تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۴۳۳۸۴۸
در گفت‌وگوی کبنانیوز با مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

آرد با کیفیت کهگیلویه و بویراحمد کجا می‌رود؟ / تخلف در حوزه آرد و نان و دستگیری افراد

۳
۲
آرد با کیفیت کهگیلویه و بویراحمد کجا می‌رود؟ / تخلف در حوزه آرد و نان و دستگیری افراد
کبنا ؛مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اداره کل غله و خدمات بازرگانی در حوزه تأمین کالاهای استراتژیک و اساسی و مورد نیاز مردم، تنظیم بازار و کنترل نوسانات قیمت در بازار وظایف مهم و خطیری دارد.
ابوالحسن صداقت کیش در گفت و گوی اختصاصی با کبنا نیوز، بیان داشت: در سنوات گذشته انبارهای مربوط به کالاهای اساسی مورد نیاز استان در استان فارس بودند و مردم برای تنظیم بازار و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز خود باید به استان فارس می‌رفتند و شکر و برنج را به استان حمل می‌کردند که خوشبختانه از شهریور ماه ۹۸ با تلاش‌ها و تمهیداتی که در این دولت انجام شد اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد، مستقل از استان فارس شد و توانستیم سهمیه‌ی خوبی در خصوص تنظیم بازار بگیریم. در خود استان ۲ انبار ملکی داشتیم که یک انبار استیجاری هم کرایه کردیم تا کالاهای اساسی وارد بازار شوند.
صداقت کیش در رابطه با موجودی انبارکالاها و توزیع در سطح استان گفت: در سال ۹۹، ۲۰۲۸ تن برنج در بازار استان برای تنظیم بازار و با قیمت مصوب در بازار توزیع کردیم و در حوزه شکر هم ۲۶۶۳ تن شکر در سال ۹۳ وارد بازار کردیم تا جلوی نوسانات بازار را بگیریم و تقریباً به اندازه‌ی نیاز مردم، شکر وارد بازار شد و نظارت نیز بر عهده‌ی سازمان صنعت و معدن بود.
مدیرکل غله استان به موضوع خرید و ذخیره سازی گندم به عنوان یک کالای استراتژیک اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۹۹ میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان ۵۴ هزار تن بوده که در ۱۰ مرکز خرید، خریداری شد و به دو سیلوی موجود در استان برای ذخیره‌سازی منتقل شد و در طول سال با توجه به مصرف ماهیانه استان (۷ هزار تن ماهانه) به صورت مداوم وارد بازار شد و آرد مورد نیاز تأمین شد و ما یک روز هم کمبود آرد در سطح خبازی‌ها در سطح استان نداشتیم و سعی کردیم برنامه کاملی برای تأمین کالاهای اساسی به خصوص آرد داشته باشیم.
وی در تشریح عملکرد و برنامه‌های اداره غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ما یک سازمان خدمات‌رسان هستیم و پروژه‌های عمرانی در دستور کار ما نیست اما یک سری کارها بود که باید انجام می‌دادیم و یک سری مراکز که در اختیار اداره غله و خدمات بازرگانی بود و جزو سرمایه‌های ملی محسوب می‌شدند باید نگهداری می‌شدند و برای نگهداری از این مراکز خدماتی مورد نیاز بود که با گفتگویی که با معاون محترم برنامه ریزی شرکت بازرگانی دولتی ایران داشتیم، اعتبارات خوبی تخصیص داده شد که در همین راستا؛ آسفالت محوطه و بازسازی ساختمان مرکز خرید دهدشت را انجام دادیم، در حوزه استانی هم یک ساختمان متروکه غیرقابل استفاده داشتیم و با تعمیراتی که انجام دادیم یک ظرفیت ۶۰۰ تنی برای نگهداری کالاهای اساسی اضافه کردیم، سیلوی یاسوج قدمتی ۴۰ ساله دارد و یک سرمایه‌ی ملی است و به طور مداوم باید نگهداری شود که با حمایت‌های صورت گرفته آن را  تعمیر و به روز کردیم. تمام این کارها با اعتباری که حدود یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان و از حوزه‌ی بازرگانی و فنی مهندسی در اختیار ما قرار گرفت انجام شدند.
صداقت کیش در ادامه بیان داشت: در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۰ توانستیم ۳۰۰ تن برنج تنظیم بازار برای مصرف ماه رمضان در سطح استان توزیع کنیم، ۳۰۰ تن شکر توزیع کرده‌ایم که مجوز توزیع ۱۰۰۰ تن را گرفته‌ایم و در این حیطه دچار مشکل نخواهیم شد و اگر این ۱۰۰۰ تن تمام شد باز مجوز جدید می‌گیریم.
