تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۴۳۳۸۰۰
خبرها از بالارفتن احتمال نامزدی رئیس سابق مجلس بعد از کاهش بخت ظریف حکایت دارد

لاریجانی در مرز آمدن و نیامدن

۲
۰
لاریجانی در مرز آمدن و نیامدن
کبنا ؛چنــدان دور از انتظار نبود که اصولگرایان دست به دامان علی لاریجانی شوند تا به عنوان کاندیدای این جریان در انتخابات 1400 معرفی شود. وی با لیست امید وارد مجلس دهم شد و از سوی دیگر همواره سعی کرد اجازه ندهد هجمه‌های سیاسی علیه اصلاح‌طلبان مطرح شود؛ چنانکه فائزه هاشمی به «آرمان ملی» می‌گوید: «در بین اصولگرایان علی لاریجانی متعادل‌تر، منطقی‌تر و عاقل‌تر است و کمتر شعار می‌دهد.  آقای لاریجانی در اعتراضات 88 یک‌بار از کلمه فتنه استفاده نکرد، در میانه قرار گرفت و در دامن اصولگرایان نیفتاد؛ هر چه آنان گفتند، تکرار نکرد.» برخی بر این باور بودند که حزب کارگزاران حامی لاریجانی در انتخابات 1400 خواهد بود اما غلامحسین کرباسچی، دبیرکل این حزب درباره حمایت از نامزدی لاریجانی برای انتخابات پیش‌رو گفته است: «این مساله دروغ یا انحراف در گفته‌هایم است. در انتخابات مجلس دهم، من در قم از آقای لاریجانی در برابر جناح تندرو حمایت کردم و گفتم ما باید تا می‌توانیم از جناح مقابل یارگیری کنیم، اما برای انتخابات اخیر حرفی در حمایت خودم یا حزب یا اصلاحات از ایشان نزده‌ام. ممکن است سوءبرداشتی نسبت به صحبت‌های من در دفاع از عملکرد آقای لاریجانی در مجلس وجود داشته که موجب انتشار این شایعات شده است.» برخی تصور می‌کردند که علی لاریجانی کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری است اما تــجــربه حمــایــت از کاندیــدای غیراصلاح‌طلب در سال‌های 92 و 96 سبب شد این جریان سیاسی اعلام کند از کاندیدای غیراصلاح‌طلب حمایت نخواهد کرد و ائتلافی هم با اصولگرایان نخواهد داشت بنابراین حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی از اذهان خارج شد البته نباید فراموش کرد که کاندیداتوری علی لاریجانی از سوی اصولگرایان مورد استقبال اصلاح‌طلبان است؛ چرا که بر این اعتقاد هستند که او اجازه نخواهد داد عرصه انتخابات به سمت بی‌اخلاقی کشیده شود.
اصولگرایان پشیمان از هجمه به لاریجانی

