کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تفاوت‌های انتخابات امسال با سال ۱۳۸۴:

پدیده انتخابات ۱۴۰۰ چه کسی است؟

1 خرداد 1400 ساعت 15:31

به اعتقاد بنده در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، رقابت‌ها با توجه به فعالیت‌ها و عقبه‌ای که برخی نامزد‌ها داشتند، پیرامون سه چهره خواهد بود. در این رابطه به نظر می‌رسد که پدیده این دوره انتخابات فردی از میان آقای جهانگیری، آقای رئیسی و لاریجانی باشد. در اولویت دوم چهره‌های همچون آقای محمد شریعتمداری و آقای مسعود پزشکیان قرار دارند. البته حال باید دید که تایید صلاحیت‌ها به چه شکلی خواهد بود و کدام یک از چهره‌ها در عرصه انتخابات باقی خواهند ماند.


برخلاف انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم که چهره‌های سیاسی کمتری پا به عرصه گذاشتند، حالا تقریباً تمام چهره‌هایی که رسانه‌ها در طول ماه‌های اخیر حدس می‌زدند در انتخابات حاضر شدند. البته هنوز شورای نگهبان لیست نهایی کاندید‌های تایید صلاحیت شده را منتشر نکرده است و تحلیلگران و فعال سیاسی بر سر شکل گیری پدیده انتخاباتی اختلاف نظر دارند.
به گزارش کبنا، برخی از تحلیلگران سیاسی بر این عقیده اند که از میان چهره‌های شاخصی که احتمال تایید صلاحیت آن‌ها وجود دارد، علی لاریجانی می‌تواند پدیده انتخابات ۱۴۰۰ باشد. احمد زیدآبادی در این رابطه می‌گوید: «علی لاریجانی با رویکرد تازه‌ای که در پیش گرفته، احتمالا حریف قدری برای سیدابراهیم رئیسی خواهد بود.» در این میان صادق زیباکلام هم معتقد است که اگر بر فرض محال مصطفی تاج زاده تایید صلاحیت شود، احتمال اینکه پدیده انتخابات پیش رو باشد، وجود دارد.
برخی از فعالان سیاسی نیز از سعید محمد به عنوان پدیده انتخاباتی یاد می‌کنند، این در حالی است که دسته دیگری از فعالان سیاسی معتقدند که او شرایط مد نظر شورای نگهبان را ندارد، بنابراین نمی‌تواند پدیده انتخابات باشد.
با این حال گروهی از تحلیلگران سیاسی هم شکل گیری پدیده انتخاباتی را منوط به افزایش مشارکت مردم می‌دانند و اعتقاد دارند که با مشارکت حداقلی پدیده‌ای شکل نخواهد گرفت.
نباید به دنبال پدیده‌ای همچون احمدی نژادِ سال ۱۳۸۴ در انتخابات بود!
جلال میرزایی استاد دانشگاه و نماینده مجلس دهم در مورد شکل گیری پدیده در انتخابات ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با فرارو گفت: «جامعه در طول سه سال اخیر با مشکلات عدیده‌ای نظیر کاهش تولید ناخالص داخلی، کاهش رشد اقتصادی، افزایش نرخ بیکاری، افزایش نرخ تورم و... روبرو بوده است. این موضوعات نیز باعث شده تا جامعه به دنبال فردی بگردد که توانایی لازم برای کاهش این مشکلات و مدیریت امور برای برون رفت از این موضوعات را داشته باشد؛ بنابراین اگر به دنبال پدیده هستیم، این پدیده را باید بر اساس انتظاری که جامعه دارد مورد شناسایی قرار بدهیم.»
او معتقد است که با شرایط موجود نباید به دنبال پدیده‌ای همچون احمدی نژادِ سال ۱۳۸۴ در انتخابات بود. به گفته او چنین افرادی در انتخابات ۱۴۰۰ بروز و ظهوری نخواهند داشت.
