کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبناگزارش می دهد

معضل کمبود جراح مغز و اعصاب در کهگیلویه/پاسخ مسوولان

27 ارديبهشت 1400 ساعت 14:09

از جمله مشکلات در حوزه سلامت شهرستان کهگیلویه کمبود پزشکان متخصصی چون جراح مغز و اعصاب،طب اورژانس و...است که بارها مورد اعتراض مردم بوده است.


از جمله مشکلات در حوزه سلامت شهرستان کهگیلویه کمبود پزشکان متخصصی چون جراح مغز و اعصاب،طب اورژانس و...است که بارها مورد اعتراض مردم بوده است.
سجاد افسر یکی از شهروندان دهدشتی ،با ارسال متنی به این پایگاه خبری گفت:یکی از افتخارات واقعی کشورمان در عرصه ی بین المللی وجود پزشکان حاذق می باشد پزشکانی همچون پرفسور سمیعی که مایه مباهات هر ایرانی می باشد و دیگر پزشکان بزرگ ایرانی که نام بردن از آنها در این مطلب نمی گنجد .
حتی کشورمان در حوزه ی پزشکی پذیرای بیماران کشور همسایه می باشد و بتبع آن  پزشکان ایرانی در تمام نقاط دنیا در بیمارستان های معتبر مشغول طبابت می باشند
 همچنین درحال حاضر درون کشور هم بیشترین تمایل نخبگان علمی در مقاطع تحصیلی به سمت رشته های پزشکی می باشد.
اما آنچه باعث تاسف می باشد کمبود پزشک مخصوصا متخصص و فوق تخصص در خیلی از بیمارستان های کشور می باشد چیزی که بمثابه منابع سرشار نفت وگاز ومعادنی که در کشور وجود دارد ولی مردم در فقر زندگی می کنند سبب نگرانی مردم می شود چرا با وجود این که کشور سرشار از پزشکان حاذق می باشد، ولی در خیلی از بیمارستان ها کمبود پزشک دلیل فوت بیماران می شود.
بیمارستان235 تخت خوابی امام خمینی دهدشت پوشش دهنده جمعیت حدود 200هزارنفری شهرستان های کهگیلویه،چرام وشهرهای دیشموک،لنده،قلعه ریسی و چاروسا ،سرفاریاب وسوق وحتی خیل عظیمی از روستاها می باشد، که تناسب فضای درمانی برای پوشش این جمعیت از دید هر انسان عاقلی منطقی نمی باشد.
   کمبود ۳۰هزار پزشک متخصص در کشور
ولی چاره ی کار چیست ؟قاعدتا نیاز به بیمارستان های جدید در دیگر شهرستان ها می باشد  اما متاسفانه تا کنون وعده ی مسولان کشوری ،نمایندگان فعلی و گذشته ی مجلس و علوم پزشکی باد هوا بوده است،اما آنچه بیشتر از سرانه ی کم فضای  بیمارستان نسبت به جمعیتی که باید پوشش دهد درد آور و آزاردهنده می باشد نبود نیروی پزشک خصوصا پزشک متخصص می باشد که متاسفانه درد ها و مشکلات زیادی را برای مردم این حوزه ها به همراه داشته است و اگر به ترمینال شهر دهدشت مراجعه کنیدبا حجم زیاد مسافرانی برخورد می کنید که روزانه برای درمان به تهران وشیراز مراجعه می کنند.
حالا به عنوان یک شهروند در این منطقه ی محروم ،درد دلی خدمت مسولان کشوری و استانی مکتوب می کنم که امیدوارم روزی به دستشان برسد و گره ای از مشکلات این مردم مظلوم باز شود.
مسولان محترم علوم پزشکی استان ،چرا بیمارستان امام خمینی شهر دهدشت با وجود اینکه پذیرای جمعیت بالای بیماران می باشد باید از نبود پزشک متخصص رنج ببرد چرا این بیمارستان نباید در هر زمینه حداقل چند پزشک متخصص داشته باشد؟
چرا بیمارستان دهدشت که هر روز پذیرای تعداد زیادی از جوانانی می باشد که براثر تصادف دچار آسیب های مغزی وضرباتی در محدوده سر می باشند فقط یک نفر پزشک جراح مغز اعصاب داشته باشد.
" (چند شب پیش یکی از اعضای فامیل دچار ضربه ای درناحیه سر شد کل فامیل با نگرانی وحشتناکی به بیمارستان مراجعه کردند اما کادر درمان بیمارستان بعلت اینکه تنها دکتر  جراح مغز واعصاب بیمارستان امام خمینی دهدشت جناب دکتر براتی به کرونا مبتلا شده بودند مجوز انتقال بیمار به یاسوج را در ساعت 2شب صادر کردند ،بیماری با وضعیت وخیم و جاده 3ساعته دهدشت -یاسوج و خانواده های نگران،تصور چنین وضعیتی هم سخت می باشد.
حالا فرض کنید در آن شب چند تصادف در حوالی حوزه های نامبرده اتفاق  و چند جوان دچار صدمه می شدند جواب گوی این وضعیت چه کسانی  می باشند؟
(البته خود کادر و پرسنل بیمارستان از این وضعیت گله مند هستند) یا آیاجناب دکتر براتی می تواند به تنهایی در کل سال جوابگوی یک بیمارستان باشد مگر این دکتر عزیز که واقعا از نخبه های پزشکی کشور می باشد نیاز به استراحت و در کنار خانواده بودن ندارد.)
مسولان محترم دانشگاه علوم پزشکی استان چرا فکری به حال کمبود پزشک متخصص در بیمارستان امام خمینی دهدشت نمی کنید حالا کمبود فضای درمانی پیشکش؟
مگرمردم این دیار چه گناهی کرده اند که باید جگرسوز داغ عزیزان خود بعلت نبود پزشک در بیمارستان باشند؟
   دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
چرا در تامین نیروی پزشک متخصص در بیمارستان های استان تبعیض قائل می شوید؟ چرا باید یاسوج و گچساران دارای چندین بیمارستان و پزشک های متخصص زیاد باشند ولی دهدشت باید لنگ یک پزشک متخصص جراح مغز واعصاب باشد؟
مگر مردم کهگیلویه بزرگ جزیی از این استان نمی باشند ؟چرا در مورد سلامتی مردم هم سیاسی کار می کنید؟
آیا کمبود پزشک متخصص وفوق تخصص در کشور وجود دارد؟ اگر وجود دارد چرا مسولان وزارت بهداشت اجازه نمی دهند خیل عظیمی از پزشک های عمومی که پشت کنکور تخصص می باشند وارد دانشگاه ها شوند و پزشک متخصص تربیت و وارد بیمارستان ها شوند که جوابگوی بیماران باشند؟
اگر وجود ندارد،پس چرا در بکارگیری پزشکان در سراسر بیمارستان های کشور تعادل ایجاد نمی شود؟ تا پیدا کردن پزشک مورد نیاز برای مردم به معضلی بزرگ تبدیل نشود؟
وزیر محترم بهداشت ؛درست هست که ما در واردات وسایل پزشکی تحریم می باشیم اما آیا در نیروی انسانی هم تحریم می باشیم؟ما که الحمدالله صادر کننده ی نیروی پزشکی به سراسر دنیا هستیم چرا شرایطی ایجاد نمی کنید که پزشکان متخصص در مناطق محروم براحتی خدمت کنند؟
در پایان امیدوارم که مسولان امر سلامت کشوری نگاهی کوچک به بیمارستان (امام خمینی دهدشت)این حوزه ی محروم داشته باشند و قوانینی که سبب ترغیب پزشکان متخصص وفوق تخصص برای خدمت در مناطق محروم باشد وضع کنند و همچنین مسولان استانی از خواب غفلت بیدار شوند و با تلاش بیشتر و نگاه بشر دوستانه و بدون تبعیض در جهت رفع کمبود های درمانی ،مردم این مناطق را از نگرانی ها و مشکلاتی که در حوزه ی پزشکی با آنها روبه رو هستند نجات دهند.مبادا آه جانسوز مادری در سوگ فرزند دامن شان را بگیرد.