اما لاریجانی در میان اصولگرایان چه جایگاهی دارد؟ اصولگرایان به‌طور حتم خجل و پشیمان از هجمه به لاریجانی طی سال‌های اخیر هستند. اصولگرایان در سال‌های اخیر به لاریجانی تاختند که چرا حامی اصلاح‌طلبان است و از آنها حمایت می‌کند و این هجمــه‌ها در شرایطی بود که نخواستند به خودشان بقبولانند رفتار اعتدالی لاریجانی برای آرامش فضای کشور است و بحث حمایت از اصلاح‌طلبان در برنامه‌های رئیس مجلس سابق جایی ندارد. آن‌ها به بهانه‌های مختلف لاریجانی را واداده و خائن به جریان اصولگرایی خواندند و از سکوتش پس از خداحافظی از بهارستان اظهار رضایت کردند اما با گذشت زمان و آغاز اختلافات در این جریان بود که اذهان به سمت لاریجانی و نقش او در حل اختلافات کشیده شد. اصولگرایان برای انتخابات 1400 به کاندیداتوری ابراهیم رئیسی امید بستند اما هنوز مشخص نیست رئیس قوه قضائیه حاضر می‌شود کرسی این قوه را برای جلوس بر کرسی ریاست قوه مجریه ترک کند. او برنامه‌های خوبی برای تحول در قوه قضائیه دارد که بدون‌شک بدون‌حضور خودش به مرحله اجرا درنخواهد آمد؛ بنابراین بسیاری از دلسوزان به رئیسی پیشنهاد می‌کنند در قامت رئیس قوه قضائیه باقی بماند. با منصرف شدن رئیسی از کاندیداتوری درانتخابات ریاست‌جمهوری، جریان اصــولگرایی فاقــد کاندیدای رای‌آور می‌شــود و بـه همین دلیل مخالفان و منتقدان اصولگرای دیروز لاریجانی امروز دست به دامان او شدند تا کاندیدا شود اما لاریجانی هنوز اعلام موضع روشنی نکرده است.
  لاریجانی باید اصولگرا بماند
دیروز حسن غفوری‌فرد یکی از چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی درباره موقعیت علی لاریجانی در فضای سیاسی کشور گفت: طبیعی است که حفظ چهره‌های ممتاز برای هر تشکل سیاسی کار بسیار مهمی است اما متاسفانه نشان دادیم دافعه ما بیشتر از جاذبه است؛ درحالی که آموزه بزرگان ما این است که جاذبه در خط اول و دافعه در حد نیاز باشد اما متاسفانه ما به دلیل همین دافعه و بدخلقی‌های برخی دوستان اصولگرا، چهره‌هایی را از دست دادیم. وی ادامه داد: آقای لاریجانی هم جزو چهره‌های ممتاز اصولگرایان است و در مجلس هشتم با اینکه نخستین‌بار بود در مجلس حضور یافت، رئیس مجلس شد در حالی که آقای حدادعادل هم در آن مجلس با سابقه نمایندگی حضور داشت. این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: بخش عمده‌ای از اصولگرایان هم در مجالس هشتم و نهم از ایشان به عنوان چهره‌ای ممتاز حمایت کردند؛ اما در مجلس دهم با توجه به شرایط مواضع ایشان با مواضع برخی اصولگرایان زاویه پیدا کرد و شاید هم اصلاح‌طلبان از نگاه خود خوشحال بودند و به ایشان نزدیک شدند. غفوری‌فرد تاکید کرد: هرچند ایشان هنوز اعلام نکرده که برای این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا هستند یا خیر اما امیدواریم اگر ایشان به کاندیداشدن تمایل دارند پیگیری شود که حتماً برخورد دوستانه‌ای از سوی اصولگرایان صورت گیرد و تلاش کنیم که در اردوگاه اصولگرایان باقی بماند. این عضو جبهه پیروان گفت: ایشان چهره‌ای خدوم و مورد علاقه رهبری  هستند و رهبر انقلاب مسئولیت خوبی مانند نماینده خود در مذاکره با تفاهمنامه ۲۵ ساله چین را به ایشان دادند. غفوری‌فرد افزود: خود من سفری در مجلس هشتم به چند کشور آسیایی همراه ایشان بودم  و دیدم که سیاستمداری پخته است و امیدواریم ایشان را در جریان اصولگرایی حفظ کنیم؛ اگر گلایه و نگرانی هم هست برطرف شود، البته فقط بحث حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری نیست و موضوع اصلی استفاده و بهره‌گیری از تجربه و شخصیت ایشان است. این عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در پایان اظهار کرد: ایشان هنوز هم در اردوگاه اصولگرایان است و اگر گلایه‌ای هم وجود دارد قابل‌حل‌وفصل است. توان ایشان هم فراتر از حضور در کرسی ریاست مجلس یا جمهور است چون ایشان صاحب فکر و اندیشه است.
وضعیت به نفع لاریجانی تغییر می‌کند؟
خراسان یز در این زمینه آورده است؛ تا همین چند ماه قبل علی لاریجانی، یکی از گزینه‌های جدی کاندیداتوری انتخابات 1400 به شمار می‌رفت به طوری که پیوسته بین دو طیف راست اصلاح طلبی و جریان سنتی و محافظه کار اصولگرایی دست به دست و گمانه‌هایی در خصوص این که لاریجانی گزینه نهایی آن‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود، مطرح بود. موضوعی که تا همین چند روز قبل و با قوت گرفتن احتمال  کاندیداتوری محمد جواد ظریف با اما و اگرهای فراوانی همراه شده بود. اما  این روزها و پس از انتشار جنجالی صوت محرمانه گفت و گوی ظریف و به حاشیه رفتن وی، کاندیداتوری لاریجانی آن هم نه از اردوگاه اصلاح طلبی بلکه از  شورای وحدت اصولگرایی بیش از هر زمانی قوت گرفته است. در همین زمینه محمد رضا باهنر رئیس پیروان خط امام و رهبری و عضو شاخص شورای وحدت اصولگرایی سیگنال‌هایی در خصوص احتمال کاندیداتوری لاریجانی برای شورای وحدت مطرح کرده است. او  در گفت و گوی اخیر خود با فردا با بیان این که  خط مشی شورای وحدت اصولگرایی با شورای ائتلاف تفاوت دارد، تصریح می‌کند که اگر لاریجانی اعلام آمادگی برای حضور در انتخابات کند، اسمش در لیست شورای وحدت قرار خواهد گرفت: «در کل شورای ائتلاف خیلی آبش با آقای لاریجانی در یک جوی نمی‌رود اما اگر زمانی آقای لاریجانی بیاید و بگوید من کاندیدا و نامزد هستم، می‌تواند جزو افرادی باشد که در شورای وحدت بررسی می‌شود.»  باهنر در ادامه اظهارات اخیر خود، دفاع جانانه‌ای از چهره اصولگرایی لاریجانی کرده و معتقد است که رفتار لاریجانی در مجلس نه به خاطر تغییر رفتار سیاسی بلکه صرفاً برای همدلی با دولت آقای روحانی بود. این چراغ سبز باهنر به لاریجانی اما با واکنش صریح منوچهر متکی همراه شد. سخنگوی شورای وحدت با حمایت قاطعانه از کاندیداتوری  رئیسی، در خصوص کاندیداتوری لاریجانی تصریح کرد که او کاندیدای شورای وحدت نیست و ادعای نامزدی او از این جریان دروغ پردازی‌های رسانه‌هاست! مصباحی مقدم دیگر عضو شورای وحدت اما همچون متکی مسئله کاندیداتوری لاریجانی و حمایت شورای وحدت از او را، خیلی سفت و سخت رد نکرد و البته تاکید کرد که همچنان نظر این شورا و دبیرکل آن یعنی پور محمدی روی رئیسی است: «همان طور که قبلاً توسط بنده، آقای پورمحمدی و آقای متکی اعلام شده، اولویت جامعه روحانیت مبارز آقای رئیسی است. آقای پورمحمدی هیچ‌گونه اظهارنظری که از چنین گرایشی حکایت بکند (حمایت از لاریجانی)، نداشته است.» با این حال او هنوز نمی‌تواند نسبت به حمایت جریان اصلاحات اطمینان داشته باشد. وضعیت او در جبهه اصولگرایان نیز چنان نیست که بتواند به حمایت و پشتیبانی آنان دلخوش باشد. در پی همین اوضاع است که روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» امروز او را استخوانی در گلوی اصولگرایان توصیف کرده و از این می‌نویسد که «نه می‌توانند رابطه جریانی و جناحی‌اش با راست سیاسی را منکر شوند و از دایره «خودی‌ها» کنارش بگذارند، نه می‌توانند از حضورش در دایره راستگرایان استقبال و برایش فرش قرمز پهن کنند.» اعتماد در ادامه گزارش خود آورده است:  «آمدن یا نیامدن علی لاریجانی آن طور که شنیده می‌شود به حضور یا نبود چند کاندیدای شاخص دیگر بستگی دارد. سیدابراهیم رئیسی، محمدجواد ظریف و اسحاق جهانگیری از جمله کسانی هستند که لاریجانی منتظر است تا ببیند تکلیف حضورشان در انتخابات چه خواهد شد.»  در هر حال اما عالم سیاست، عالم ممکنات است و هیچ بعید نیست که صف آرایی‌ها در دقیقه 90  دستخوش تغییرات فراوانی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