میرزایی می‌گوید: «به اعتقاد بنده در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، رقابت‌ها با توجه به فعالیت‌ها و عقبه‌ای که برخی نامزد‌ها داشتند، پیرامون سه چهره خواهد بود. در این رابطه به نظر می‌رسد که پدیده این دوره انتخابات فردی از میان آقای جهانگیری، آقای رئیسی و لاریجانی باشد. در اولویت دوم چهره‌های همچون آقای محمد شریعتمداری و آقای مسعود پزشکیان قرار دارند. البته حال باید دید که تایید صلاحیت‌ها به چه شکلی خواهد بود و کدام یک از چهره‌ها در عرصه انتخابات باقی خواهند ماند.»
نماینده اسبق مجلس با اشاره به امکان سنجی پدیده شدن لاریجانی در انتخابات پیش رو گفت: «در سطح نخبگان آقای لاریجانی خوب ظاهر شد. یعنی صحبت‌های او هنگام ثبت نام توانست طیفی از نخبگان و سیاسیون اصلاح طلب و میانه رو را تحت تاثیر قرار بدهد. اما هنوز این تاثیرگذاری به توده‌ها سرایت نکرده است. بنده در چند استان و شهرستان کشور که بررسی می‌کردم هنوز فعالیت میدانی و تحولی به نفع آقای لاریجانی ایجاد نشده است؛ بنابراین این واقعیت درباره آقای لاریجانی دیده می‌شود که فعلا شانسی در میان توده پیدا نکرده است.»
او اضافه کرد: «بعید می‌دانم که دور دوم میان آقای لاریجانی و آقای جهانگیری شکل بگیرد. اگر آقای رئیسی در صحنه انتخابات باقی بماند، براساس نظرسنجی او بیشترین شانس را برای رسیدن به دور دوم انتخابات دارد. اما با این حال باید نشست و دید که مناظره‌ها به چه صورتی برگزار می‌شود و چه مباحثی مطرح خواهد شد.» به اعتقاد این استاد دانشگاه، مناظره‌ها از سال ۸۸ به بعد به عنوان یک عامل تاثیرگذار در روند و سرنوشت انتخابات بدل شده است تا جایی که حتی می‌تواند نتیجه انتخابات را تعیین کند؛ بنابراین باید صبر کنیم و ببینیم که چه کسانی در مناظره حضور خواهند داشت و چه مباحثی طرح می‌شود.»
میرزایی در مورد تلاش‌های سعید محمد برای رسیدن به پاستور و پدیده شدن در انتخابات ۱۴۰۰ می‌گوید: آقای سعید محمد با توجه به فعالیت‌ها و پشتوانه‌ای که داشت در مدت کوتاهی توانست در افکار عمومی پایگاهی پیدا کند. اما او پس از ابلاغیه شورای نگهبان در مورد شرایط کاندید‌اهای ریاست جمهوری به حاشیه رفت.
او افزود: «صاحب‌نظران معتقدند که سعید محمد با توجه به تعاریف شورای نگهبان، احتمالا در لیست کاندید‌اهای تایید صلاحیت شده قرار نخواهد گرفت؛ بنابراین پرداختن به سعید محمد دیگر موضوعیت ندارد. بلکه بیشتر رقابت در این دوره همچون دوره‌های گذشته گفتمانی خواهد بود. چراکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری از سال ۸۴ تا ۹۶ میان دو گفتمان شکل گرفته است. با این وجود کاندید‌اهایی که گفتمانی را نمایندگی می‌کنند و یا از عهده طرح یک گفتمان بر می‌آیند بیشتر از سایر چهره‌ها با اقبال مواجه می‌شوند.»

از پیشتازی رئیسی در نظرسنجی تا حضور لاریجانی در فضای مجازی و برنامه 8 محوری جلیلی
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی با ۳۲.۶ درصد نفر اول محبوبیت را در انتخابات در بین مردم دارند.
بر اساس آخرین یافته‌های یکی از معتبرترین مراکز نظرسنجی‌های کشور که پس از پایان ثبت‌نام‌ها و در کل کشور از جمله در روستاها و شهرهای کوچک انجام شده است، نرخ مشارکت در انتخابات تا کنون ۴۲.۹ درصد است که ۳ درصد نسبت به قبل رشد داشته است.
همچنین بر اساس این نظرسنجی ۲۱ درصد از مردم به دلیل کرونا در انتخابات شرکت نمی‌کنند.
