تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۴۳۳۰۸۴
دبیرکل خانه پرستار ایران:

وزیر بهداشت متهم شد / هفت پرستار در سال 1400 چرا جانباختند؟

۲
۲
وزیر بهداشت متهم شد / هفت پرستار در سال 1400 چرا جانباختند؟
کبنا ؛در سال 1400، 7 پرستار از چند استان جان باختند، در کهگیلویه و بویراحمد نیز لیلا راهدان جان خود را از دست داد. راهدان از پرستاران بیمارستان بهارلو تهران بوده، وی پیش تر در بخش مراقبت های ویژه از بیماران کرونایی بیمارستان شهدای جلیل یاسوج مشغول به خدمت بود.  
به گزارش کبنا نیوز به نقل از خبرفوری، دبیرکل خانه پرستار ایران تاکید کرد: ما شخص وزیر بهداشت را عامل مرگ این پرستاران می دانیم و معتقدیم حتی اگر این خانواده ها از وزیر شکایت نکنند، بازهم ایشان باید محاکمه شود.
محمدرضا شریفی مقدم با اشاره به تخلفات برخی بیمارستان های خصوصی تهران در زمینه توزیع واکسن کرونا گفت: اکنون شرایط توزیع واکسن کرونا به گونه ای است که هم واکسن به میزان اندکی وارد کشور شده و هم توزیع همین مقدار اندکی که تامین شده است، نیز نامناسب بوده است و بارها شاهد خودی و ناخودی شدن افراد در هنگام دریافت واکسن بوده ایم.
 آمارهای رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این حکایت دارد که صرف نظر از 100 هزار دوز واکسن مشترک ایرانی کوبایی که برای کارآزمایی بالینی وارد کشورمان شده، تا کنون یک میلیون و 665 هزار دوز واکسن کرونا برای تزریق به جمعیت هدف به ایران رسیده است، اما در این میان، آخرین آمار به‌روزرسانی‌شده وزارت بهداشت درباره تعداد افرادی که در کشورمان واکسن کرونا دریافت کرده اند، به صحبت های ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در روز دوشنبه 16 فروردین مربوط می شود که گفت تا کنون در فاز نخست 590 هزار نفر در ایران واکسن کرونا زده اند.
اطلاع رسانی قطره چکانی وزارت بهداشت درباره نحوه توزیع واکسن کرونا و تعداد افراد دریافت کننده این واکسن در کشورمان در حالی انجام می شود که بسیاری از کشورهای دنیا، روزانه آمار کاملی از تعداد دریافت کنندگان دوز اول و دوم واکسن ارائه می کنند؛ به نحوی که مطابق آمارهای رسمی دولت آمریکا تا کنون 21.5 درصد از جمعیت این کشور هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و 35.7 درصد از مردم آنها نیز حداقل یک دوز واکسن کرونا تزریق کرده اند. آمارهای رسمی دولت بریتانیا نیز حاکی از آن است که تا کنون 48 درصد از مردم این سرزمین یک دوز واکسن زده اند و 10.5 درصد نیز هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند.  
دبیرکل خانه پرستار ایران در این باره معتقد است که اگر مسئولان بهداشتی کشور، ریگی در کفششان نبود، آمار شفافی از واکسیناسیون کرونا در ایران ارائه می دادند. محمد شریفی مقدم تصریح کرد: اگر فرآیند شفافی در این زمینه وجود داشت، باید تمام اطلاعات دریافت کنندگان واکسن از جمله شغل آنها ثبت می شد تا دقیقا رصد شود که در هر گروه شغلی چه کسانی واکسن کرونا زده اند و چه افرادی هم این واکسن را دریافت نکرده اند، اما کشور ما هیچ آمار مشخصی در این زمینه ارائه نداده است.
                                                   
