تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۵۹
کد مطلب : ۴۳۲۹۴۶
یادداشت ارسالی؛

بحران اسلحه گرم و لزوم فرهنگ‌سازی

۱
۰
بحران اسلحه گرم و لزوم فرهنگ‌سازی
کبنا ؛رحمان پاداش در یادداشتی نوشت: از دیر باز در بین زندگی ایلی و عشیره‌ای مردم چهار گوشه کشورمان سلاح و تفنگ رواج داشته است به گونه‌ای که غالب خانواده‌ها خود را ملزم به داشتن تفنگ می‌دانستند. از طرف دیگر پیشینیان تفنگ را نماد و مظهر رشادت، شجاعت و حماسه آفرینی می‌پنداشتند. آنان آیین‌های سنتی، سوگ و عزا، شکار و تأمین امنیت و هر آنچه با سبک زندگی‌شان در هم می‌آمیخت را با تفنگ قرین می‌دانستند.
تفنگ سنبل و یادآور مبارزه با شاهان و سر خم نکردن در برابر بیگانگان بود. صدای شلیک تفنگ برابر با زنده شدن امید مردمانی برای ارتزاق روزی بوده است.
خاصه اینکه تفنگ نشان دهنده ارزشها، هنجارها و فرهنگ یک زندگی ایلیاتی بود که به مانند قلم اندیشمندان برای مبارزه بر ضد استبداد داخلی و خارجی به کار برده می‌شد (قلم به دست و تفنگ به خونه/تفنگمون همون فرهنگمونه).
 اما همان تفنگی که زمانی نشان دهنده شجاعت، تأمین کننده امنیت خانواده و حمایت کننده مرز و میهن در برابر یورش مهاجمان بوده، مدت زمانی است به ابزاری کُشنده و بی رحم بدل شده است.
همان تفنگی که نماد اتحاد و وصل کردن (از گذشته‌های دور عروس را سوار بر اسب و برنو به دوش به خانه بخت می‌فرستادند) بوده است حالا به ابزاری برای ایجاد دشمنی، عداوت و فصل کردن بدل گشته است.
همان تفنگی که زمانی برای دفاع از حریم خانواده‌ها در برابر مهاجمان به کار برده می‌شد حالا به ابزاری برای تهدید و ارعاب خانواده‌ها تبدیل گشته است.
همان تفنگی که زمانی به عنوان ابزاری برای ارتزاق روزی یک خانواده شناخته می‌شد، حالا به وسیله‌ای برای کشتن و قتل عام نان آور خانواده‌ها تبدیل شده است.
 بارها و بارها شاهد استفاده نادرست از اسلحه در مراسمات و جشن‌های مختلف بوده‌ایم. گاهی برای جشن و پایکوبی در جشن‌های عروسی و شادی و زمانی برا همدردی با خانواده‌های داغدیده در مراسمات عزاداری.
زمانی برای به رخ کشیدن قدرت سران طوایف در ستادهای انتخاباتی و گاهی برای شکار و سرگرمی در مناطق مجاز و غیر مجاز.
 اگر چه در زمان‌های دور استفاده از سلاح گرم و نگهداری آن در خانه برای مطلع کردن مردم روستاهای اطراف در زمان وقوع بحران و یا تأمین امنیت خانواده‌ها در برابر مهاجمان و ... توجیه پذیر بوده است، اما حالا و با گسترش تکنولوژی ارتباطی و سیستم‌های هوشمند و همینطور امنیت پایداری که به برکت نطام اسلامی ایجاد شده استفاده و نگهداری سلاح در خانه و در دسترس بودن آن هیچ گونه توجیهی ندارد. متاسفانه امروزه استفاده از سلاح در مراسمات مختلف از یک رسم و سرگرمی خارج شده و تبدیل به یک پدیده بحران زا شده که امنیت اجتماعی و آسایش روانی آحاد مردم را هدف قرار داده است. به طوری که تیراندازی خود به تنهایی منجر به کشته شدن دهها نفر در مراسمات عزاداری و شادی شده است. از طرف دیگه وجود عوامل تنش زا و اشتراکاتی که در مزارع و زمین‌ها وجود دارد و همینطور اختلافات قومی ریشه دار و عدم کنترل احساسات طرفین مناقشه و استفاده از سلاح گرم در دعواهای محلی و طایفه‌ای تاکنون منجر به قتل و کشته شدن صدها نفر شده است. متاسفانه هیچ شاهدی مبتنی بر عدم استفاده از این آلت قتاله در آینده دیده نمی‌شود.
در زمانی که کشورهای مختلف در علم و دانش و تکنولوژی گوی سبقت را از همدیگر می‌ربایند باید به حال جامعه واپس مانده ما فریاد وامصیبتا سرداد که ما را چه شده است. قتل نفس و کشته شدن انسان مسلمان که در شریعت ناب محمدی به عنوان کشته شدن همه مسلمانان از آن یاد می‌شود و در آیین‌های باستانی ایرانیان به عنوان امری مذموم شناخته می‌شد، در قرن اتم و تکنولوژی به مثابه یک تفریح و سرگرمی دیده می‌شود.
 حال، برای جلوگیری از تکرار فجایع رخ داده در وهله اول باید فرهنگ سازی مناسب با شرکت همه نهادهای فرهنگی، نخبگان، بزرگان و ریش سفیدان و ... در اولویت قرار گیرد. بزرگان و سران طوایف و معتمدین محلی برای جلوگیری از این امر مذموم پیشقدم شده و با نفوذی که دارند مانع تیراندازی شده و به آرام شدن اوضاع در زمان بروز بحران کمک کنند. برخورد قانونی و قاطع دستگاه قضا با مرتکبین تیراندازی در مراسمات و همه کسانی که باعث بر هم زدن نظم و امنیت مردم‌می شوند.
تشدید شرایط اخذ مجوز حمل سلاح توسط نهادهای امنیتی و سلب مجوز و ضبط سلاح کسانیکه در مراسمات مختلف اقدام به تیراندازی می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

آرامش
United Kingdom
احسنت دکتر جان بسیار شیوا نگاشتی
برای جلوگیری از ریزش مو این غذاها را بخورید

برای جلوگیری از ریزش مو این غذاها را بخورید

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی به بیان توضیحاتی درباره رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ...
اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

براساس پیشنهاد دیگری همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی با همکاری هلال احمر و با افزایش ...
حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

سيدهادي خامنه‌اي با اصلاح‌طلبان حشر و نشر داشته و دم‌خور بوده و يك مجلس‌ششمي به شمار ...
1