پیش گو
Iran, Islamic Republic of
لاریجانی قطعا خروجی اصلاح طلبان خواهد بود و در صورت اینکه اصول گراهای تندرو جو را متشنج کنند انتخابات را از قالیباف خواهد برد اما در صورت ارامش انتخابات و عدم مشارکت حداکثری اصول گراها با قالیباف پیروز انتهابات خواهند بود پس یا قالیباف با ۵۳.۵درصد ارا پیروز خواهد بود یا لاریجانی با ۵۱.۷ درصد ارا قبول انتخابات خواهد بود
تحلیلگر
Iran, Islamic Republic of
لاریجانی در صورتی کاندیدا خواهد شد که آیت الله رئیسی کاندیدا نشود یعنی کاندید اصولگرایان است
نامه سعید محمد به داوطلبان ریاست‌جمهوری

نامه سعید محمد به داوطلبان ریاست‌جمهوری

. با توجه به نکات عرض‌شده، می‌توان انتخابات پیش‌رو را که در آغازین سال‌های گام دوم انقلاب ...
آژیر قرمز خودکشی

آژیر قرمز خودکشی

14 ماه می‌شود که کرونا در کشور می‌تازد و مردم مجبور به کاهش مراودات، خانه‌نشینی و انزوا ...
این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

آیا می‌دانستید لوازم خانگی می‌توانند یک زندگی «پنهان» داشته باشند و حتی زمانی که دکمه‌ ...
1