بر اساس این نظرسنجی شهرهای بیرجند، زاهدان، اردبیل، خرم‌آباد، قم و ایلام بیشترین آمار مشارکت در انتخابات را تا این لحظه دارا هستند و در مقابل شهرهای تهران، شیراز، سنندج، اصفهان، کرج و رشت نیز پایین‌ترین مشارکت را دارند.
بررسی این نظرسنجی در مورد میزان رأی آوری و اقبال مردم به کاندیداها، حجت‌الاسلام رئیسی با ۳۲.۶ درصد نفر بیشترین اقبال را در بین مردم دارد.
بر اساس این گزارش، در بررسی آراء منفی کاندیداها نیز جهانگیری ۲۱ درصد، لاریجانی ۸ درصد، احمدی‌نژاد ۶ درصد و رئیسی ۴.۷ درصد آراء منفی را به خود اختصاص داده‌اند.
به گزارش فارس، طبق این نظرسنجی مردم مهم‌ترین دلیل عدم مشارکت خود را در انتخابات، مشکلات اقتصادی با ۳۲ درصد عنوان کرده‌اند.
حمایت شورای وحدت از رئیسی
منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت با اشاره به تدوین چارت سازمانی فعالیت ستادهای انتخاباتی شورای وحدت در سراسر کشور و لزوم تشکیل سریع این ستادها برای حمایت از نامزدی حجت‌الاسلام رئیسی گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در شورای وحدت، دفاتر شورای وحدت در استان‌های کشور مأموریت یافتند تا نسبت به انتخاب فردی شایسته و توانمند از چهره‌های ملی و استانی به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی شورای وحدت در آن استان اقدام نمایند.
وی همچنین افزود: علاوه بر مراکز استان‌ها، در تمام شهرستان‌ها، شهرها و بخش‌های استان نیز مسئولین هیئت‌های اجرایی به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی تعیین می‌شوند و در صورت تصویب هیئت اجرایی انتخاب فرد دیگری به‌عنوان رئیس ستاد بلامانع است.
وی در پایان ضمن اشاره به این مسئله که فعالیت‌های انتخاباتی شورای وحدت در سراسر کشور با مسئولین ذی‌ربط منصوب رئیسی هماهنگ خواهد بود، افزود: شورای وحدت تمام ظرفیت خود در سراسر کشور را برای حمایت یکپارچه از حجت‌الاسلام آقای رئیسی بسیج نموده است.
اعلام حمایت جمعیت پیشرفت و عدالت از آیت‌الله رئیسی
جمعیت پیشرفت و عدالت در بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه عملکرد آیت‌الله رئیسی در سال‌های اخیر، ایشان را فردی تحول‌گرا و فسادستیز نشان داده، تصریح کرد: این جمعیت حمایت رسمی خود را از وی به‌عنوان نامزد اصلح اعلام می‌کند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با اشاره به اینکه عملکرد آیت‌الله رئیسی در سال‌های اخیر نیز ایشان را فردی تحول‌گرا و فسادستیز نشان داده تأکید کرده است: آن عملکرد این امید را ایجاد کرده است، ایشان بتواند با پشتوانه اجماع نیروهای سیاسی اصولگرا و انقلابی، آرای مردم را نیز کسب کند. جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی مطابق با مانیفست نواصولگرایی و بر اساس باور به «وحدت جریانی» حمایت رسمی خود را از ایشان به‌عنوان نامزد اصلح بین کاندیداهای جریان انقلاب اعلام می‌کند و از سایر نامزدهای انقلابی دعوت می‌کند تا در این انتخابات برای پیروزی ایشان تلاش کنند.