صداقت کیش گریزی به فعالیت‌ها و حضور این اداره در زلزله سال گذشته سی سخت زد و بیان داشت: در زلزله‌ی سی‌سخت توانستیم ۱۰۰۰ کیسه آرد به قیمت دولتی را در اختیار نهادها حمایتی قرار دهیم تا میان مردم توزیع کنند. در روزهای اول زلزله خبازی‌ها با مشکل روبه‌رو شدند و جزو معدود اداراتی بودیم که ظرت مدت ۱۲ ساعت بعد از زلزله خبازی و واحدهای خدمات‌رسان را آماده‌ی خدمت رسانی کردیم و با تماس‌های صورت گرفته با شهرستان‌های اطراف ۱۶۰ هزار قرص نان رایگان به سی‌سخت حمل و با کمک سپاه، فرمانداری دنا و ناحیه مقاومت میان مردم توزیع شد.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ در تأمین کالاهای اساسی به لطف و قوه الهی مشکلی نخواهیم داشت خبر از آغاز برداشت و خرید گندم در سطح استان داد و گفت: در حال حاضر برداشت گندم و کلزا شروع شده است و در ۹ مرکز خرید گندم و ۴ مرکز خرید کلزا خریداری می‌شود و تاکنون قریب به ۱۷۰۰ تن گندم و ۴۰۰ تن کلزا خریداری شده است که البته با توجه به خشک‌سالی امسال ما نیازمند خرید گندم از استان‌هایی که تولید گندمشان بالاست، هستیم و بدنبال این هستیم که کسری گندم سیلو استان تأمین شود. به مردم عزیز استان این اطمینان خاطر را می‌دهیم که در حوزه‌ی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی چه در بحث آرد، نان، شکر و برنج تنظیم بازاری مشکلی نداریم و در بحث روغن هم امسال به نسبت سال پیش شرایط بهتری خواهیم داشت. تاکنون ۱۵ هزار تن کلزا از استان‌های دیگر به کارخانه اکسین فرایند گچساران منتقل شده و پیش می‌شود ۲۰ هزار تن دیگر هم منتقل شود و پیگیر روغن خام از طریق بندر هستیم و مشکلی در تأمین روغن نخواهیم داشت.
صداقت کیش در پاسخ به این انتقاد که گفته می‌شود گندم‌های با کیفیت استان کهگیلویه و بویراحمد که به آرد تبدیل می‌شوند بدست نانوا و مردم استان نمی‌رسد و از استان خارج می‌شود، تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد تولید کننده دو نوع گندم دوروم و معمولی است که گندم دوروم مخصوص ماکارونی و صنایع بیسکوییت‌سازی و صنایع جانبی غلات است و مقدار چشمگیری ندارد، در سال گذشته ۲۷۰۰ تن برداشت شده که امسال با توجه به خشک‌سالی مقدار برداشت کمتر خواهد بود. اما سایر گندم‌های استان که کیفیت خوبی دارند در خود استان مصرف می‌شوند و ما علاوه بر گندم‌های استان خودمان از گندم سایر استان‌ها مثل استان فارس استفاده می‌کنیم. ما چیزی به عنوان صادرات گندم نداریم. در سال گذشته ۵۴ هزار تن گندم تولید شد که ۵۱/۲۰۰ تن در خود استان مصرف شد و باقی مقدار هم گندم دوروم بود که به کارخانه‌های صنایع جانبی غلات ارسال شد. نیاز سالانه‌ی استان ما به گندم حدود ۹۰ هزار تن است و ما مقدار کسری گندم را از سایر استان‌ها وارد کرده‌ایم.
ابوالحسن صداقت کیش مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد در پایان به برخی اخبار در مورد بروز برخی تخلفات در حوزه آرد و نان و دستگیری افرادی در استان واکنش نشان داد و گفت: این بحث مرتبط با موضوعات امنیتی است و در مرحله بررسی و تحقیقات است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مهدی
Iran, Islamic Republic of
آقای صداقت کیش در مورد خودت و معاون بازرگانی شما توضیح میدادی،در خصوص نیروهای به کار گرفته و فامیلی توضیح بده،در مورد شرکت های خدماتی فامیلی توضیح بده،و.....
سیدمحمد فاطمی نیا
United Kingdom
بیش از ۷۰درصد نان تولیدی در دهدشت حتی
برای مصرف دامی هم ارزش ندارد،چرا ادارات صمت و تعزیرات نظارت نمیکنند؟
حسن
Iran, Islamic Republic of
مدیریت ضعیف همین میشه باید صداقت جوابگوی مردم باشه
نامه سعید محمد به داوطلبان ریاست‌جمهوری

نامه سعید محمد به داوطلبان ریاست‌جمهوری

. با توجه به نکات عرض‌شده، می‌توان انتخابات پیش‌رو را که در آغازین سال‌های گام دوم انقلاب ...
آژیر قرمز خودکشی

آژیر قرمز خودکشی

14 ماه می‌شود که کرونا در کشور می‌تازد و مردم مجبور به کاهش مراودات، خانه‌نشینی و انزوا ...
این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

آیا می‌دانستید لوازم خانگی می‌توانند یک زندگی «پنهان» داشته باشند و حتی زمانی که دکمه‌ ...
1