تعلل وزارت بهداشت عامل مرگ پرستاران جوان
شریفی مقدم در بخش دیگری از صحبت هایش به آمار واردات نزدیک یک میلیون و 700 هزار دوز واکسن کرونا به کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد اعضای کادر بهداشت و درمان ما از بهورز، بهیار، پرستار، پزشک و کارشناس آزمایشگاه پرفته تا سایر افرادی که در بیمارستان ها، درمانگاه ها، خانه های بهداشت، سراهای سالمندان و دیگر مراکز بهداشتی و درمانی کشور فعالیت می کنند، به حدود 700هزار نفر می رسد و سوال ما این است که چرا هنوز 30 درصد کادر درمان هم در برابر کرونا واکسینه نشده اند؟
وی با انتقاد از سرعت پایین تامین و توزیع واکسن کرونا در ایران ادامه داد: از ابتدای سال 1400 تاکنون7 نفر از کادر پرستاری در  استان های مازندران ، خوزستان ، هرمزگان ، خراسان رضوی و کهگیلویه و بویر احمد در سراسر کشور بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده اند که بیشتر آنها جوان بوده اند و حتی عمدتا در بخش دولتی کار می کردند. حال اگر تعلل وزارت بهداشت در تامین واکسن کرونا و توزیع آن به کادر درمان نبود، جان این افراد از دست نمی رفت.
پرستاران باید در اولویت قرار می گرفتند
دبیرکل خانه پرستار ایران در بخش دیگری از صحبت هایش با تاکید بر این که پرستاران نسبت به سایر اعضای کادر درمان باید در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار داشته باشند، عنوان کرد: ما معتقدیم که همه کادر درمان هرچه زودتر باید واکسینه شوند، اما طبق مطالعات علمی بین المللی، کسانی که بیشترین مواجهه را با کووید 19 دارند، باید در اولویت قرار گیرند.
وی ادامه داد: پرستاران نیز در صف اول مواجهه با بیماران کرونایی قرار دارند و به همین دلیل، نسبت به سایر کادر درمان در اولویت قرار دارند، اما تا چند روز پیش که وزارت بهداشت آمار واکسیناسیون را ارائه داد، این بخش از کادر درمان نیز مثل سایر اعضای این کادر، کمتر از 50 درصد واکسن کرونا دریافت کرده بودند و این مساله نشان می دهد که اولویت بندی در زمینه توزیع واکسن رعایت نشده است.
خانواده سهامدار بیمارستان واکسن زده، پرستار نه
شریفی مقدم همچنین تاکید کرد که در برخی بیمارستان ها به ویژه در بخش خصوصی تخلفات زیادی در زمینه توزیع واکسن کرونا و بی توجهی به اولویت بندی های اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام شده است. او در این باره توضیخ داد: از چند بیمارستان بخش خصوصی در تهران گزارش شده است که بخشی از سهمیه واکسنی که برای کادر درمان در نظر گرفته شده بود، به سهامدران، مسئولان بیمارستان، خانواده های آن ها، منشی های پزشکان و اعضای خانواده متخصصان تزریق شده است. این موضوع نشان می دهد که نظارت بهداشت بر وضع توزیع واکسن به ویژه در بیمارستان های خصوصی ضعیف است.
دبیرکل خانه پرستار ایران با بیان این که در بخش دولتی نیز اوضاع چندان بهتر نیست، به گزارش دیگری که از یک بیمارستان دولتی در استان هرمزگان دریافت کرده است، اشاره کرد و اظهار داشت: برخی پرستاران آن بیمارستان به ما گزارش داده اند که وقتی برای دریافت واکسن کرونا مراجعه کرده اند، به آنها واکسن چینی تزریق شده، اما پزشکان واکسن هندی دریافت کرده اند.
وی در ادامه تصریح کرد: در مجموع می توان گفت که اکنون شرایط توزیع واکسن کرونا به گونه ای است که هم واکسن به میزان اندکی وارد کشور شده و هم توزیع همین مقدار اندکی که تامین شده است، نیز نامناسب بوده و بارها شاهد خودی و ناخودی شدن افراد در هنگام دریافت واکسن بوده ایم.
                    