لاریجانی: برای نیروهای مسلح و قضات احترام قائل هستم
علی لاریجانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری پنج‌شنبه 30 اردیبهشت‌ماه با حضور در فضای مجازی به سؤالات خبرنگاران و فعالین سیاسی پاسخ گفت. لاریجانی با بیان اینکه «یکی از اشکالات دولت فعلی جدیت نداشتن در کار است.» گفت: بیکاری به‌دلیل این است که اصل در کشور به سمت اقتصاد محوری نرفت و باید حداقل برای 20 سال اقتصاد مسئله اصلی کشور شود.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درخصوص بیانیه ثبت‌نام خود گفت: حرف من را درست توجه نکردند و مطلب من این بود که جای تصمیماتی از جنس پادگان و حوزه قضایی نیست. لاریجانی افزود: من افتخار می‌کنم مدتی در زمان جنگ در نیروهای مسلح و سپاه بودم و برای نیروهای مسلح و قضات شریف احترام قائل هستم ولی جای تدریس نهج‌البلاغه وسط اتوبان نیست.
رئیس سابق مجلس همچنین اظهار داشت: دولت باید همراهی کند و معتقد باشد و در مسئله بنزین هم تدبیر و هم نحوه اجرا اشکال داشت ولی اینکه در عمل این‌طور شد بخش‌های امنیتی و انتظامی باید نظر دهند.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به مسئله برجام اظهار داشت: اگر کسی بتواند موضوعی به این مهمی (برجام) را که مشکلات مردم را حل می‌کند 20 دقیقه‌ای تصویب کند خیلی مدیر خوبی است و به آن رأی بدهید. برجام مسئله ملی بود و نمی‌خواستیم پیاز بفروشیم که همین‌طور حل شود.
وی گفت: مبنای من کارآمدی است؛ چه اصلاح‌طلب، چه اصولگرا و چه مستقل. دسته‌بندی‌های سیاسی نمی‌گذارد روی توانایی‌ها نورافکن بیفتد.
ممنوعیت ویدئو را لغو کردم
لاریجانی همچنین با انتشار یک ویدئو در فضای مجازی گفت: من وقتی در وزارت ارشاد بودم ملاحظه کردم که دستگاه دولتی تصمیم گرفته ویدیو را ممنوع کند برای مردم. خوب مردم می‌خواستند با دوربین زندگی خودشان را به تصویر بکشند و هیچ دلیلی برای اینکه حکومت حق دارد چنین محدودیتی به‌وجود بیاورد نمی‌دیدم و به همین دلیل هم این دستور را لغو کردم.
وی همچنین افزود: آیا یک قاضی می‌تواند برای «همه» مردم تصمیم بگیرد؟ و محدوده دخالت یک قاضی در زندگی مردم و محدود کردن آزادی آنها تا کجاست؟
دعوت دانشجویان از لاریجانی برای پاسخ به ۹ سؤال اساسی
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور طی نامه‌ای از علی لاریجانی، داوطلب سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری از وی برای حضور در جلسات انتخاباتی این اتحادیه دعوت کرد.
عطریانفر: رقابت نهایی انتخابات احتمالاً میان جهانگیری و لاریجانی است
محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی دیروز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: قطعاً انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود و احتمال می‌دهم شاهد دوگانه جهانگیری و لاریجانی در مرحله دوم باشیم چون رئیسی در دور گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری (سال ۹۶) که مشارکت خیلی بالا و حدود ۴۰ میلیون بود حداکثر ۱۶ میلیون رأی آورد. پیش‌بینی می‌کنم که رأی او به مرز ۱۰ یا ۱۱ میلیون برسد.
وی ادامه داد: از آنجایی‌که پیش‌بینی می‌کنم مشارکت بالای ۵۵ درصد باشد رئیسی نمی‌تواند در مرحله اول توفیق یابد و در مرحله دوم هم رقابت نهایی از آن لاریجانی و جهانگیری است.
برنامه ۸ محوری سعید جلیلی / برای کارآمدسازی «ماشین دولت»
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی تصویری با موضوع بررسی «ماشین دولت»، ۸ محور سفرهای وزارتخانه‌ای، دولت الکترونیک در چهار گام، ارتقای سازوکار به جای تغییر ساختار، هر دانشگاه یک دولت سایه، طرح ادعاهای زمانمند و قابل اندازه‌گیری، تبیین شفاف ضوابط کشورداری و نهادینه کردن تجربه‌های موفق بسیج نیروهای اجتماعی برای تحول در سیستم اداری را برنامه‌های خود برای کارآمدسازی ماشین دولت دانست.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مهم‌ترین کارویژه رئیس‌جمهور این است که بتواند ماشین بزرگ دولت که حجم عظیمی‌از سرمایه‌های انسانی، امکانات و بودجه کشور را در اختیار دارد، کارآمد کند.
