‌کند؛ هم‌چنین ویتامین A خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد، بینایی را بهبود می‌بخشد، فرآیند پیری را کُند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.
مواد غذایی سرشار از ویتامین A شامل زردک (هویج)، طالبی، کدو تنبل، زردآلو، بادمجان رومی (گوجه فرنگی)، تربوز (هندوانه)، بروکلی، کلم پیچ، پاپایا، هلو، فلفل قرمز، پالک (اسفناج)، تخم مرغ، جگر، شیر و غلات غنی شده است.
۲- ویتامین B۲
این ویتامین که با عنوان ریبوفلاوین شناخته می‌شود برای رشد و سوخت و ساز نرمال ضروری است. این ویتامین به بالا رفتن انرژی و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، و در عین حال مور مور شدن و بی‌حسی، اضطراب، استرس و خستگی مفرط را کاهش می‌دهد.
کمبود ویتامین ب ۲ می‌تواند روی سوخت و ساز اثر داشته باشد و سیستم ایمنی و عملکردهای عصبی را تحت تاثیر قرار دهد، برخی مواد غذایی سرشار از ویتامین B۲ شامل گوشت، پنیر، شیر، ماست، سبزیجات برگدار، تخم مرغ، غلات و حبوبات، دانه‌ سویا، بادام، مغزها و سمارق (قارچ) است.
۳- ویتامین B۷
ویتامین B۷ که با عنوان بیوتین نیز شناخته می‌شود، برای رشد سلول و سنتز اسیدهای چرب لازم است. این ویتامین غدد تعریق، مو و پوست را سالم نگه می‌دارد. در واقع این ویتامین رشد مو را تقویت می‌کند و به درمان شکنندگی ناخن‌ها کمک می‌کند؛ هم‌چنین ویتامین B۷ برای رشد استخوان و مغز استخوان لازم است و به حفظ کلسترول در سطح نرمال کمک می‌کند.
در حالی که کمبود ویتامین B۷ خیلی نادر است، اما رخ می‌دهد و می‌تواند سبب شکنندگی مو، جوش، عملکرد غیرعادی قلب، سستی، کم‌خونی (آنمی) و افسردگی خفیف شود. ممکن است از این نشانه‌های کم‌خونی اطلاعی نداشته باشید.
مواردی از برترین گزینه‌های غذایی برای دریافت ویتامین B۷ ماهی، بادام، زردک (هویج)، موز، طالبی، میوه‌های زرد، سبزیجات برگی سبزرنگ، عدس، برنج قهوه‌ای، فلفل، زرده‌ تخم مرغ، سویا، بلغور جوی دو سر، شیر، پنیر، ماست و مغزها است.
۴. ویتامین B۶
این ویتامین که با عنوان پیریدوکسین نیز شناخته می‌شود، یک ویتامین ضروری است که برای سلامت سیستم ایمنی اهمیت زیادی دارد. این ویتامین خاص به بدن کمک می‌کند تا هورمون‌ها و مواد شیمیایی مغزی تولید کند و نهایتا به کاهش افسردگی، بیماری قلبی و از دست دادن حافظه کمک می‌کند.
ویتامین ب ۶ در عین حال می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند. خانم‌های باردار می‌توانند خوراکی‌های دارای ویتامین B۶ بخورند تا از شر حالت تهوع صبحگاهی خلاص شوند. کمبود ویتامین B۶ در بدن می‌تواند سبب کم‌خونی (آنمی) شود.
برخی از مهم‌ترین خوراکی‌ها برای دریافت دوز کافی ویتامین B۶ غلات غنی‌شده، آووکادو، موز، گوشت قرمز، لوبیاها، ماهی، بلغور جو دو سر، مغزها، دانه‌ها، و میوه‌های خشک است.
۵. ویتامین B۹
یکی دیگر از بهترین ویتامین‌ها برای خانم‌ها، ویتامین B۹ است. ویتامین B۹ که با عنوان اسید فولیک نیز شناخته می‌شود، برای همه‌ی خانم‌ها ضروری است، چون به پیشگیری از بیماری قلبی، فشار خون بالا، آلزایمر، افسردگی، سرطان و از دست دادن حافظه کمک می‌کند؛ هم‌چنین سلامت مغز و عملکرد سلولی را بالا می‌برد و باروری و رشد جنین را در دوره‌ بارداری بهبود می‌بخشد.
کمبود این ویتامین در خانم‌های باردار سبب نارسایی‌های لوله‌ عصبی در نوزاد، نظیر اسپینا بیفیدا می‌شود.
خوراکی‌های سرشار از ویتامین B۹ شامل سبزیجات برگی به رنگ سبز تیره، آب مالته (پرتقال)، مارچوبه، تربوز (هندوانه) و خربزه، توت فرنگی، غلات غنی‌شده، حبوبات، لوبیاها، مخمر مغذی، و تخم مرغ است.