وزیر بهداشت، متهم مرگ مردم و کادر درمان
صبح امروز دکتر پیام طبرسی، عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا این خبر داد که تا پایان ماه فروردین تمام کادر درمان در سراسر کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت می کنند. شریفی مقدم اما با توجه به روند کُند فعلی توزیع واکسن و شفاف نبودن آمارها در این زمینه نسبت به محقق شدن این وعده ابراز ناامیدی کرد و گفت: بعید به نظر می رسد تا پایان این ماه تمام کادر درمان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کنند؛ البته اگر اراده ای برای تامین و توزیع مناسب واکسن کرونا وجود داشت، خیلی زودتر از این حرف ها باید تمام اعضای کادر درمان واکسینه می شدند.
دبیرکل خانه پرستار ایران تصریح کرد: ما معتقدیم که وزارت بهداشت باید از زیر سنگ هم که شده، واکسن را تهیه می کرد و چند ماه پیش واکسیناسیون کادر درمان را به پایان می رساند. براین اساس، به نظر می رسد که وزیر بهداشت هم متهم  به دست داشتن در مرگ کادر درمان.
دنیا باید در پرستارکشی از ایران عبرت بگیرد
شریفی مقدم قصور دولت و وزارت بهداشت در تامین و توزیع واکسن را عاملی برای شهادت پرستاران ایرانی در ماه های اخیر عنوان کرد و ادامه داد: از ابتدای شروع پاندمی کرونا تا کنون، ایران یکی از بالاترین آمارها در سطح جهان در زمینه فوت پرستاران را داشته است. این در حالی است که بیش از 8 ماه است، واکسن کرونا در سطح جهان کشف شده و علت این مساله نیز چیزی جز بی کفایتی مسئولان دولت و وزارت بهداشت نیست.
دبیرکل خانه پرستار ایران ضمن درخواست از خانواده پرستارانی که اخیرا به شهادت رسیده اند، درباره شکایت از سعید نمکی عنوان کرد: ما شخص وزیر بهداشت را عامل مرگ این پرستاران می دانیم و معتقدیم حتی اگر این خانواده ها از وزیر شکایت نکنند، بازهم ایشان باید محاکمه شود، چون اکنون که بیش از دو ماه است واکسیناسیون کادر درمان در ایران آغاز شده است، اما روند تامین و توزیع این واکسن ها آنچنان نامناسب بوده که هنوز بخش زیادی از کادر درمان در سراسر کشور واکسن کرونا دریافت نکرده اند.
وی در پایان تصریح کرد: چند ماه پیش وزیر بهداشت ما شعار می داد که دنیا در بحث مدیریت کرونا باید از ما درس بگیرد، اما اکنون ایشان می گوید من تقاضا کردم که در نوروز محدودیت های شدید اعمال کنند، ولی کسی گوش نکرد. سوال ما از وزیر بهداشت این است که اگر کسی به صحبت های شما گوش نمی کند، چرا استعفا نمی دهید؟ به نظر من که دنیا باید در موضوع پرستارکشی از ما عبرت بگیرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
در ایران عادت شده هر مسئولی عنوان می کند که من گفتم کسی گوش نمی کند.باید کسی که حقوق نجومی می گیرد و در زیر مجموعه اش تخلف می شود محاکمه شود
حسین تانگو
Iran, Islamic Republic of
در ایران هیچ کس سر جایش نیست و همه سر رشته ها برای ما در زمان تحقق عمل هیچ کار ه میشوند ...شاید پنج سال دیگر / وزیر بهداشت بشه ؟
برای جلوگیری از ریزش مو این غذاها را بخورید

برای جلوگیری از ریزش مو این غذاها را بخورید

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی به بیان توضیحاتی درباره رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ...
اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

براساس پیشنهاد دیگری همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی با همکاری هلال احمر و با افزایش ...
حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

سيدهادي خامنه‌اي با اصلاح‌طلبان حشر و نشر داشته و دم‌خور بوده و يك مجلس‌ششمي به شمار ...
1