زمان بررسی صلاحیت‌ها برای 5 روز دیگر تمدید شد
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از تمدید زمان بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم به مدت پنج روز دیگر خبر داد.
کدخدایی عنوان کرد: با توجه به گزارش‌های کارشناسی و دقتی که اعضا دارند، روند بررسی‌ها همچنان ادامه دارد و هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم و باید عرض کنیم که ما باید از پنج روز دوم مهلت هم استفاده کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بعید است که زودتر از ۱۰ روز مهلت قانونی بتوانیم اسامی‌داوطلبان نهایی را به وزارت کشور اعلام کنیم، گفت: هر کدام از پرونده‌ها، ساعت‌ها از اعضای شورای نگهبان وقت می‌گیرد تا به جمع‌بندی اولیه برسیم و نهایتاً در جلسه نهایی، به جمع‌بندی برسیم.
نامه تشکل‌های دانشجویی 15 دانشگاه کشور به آیت‌الله جنتی
جمعی از تشکل‌های دانشجویی 15 دانشگاه کشور در نامه‌ای به آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، خواستار قاطعیت این شورا در بررسی شرایط داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری و عمل به قانون شدند.
مهمانپرست: کسانی که بانیان وضع فعلی هستند، نباید گریه کنند!
رامین مهمانپرست، دوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در دومین قسمت از ویژه برنامه «وقت انتخاب» با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته بیش از حد لازم وزن دیپلماسی را روی برجام بردند، گفت: حتی در بهترین زمانی که اوباما بود و جان کری هم پای صحبت‌هایش بود مشکلات اقتصادی ما حل نشد و تحریم برداشته نشد. مهمانپرست با اشاره به بغض جهانگیری در روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: کسانی که خودشان مقصر وضع فعلی هستند، نباید گریه کنند. از طرفی می‌گویند رئیس‌جمهور اختیارات لازم ندارد، از طرفی 10 نفر از اعضای کابینه می‌آیند ثبت‌نام می‌کنند.
وی افزود: کسانی که مسئولیت دارند پشت میکروفن گلایه می‌کنند و از نجات کشور حرف می‌زنند. چه چیزی را می‌خواهید نجات دهید؟ خودتان مشکلات را ایجاد کرده‌اید. مردم از این چیزها ناراحت می‌شوند.
عباسی: بغض جهانگیری هم عجیب بود هم خنده‌دار / سومین قسمت از برنامه «وقت انتخاب»
محمد عباسی وزیر اسبق تعاون و ورزش و جوانان و کاندیدای انتخابات 1400 در سومین قسمت از برنامه «وقت انتخاب» تأکید کرد: بغض جهانگیری هم عجیب بود هم خنده‌دار. عجیب بود به‌دلیل اینکه این مجموعه تقریباً در تمام سال‌های بعد انقلاب بیشترین مسئولیت‌ها را داشتند. یعنی اگر هر اتفاقی بیفتد و ما بغض کنیم باید از خودمان بگوییم، مخصوصاً الان کسی که ۸ سال در جایگاه بالای نظام تصمیم‌سازی قرار گرفته، همه اختیارات هم در اختیارش است چرا باید این‌طور برخورد کند.
محمد: فردی که خودش در سپاه و پادگان بوده نباید همه ساختارها را زیر سؤال ببرد
سعید محمد، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع فعالان ستادهای مردمی خود با بیان اینکه یک ماه آینده، روزهای بسیار پرکاری را در پیش داریم، اظهار داشت: باز قصد دو قطبی‌سازی وترساندن مردم از جنگ و دلار و اقتدارگرایی و... را دارند ولی عیبی ندارد چون ما آمده‌ایم انتخابات سه قطبی بشود.
نامزد انتخابات 1400 ضمن اشاره به اینکه می‌گویند در شرایط حساس کنونی کشور به صلاح نیست جوان‌ها و چهره‌های جدید را وارد عرصه کنیم، اظهار داشت: شما نگران میزهای خودتان هستید نه انقلاب و مردم.
