کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت| محمد علی کاظمی

واکاوی آسیبی نهان در جامعه کهگیلویه

28 ارديبهشت 1400 ساعت 11:45

نیازمند دوری از سیاست زدگی در فرایند مدیریت شهری هستیم، که این پرهیز مستلزم ورود افراد متخصص، نخبه و آکادمیک در ابعاد مختلف است، که توانایی ایجاد ساختارهایی که تاکنون در مقام حرف بدون عمل مسکوت مانده اند، را داشته باشند.


۱_ امروزه هر امری که به انتخاب آزاد و فضای دموکراسی از جمیع مختلف مرتبط است، متهم به سیاست زدگی است و اینگونه تصور میشود که عمده افرادی که به این عرصه‌ها ورود می‌کنند، انسانهای سیاست زده و بهره‌مند از سیاست زدگی هستند.
در این نگاه و موضوع همواره خلاف این نظر فکر می‌کنم و معتقدم ورود به عرصه مدیریت شهری چراغ سبز به فضای سیاسی و سیاست زدگی نیست، بلکه شاید از دلایل عمده سیاست زدگی نبود افراد متخصص و آکادمیک در جایگاه‌های انتخابی است؛ جایی که فضا برای لمپن و فرصت طلبان و همینطور حضور عوام فریب‌ها و اشعار ناممکن و عوام‌پسند، اما غیرکارا و غیراجرایی‌شان مساعد می‌شود. در نبود مکانیزمهای کارکردی برای جلوگیری از سیاست زدگی و در نتیجه سیاست ورزیِ سودمند، سیاست زدگی به معنای صحیح ورود و فضا و عرصه برای متخصصین و تحصیل کرده‌های دانشگاههای معتبر کشور تنگ و محدود می‌شود.
۲_ نتیجتاً و بنابراین با چوب سیاست زدگی بسیاری از نخبگان و متخصصین امر رانده و قهر نیروی انسانی غیروابسته، غیرسیاسی و ینابه تعریف این مقال، غیرسیاست زده، یک شهر را از این منابع غنی انسانی فقیر و به شهروند و شهرنشین کمتر و گاها بیشتر مقصر تحویل می‌دهد. اگر نیک بیندیشیم، به فرض درستی این گزاره، و تعمیم آن به برخی افراد آمده و تحویل داده شده به فضای سیاسی_اجتماعی کهگیلویه، البته در همه سطوح شاید خیلی از مسیر سالهای گذشته تا کنون آمده را دست خالی طی نموده ایم.
۳_ بدون تردید شورا و شهرداری‌ها علی الخصوص در شهرهایی که مستلزم توسعه می‌باشند، محکوم و ملزم به پیشرفت و ترقی از جمیع جهات، نظیر دهدشت ما هستند، نیازمند دوری از سیاست زدگی در فرایند مدیریت شهری هستیم، که این پرهیز مستلزم ورود افراد متخصص، نخبه و آکادمیک در ابعاد مختلف است، که توانایی ایجاد ساختارهایی که تاکنون در مقام حرف بدون عمل مسکوت مانده اند، را داشته باشند.

محمد علی کاظمی
مدرس دانشگاه


کد مطلب: 434298

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/434298/واکاوی-آسیبی-نهان-جامعه-کهگیلویه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1