پیگیر افزایش سهمیه جراح مغز و اعصاب هستیم

روایت «طیب زادگان» از گیر افتادن کهگیلویه در پیک چهارم کرونا طیب زادگان رییس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه

رییس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه هم در گفت و گو با کبنا با اشاره به کمبود پزشک متخصص جراحی مغز و اعصاب در دهدشت گفت:سهمیه شهرستان یک پزشک جراحی مغز و اعصاب است.
محمدطاهر طیب زادگان با بیان اینکه تنها پزشک متخصص جراحی مغز و اعصاب دهدشت هم روزهایی که مرخصی می خواهد،از قبل اعلام می کند تصریح کرد:ما هم با دانشگاه مکاتبه می کنیم تا با جراح مغز و اعصاب یاسوج و گچساران هماهنگی های لازم برای خدمت دهی به بیماران دهدشت صورت گیرد.
وی افزود:اگر این پزشکان بنا بر شرایط بیمار،سی تی اسکن و..تشخیص به اعزام دهند،بیمار را به بیمارستان یاسوج و گچساران اعزام می کنیم.  
رییس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه با اشاره به وضعیت حال حاضر دکتر براتی تنها پزشک جراح مغز و اعصاب دهدشت گفت:با توجه به شرایط دکتر براتی که احتمال دادیم تا 2 هفته نتواند فعالیت کند،با هماهنگی دانشگاه،یکی از پزشکان جراحی مغز و اعصاب یاسوج را به دهدشت فرستاند.
این مسوول با بیان اینکه تعداد جراحان مغز و اعصاب کم است و سهمیه دهدشت هم تنها یک پزشک است،تصریح کرد:در سفر اخیر معاون وزیر بهداشت به دهدشت طی نشستی کمبود متخصص جراحی مغز و اعصاب،طب اورژانس را گزارش دادیم که قول پیگیری دادند.


کد مطلب: 434256

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/434256/معضل-کمبود-جراح-مغز-اعصاب-کهگیلویه-پاسخ-مسوولان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1