وی ادامه داد: فردی خودش در سپاه و پادگان بوده، برادرش سال‌ها ریاست همه دادگاه‌ها را برعهده داشته، اکنون به‌خاطر یک انتخابات دارند همه ساختارها را زیر سؤال می‌برند، باز انتخابات شد این جماعت آمدند، خدا به داد مردم برسد.
مهرعلیزاده: من در این انتخابات هیچ شعاری ندارم
محسن مهرعلیزاده، معاون رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با فارس گفت: بحران اقتصادی موجود صرفاً مربوط به بحث اقتصاد نیست بلکه وضعیت موجود حاصل بحران مدیریت کلان، بی‌برنامگی و نقصان در سیاست‌ورزی داخلی و خارجی است.
وی گفت: بنده بیش از هر چیز در طول عمر مدیریتی و سیاسی‌ام به شیوه‌های حل چالش‌ها و بحران‌ها فکر کرده‌ام، از همین رو کمتر شعار داده‌ام و بیشتر عمل کرده‌ام بنابراین همچون بسیاری دیگر بیان پوپولیستی مشکلات به هیچ وجه رویکرد من نیست... من در این انتخابات هیچ شعاری ندارم، من مردم را مورد خطاب قرار نمی‌دهم بلکه انگیزه ورودم این است که مردم ما را خطاب قرار دهند، برای یک‌بار هم شده به جای اینکه فقط حرف بزنیم گوش‌هایمان را تیز کنیم برای شنیدن حرف حق و آستین‌هایمان را بالا بزنیم برای عمل کردن به برنامه‌ها و وعده‌ها.
رؤسای ۲۱ ستاد استانی جهانگیری مشخص شدند
فاطمه پهلوانی، سخنگوی ستاد اسحاق جهانگیری در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: در جلسه امروز شورای سیاست‌گذاری ستاد آقای دکتر جهانگیری، روسای ستاد ۲۱ استان کشور تعیین شدند.
وی ادامه داد: رایزنی برای تعیین روسای ستاد در سایر استان‌ها ادامه دارد.
افزایش قیمت نان قبل از انتخابات می‌تواند مشکوک و با اهداف سیاسی باشد
روح‌الله متفکرآزاد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با فارس به اشاره به افزایش غیرقانونی قیمت نان و عدم ایفای وظایف دولت در این‌باره اظهار داشت: متأسفانه در حوزه کنترل قیمت‌ها دولت در اکثر حوزه‌ها ناموفق بوده و عملکرد بسیار ضعیفی را داشته است و عملاً بازار رها شده و مغازه‌داران قیمت‌های متفاوتی را به مشتریان اعلام می‌کنند.
وی افزود: این نگرانی وجود دارد افزایش‌های بی‌موقع و حساب نشده مانند افزایش قیمت نان در شرایطی که مردم تحت فشار اقتصادی هستند باعث صدمات سنگینی به وضعیت معیشتی خانوارها شود. عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: افزایش قیمت نان در آستانه برگزاری انتخابات ممکن است مشکوک باشد که حکایت از اهداف سیاسی پشت پرده دارد.
شهریاری: تنها راه نجات برخی‌ها دوقطبی کردن جامعه در انتخابات است
نماینده مردم زاهدان در مجلس با بیان اینکه شورای نگهبان باید این اختیار را داشته باشد تا اگر کاندیدایی به مردم دروغ گفت تا روز آخر بتواند آن نامزد را رد صلاحیت کند، گفت: تنها راه نجات برخی‌ها دوقطبی کردن فضای جامعه در انتخابات است.
وی افزود: اظهارات آقای ظریف و امثال این موارد نشان‌دهنده آن است که آقایان می‌خواهند فضای انتخابات را دوقطبی کنند. این آقایان در این هشت سال بد عمل کردند، خرابکاری کردند و به مردم دروغ گفتند و فکر می‌کنند تنها راه نجات‌شان دوقطبی کردن فضای جامعه در انتخابات است.
 
 


کد مطلب: 434451

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/434451/پدیده-انتخابات-۱۴۰۰-کسی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1