۶- ویتامین B۱۲
ویتامین B۱۲ برای سوخت و ساز، تقسیم سلولی نرمال و سنتز پروتئین مهم است. این ویتامین به پیشگیری از بیماری قلبی، از دست دادن حافظه و کم‌خونی (آنمی) کمک می‌کند.
هم‌چنین می‌توان از آن برای درمان افسردگی استفاده کرد و به حفظ سلامت دستگاه عصبی و عملکرد مغز نیز کمک می‌کند. کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند سبب کج‌خلقی، افسردگی و گیجی شود.
برخی از برترین منابع خوراکی برای ویتامین B۱۲ پنیر، تخم مرغ، ماهی، گوشت قرمز، شیر، ماست و غلات صبحانه‌ غنی‌شده است.
۷- ویتامین D
ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که جذب کلسیم را بالا می‌برد و در قوی نگه داشتن استخوان‌ها نقشی کلیدی دارد؛ هم‌چنین ویتامین D خطر ابتلا به ام اس، آرتریت روماتوئید و انواع مختلف سرطان را کاهش می‌دهد.
این ویتامین مهم برای خانم‌ها می‌تواند به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی کمک کند؛ ممکن است کمبود این ویتامین استخوان‌هایتان را ضعیف کند.
قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت کوتاه و به صورت روزانه می‌تواند به بدن‌تان دوز لازم ویتامین D را بدهد. برای اکثر آدم‌هایی که پوست روشن دارند، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید کافی است. به علاوه شما می‌توانید خوراکی‌هایی بخورید که سرشار از ویتامین D است، مانند ماهی‌های چرب، شیر غنی‌شده، جگر و تخم مرغ.
ویتامین‌های ضروری برای زنان | راهکارهایی برای افزایش هوش هیجانی
۸. ویتامین E
ویتامین E خواص ضد پیری دارد که با آسیب سلولی مبارزه می‌کند و تغییرات مرتبط با سن را در بدن‌تان کُند می‌کند. هم‌چنین این ویتامین به پیشگیری از بیماری قلبی، آب مروارید، از دست دادن حافظه و برخی سرطان‌ها کمک می‌کند. از دست دادن حافظه و فراموشی گاهی مرتبط با زوال عقل نیست!
به علاوه، ویتامین E برای پوست و مو ضروری است. این ویتامین اغلب در محصولات مراقبت از مو و پوست گنجانده می‌شود. خوراکی‌های سرشار از ویتامین E شامل جوانه‌ گندم، فندق، بادام، پالک (اسفناج)، مارگارین، روغن ذرت، روغن جگر ماهی، کره‌ بادام زمینی و تخمه‌ آفتابگردان است.
۹. ویتامین C
این ویتامین که به تقویت‌کننده‌ ایمنی معروف است، برای سلامتی خانم‌ها فواید زیادی دارد. ویتامین سی برای تسریع فرایند بهبودی مفید است، رشد بافت‌ها را بهبود می‌بخشد و خطر برخی سرطان‌ها، بیماری قلبی و آسیب به بافت‌ها را کاهش می‌دهد. هم‌چنین در تشکیل گلبول‌های قرمز نقشی اساسی ایفا می‌کند.
برخی از برترین خوراکی‌های سرشار از ویتامین C کلم بروکلی، گریپ‌فروت، کیوی، مالته (پرتقال)، فلفل، سیب‌زمینی، توت فرنگی، جوانه‌ها و بادمجان رومی (گوجه فرنگی) است.
۱۰. ویتامین K
ویتامین K در تقویت استخوان‌ها نقش کلیدی ایفا می‌کند و انعقاد خون را در وضعیتی نرمال نگه می‌دارد همچنین خطر بیماری‌های قلبی مختلف را کاهش می‌دهد. این ویتامین خاص برای عملکرد ایمنی و انرژی نیز ضروری است.
نام شما

آدرس ايميل شما

آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو گفت: گاهی ...
بدرود اصلاحات؟

بدرود اصلاحات؟

هاشمی‌رفسنجانی ردصلاحیت شد تا شورای نگهبان همه اصلاح‌طلبان را غافلگیر کند؛ اما در عین ...
نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

ممکن است در برهه‌هایی از زمان نزدیکی نظر بدنه نیروهای نظامی و فرماندهان کم و زیاد شده ...
1